Gezondheid alle pijlers

Iemand aansteken met verkoudheid

21-01-2019 13:08 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet morgen iemand wegbrengen die zelf een zeer zwakke gezondheid en dito weerstand heeft. Nu ben ik sinds een paar dagen snipverkouden: flinke keelpijn, hoesten, loopneus en soms pijnlijke spieren.
Ik zal proberen niet te hoesten in de auto en - zover mogelijk in een auto - uit zijn buurt blijven. Het is meer dat ik de afgelopen dagen wél enorm heb lopen hoesten in de auto.
Heb niet echt een alternatief maar is dit wel verstandig? Of ben ik weer aan het hypochonderen.
Vraag het aan degene die je moet wegbrengen. Misschien heeft hij / zij een alternatief of is het minder erg dan jij denkt.
Nee, je bent niet aan het hypochonderen. Ook al hoest je niet, via je ademhaling komt het virus toch wel in de lucht en is de kans groot dat je die persoon op deze wijze aansteekt, zeker in zo'n kleine ruimte als een auto.
Vraag het aan de ander.
Ik zou de andere persoon aanraden om ander vervoer te zoeken. Ik zou zelf het risico in elk geval niet nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het aan die persoon zelf vragen, dan kan hij of zij zelf een afweging maken: het risico lopen op een verkoudheid of met het openbaar vervoer gaan (waar hij of zij ook wel weer het risico loopt op een verkoudheid, maar daar is het niet zeker dat je precies naast een verkouden persoon zit en bij jou in de auto wel).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Proberen niet te hoesten lijkt me overigens niet echt een optie. Een kriebelhoest kun je bijna niet tegenhouden, en bij een vastzittende hoest blijft het slijm dat eruit moet in je longen zitten als je de hele rit lang niet hoest. Dus als die persoon echt niet aangestoken mag worden, kan er beter ander vervoer worden geregeld, desnoods een taxi.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Inderdaad neem contact op met die persoon.
Maar even serieus half Nederland zit te hoesten en te proesten .
Zelfs al zal die persoon met een taxi gaan kan de chauffeur ook flink verkouden zijn, of die er net voor haar/hem in de taxi hebben gezeten grieperig zijn geweest.
Het heerst nu eenmaal, ik heb nu voor de 2x keer deze maand flink verkoudheden mee gekregen en mijn gezondheid is al niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Mondkapje dragen of is dat niet voldoende?
Niesen en hoesten in je elleboog en goed je handen wassen.
Alle reacties Link kopieren
Beiden een mondkapje dragen (drogist of apotheek).
Na iedere snuit, hoest of nies je handen wassen of steriliseren met een flesje handenreinigingsgel.
Tevoren portierhandel en bevestiging veiligheidsgordel met een glorix /Dettol doekje afnemen.
Geen hand geven,
GinnyJones schreef:
21-01-2019 13:20
Ik zou de andere persoon aanraden om ander vervoer te zoeken. Ik zou zelf het risico in elk geval niet nemen.
maar welk risico loop je zelf dan? Als de ander het geen probleem vindt, niets toch?
Ik zou hier zelf ook best mee zitten. Maar ik weet dat je al mensen kunt aansteken ver voor je zelf überhaupt nog maar 1 symptoom hebt gehad. En aangezien half Nederland nu loopt het hoesten en proesten, die persoon vast ook gewoon in de supermarkt e.d. komt of elders waar mensen samen komen kan die persoon overal en door iedereen aangestoken worden. Heel veel nut zal het dus niet hebben.
Zelfs door 'praten' komt via het RIVM het virus al in de lucht. Kortom, je kunt het dus gewoon niet tegenhouden. Besmet jij die persoon niet dan iemand anders wel. Verkoudheid is 'air borne' en komt al door simpelweg te ademen in een ruimte en dus ook al voor je zelf verkouden/ziek bent. Overleg het simpelweg met die persoon wat hij/zij wil. Wil die persoon niet ziek worden is de enige optie de gehele herfst/winterperiode binnen blijven als een kluizenaar.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties. Punt is dat de persoon in kwestie dit zelf niet goed meer kan inschatten. En vanwege zn broze gezondheid wil ik hem gewoon écht niet met de taxi sturen (aan alle kanten hangen er slangen aan zijn lichaam). En door die toestand leeft ie al half als kluizenaar, vond het zo sneu.
Maar het is gelukt om iemand anders te vinden. Dan nog kan hij inderdaad overal iets oplopen, maar goed, bij mij in dat virushol was misschien toch niet zo verstandig.
Nogmaals bedankt. Soms heb je net even dat zetje nodig :)
Alle reacties Link kopieren
HappyGoLucky schreef:
21-01-2019 15:05
Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties. Punt is dat de persoon in kwestie dit zelf niet goed meer kan inschatten. En vanwege zn broze gezondheid wil ik hem gewoon écht niet met de taxi sturen (aan alle kanten hangen er slangen aan zijn lichaam). En door die toestand leeft ie al half als kluizenaar, vond het zo sneu.
Maar het is gelukt om iemand anders te vinden. Dan nog kan hij inderdaad overal iets oplopen, maar goed, bij mij in dat virushol was misschien toch niet zo verstandig.
Nogmaals bedankt. Soms heb je net even dat zetje nodig :)
Wat goed van je dat je je gerealiseerd hebt dat het een risico voor die persoon oplevert en dat je ook nog een andere oplossing bedacht hebt.
Alle reacties Link kopieren
goed gedaan inderdaad, beterschap trouwens!
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat je een goede andere oplossing geregeld hebt!

Beterschap voor jou.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Ja die kans is groot hè. Je kan een mondmaskertje voordoen en steeds je handen wassen. Geen hand geven; niet iemand aanhoesten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als ik merk dat een caissière zit te snotteren dan ga ik wel in de andere rij, maar de kans is groot dat je het toch van een ander krijgt in zo'n openbare ruimte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven