Gezondheid alle pijlers

Stoppen met anticonceptie

06-01-2019 07:18 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Vanaf mijn 13e tot 25e heb ik aan de pil gezeten.
Verder heb ik nog een mirena spiraaltje en een implanon staafje gehad.
Met geen van alleen tevreden helaas. Heel veel bij de gynaecoloog gelopen hiermee.

Nu zit ik sinds 1 jaar aan de Yasmin pil. Deze werkt wel goed als in; minder pijnlijke menstruaties, minder heftig etc, maar ik heb het idee dat ik niet goed in mijn vel zit door deze pil. Dus ik overweeg nu om te stoppen.

Ik heb een kort lontje, opvliegerig, héel emotioneel... en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik voel me niet meer mijzelf.
Libido is overigens niks mee, deze is altijd wel hoog geweest.

Zijn er vrouwen die dit herkennen? Ook gestopt zijn? Merk je verbetering na het stoppen?

Hoor graag van jullie! :)
Je verhaal komt me bekend voor. Vanaf het moment dat ik stopte met anticonceptie, voelde ik mij stukken beter. Vage klachten verdwenen, minder migraine en ik voelde me mentaal ook beter.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Zo’n twaalf jaar de Yasmin geslikt, prima op zich, maar toen ik stopte voelde ik mij na een aantal weken beduidend beter: geen hoofdpijnen meer, minder prikkelbaar, 2 kg lichter.
Helaas had ik daardoor wel weer meer last op de eerste twee dagen menstruatie.
Gestopt om zwanger te raken, duurde een wel een tijdje.
Na zwangerschap heel lang niet ongesteld geweest, toen ik het wel weer werd hier minder last van dan voor zwangerschap.
Na wat onderzoek een Ladycomp aangeschaft, als je je aan de regels houdt (maar dat moet je met andere A-C ook) prima manier, voor mij in ieder geval. Heeft een aantal jaren zijn werk prima gedaan.
Moet er wel bij zeggen dat wij in de toekomst nog voor een tweede wilden gaan.
Nu zwanger van nr 2 en hierna denk ik niet dat ik nog met de Ladycomp verder zal gaan.
Ben er erg tevreden over, maar durf het toch niet helemaal “te wagen”
Terug op de pil wil ik niet, dus denk voor een Mirena te gaan, of een meer definitieve oplossing, dat weet ik nog niet.
Voorlopig nog even broeden op deze baby :P
Ik wil eigenlijk ook stoppen, maar absoluut niet meer zwanger raken. Het alternatief zal toch iets definitiefs moeten zijn, want hormonen wil ik niet meer, spiraaltje lijkt me niks en zo'n ladycomp vertrouw ik eigenlijk niet.
Ik slik ook al heel lang de pil. Toen ik zwanger wilde worden gestopt en meteen zwanger. Na de bevalling vrij snel weer begonnen met slikken.
Het hangt op dit moment even af van mijn man. Of hij de stap durft te zetten. Anders zal ik geopereerd moeten worden.
Ik wil ook graag stoppen. Maar ik word zeer angstig van wat ik lees op internet. Je hebt een zeer grote kans op haaruitval. Ik heb daar nu al heel erge last van en ben er al voor naar de dokter geweest. Dus ik schiet al in de paniekmodus als ik denk aan kale plekken/kaal worden. Ik heb maandag een afspraak bij mijn huisarts om het hier over te hebben. Ben wel ook benieuwd wat voor effect het nog meer gaat krijgen. Lees ook veel dat de acné zeer heftig terug komt zodra je stopt. En dat je vet haar/ een vette huid krijgt. Zit ik ook niet op te wachten. Hoop dat ik minder heftig word in mijn gevoel. Ben nu zeer overgevoelig. Maar feit blijft dat ik wel moet stoppen/in uiterste geval over moet op iets anders. Ik slik al 19 jaar de Diane/goedkope versie van de Diane. Ik vind het maar eng.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van mijn 20e tot mijn 26e de pil geslikt; toen gestopt omdat ik heel veel last had van migraine en stemmingswisselingen. Vooral dat eerste gaf de aanleiding om te stoppen (niets hielp meer tegen de hoofdpijn en de ha gaf de tip eens 2 maanden met de pil te stoppen om de kijken of dat ee oorzaak was).
Direct een maand nadat ik was gestopt geen hoofdpijnen meer en ook nooit meer gehad. Ik ben toen totaal gestopt met de pil en overgegaan op condoom. Het was even niet anders want ik wilde heel graag even hormoon vrij leven.
Na een jaar gestopt te zijn besloten wij eens te kijken of een kindje ons gegund was; ik was wonder boven wonder in 1x zwanger, terwijl ik een onregelmatige (lange) cyclus overgehouden heb na het stoppen met de pil. Nu dus zwanger en ga ik langzaam eens bedenken wat voor A-C ik ga gebruiken als ik eenmaal bevallen ben. Vind het heel erg lastig omdat de pil absoluut geen optie meer is.
Conclusie; stoppen met de pil was voor mij een bevrijding! Doen dus en op zoek naar een goed alternatief (zeker als je geen kinderen meer wilt).
Ik gebruik al een jaar of 10 geen ac meer (ben begin 30) dus ik weet niet anders meer. Reden dat ik er mee gestopt ben was omdat ik het niet fijn vond hormonen in m'n lijf te stoppen. Als je een regelmatige cyclus hebt en je lichaam leert kennen weet je wanneer je vruchtbaar bent. Alleen in die dagen doen we het veilig. Dat gaat al die jaren prima. We hebben wel de instelling dat als het mis mocht gaan, een 3e kindje welkom is. Tegen de tijd dat we dat niet meer vinden gaat er bij man een knoopje in.
Ik heb overigens nooit klachten gehad door het stoppen met ac.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met soort van hetzelfde probleem ;) Al heb ik voor zover ik weet geen bijwerkingen van de pil, wil ik toch kijken hoe het leven is zonder.

Ik ben alleen erg bang dat het weer net zoveel en pijnlijk gaat worden als voor ik met de pil begon. Is dat bij een van jullie ooit gebeurd? Ik kon echt twee dagen niks door de pijn (inclusief flauw vallen e.d.).

Ben nu wel 14 jaar verder en bloed nog amper en heb ook geen pijn, alleen behoorlijk emo de dag ervoor..

Maar toch: is een 'terugval' iets wat jullie ervaren hebben? Ook bij overstap naar spiraaltje oid?
Alle reacties Link kopieren
Hier sinds september gestopt. 20 jaar naar volle tevredenheid de pil geslikt, helaas 3 jaar lopen tobben met foute uitstrijkjes en vervolgens kreeg ik ineens last van de pil, erg heftige stopweek en doorbraakbloedingeb. In overleg met gynecealoog de mirena geplaatst, 1,5 jaar lang geprobeerd, toen kreeg ik cystes en vreselijk pijnlijke eiersprongen. In overleg de pil naast de mirena geprobeerd, kreeg ik gewoon nog een doorbraakbloeding. Besloten mijn lijf 3 maanden rust te gunnen zonder anticonceptie en er komt bij mij geen hormoon meer in mijn lijf.

Mensen om me heen merken het, ik ben zoveel stabieler, stuk zekerder, minder twijfelachtig, rustiger in mijn hoofd, geen vreetbuien en duidelijk afgevallen (weeg nooit, maar iedereen vraagt of ik ben afgevallen en echt cm kwijt). Ik merk 3 dagen voor mijn menstruatie dat ik last krijg van stemmingswisselingen, ben vreselijk moe ervoor, menstruatie is heftiger, maar wel minder lang en dankzij menstruatie cup prima te doen. Heb wel last van ovulatiebloedingen, maar dat is 1 dag, bloed bij afvegen en klein beetje pijn. Wel haaruitval en vreselijk vet bosje haar. Libido was niks mis mee, maar is nu wel beduidend meer (en het was al hoog) hahaha

Toch wegen alle nadelen niet op tegen de voordelen en ben ik echt onverwachts happy, want dacht echt geen problemen te hebben met anticonceptie.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb besloten te stoppen, vandaag is de eerste dag. :P

Ik ben alleen nog benieuwd naar hoe lang het duurde voordat je verschil kon merken?
Daar gaat wel een tijdje overheen, denk ik?
Ik heb 10 jaar de pil geslikt. Toen gestopt en zwanger geraakt. Na bevalling weer begonnen met de pil. 2 a 3 weken geprobeerd maar gestopt omdat ik me geestelijk heel naar voelde en alles afreageerde op mijn man. Gestopt en volgensmij binnen 2 weken was ik weer de oude.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven