Gezondheid alle pijlers

Medical taping hooikoorts

05-01-2019 18:45 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Helaas is het hooikoortsseizoen bij mij al van start gegaan. Nu was ik van plan om medical taping te laten doen.
Heeft iemand positieve ervaringen hiermee in combinatie met hooikoorts? En kreeg je ook negatieve bijwerkingen?
Ik ben zelf altijd erg gevoelig voor bijwerkingen bij behandelingen en medicijnen, vandaar de lichtelijke angst.
Hopelijk zijn er mensen met ervaring!

Gr. Tamara
Alle reacties Link kopieren
Er zijn geen bijwerkingen aan tape, tenzij je een pleisterallergie hebt dan kun je last hebben van tapen. Wat de tape doet (of dat is het idee iig) is de bindweefsellagen rond de longen 'open trekken' om zo de symptomen te verminderen.

Veel mensen merken positieve effecten ondanks dat er veel sceptici over is. Probeer het zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Wel ervaring met medical taping maar niet voor hooikoorts maar hielspoor. Dat hielp bij mij heel goed. Paar keer laten doen en toen heeft man een keer meegekeken en heb ik tape bij net Kruidvat gekocht en hij kan het nu ook op mijn voeten.
Bij een vriend van ons en zijn dochter is afgelopen jaar ook medical taping gebruikt voor hooikoorts en bij het kind hielp het echt heel goed en bij de vader hielp het maar hij had alsnog wel wat last maar wel minder dan zonder de tape.
Ik zou het gewoon proberen, krijg je ergens last van is de tape er zo af.
Alle reacties Link kopieren
Even gegoogled en ik geloof er niet veel van.
Nee, geen ervaring mee dus.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik ga het binnenkort eens overleggen met mijn fysio. Het proberen waard dus zo te horen!
Alle reacties Link kopieren
vorig jaar 1,5 week tape op gehad en gehele seizoen duidelijk minder klachten gehad. Niet helemaal weg helaas maar het was doenbaar ipv elke dag happen naar adem doordat alles vol zit. Wel last gehad van irritatie/kleine brandblaren door de tape maar dat deed geen pijn en was het zeker waard.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken trouwens nog iemand anders die medical taping tegen hooikoorts heeft bedenk ik me net en hij zei je moet er al vroeg mee beginnen dus TO als je al klachten hebt zou ik echt snel bellen.
hooikoort is een afweerreactie van het lichaam op allergenen. Deze allergenen dringen je lichaam binnen via neus mond ogen etc. Hoe zou een stukje tape daar iets aan kunnen veranderen? Of tapen ze je neus mond en ogen dicht?
Alle reacties Link kopieren
Ik slik het hele jaar door medicijnen (want ben ook allergisch voor huisstofmijt, dierenharen en kamerplanten) ik ben benieuwd of tapen wat is.
tamara34321 schreef:
05-01-2019 19:31
Bedankt voor de reacties! Ik ga het binnenkort eens overleggen met mijn fysio. Het proberen waard dus zo te horen!
je fysio is geen arts en al helemaal geen allergoloog. Taping is echt kwakzalverij.
Alle reacties Link kopieren
Dat hebben die producenten van de tape toch maar mooi voor elkaar. Sinds ze een paar jaar geleden de olympische spelen hebben gesponsord, zie je het overal. Natuurlijk werkt het niet, maar het staat wel interessant.

Lijkt me heerlijk, zoiets onzinnigs bedenken en er stinkend rijk mee worden.
Placeboeffect of niet: Bij mij werkte het top toen ik vanwege zwangerschap medicatie niet mocht.

Man reageerde allergisch op de tape dus daar werkte het niet.
Ik geloofde er ook geen snars van, maar moest toch wat toen ik ook vanwege zwangerschap geen medicatie kon nemen. Het kan placebo-effect zijn, of stom toeval dat sommige plantjes opeens uitgebloeid waren, maar ook ik merkte duidelijk verschil. Ik doe het volgend hooikoortsseizoen weer.
placeboeffect inderdaad
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp dat er mensen zijn die er niet in geloven. Echter lijkt het mij het proberen waard, daar medicatie ook niet gezond voor het lichaam is.
tamara34321 schreef:
05-01-2019 20:52
Bedankt voor alle reacties. Ik begrijp dat er mensen zijn die er niet in geloven. Echter lijkt het mij het proberen waard, daar medicatie ook niet gezond voor het lichaam is.
je moet er heel hard in geloven ja, want het is aangetoond dat het niet werk. wat valt er dan nog te proberen? medicatie als anti histamine is niet ongezond voor je lichaam, je kan je zelfs afvragen of stoppen met deze medicatie gezond is. Daar zou je met je arts over moeten praten. Wetenschappelijk geschoolde fysiotherapeuten weten allang dat tapen ontzettende onzin is. Kijk: https://www.fysiotherapiewetenschap.com ... nesio-tape of: https://nieuwscheckers.nl/nieuwschecker ... ooikoorts/
Helaas blijft er een groep HBO fysio’s van de oude stempel kwakzalverij toepassen in hun praktijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerder kiezen voor immunotherapie waarbij inhalatie allergenen worden toegediend. In een steeds hogere concentratie.
De eerste keer merkte ik niets maar dacht dat een tweede keer misschien wel iets zou opleveren. Tweede keer werd ik na een paar dagen midden in de nacht wakker en had het vreselijk benauwd. Alsof ik een enorme hooikoortsaanval had, zo voelde het. Tape eraf gerukt, wat niet meeviel aangezien ik die nacht alleen was, en toen zakte de benauwdheid. Ik had geen allergie voor de tape. Zal wel toeval zijn geweest. Buurmeisje had er ook geen baat bij. Ik neem wel pilletjes dit jaar. Vond het ook onprettig aanvoelen die tape. Het is nog even vochtig na douchen(wat je gewoon mag doen) dus elke ochtend zat ik te wachten tot het droog was eer ik mij kon aankleden.
anoniem_171013 wijzigde dit bericht op 06-01-2019 14:25
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Grappig hoe er op dit topic wordt gereageerd. Er zijn duidelijk twee kampen. Het ene kamp zegt het tapen werkt in meer of mindere mate maar ik weet niet hoe! En ja er kunnen wel bijwerkingen zijn.

Het andere kamp is enorm sceptisch. Het kan niet waar zijn want er is geen medische verklaring, en komen zelfs links die deze visie onderbouwen.
Het lijkt erop dat deze laatste groep de TO en andere mensen die last hebben van hooikoorts het haast niet gunnen dat deze mensen van de klachten afkomen of wellicht de klachten sterk laten verminderen.

Interessant vind ik ook dat de aangehaalde artikelen helemaal niet zeggen dat het tapen wel of niet werkt. De eerste link gaat over het tapen van gewrichten om blessures te voorkomen of deze sneller te laten herstellen, nergens wordt er gesproken over hooikoorts. Het andere artikel zegt dat de claim die één fysiotherapeutisch centrum maakt niet goed onderbouwd is. Er wordt gesteld dat het onderzoek methodologisch niet deugd; er is gewoon geen betrouwbaar onderzoek. Hiermee kan je niet zeggen dat tapen niet werkt tegen hooikoortsklachten. Je kan alleen stellen dat je het niet weet.

Ikzelf weet niet of tapen werkt, wel zou ik zeggen probeer het. Er zijn zoveel dingen op de wereld die we niet snappen, maar wat we toch doen.

Ohja ikzelf had ook jarenlang last van ernstige hooikoorts klachten wat voor mij hielp: Buteyko; op een andere manier ademhalen. Maar ja of dat goed medisch is onderbouwd weet ik ook niet, het hielp wel….
Siniquere schreef:
06-01-2019 11:50
Grappig hoe er op dit topic wordt gereageerd. Er zijn duidelijk twee kampen. Het ene kamp zegt het tapen werkt in meer of mindere mate maar ik weet niet hoe! En ja er kunnen wel bijwerkingen zijn.

Het andere kamp is enorm sceptisch. Het kan niet waar zijn want er is geen medische verklaring, en komen zelfs links die deze visie onderbouwen.
Het lijkt erop dat deze laatste groep de TO en andere mensen die last hebben van hooikoorts het haast niet gunnen dat deze mensen van de klachten afkomen of wellicht de klachten sterk laten verminderen.

Interessant vind ik ook dat de aangehaalde artikelen helemaal niet zeggen dat het tapen wel of niet werkt. De eerste link gaat over het tapen van gewrichten om blessures te voorkomen of deze sneller te laten herstellen, nergens wordt er gesproken over hooikoorts. Het andere artikel zegt dat de claim die één fysiotherapeutisch centrum maakt niet goed onderbouwd is. Er wordt gesteld dat het onderzoek methodologisch niet deugd; er is gewoon geen betrouwbaar onderzoek. Hiermee kan je niet zeggen dat tapen niet werkt tegen hooikoortsklachten. Je kan alleen stellen dat je het niet weet.

Ikzelf weet niet of tapen werkt, wel zou ik zeggen probeer het. Er zijn zoveel dingen op de wereld die we niet snappen, maar wat we toch doen.

Ohja ikzelf had ook jarenlang last van ernstige hooikoorts klachten wat voor mij hielp: Buteyko; op een andere manier ademhalen. Maar ja of dat goed medisch is onderbouwd weet ik ook niet, het hielp wel….
Onzin natuurlijk. Het is hetzelfde gelul als met de anti vaxxers. Er is bewezen dat vaccinaties geen ernstige bijwerkingen hebben en effectief zijn tegen ziekten, toch blijft een groep hardnekkig geloven dat het niet nodig is.

Zo ook deze kwakzalverij: er is aangetoond dat tape niks doet tegen allergie. Wat wel werkt is immunotherapie en anti histamine. Toch blijft er een groep hardnekkig denken dat een plakkertje ook kan helpen en dat je dat elkaar moet gunnen.
Alle reacties Link kopieren
Siniquere schreef:
06-01-2019 11:50
Grappig hoe er op dit topic wordt gereageerd. Er zijn duidelijk twee kampen. Het ene kamp zegt het tapen werkt in meer of mindere mate maar ik weet niet hoe! En ja er kunnen wel bijwerkingen zijn.

Het andere kamp is enorm sceptisch. Het kan niet waar zijn want er is geen medische verklaring, en komen zelfs links die deze visie onderbouwen.
Het lijkt erop dat deze laatste groep de TO en andere mensen die last hebben van hooikoorts het haast niet gunnen dat deze mensen van de klachten afkomen of wellicht de klachten sterk laten verminderen
Denk je dat echt? dat ik graag zo veel mogelijk mensen zien lijden?
Ik vind het gewoon belachelijk dat fabrikanten geld verdienen met onzinproducten over de rug van mensen die niet beter weten. Ik gun iedereen van zijn/ haar klachten af te zijn zonder bijwerkingen
meelezertjuh schreef:
06-01-2019 11:55
Denk je dat echt? dat ik graag zo veel mogelijk mensen zien lijden?
Ik vind het gewoon belachelijk dat fabrikanten geld verdienen met onzinproducten over de rug van mensen die niet beter weten. Ik gun iedereen van zijn/ haar klachten af te zijn zonder bijwerkingen
ik vind het ongelofelijk stupide dat mensen geloven in deze kolder en blindelings achter een facebookbericht of nepnieuws aanrennen zonder op zoek te gaan naar de waarheid. Overigens kan die waarheid ook verteld worden door je huisarts dus heel veel moeite hoef je er niet voor te doen
Alle reacties Link kopieren
Wat mij hier weer opvalt is dat er niet ingegaan wordt op de inhoud; er zijn mensen die er baat bij hebben, ja het kan placebo zijn, maar als ik nu de reacties lees mag dit niet omdat het het medisch niet verklaard is.

Waar zijn dan jullie wetenschappelijke artikelen die de huisarts gelezen zou hebben waarin staat dat het allemaal kolder is en een marketingstunt? En hoezo is het een onzinproduct als mensen stellen dat ze er baat bij hebben?
Siniquere schreef:
06-01-2019 12:02
Wat mij hier weer opvalt is dat er niet ingegaan wordt op de inhoud; er zijn mensen die er baat bij hebben, ja het kan placebo zijn, maar als ik nu de reacties lees mag dit niet omdat het het medisch niet verklaard is.

Waar zijn dan jullie wetenschappelijke artikelen die de huisarts gelezen zou hebben waarin staat dat het allemaal kolder is en een marketingstunt? En hoezo is het een onzinproduct als mensen stellen dat ze er baat bij hebben?
Ik heb al iets gezegd over het placebo effect, het bestaat. Maar vertel wel tegen mensen dat de tape niet het effect heeft maar de illusie. Want als jij maar gelooft dat het werk bestaat er een gerede kans (zeker bij vage klachten, waaronder allergieen horen) dat het effect heeft. Maar je kan dan ook een roestige spijker naast je bed leggen. Of een lik nutella op je neus smeren. Gevaarlijk aan dit verhaal is dat er mensen zijn die ernstige allergieklachten hebben bijv. in samenhang met astma, die gewoon hun medicatie nodig hebben. Je wilt toch niet dat die op basis van een onzinverhaal hun medicijnen laten liggen voor een stukje tape??
Alle reacties Link kopieren
Ook nu reageer je niet op de TO of op mij er worden dingen bijgehaald: Wat als mensen medicatie nodig hebben voor astma. Het gaat hier om hooikoorts niet om astma. En wat mij stoort is dat jij denk DE waarheid in pacht te hebben terwijl er wellicht meerdere waarheden zijn.

Er is nog steeds geen onderzoek beschikbaar die weerlegt dat tapen niet werkt, daarmee kan je niet stellen dat het een illusie is. Het lijkt er namelijk op dat het tapen voor sommige mensen wél werkt, dit is geen illusie. Dit is iets wat een individu zelf opmerkt. Het kan zeker placebo effect zijn. Of er is een foutief causaal verband of de correlatie is verkeerd verondersteld dat weten we niet.

Wellicht is er in een bepaald type van een soort tape waarvan het plakstofje onbedoeld als effect heeft dat het de histamine productie in het lichaam opkrikt. Weten we niet. Is net zoals jouw spijker of de lik nutella het kan...

ofwel tapen kan werken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven