Gezondheid alle pijlers

Stottertherapie is duur, wie is goed?

18-01-2019 10:33 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve meiden, ik heb jullie hulp even nodig!

Mijn zoon stottert vanaf dat hij ging praten. We hebben logopedie gehad, jarenlang, in groepjes en individueel. De logopediste was een autoriteit op stottergebied en toen zoon 10 was was hij volgens haar “uitbehandeld”.

Nu is hij bijna 19, het stotteren belemmert hem in zoveel dingen. Hij heeft ook last van toenemende angstklachten waarvoor hij EMDR krijgt nu.

Ik zie dat Hausdörfer-methode behandelt vanuit de visie dat stotteren een angstprobleem is. Dat past wel in het totale beeld rond hem.
Maar 1800 euro zonder vergoeding... OMG!!

Graag jullie ervaringen met stottertherapie zoals del Ferro, Hausdorfer, BOMA en zo meer. Wat adviseren jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Alvast heeeel veel dank... er moet echt iets gebeuren
Moet je die 1800 euro in één keer ophoesten?
Alle reacties Link kopieren
De Del Ferro techniek heeft bij iemand die ik van nabij ken hele goede resultataen gehad. Maar ja, dat is maar 1 persoon. In het begin was het even wennen want toen moest hij nog heel bewust (dus met zijn handen) zijn middenrif indrukken. Nu is dat niet meer nodig. Het stotteren is vrijwel verdwenen. De methode die jij noemt ken ik overigens niet.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vrees van wel. Het zijn 2 dagen van 10 tot 15 en dan nog opvolgsessies online als ik het goed begrijp
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
18-01-2019 10:54
De Del Ferro techniek heeft bij iemand die ik van nabij ken hele goede resultataen gehad. Maar ja, dat is maar 1 persoon. In het begin was het even wennen want toen moest hij nog heel bewust (dus met zijn handen) zijn middenrif indrukken. Nu is dat niet meer nodig. Het stotteren is vrijwel verdwenen. De methode die jij noemt ken ik overigens niet.

Is het al lang geleden, Del Ferro? Ik hoor dat het vaak goed werkt, maar kort omdat het een soort van trucje zou zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ja, begin jaren 90. Hij is toen begeleid door de dochter van meneer Del Ferro zelf.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat klinkt inderdaad wel als even geleden! :idee:
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar zoals ik al zei, het resultaat is er wel naar. Mijn familielid heeft nu gewone gesprekken, kan iemand gewoon aankijken tijdens een gesprek. Dat was namelijk nogal een probleem geworden in de tijd dat hij nog wel stotterde. Zelfs bij vertrouwde personen als ons.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Zo goed om te horen! Ik heb zelf ook gestotterd, ik weet hoe het is. Maar bij mij is het uiteindelijk over gegaan, bij hem niet. De vermijding wordt steeds groter naar mate er meer zelfstandigheid van hem gevraagd wordt. Hij wil graag bij de politie maar een stotterende agent... pfff. Zo akelig.

Dat hij gaat staat vast, maar bij welk instituut?
Alle reacties Link kopieren
Ik merk bij mn man wel dat het erger wordt als hij moe is of stress heeft.
Dan zou ik eerst die angstklachten aanpakken. En vertellen dat niemand het erg vind dat hij stottert. Kijk naar Miss Montreal, Erben Wennemars, Frans Bauer (alhoewel die nu nauwelijks meer stottert).
Vroeger op de zaak hadden we een vertegenwoordigsters die stotterde. Iedereen vond het stoer van haar.,
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Speciaal een account aangemaakt om te reageren..

Ik heb zelf Del Ferro gedaan. Eind jaren 90. Ik vond het heel erg heftig en ik twijfel of dit geschikt is voor je zoon met angstklachten.

Ik weet niet hoe het nu is, maar in die tijd werd er erg gehamerd op dat je NIET meer stottert als je de methode goed toepast. Dus elke stotter is vanaf dat moment je eigen schuld. Je moet het dan opnieuw doen, net zolang totdat het lukt (dus daar sta je dan in de apotheek iets vijf keer te vragen omdat je vier een een stotter in je zin hebt..) De methode is overigens als volgt: eerst de zin uit je hoofd leren, vervolgens concentreren op de ademhaling, daarna de zin zeggen. In het begin kost een zin op deze manier gerust een halve minuut (dat zie ik in video's niet echt terug)

Bovendien wordt er verteld dat mensen in het algemeen negatief aankijken tegen mensen die stotteraars, je krijgt meteen een 'stempel op je voorhoofd'.

Als je de methode goed volgt, werkt het overigens wel. Ik werd daar alleen ongelukkiger van dan van het stotteren zelf (ik ben geen hele zware stotteraar, meer zoals Miss Montreal: zo nu en dan een fikse hapering, maar verder toch behoorlijk vloeiend en in staat een verhaal te vertellen).

Verder kan ik je aanraden een verzekering te nemen die stottertherapie vergoedt. Ik meen Nationale Nederlanden. Er zijn grote verschillen tussen verzekeringsmaatschappijen (van 100% vergoeden tot 0%) echt even het uitzoeken waard. Jammer dat het net januari is...

Veel succes!
louisanne wijzigde dit bericht op 18-01-2019 15:21
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ah, Louisanne, zo fijn dat je zelfs speciaal een account hebt aangemaakt om te reageren!
Dit is precies wat mij tegenstaat aan Del Ferro en je hebt me wel overtuigd nu. Dit is het laatste dat hij nodig heeft.

We hebben natuurlijk volop ingestoken op “het accepteren van het stotteren”. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Miss Montréal brak door met zingen, dat was waar ze juist vloeiend was. Zelfde geldt voor Frans Bauer.
Al heb ik wel veel respect voor beiden hoor, daar niet van.

Hij heeft zelf zijn zorgverzekering uitgezocht dit jaar en ik lees net dat ze NIKS vergoeden ondanks dat hij een dure aanvullende verzekering heeft gekozen. Fijn...

Dank Louisanne... je helpt enorm
Alle reacties Link kopieren
Solanger schreef:
18-01-2019 11:30
Zo goed om te horen! Ik heb zelf ook gestotterd, ik weet hoe het is. Maar bij mij is het uiteindelijk over gegaan, bij hem niet. De vermijding wordt steeds groter naar mate er meer zelfstandigheid van hem gevraagd wordt. Hij wil graag bij de politie maar een stotterende agent... pfff. Zo akelig.

Dat hij gaat staat vast, maar bij welk instituut?

Dus??

Onze regiomanager stottert. Altijd en overal, maar aan de telefoon is het echt het ergst. Voor een gesprek van twee minuten moet je minstens tien minuten uittrekken, met name omdat hij graag kletst en alles bij voorkeur minstens drie keer uitlegt.
Maar hij laat zich niet tegenhouden.

En omdat het hem (ogenschijnlijk) niet boeit, boeit het anderen ook niet.

Wat dat aangaat is het aanpakken van angsten waarschijnlijk beter dan het aanpakken van het stotteren.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan Solanger.

Kort gezegd: de Del Ferro methode is behoorlijk effectief, maar ik vond het erg moeilijk volhouden. Als ik het wat liet verslappen (met stotters tot gevolg) voelde ik me ontzettend schuldig. Ik ging eigenlijk steeds minder praten, maar vooral in m'n eentje op m'n kamer oefenen. Uren lang. Ik gebruik de techniek die ik daar geleerd heb trouwens nog wel af en toe. Ik heb zo nu en dan hele lichte hyperventilatie en daar kan ik de techniek ook goed bij gebruiken.

Is het een plan om dit jaar met je zoon te werken aan het verlagen van de angst en het verbeteren van zijn zelfvertrouwen? Dan kun je eind dit jaar overstappen naar een verzekering met wél een goed aanvullend pakket vwb stottertherapie. Dan kunnen jullie je dit jaar ook samen verdiepen in de opties. Ik las op de site van Del Ferro over een gratis intake. Wellicht hebben andere methoden dat ook.

Raar trouwens dat een stottertherapeut zegt dat iemand uitbehandeld is..
Alle reacties Link kopieren
Verder denk ik trouwens dat ik het toepassen van de methode destijds veel te serieus nam en dat het daardoor niet vol te houden was.

Het voorbeeld dat ik noemde (vijf keer iets herhalen in de apotheek) was bedoeld om je uiteindelijk het gevoel te geven 'zie je wel, ik kán het wel!'. Maar bij mij werkte het als een extreem schaamtevolle ervaring. Het gevoel extreem voor schut te staan.

Ze gebruiken een beetje psychologie van de koude grond zeg maar..
Alle reacties Link kopieren
Kan je zoon wel zingen? Een bepaald soort stotteraars kunnen wel zingen, heeft iets met het gebruiken van verschillende delen van de hersens te maken.
Misschien zou je zoon eens gewoon een mindfullness oid moeten gaan doen. Angst moet toch eerst weg lijkt me. Zo'n duur iets zou ik niet doen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ja, jullie zijn eigenlijk vrij eensgezind. Het aanpakken van de angst staat voorop. Ik denk dat dat zeker waar is.

Ceylon, je hebt natuurlijk enorm gelijk. Angst om te stotteren zou niet nodig moeten zijn. Maar zover is hij duidelijk nog niet en vanzelf zal dat ook niet gaan.

En Louisanne, de logopediste zei dat haar conclusie was dat mijn zoon zijn hele leven een stotteraar zou blijven en dat hij (en wij) dat moeten accepteren. Het klonk toen logisch maar nu klinkt het eigenlijk ook als een soort levenslang vonnis. En dat op je elfde is best apart, inderdaad.

Pffff. Ik ben blij met jullie reacties, super! Hoop nog steeds op iemand die Hausdorfer heeft gedaan. Mijn zoon roept: “als het maar niet alleen een veredelde dure peptalk is” en ja... ik heb die angst ook wel een beetje. Het is duur dus het zal wel goed zijn, zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Je hele leven een stotteraar blijven is niet een eindstation. Dat zie je bij je zoon wel. Hij heeft er nog altijd (te)veel last van.

Del Ferro is zéker meer dan een dure peptalk. Ze bieden wel degelijk een methode om vloeiend te praten! Het kan zomaar zijn dat jouw zoon dat zó motiverend vindt, dat het hem wel goed helpt. Ga eens samen naar zo'n intake.

Ik kan nu (40+ haha) zeggen dat ik mijn stotteren geaccepteerd heb. Ik ben momenteel een vrij lichte stotteraar. Ik kan telefoneren, vergaderen, lesgeven etc. Het heeft me tijd gekost. En het blijft een beetje drijfzand, want ik heb ook dagen dat het een stuk minder gaat. Op die dagen is lesgeven best lastig. Ik heb geleerd dat dan te benoemen. Dan is de ongemakkelijke sfeer meteen uit de lucht en het haalt bij mij ook een stuk van de spanning weg. Maar dan kon ik nog niet toen ik 20 was.. Een groot deel van het stotteren is (in elk geval bij mij) psychisch: de angst dat het niet lukt en dat je enorm voor schut staat.
Alle reacties Link kopieren
Ohja, nog dit: accepteren dat je stottert, staat uiteraard voorop. Maar dat neemt niet weg dat je mag streven naar een verbetering van het spreken. Dat sluit elkaar niet uit.
Alle reacties Link kopieren
louisanne schreef:
18-01-2019 15:20
Ohja, nog dit: accepteren dat je stottert, staat uiteraard voorop. Maar dat neemt niet weg dat je mag streven naar een verbetering van het spreken. Dat sluit elkaar niet uit.

Zo waar is dit.... ja! Zo is het precies. Wat stoer van jou dat je gewoon door bent gegaan tegen de stotterstroom in.
Ik denk dat ik hem dit gewoon ga laten lezen... geeft moed denk ik.
Mij wel in ieder geval!

Dank nogmaals Louisanne! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Mijn volwassen zoon heeft kortgeleden n cursus bij Hausdorfer gehad. Hij vond t waardeloos. Hij is ook de tweede dag niet meer gegaan. Hij vond t een heel wazige methode.
Alle reacties Link kopieren
Meen je dat nou?? Oei.... een heel wazige methode voor 1800 euro... daar word ik ook niet blij van :O O_O

Verdorie.... nu ga ik toch wel heel erg twijfelen. Misschien dan toch maar eerst focussen op die angsten en eind van het jaar bijverzekeren. Dit is echt veel geld voor mij en tot nu toe heb kijkt weinig positiefs gelezen van jullie moet ik zeggen
Alle reacties Link kopieren
Tip, je kan in januari nog een aanvullende verzekering aanvragen en dat is ook mogelijk bij een andere maatschappij als waar je de basisverzekering hebt lopen. Als er dus een verzekeraar is die de therapie vergoed, zou je kunnen kijken of het loont om hier een aanvullende af te sluiten. En dan eventueel de aanvullende zorgverzekering die zoon nu heeft omlaag doen naar een goedkoper pakket, dat kan ook nog in januari.
Alle reacties Link kopieren
Een andere logopedist die het net weer wat anders aanpakt nog een optie?
Alle reacties Link kopieren
Tot 1 februari kun je nog een aanvullende verzekering afsluiten. Misschien een optie om alsnog te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven