Gezondheid alle pijlers

Heb jij ook een angststoornis gehad?

11-01-2019 00:33 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve meiden,

Ik heb in 2017 een algemene angststoornis gehad met heel veel paniekaanvallen. Het was heel heftig, maar door heel hard eraan te werken op allerlei verschillende manieren heb ik het godzijdank overwonnen. Toen ik erin zat, voelde ik me wanhopig en dacht ik dat ik er nooit meer overheen zou komen. Nog steeds krijg ik zo nu en dan een opwelling alsof ik een paniekaanval ga krijgen, maar dan adem ik een keertje in en uit en is alles weer goed.

Ik ben enorm blij en dankbaar dat ik het heb mogen overwinnen. Als ik terugdenk aan die tijd, word ik heel verdrietig en ik wil dat niemand zich ooit zo hopeloos hoeft te voelen als ik me toen heb gevoeld… Daarom zit ik eraan te denken om een soort coach als ervaringsdeskundige te worden en hier misschien een opleiding voor te gaan volgen :). Zodat mensen hun verhaal kunnen delen en ik misschien iemand hoop kan geven dat hij/zij niet de enige is die een angststoornis heeft en dat het voor hem/haar weer goed gaat komen. Dat had ik in die tijd zelf enorm nodig. Toen wist ik niet waar ik dit soort hulp moest zoeken. Heeft iemand van jullie toevallig een angststoornis overwonnen en zo ja, ben je daarna andere mensen met een angststoornis gaan helpen? Ik vraag me af of ik hier iets in zou kunnen gaan doen, vandaar dat ik het vraag. Ik hoor graag jullie input ;).
Hier was diagnose ook angststoornis maar had zelf eigenlijk geen behoefte aan lotgenoten. Ik had een hele fijne psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
Waarom willen mensen toch altijd gelijk coach worden of een boek schrijven als ze iets vervelends hebben meegemaakt?
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt jou volgens jou een goede hulpverlener hierin?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Ja ik heb ook last gehad van hevige paniekaanvallen.
Nee heb niet het gevoel gehad om andere te gaan helpen, ik ben immers geen psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk, in tegenstelling tot wat anderen zeggen, dat je voor veel mensen met dezelfde diagnose juist wel een grote steun/hulp kunt zijn. Niemand weet beter hoe hij/zij zich voelt dan jij.
Een professional zoals psycholoog beschikt niet over die capaciteit.

Echter denk ik niet dat je de professional moet vervangen, maar meer als een soort coach of begeleider ernaast. Ik zou daar wel een duidelijk onderscheid in maken.

Maar je kunt bijv beginnen met een website opzetten met jouw ervaringen en mogelijkheid tot reacties, of misschien zelfs een forum erbij. En later kun je misschien een gids, of boekje schrijven met jouw ervaringen.

Succes!
De hulpverleningsinstanties werken soms met vrijwillige ervaringsdeskundigen, informeer eens in jouw buurt of je ze van dienst kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
11-01-2019 07:22
Waarom willen mensen toch altijd gelijk coach worden of een boek schrijven als ze iets vervelends hebben meegemaakt?
Om te verwerken wat ze mee hebben gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
pianella2016 schreef:
11-01-2019 09:00

Niemand weet beter hoe hij/zij zich voelt dan jij.
Een professional zoals psycholoog beschikt niet over die capaciteit.
Aan de ene kant is dat waar. Je kan pas echt weten hoe iets voelt als je het zelfde hebt meegemaakt.

Aan de andere kant bestaat er het grote gevaar van projectie.

Ik voelde mij toen zo. Dus dan zal jij je nu ook wel zo voelen. Terwijl de ander is iemand anders en kan zich dus ook heel anders voelen dan jij je toen voelde. Daardoor kan je je extra onbegrepen voelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat iemand die dergelijke problemen A. in geringe mate heeft gehad en B. totaal overwonnen heeft wel een goede therapeut zou kunnen zijn maar niet noodzakelijkerwijs beter dan iemand die de problematiek alleen maar uit zijn studieboeken kent.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nee.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Hey dames,

Bedankt voor de reacties. Er zijn duidelijk verschillende meningen over.

Ik vind mezelf zeker geen psychologe, want ik heb geen opleiding afgerond tot psychologe. Dat is ook niet mijn intentie dus daarvoor moet je bij iemand anders zijn ;).
Wat ik wel denk dat ik (en andere mensen die hetzelfde hebben meegemaakt) kan bieden, is wat Pianella2016 noemt; misschien als ervaringsdeskundige iemand anders een beetje vooruit kunnen helpen. Ik heb het zelf meegemaakt en had er toen veel behoefte aan om te praten met iemand die kende wat het is, zodat ik me niet de enige voelde. Ik wilde graag in contact zijn met iemand die het al had overwonnen, onder andere om mij het gevoel te geven dat ook ik hier overheen zou kunnen komen :).

En wat Sugarmiss noemt, klopt; het gevaar van projectie ligt op de loer. Dat kan hopelijk worden voorkomen door goed naar die ander te luisteren. Maar dingen uitproberen die een ander hebben geholpen, zijn het proberen waard lijkt me, mits je ervoor openstaat. Dan kom je er achter of het ook voor jou werkt. Misschien werkt een bepaalde strategie wel voor de ene persoon maar niet voor de andere. Maar je hoeft niet in je eentje het wiel uit te vinden en daarvoor kan een ervaringsdeskundige handig zijn. Sommige mensen met een angststoornis hebben misschien behoefte aan een lotgenoot en anderen niet. Dat is persoonlijk. Voor mijzelf geldt; al zou ik maar één iemand een beetje kunnen helpen, dan zou ik daar blij mee zijn.
Mila1989 je hebt pb
Alle reacties Link kopieren
mila1989 schreef:
11-01-2019 00:33
Lieve meiden,

Ik heb in 2017 een algemene angststoornis gehad met heel veel paniekaanvallen. Het was heel heftig, maar door heel hard eraan te werken op allerlei verschillende manieren heb ik het godzijdank overwonnen. Toen ik erin zat, voelde ik me wanhopig en dacht ik dat ik er nooit meer overheen zou komen. Nog steeds krijg ik zo nu en dan een opwelling alsof ik een paniekaanval ga krijgen, maar dan adem ik een keertje in en uit en is alles weer goed.

Ik ben enorm blij en dankbaar dat ik het heb mogen overwinnen. Als ik terugdenk aan die tijd, word ik heel verdrietig en ik wil dat niemand zich ooit zo hopeloos hoeft te voelen als ik me toen heb gevoeld… Daarom zit ik eraan te denken om een soort coach als ervaringsdeskundige te worden en hier misschien een opleiding voor te gaan volgen :). Zodat mensen hun verhaal kunnen delen en ik misschien iemand hoop kan geven dat hij/zij niet de enige is die een angststoornis heeft en dat het voor hem/haar weer goed gaat komen. Dat had ik in die tijd zelf enorm nodig. Toen wist ik niet waar ik dit soort hulp moest zoeken. Heeft iemand van jullie toevallig een angststoornis overwonnen en zo ja, ben je daarna andere mensen met een angststoornis gaan helpen? Ik vraag me af of ik hier iets in zou kunnen gaan doen, vandaar dat ik het vraag. Ik hoor graag jullie input ;).

Geen ervaring met er over heen komen, wel een vraag hoe lang het heeft geduurd omdat ik er zelf in zit. Al 7 maanden door een gedachte die telkens in mn hoofd blijft spoken. Dagelijks misselijk, bijna geen eetlust. Had jij hier ook last van? Wat waren jouw symptomen , en hoe is dit over gegaan? Wanf ik heb het gevoel alsof ik er nooit meer uitkom..

Hoor t graag :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Engelsdropspikkels en Myrtheh, ik heb jullie allebei een pb gestuurd :).
Beste Mila,

Ik heb ook mijn hele leven al een angststoornis.
Ik wens je veel sterkte ermee. Ik weet hoe beklemmend het kan zijn en ik hoop voor je wens om coach of ervaringsdeskundige uitkomt. :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paniekstoornis gehad en heb toevallig ook psychologie gestudeerd. Denk dat het 2 hele verschillende benaderingen zijn. De psycholoog wordt -even kort door de bocht- opgeleid om een bepaalde afstand te houden, iemand niet volledig kunnen begrijpen is soms ook een voordeel; als je moet uitleggen waarom iets voelt zoals het voelt of waarom je zo denkt kom je er soms gaandeweg achter waar iets vandaan komt of dat het inderdaad niet helemaal ‘normaal’ is waardoor je een aanzet tot verandering creeert. Iemand moet de oplossingen zelf gaan bedenken met duwtje in de rug.
Als ervaringsdeskundige heb je direct een andere band en het extra begrip en warmte kan denk ik wel als heel fijn ervaren worden. Het is een mooie combinatie als je allebei aan kan bieden als zorginstelling en gelukkig zie je het steeds vaker nu.

Denk dat je grootste kans op zoiets aanpakken dan ook ligt bij simpelweg bij instanties aankloppen. Stichting Pandora deed veel met ervaringsdeskundigen kan ik me herinneren uit studietijd, is al 7 jaar terug dus weet niet or dit nog steeds zo is.
Alle reacties Link kopieren
Poezenmoedertje, je hele leven al, respect. Heb je iets gevonden om er zo mee om te gaan dat je ondanks je angst een fijn leven kan leiden? Ik hoop het. En dankjewel :).

Mappie88, dat is een heel interessante combinatie. Heb je door je studie ook meer geleerd over paniekstoornissen? Ben je nu klinisch psychologe?

Het zijn inderdaad twee heel verschillende benaderingen, een psychologe en een ervaringsdeskundige.
Ik had tijdens mijn angststoornis een heel goede psychologe die de benodigde afstand hield. Dat vond ik bij haar ook heel fijn. Ze was van nature ook nuchter dus dat was perfect voor de staat waarin ik toen zat.
Ik had daarnaast alleen ook graag contact gehad met iemand die het ook had meegemaakt maar er wel (bijna) overheen was gekomen :). Zodat ik denk: hey, dat kan ik ook, en de psychologe heeft gelijk dat mensen er overheen kunnen komen.
Ze vullen elkaar dus heel goed aan.

Dankjewel voor je tip van de stichting Pandora. Ik ga er naar kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven