Gezondheid alle pijlers

Dubbele kaakoperatie

21-01-2019 22:01 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Iedereen,

Ik heb me al jaren verheugd op een mooie gebit. Dit gaat niet gemakkelijk.

Ik heb een smalle bovenkaak en een kleine onderkaak. Ik ben zo bang voor de operatie. Zijn er mensen die zo een operatie hebben gehad? Hoe ging het herstel en deed het veel pijn?
Alvast bedankt!
Ik lees mee, ik zit in het voortraject en ben heel benieuwd ook. Er is weinig te vinden van echt ervaringen. In februari heb ik foto's en informatie over mogelijkheden. Hoe ging dit bij jou?
Alle reacties Link kopieren
Zoë26 schreef:
21-01-2019 22:06
Ik lees mee, ik zit in het voortraject en ben heel benieuwd ook. Er is weinig te vinden van echt ervaringen. In februari heb ik foto's en informatie over mogelijkheden. Hoe ging dit bij jou?
Wat gaan ze bij jou precies doen?
Bij mij zouden ze eerst beugel plaatsen. Eerst bovenkaak verbreden en daarna onderkaak verlengen. Ik lees positieve verhalen maar ook een beetje negatieve. Dat het herstel langer kan duren. Ik heb een peuter rondlopen ben wel bang...
Ja bij mij hetzelfde, alleen vind ik persoonlijk die onderkaak geen must. Hun praten over een flinke overbeet, het is 2 mm. Ik zeg al ik heb februari het gesprek aan de hand van schedel foto's wat er mogelijk is. Ik heb heel slechte kaken, deze worden nu eerst gespoeld met cortisone. Door klemmen heb ik veel gebitsproblemen dus duim zoo dat de operatie mogelijk is.
Ik heb er 2 op de basis school, dus iets makkelijker als jij. Pijn schijnt mee te vallen....
Alle reacties Link kopieren
Zoë26 schreef:
21-01-2019 22:14
Ja bij mij hetzelfde, alleen vind ik persoonlijk die onderkaak geen must. Hun praten over een flinke overbeet, het is 2 mm. Ik zeg al ik heb februari het gesprek aan de hand van schedel foto's wat er mogelijk is. Ik heb heel slechte kaken, deze worden nu eerst gespoeld met cortisone. Door klemmen heb ik veel gebitsproblemen dus duim zoo dat de operatie mogelijk is.
Ik heb er 2 op de basis school, dus iets makkelijker als jij. Pijn schijnt mee te vallen....
Nou ben benieuwd. Ik heb volgende week afspraak bij de tandarts. Ik wil eerst met de tandarts overleggen. Ik ben eerder bij de ortho geweest, we hadden alles afgesproken behandelplan gemaakt alleen ik durfde het niet... nu wil ik ervoor gaan! Hopelijk gaat het lukken...
Ik ben nog niet bij een ortho geweest, ik ben doorverwezen vanuit het bijzondere tandheelkunde, dus intern in het ziekenhuis. Ik ben net een andere baan gestart dus vind het ook spannend hoe dat zal gaan ivm contractverlenging.
Ik denk wel dat het een operatie een traject is waar veel eer aan te behalen valt. Het is in totaal een traject met beuvelen van 2 jaar, dus niet zomaar iets. De Hyrax valt ook mee, een vriendin van mijn dochter heeft er 1 en die heeft er geen last van. Ook met praten hoor je niks, dus dat valt al mee haha. De blokjes zullen opvallender zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zo´n operatie gehad bij mij hebben ze de bovenkaak gekanteld (had een openbeet) en de onderkaak naar voren gezet. (Had een beetje een terugwijkende kin). De kin zelf hebben ze ook naar voren gezet. Omdat niet alleen mijn kaak terugweek maar ook mijn kin.

De operatie zelf is wel redelijk heftig. De pijn erna ook wel maar wel te doen. Je moet een aantal weken vloeibaar voedsel eten. Slapen is op het begin ook lastig maar je krijgt een redelijke hoge dosis pijnstiller. Ik ben de pijn nu wel vergeten zo´n 4 jaar verder.

De reden voor mij om de operatie uit te voeren was vooral esthetisch ik ergerde me op mijn terugwijkende kaken/kin. Maar door dat het probleem er wel was heb ik het vergoed gekregen. Het is 2 maanden rot.. Het vloeibaar eten gaat je ook wel irriteren.. Verder ging het herstel redelijk snel..

Ik zou het wel over gedaan hebben. Als ik iets wil doe ik het. De pijn is wel te doen vind ik.

Het gevoel in mijn kin nooit helemaal teruggekomen. Ook het gevoel in mijn onderlip is minimaal (het is er wel een beetje) ... Maar ik kan niet zeggen dat ik hier echt last van heb. Want ik weet niet echt meer beter.

Als je vragen hebt mag me gerust een pbtje sturen.
Alle reacties Link kopieren
linnylow schreef:
21-01-2019 22:29
Ik heb zo´n operatie gehad bij mij hebben ze de bovenkaak gekanteld (had een openbeet) en de onderkaak naar voren gezet. (Had een beetje een terugwijkende kin). De kin zelf hebben ze ook naar voren gezet. Omdat niet alleen mijn kaak terugweek maar ook mijn kin.

De operatie zelf is wel redelijk heftig. De pijn erna ook wel maar wel te doen. Je moet een aantal weken vloeibaar voedsel eten. Slapen is op het begin ook lastig maar je krijgt een redelijke hoge dosis pijnstiller. Ik ben de pijn nu wel vergeten zo´n 4 jaar verder.

De reden voor mij om de operatie uit te voeren was vooral esthetisch ik ergerde me op mijn terugwijkende kaken/kin. Maar door dat het probleem er wel was heb ik het vergoed gekregen. Het is 2 maanden rot.. Het vloeibaar eten gaat je ook wel irriteren.. Verder ging het herstel redelijk snel..

Ik zou het wel over gedaan hebben. Als ik iets wil doe ik het. De pijn is wel te doen vind ik.

Het gevoel in mijn kin nooit helemaal teruggekomen. Ook het gevoel in mijn onderlip is minimaal (het is er wel een beetje) ... Maar ik kan niet zeggen dat ik hier echt last van heb. Want ik weet niet echt meer beter.

Als je vragen hebt mag me gerust een pbtje sturen.
Ik heb ook terugliggende onderkaak. Zo erg dat je aan de zijkant geen kaaklijn ziet. Hierdoor word ik best onzeker. Ik heb geen last van me kaken. Dus ze hebben het volledig vergoed. Ook het beugeltraject? Valt de pijn echt mee haha. Resultaat is wel erg mooi zie ik bij anderen mensen... ik vind het allemaal zo eng!
Alle reacties Link kopieren
debeste schreef:
21-01-2019 22:33
Ik heb ook terugliggende onderkaak. Zo erg dat je aan de zijkant geen kaaklijn ziet. Hierdoor word ik best onzeker. Ik heb geen last van me kaken. Dus ze hebben het volledig vergoed. Ook het beugeltraject? Valt de pijn echt mee haha. Resultaat is wel erg mooi zie ik bij anderen mensen... ik vind het allemaal zo eng!
hihi snap ik hoor ik vond het toen ook heel eng ik keek echt uit naar die operatie in de zin dat allemaal zo spannend was. Ook bang was ik dat het mislukte en lelijk werd... Ik heb in mijn leven 2 x een beugel gehad. De 2e keer kreeg ik vergoed operatie ook.
Hoe oud ben jij? ik was denk ik rond de 22 toen ik de operatie deed.

Resultaat vind ik opzicht wel beter want ik had van de zijkant een terugwijkende kin. Ik ben wel redelijk perfectionistisch dus zelf nu zie ik nog wel iets dat ik minder vind. Maar over het algemeen ben ik wel blij want mij zijaanzicht is wel verbeterd...

Alleen omdat ze niet vanaf het oor opereren vind ik dat ik niet echt een kaakhoek heb.. Maar ik denk wel dat ze eruit gehaald hebben wat mogelijk was. Mijn kaken waren van nature ook een beetje asymmetrisch daar kan een chirurg ook niet zoveel aan veranderen. Haha.. Maar als op uiterlijk aangaat ben ik gewoon een perfectionist/zeur er is altijd wel iets niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Debeste ik heb je een pb gestuurd
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort heb ik er ervaring mee. Heb mijn beugel nu 1,5 jaar en ben klaar voor de kaakoperatie (onder kaak naar voren brengen).
Over 2 weken een afspraak met de kaakchirurg en daarna de afspraak plannen voor de operatie.
Heb een redelijke overbeet, dus mijn onderkaak wordt een aardig stukje naar voren gehaald. Verder geen last van te smalle kaken.
Ben (nog) niet bang voor de operatie, ik zie wel wat er op mij af komt.
Bij mij is de onderkaak verlengd, met bijna een centimeter (dat is redelijk veel).
Van pijn heb ik vrijwel geen last gehad. Met de pijnbestrijding die ik kreeg was er nauwelijks sprake van pijn.
Wat wél vervelend was, was dat mijn kaken een week op elkaar vast hebben gezeten. Dus je kunt niet eten, alleen dunvloeibaar, dus je wordt heel slap. En je kunt geen tandenpoetsen, alleen mond spoelen, en dat is heel vies. Ik was een week écht uitgeschakeld, en daarna nog wel een paar weken op krachten aan het komen. Verder is het me wel meegevallen, ik vond het best te doen en de kaakchirurg was erg vriendelijk en zorgzaam.

Moet je in je eentje voor die peuter zorgen? Dan ga je wel hulptroepen nodig hebben denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel mensen gaan door zo een proces, valt mij op. Het is ook alleen maar onmakkelijkheden met eten. Ik denk dat ik erook voor gA! Bedankt voor de berichten!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn beugel nu een jaar, en ben op weg naar een onderkaakoperatie, die 8 mm naar voren gaat. Op facebook heb je een groep: Kaakoperatie gummy smile en neuscorrectie. Daar tref je mensen die er ervaring mee hebben of de stap ook gaan nemen, erg fijn om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf heb het niet meegemaakt, maar mijn vriend wel, zo'n 2 jaar geleden - medische noodzaak vanwege een forse overbeet en gebitsproblemen.
Hij zag er erg tegenop, en ik ook wel, maar uiteindelijk is het redelijk meegevallen. Hij was het meest bang voor pijn, maar daar heeft ie nauwelijks last van gehad. Goede pijnbestrijding doet een hoop.
Tja, het eten is een tijdje een gedoe. Maar dat is vooral ongemakkelijk. Ook om iedere keer weer iets te verzinnen. Ik heb nog nooit zoveel verschillende soorten soep gemaakt :)
Mijn vriend heeft al met al wel een week of vier niet gewerkt, ook wel omdat ie een fysiek inspannende baan heeft. Bij een kantoorbaan of bij thuiswerk zal het een ander verhaal zijn.
Ik las het hier al eerder, maar ook bij mijn vriend is het gevoel op bepaalde plekken (kin en binnenkant mond geloof ik) nooit meer helemaal teruggekomen. Het is wel voor een groot deel hersteld, kan heel lang duren, dus houd daar rekening mee. Al met al is hij wel blij met het resultaat.
Sterkte ermee in elk geval, want het is toch wel een flinke ingreep.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
22-01-2019 14:30

Wat wél vervelend was, was dat mijn kaken een week op elkaar vast hebben gezeten.
Hoe zetten ze dit vast en hoe maken ze dit weer los? Kun je dan ook niet praten?
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
22-01-2019 20:14
Hoe zetten ze dit vast en hoe maken ze dit weer los? Kun je dan ook niet praten?
Geen idee of het overal hetzelfde gaat, maar mijn vriend kon nog gewoon praten en kon zelfs zijn mond ver genoeg open doen om er een lepel soep in te krijgen. Het is ook niet zozeer dat je kaken hermetisch op elkaar geklemd zijn ofzo. Althans, bij hem niet.
Nothing happens for a reason
Bij mij waren ze echt vast gezet. Kon niet open. Praten lukt wel een beetje, probeer maar met je kiezen op elkaar te praten.
Ging met sterke elastieken aan de beugel.
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!
Ik ben nieuw hier op t forum maar lees al wel een tijd mee.

Ik heb vorige week een zogeheten dubbele kaakosteotomie (dus onder en boven) gehad en bij t zoeken naar ervaringen stuitte ik op dit topic!

Het is dus inmiddels een week geleden en ik zit dus midden in het hersteltraject. En wat is het heftig!!

De operatie was heftig, niet door de pijn, maar door alles er om heen, de misselijkheid, de strakke elastieken, het alleen stil op de rug kunnen liggen en de narcose. Maar ik moet zeggen, nadat ik thuis kwam ( de avond ná de operatie) en de misselijkheid wegtrok, het ergste toch al wel achter de rug was.

Alleen nu ben ik een week verder en wat is het eten een strijd!! Ik lees overal dat je door een rietje moet drinken, maar zelfs dat gaat niet! Mn kaken staan zó strak op elkaar dat er alleen wat vloeibaars tussen de kiertjes past. Al een week lang probeer ik soep naar binnen te slurpen staand aan het aanrecht waarna ik naar twee slokken weer mn mond moet spoelen/ poetsen omdat de kiertjes weer verstopt zitten met vliesjes e.d.. ik vraag me af, hebben anderen dit ook gehad?

Maar goed, inmiddels kan ik naast de frustraties ook wel weer positief vooruitkijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven