Gezondheid alle pijlers

Hoe kom je thuis na een operatie of ongeval?

20-01-2019 16:33 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat als je een been breekt, of je moet naar het ziekenhuis voor een operatie in dagopname... hoe kom je dan thuis?

Bij veel mensen is het antwoord duidelijk: iemand komt je halen.

Maar:

- Ik heb geen partner.
- Familie is grotendeels overleden of in ieder geval niet geschikt (oud, medische/psychische problemen etc.)
- Vrienden heb ik wel maar werken allemaal voltijds, hebben vaak kinderen, wonen op een half uur rijden of zelfs verder, hebben soms geen auto...

Het probleem stelt zich (nog) niet maar ik denk er wel regelmatig aan. Ik zou graag wel ergens een plan hebben zodat ik niet op zo 'n moment dat nog moet beginnen uitzoeken.

De ziekteverzekering zegt dat er wel patiëntenvervoer mogelijk is maar je moet het 24 uur op voorhand aanvragen en het precieze tijdstip al weten.
Als het dus iets onverwacht is, of je weet niet op voorhand om welk uur je naar huis mag, valt die optie dus ook af.

Hoe lossen jullie dat op?
Alle reacties Link kopieren
Taxi
Alle reacties Link kopieren
Taxi inderdaad, maar ik heb al op verschillende websites gelezen dat je niet onbegeleid naar huis mag, en dat sommige artsen zelfs niet aan de operatie beginnen als er geen begeleider is om naar huis te gaan.
Openbaar vervoer en ook een taxi zien ze als onbegeleid aangezien de taak van de taxichauffeur enkel is om van A naar B te rijden maar die verder niet verantwoordelijk voor je is...
Ik zou het met liefde voor mijn vriendin doen. Ik zou er ook best vrij voor willen nemen. Dit soort vragen komen niet dagelijks dus ik zou het geen probleem vinden.

Ik zou het trouwens ook voor onze buren doen.
De taxi. Je zorgverzekering vergoed dit niet. Dat is alleen in hele speciale gevallen, en is er nog een drempelbedrag.
Alle reacties Link kopieren
Taxi kan je vaak ook (deels) terugvragen bij je verzekering.

Verder zou ik met liefde rijden voor een buur of collega in zo'n geval.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Taxi.
Honey, you should see me in a crown
Apatura schreef:
20-01-2019 16:37
Taxi kan je vaak ook (deels) terugvragen bij je verzekering.

Verder zou ik met liefde rijden voor een buur of collega in zo'n geval.

Welke verzekering?
Alle reacties Link kopieren
Hoezitdit schreef:
20-01-2019 16:39
Welke verzekering?

Ziektekostenverzekering.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Als je in de buurt woont haal ik je op goed? ;-))

Toch proberen je kennissen kring uit te breiden in de buurt. Overigens zou ik als vriendin idd wel voor je klaar staan, ook al woon ik verder weg of moet vrij nemen.
Ik heb in dergelijke situaties vaak mijn buren opgehaald. Dus misschien kunnen je buren ook iets voor je betekenen, tegen die tijd?
Alle reacties Link kopieren
Taxi. Overigens zou ik onze oudere buurvrouw zo halen of brengen mocht dit ooit nodig zijn.
Taxi.

Of een paar uur wachten in 't ziekenhuis tot er iemand van bekenden is die tijd heeft om je te komen oppikken.
Denk ook niet alleen aan vrienden, maar bijvoorbeeld ook buren, kennissen, collega's, ...

Mijn moeder is al vaak genoeg de buurvrouw van bijna 90 met weinig familie gaan afzetten of oppikken.
En gaat dan nadien altijd nog effe aanbellen hoe het thuis gaat.
Alle reacties Link kopieren
Taxi. Mijn man is vorig jaar geopereerd (galblaas), is tegenwoordig ook een dagbehandeling, en we zijn rond 18.00 uur gewoon met een taxi naar huis gegaan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Eurus schreef:
20-01-2019 16:40
Ziektekostenverzekering.

Klopt niet. Alleen in speciale gevallen en dan betaal je de 1e ruim 100.00 zelf. Niet bij een gebroken been of omdat je geen vervoer hebt. Wel bij chemo etc.
Alle reacties Link kopieren
Taxi.

Of een organisatie zoals Humanitas bellen , als die open zijn.
Mee smaken zijn er niet.
Overigens zou ik de buurvrouw ook ophalen, mocht dit nodig zijn.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 20-01-2019 16:50
25.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
20-01-2019 16:37
Taxi kan je vaak ook (deels) terugvragen bij je verzekering.
Het zou werkelijk niet in me opkomen om voor een taxiritje meteen aan de verzekering te denken. Ik zou blij zijn als ik weer gewoon thuis ben.
Alle reacties Link kopieren
Hoezitdit schreef:
20-01-2019 16:48
Klopt niet. Alleen in speciale gevallen en dan betaal je de 1e ruim 100.00 zelf. Niet bij een gebroken been of omdat je geen vervoer hebt. Wel bij chemo etc.

Klopt zeker wel:

https://www.geld.nl/zorgverzekering/ver ... ziekenhuis

Ze schrijft ook heel duidelijk 'deels' in haar reactie. Ze zegt nergens dat het compleet vergoed wordt.
eurus wijzigde dit bericht op 20-01-2019 16:53
14.21% gewijzigd
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Hoezitdit schreef:
20-01-2019 16:48
Klopt niet. Alleen in speciale gevallen en dan betaal je de 1e ruim 100.00 zelf. Niet bij een gebroken been of omdat je geen vervoer hebt. Wel bij chemo etc.
Klopt ook niet. Toen ik kanker bleek te hebben, had ik meteen een indicatie voor alle taxivervoer dat medisch noodzakelijk was (zelfs voor bloedprikken e.d. kreeg ik taxivervoer vergoed, maar ook voor de consulten en de chemo's enz.). Daar zat geen eigen bedrag aan vast. Maar voor een behandeling na een gebroken arm bijv. moet je het gewoon zelf betalen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Rosanna1985 schreef:
20-01-2019 16:35
Taxi inderdaad, maar ik heb al op verschillende websites gelezen dat je niet onbegeleid naar huis mag, en dat sommige artsen zelfs niet aan de operatie beginnen als er geen begeleider is om naar huis te gaan.
Openbaar vervoer en ook een taxi zien ze als onbegeleid aangezien de taak van de taxichauffeur enkel is om van A naar B te rijden maar die verder niet verantwoordelijk voor je is...
Dat verschilt per situatie natuurlijk.
Na een operatie mocht ik wel alleen thuis zijn (opgehaald door ouders).
Na een verkeersongeval mocht ik absoluut niet alleen thuis zijn en kon ik kiezen of ik in het ziekenhuis bleef of met familie mee naar huis ging zodat zij mij konden verzorgen (ik koos voor het laatste).
Maar als ik in de eerste situatie een taxi naar huis had genomen, hadden ze het in het ziekenhuis nooit geweten hoor. ;)
In sommige wijken heb je trouwens ook mensen die vrijwillig iets voor een ander doen, zoals dus iemand halen/brengen bij ziekenhuisbezoek.
Of mensen die voor elkaar een karweitje verrichten. Dus jij wordt door iemand opgehaald uit het ziekenhuis en wanneer jij opgeknapt bent, doe jij een keer boodschappen voor een ander o.d.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 20-01-2019 16:57
40.52% gewijzigd
Je buurvrouw of toch je vrienden. Ik zou mijn vrienden zeker helpen, al wonen ze twee uur rijden bij me vandaan, er vanuit gaande dat het niet wekelijks is natuurlijk.
Toen ik oa mijn been had gebroken is dat via de verzekering van de schuldige verrekent want ik moest ook met de taxi.
Hopelijk gebeurd het je nooit maar wel goed dat je er bij stil staat.
Alle reacties Link kopieren
Lopend 😉. Ik mocht na een operatie ook niet alleen naar huis, maar woonde destijds tegenover een het ziekenhuis. Het was verder lopen naar de parkeerplaats dan naar mijn woning. Er is wel iemand met mij meegelopen.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet alleen thuis kan zijn na een ziekenhuisopname is een zorghotel misschien een alternatief tot je wel weer alleen thuis kan zijn. Vervoer met taxi.
Maar ook bij werkende vrienden met kinderen kan je voor vervoer toch wel terecht? Misschien dat je een tijdje moet wachten in het restaurant van het ziekenhuis met je been of arm in het gips, maar dat is toch niet zo erg?
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 20-01-2019 17:07
41.42% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven