Gezondheid alle pijlers

Pms, en nu?

21-01-2019 15:08 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

De afgelopen maanden vallen puzzelstukjes meer en meer in elkaar en blijkt dat ik last heb van het pre menstrueel syndroom... Ik heb last van een combi van erge buikpijn (soms als of ik weer weeën heb), opgeblazen buik en depressieve, opgejaagde gevoelens. Daarnaast heb ik ook last van Stemmingswisselingen en verdraag ik prikkels slecht, voor geluiden, drukke omgeving.
Ik heb hier elke maand bijna 2 weken last van. Ik voel me down, maar heb geen idee waarom. Ik voel me gestressd, maar er is geen reden voor enz. Ik ben mezelf niet deze weken en het voelt alsof ik aan de rand van een burnout sta. Een paar dagen nadat het menstrueren begonnen is heb ik weer energie, kan de wereld aan en voel ik me top.
Ik vind dit verwarrend, vermoeiend en bovenal vreselijk frustrerend.

Op internet lees ik uiteenlopende behandelingen om de klachten te verlichten. Tot nu toe heb ik 3 pilsoorten geprobeerd, ook de pil doorgeslikt en een spiraaltje gehad. Tot nu toe geen effect. Binnenkort heb ik een afspraak bij de gynaecoloog.
Verder sport ik 2 keer per week, let op mijn eten en doe rustig aan waar dat kan. Alleen dat laatste is niet eenvoudig met 2 kinderen van 4 en 6 jaar...

Is er hier iemand die tips heeft? Hoe dealen jullie hiermee? Ik vind dat namelijk nog niet zo makkelijk :-(
Alle reacties Link kopieren
Dieet en levensstijl maakt een enorm verschil naar mijn ervaring. Sinds ik alleen nog plantaardig eet (whole food plant based) en dagelijks sport heb ik nergens meer last van. Het was even schakelen, maar in mijn ogen de moeite waard.
Wat heb je er zelf al aan gedaan om jezelf beter te voelen? Is je gewicht op orde? Overgewicht is funest. Beweeg en sport je genoeg? Dagelijks een uur is al voldoende.
Voor PMS kan fluoxetine of een andere ssri een oplossing zijn. Je neemt het dan alleen op de dagen dat je last hebt van die gevoelens, in een zeer lage dosering, en stopt weer zodra je menstruatie doorkomt.

Je gynaecoloog of huisarts kan hier van alles over vinden op uptodate.com, een (medisch) erkende website.
Alle reacties Link kopieren
Raar, dat je daar last van hebt als je de pil doorslikt.
Je hebt dan toch geen cyclus meer?
Hemelslicht schreef:
21-01-2019 15:18
Dieet en levensstijl maakt een enorm verschil naar mijn ervaring. Sinds ik alleen nog plantaardig eet (whole food plant based) en dagelijks sport heb ik nergens meer last van. Het was even schakelen, maar in mijn ogen de moeite waard.
Dan heb ik toch liever PMS. Die paar dagen in de maand.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben teunisbloemolie en visolie gaan gebruiken. Sindsdien nergens meer last van. Ik merkte na de eerste maand al verschil, dus je hoeft het ook niet eindeloos te proberen om te zien of het voor je werkt.
Dropdrop schreef:
21-01-2019 16:22
Ik ben teunisbloemolie en visolie gaan gebruiken. Sindsdien nergens meer last van. Ik merkte na de eerste maand al verschil, dus je hoeft het ook niet eindeloos te proberen om te zien of het voor je werkt.
Heb ik ook. In capsules. Helpt goed inderdaad.
Als je doorslikt en niet menstrueert is het toch geen pms?
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
21-01-2019 16:02
Raar, dat je daar last van hebt als je de pil doorslikt.
Je hebt dan toch geen cyclus meer?
Bij mij hielp ook de pil door gaan slikken (kan soms even zoeken zijn naar de juiste)
Mijn PMS-klachten werden na mijn 40e extreem (ik begreep ineens hoe het kon, dat mensen doordraaiden), gelukkig had ik een zeer goede huisarts. Niks geen: "dat hoort erbij mevrouwtje", of "leer er maar mee leven".
Gewoon hormonen er tegenaan
Ik heb de prikpil, nooit meer ongesteld en dus geen PMS meer.
En ik bloedde elke maand 2 weken en had buikpijn en echt erge stemmingsproblemen.

Als je doorslikt en toch lachten heb die daar op lijken zou ik terug gaan naar de huisarts. Dan is er wat anders aan de hand.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
21-01-2019 16:25
Als je doorslikt en niet menstrueert is het toch geen pms?
Mijn menstruatie en bijbehorende pms-klachten hebben zich nog door geen pil of mirena laten onderdrukken, dus het kan zeker wel.

Ook als ik doorslikte vloeide ik gewoon. Wel minder, maar dan duurde het weken voordat het ophield. 3 maanden volhouden zei de huisarts. Na meerdere pillen te hebben geprobeerd en steeds 3 maanden continue ongesteld, dacht ik: 'Volgens mij werkt dit niet voor mij'

Tegenwoordig gelukkig er vanaf door de teunisbloemolie/visolie.
dropdrop wijzigde dit bericht op 21-01-2019 16:37
28.66% gewijzigd
Teunisbloemolie heeft een antistollings effect op bloed. Lijkt me juist iets wat je niet moet slikken als je lang bloed. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Zou je denken! Maar mijn menstruatie ging binnen een paar maanden van 7 naar 4 dagen en ipv op een emmer zitten, kon ik met gewone tampons toe.

Echt bizar effect.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Laat ik het nog iets verduidelijken.... Wanneer ik de pil door slik zijn de mentale klachten beter, maar dan krijg ik fors lichamelijke klachten. Alsof mijn lichaam de eisprong en het menstrueren hoe dan ook plaats wil laten vinden. Dit veroorzaakt erge buikpijn en hoofdpijn.... Daar schiet ik dus niet veel mee op...

Ik wil met alle liefde elke dag een uur sporten, maar dat is echt niet haalbaar met 2 jonge kinderen, een huishouden en een baan. 2 keer in de week lukt, en ik probeer vaker een korte wandeling te maken naast het sporten.
De teunisbloemolie ga ik zeker uitproberen!

Ik weet wel zeker dat het menstruatie gebonden is. Zodra de menstruatie op gang is voel ik me een compleet ander mens.

Hoe dealen jullie met die Stemmingswisselingen? Wat doe je als je daar last van hebt? Word regelmatig gek van mezelf....
Alle reacties Link kopieren
Rust nemen. Zorgen dat je anderen er niet mee lastig valt. In bed gaan liggen en een boek lezen. Serie kijken. Ontspanningsoefening doen.

Hopelijk werkt de teunisbloemolie voor je. Stemmingswisselingen heb ik ook geen last meer van.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik sinds een half jaar Duphaston. Dat helpt voor mij heel behoorlijk.
Verder probeer ik in de pms periode weinig afspraken en stressvolle dingen te plannen.
Anders terug gaan naar de gyno.
Ik bleek iets aan mijn eierstok te hebben terwijl ze in het begin ook dacht aan PMS.
Veel sterkte ♡
Ik heb geen kids.
Ik wandel elke dag . Kun je niet wandelen met kids half uur per dag? Of dansen binnen?

Teunisbloem en andere losse dingentjes mocht ik niet van mijn Huisarts innemen, in mijn geval. Dus supplementen zijn niet voor elke vrouw.
Het heeft te maken met je hormonen en hersens. Daarom voel jij je zo.
En omdat vele vrouwen zoals ik of jij schommelen qua hormoon balans. Betekent dus ook dat je elke maand anders misschien ervaart qua PMS.

Ik kwam erachter toen ik al 18 was... nu 32. Ik was jaren sceptisch over “voeding”...
Maar bij mij helpt een gezonde ontlasting patroon. En bewegen.
Ik heb zelf overgewicht. Dit heeft invloed op je hormonen, nadelig. Maar afvalle vind ik ontzettend lastig iets. Ik probeer op deze gewicht te blijven.
Als ik gezond eet. Denk aan 3 x per dag maaltijden /groente/fruit + karnemelk of kefir. Ook slik ik magnesium.

Bijv. Maand nov en dec heb ik “slechter” gegeten . En meer stress gehad. Ik ervaar mijn PMS echt vele malen heftiger ! Meer pijn en somber of soms gevoeliger , vooral 1 week voordat ik ongesteld word... en op de 1e dag ongesteldheid. Op de 2e dag voel ik me ineens hoe jij het ook noemt anders & energiek.

Er zijn vele momenten geweest dat ik dacht “wat ben in gevoeligggggg wat gebeurt er met me joh”... dan 2 dagen later bloed ik. En denk ik okeeeee ik was weer even gek PMS haha!
Maar soms noteer ik het in me agenda. En dan let ik echt op die week hoe ik me voel met extra dingentjes inplannen! Dat werkt!

Ik heb het geaccepteerd dat ik ermee leef. En ergens heb ik invloed zoals het eten, bewegen , plannen en ontspannen (denk aan goed slapen of leuke dingen doen). Maar soms heb je geen invloed of ben je niet bewust. Ik probeer ook geen schuldgevoel te hebben jegens mezelf. Vroeger vond ik het echt stom dat ik zo was paar dagen in een maand! Nu ben ik milder.

Mijn huisarts heeft aangegeven dat PMS eigenlijk nog niet helemaal onderzocht is en dat er concreet recept is. Omdat het ook zo iets ingewikkeld is hormonen en hersens.
Alle reacties Link kopieren
De enigste oplossing voor mij was de overgang. Ik voel me nu zoveel beter
Alle reacties Link kopieren
laat maar.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
21-01-2019 15:41
Voor PMS kan fluoxetine of een andere ssri een oplossing zijn. Je neemt het dan alleen op de dagen dat je last hebt van die gevoelens, in een zeer lage dosering, en stopt weer zodra je menstruatie doorkomt.

Je gynaecoloog of huisarts kan hier van alles over vinden op uptodate.com, een (medisch) erkende website.
Ja dat heb ik ook sinds een half jaartje. 100x beter.

Verder helpt magnesium (en vit D) me ook.

Ik ben helemaal van de hormonale ac af. Dat spul maakte bin mij een hel van de hele maand ipv 7 dagen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Tender, ken je Vitex agnus castus (monnikspeper) ?
Ik heb altijd erg veel last gehad van PMS, vooral van extreme hormonale lichtgeraaktheid, die spontaan verdween zogauw het bloed loskwam. Had ik dit middel 30 jaar geleden maar gekend !
Nu ben ik in de overgang en gebruik het om opvliegers te dempen, maar het is vooral bekend vanwege de werking bij PMS. In Duitsland wordt het veel vaker gebruikt dan in Nederland.
Er is gedegen onderzoek naar gedaan.
Misschien is het iets voor je ?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29063202
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22359078
http://naturafoundation.nl/monografie/V ... astus.html

Let wel even op de contra-indicaties, genoemd in het artikel met de monografie, oa antipsychotica. Het kan ook invloed hebben op hormoonpreparaten zoals de pil.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 22-01-2019 15:36
11.25% gewijzigd
nounou
Zazamaenade schreef:
22-01-2019 15:29
Tender, ken je Vitex agnus castus (monnikspeper) ?
Ik heb altijd erg veel last gehad van PMS, vooral van extreme hormonale lichtgeraaktheid, die spontaan verdween zogauw het bloed loskwam. Had ik dit middel 30 jaar geleden maar gekend !
Nu ben ik in de overgang en gebruik het om opvliegers te dempen, maar het is vooral bekend vanwege de werking bij PMS. In Duitsland wordt het veel vaker gebruikt dan in Nederland.
Er is gedegen onderzoek naar gedaan.
Misschien is het iets voor je ?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29063202
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22359078
http://naturafoundation.nl/monografie/V ... astus.html
Waar kun je dit kopen en gebruikte jij dit in combi met de pil?
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
22-01-2019 15:32
Waar kun je dit kopen en gebruikte jij dit in combi met de pil?

Nee, ik gebruik het niet in combinatie met de pil (tikte net iets in mijn bericht over de contra-indicaties, zie de monografie-link,en daar vrijwel onderaan).
Ik zou ook niet weten hoe sterk die verstorende invloed op de pil is, of het een enkele keer voorkomt of regelmatig gezien wordt. Dat is het lastige met vermelde contra-indicaties, je moet diep in de wetenschappelijke literatuur duiken om daar achter te komen en weten hoe je die informatie moet beoordelen.
Zelf gebruik ik de tinctuur van het middel die ik online bestel (je mag me een pb sturen voor het adres van de onlinewinkel).
Capsules zijn te koop van oa Bonusan, Lamberts, dat zijn geloof ik betrouwbare merken. Bij Holland & Barrett (de vroegere Tuinen) is het nu in de aanbieding maar ik zou niet weten hoe de kwaliteit daar is.
Even googelen leerde me dat het middel zelfs in 'menstruatieongemak-capsules' van de Kruidvat zit, maar over de hoeveelheid werkzaam middel en de kwaliteit ervan kun je vragen stellen.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven