Gezondheid alle pijlers

Dochter die rookt

14-01-2019 23:01 69 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben blij dat ik hier even anoniem me verhaal kwijt kan, ik schaak me enorm voor mezelf.

Ik ben er in de kerst vakantie achter gekomen dat mijn 15 jarige dochter rookt. Ze zegt dat ze dit alleen thuis doet en ik de enige ben die dit nu weet. Uiteraard heb ik meteen gezegd dat dit niet de bedoeling is en dat ze er enorm spijt van krijgt etc. Nu ben ik zelf dus een enorm slecht voorbeeld, nadat we 2de kerstdag hadden gevierd bij mijn ouders stond ik zelf thuis een sigaretje te roken in de achtertuin en kwam ze ook naar buiten, en ik dacht in een beschonken bui doe ook maar mee ook.. Ik heb nu meerdere malen laten weten dat ze echt moet stoppen en dat het stom was van me..

Het is echt een super lieve en eerlijke meid, haalt goede cijfers op de havo en werkt veel naast der huiswerk. Ik vind het zo moeilijk om haar hiervoor te straffen omdat ik zelf ook rook. Hoe kan ik haar nou het beste helpen? Ik voel me echt waardeloos..
Stop samen met haar en spaar van het geld wat jullie overhouden voor een leuke vakantie.
Maar schrijf je nou dat je je dochter een sigaret hebt aangeboden en samen hebt staan roken?
Alle reacties Link kopieren
Samen stoppen?
Wat goed, jij bied je kind zelf sigaretten aan en nu roken jullie gezellig samen thuis? :roll:
Alle reacties Link kopieren
Banpaal schreef:
14-01-2019 23:04
Maar schrijf je nou dat je je dochter een sigaret hebt aangeboden en samen hebt staan roken?
Ze was teut.
Ben jij een roker of alleen als je gezopen hebt?
Alle reacties Link kopieren
Zoetje2019 schreef:
14-01-2019 23:01
Ik ben er in de kerst vakantie achter gekomen dat mijn 15 jarige dochter rookt. (...) Hoe kan ik haar nou het beste helpen? Ik voel me echt waardeloos..

Dat is een no-brainer natuurlijk.
Samen stoppen en haar hierbij helpen.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Banpaal schreef:
14-01-2019 23:04
Stop samen met haar en spaar van het geld wat jullie overhouden voor een leuke vakantie.
Maar schrijf je nou dat je je dochter een sigaret hebt aangeboden en samen hebt staan roken?
Nee zeker niet, ze liep zelf naar buiten met eigen sigaretten.. inplaats er wat van te zeggen liet ik het gaan, ik schaam me kapot..

Samen stoppen is een optie, maar ben bang dat ik zelf zal falen..
karin6789 schreef:
14-01-2019 23:06
Ze was teut.
Ben jij een roker of alleen als je gezopen hebt?
Als je zo teut bent dat je niet meer kan nadenken hoor je niet de verantwoording over een kind te hebben. Heb je die verantwoording wel, dan zal je niet zoveel moeten drinken.
Laat je haar ook drinken?
Zoetje2019 schreef:
14-01-2019 23:07
Nee zeker niet, ze liep zelf naar buiten met eigen sigaretten.. inplaats er wat van te zeggen liet ik het gaan, ik schaam me kapot..

Samen stoppen is een optie, maar ben bang dat ik zelf zal falen..
Wauw, hoe kwam je op het idee dat dat een juiste beslissing zal zijn. Als je zelf wil blijven roken heb je natuurlijk weinig daadkracht naar je kind toe.
Wat vindt haar vader ervan? Dat ze rookt en dat jij het toelaat?
Alle reacties Link kopieren
Tja je kunt er weinig van zeggen he. Waarom is het voor haar erger om te roken dan voor jou?
karin6789 schreef:
14-01-2019 23:06
Ze was teut.
Ben jij een roker of alleen als je gezopen hebt?
Ik rook zelf niet heel veel meer, volledig stoppen is me nog niet gelukt
Alle reacties Link kopieren
Zoetje2019 schreef:
14-01-2019 23:07


Samen stoppen is een optie, maar ben bang dat ik zelf zal falen..
Maar niet falen dan.
Maar ze koopt al haar eigen rookwaar?
Dan zal het niet incidenteel een sigaretje zijn, vrees ik en is ze , net als jij, al verslaafd.
Het enige goede voorbeeld is: zelf rigoureus stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt ze trouwens als 15-jarige aan een heel pakje sigaretten? Valse id? Iemand die het voor haar haalt? Winkel die het niet zo nauw neemt? Die laatste had aan mij een slechte.
Banpaal schreef:
14-01-2019 23:07
Als je zo teut bent dat je niet meer kan nadenken hoor je niet de verantwoording over een kind te hebben. Heb je die verantwoording wel, dan zal je niet zoveel moeten drinken.
Laat je haar ook drinken?
Dit is vrij overdreven en uiteraard laat ik haar niet drinken. Uiteindelijk heb ik der nu 2x zien roken maar ik ruik het aan der..
Alle reacties Link kopieren
Zoetje2019 schreef:
14-01-2019 23:09
Ik rook zelf niet heel veel meer, volledig stoppen is me nog niet gelukt


"Niet heel veel meer" is een voorbeeld van niks natuurlijk.
Zij leert er alleen maar van dat liegen over af en toe een keertje roken niets uitmaakt, jij doet het immers ook.
lattemachiato schreef:
14-01-2019 23:11
Hoe komt ze trouwens als 15-jarige aan een heel pakje sigaretten? Valse id? Iemand die het voor haar haalt? Winkel die het niet zo nauw neemt? Die laatste had aan mij een slechte.
Ze zegt dat ze het gewoon mee krijgt bij de supermarkt, er werken daar veel mensen van der school..
Alle reacties Link kopieren
Monkey see monkey do... Want do as I say not as I do werkt niet.
Waarom verwacht je dat een ander iets kan wat jijzelf niet kan.
Btw een ouder die bezopen met een 15 jarig kind een peuk gaat staan roken vind ik nogal ehm buitenlands, Noorwegen ofzo,
Zoetje2019 schreef:
14-01-2019 23:11
Dit is vrij overdreven en uiteraard laat ik haar niet drinken. Uiteindelijk heb ik der nu 2x zien roken maar ik ruik het aan der..
Uiteraard? Je laat haar wel roken. Misschien is zo’n stoppen met roken coach wat voor jullie.
Alle reacties Link kopieren
Zoetje2019 schreef:
14-01-2019 23:07
Nee zeker niet, ze liep zelf naar buiten met eigen sigaretten.. inplaats er wat van te zeggen liet ik het gaan, ik schaam me kapot..

Samen stoppen is een optie, maar ben bang dat ik zelf zal falen..

Falen is dus geen optie meer.
Er zijn echt manieren hoor: nicotine tabletten en die afbouwen, nicotine kauwgom.
Je zult dit toch echt moeten gaan doen nu. En dan ook niet 'die ene sigaret' want ik 'weet nu dat ik zonder kan'.
(ben zelf ex-roker, dus ik weet best hoe moeilijk het is, maar je hebt nu wel een verdomd goede reden om er voor eens en altijd klaar mee te zijn).
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Zoals verwacht krijg je vooral veroordelingen over zelf roken en drinken en maar weinig advies. Voorspelbaar weer.

Ontopic: natuurlijk kun je je dochter wel aanspreken op roken ook al rook je zelf ook.
Vertel over hoeveel spijt je hebt dat je ooit begonnen bent en hoe moeilijk het is om eraf te raken.
En dan samen inderdaad gaan stoppen. Ga naar de huisarts om advies/hulp hierbij.
lattemachiato schreef:
14-01-2019 23:09
Tja je kunt er weinig van zeggen he. Waarom is het voor haar erger om te roken dan voor jou?
Dit dus.. Ik ga morgen nog maar een keer met der praten en dan samen stoppen.. Nu lukt het misschien wel omdat ik het voor me dochter moet
Alle reacties Link kopieren
Zoetje2019 schreef:
14-01-2019 23:15
Dit dus.. Ik ga morgen nog maar een keer met der praten en dan samen stoppen.. Nu lukt het misschien wel omdat ik het voor me dochter moet
Niet " misschien wel", dat houdt de mogelijkheid van falen open.
Gewoon goed aanpakken samen en stoppen.
Met hulp.
Alle reacties Link kopieren
Wil ze wel stoppen?

Indien niet dan houdt het op.

Indien wel dan helpen door samen te stoppen.

Ik zou niets gaan verbieden.
-Darkside- schreef:
14-01-2019 23:14
Zoals verwacht krijg je vooral veroordelingen over zelf roken en drinken en maar weinig advies. Voorspelbaar weer.

Ontopic: natuurlijk kun je je dochter wel aanspreken op roken ook al rook je zelf ook.
Vertel over hoeveel spijt je hebt dat je ooit begonnen bent en hoe moeilijk het is om eraf te raken.
En dan samen inderdaad gaan stoppen. Ga naar de huisarts om advies/hulp hierbij.
Dankje.. ik ga morgen mijn huisarts bellen en nogmaals een gesprek met der aan..
Alle reacties Link kopieren
Zoetje2019 schreef:
14-01-2019 23:18
Dankje.. ik ga morgen mijn huisarts bellen en nogmaals een gesprek met der aan..
Veel succes samen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven