Gezondheid alle pijlers

Wat te doen bij stress

21-01-2019 22:25 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Zo nu en dan heb ik wel eens stress en ik kan dan heel erg in mijn eigen hoofd gaan zitten en veel nadenken, soms kan dit echt een week lang zorgen dat ik dag en nacht zit te piekeren en ik voel me dan zo klote en moe het vreet energie.
Dus ik vroeg mij af,
Wat doen jullie in periodes van stress om tot rust te komen? Wat werkt voor jullie?
Hebben jullie tips die ik zou kunnen toepassen wanneer ik in een periode van stress zit?
Alle reacties Link kopieren
Luisterboeken op een redelijk laag volume en een hoge voorleessnelheid zetten. Dan moet ik met concentreren om het te volgen en heb ik geen ruimte meer om te piekeren.
Alle reacties Link kopieren
Mindfullness.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,
Zo nu en dan heb ik wel eens stress en ik kan dan heel erg in mijn eigen hoofd gaan zitten en veel nadenken, soms kan dit echt een week lang zorgen dat ik dag en nacht zit te piekeren en ik voel me dan zo klote en moe het vreet energie.
Dus ik vroeg mij af,
Wat doen jullie in periodes van stress om tot rust te komen? Wat werkt voor jullie?
Hebben jullie tips die ik zou kunnen toepassen wanneer ik in een periode van stress zit?
Oxazepam :proud:

Huishouden, tuinieren, klussen, opruimen, wandelen, masseren. Alles wat fysiek is dus.
Geleide meditatie via YouTube.
Mindfullness en het helpt mij altijd om op te schrijven waarover ik allemaal pieker. En dan probeer ik ook met feiten te onderbouwen waarom dat piekeren eigenlijk helemaal niet nodig is en dat schrijf ik ook op.
Alle reacties Link kopieren
Mindfullness.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wat ook heel goed helpt, niet 2 dezelfde topics openen.....
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ja excuus, maar waar ik hem eerst had geopend daar is een jaar geleden voor t laatst activiteit geweest, vandaar
Alle reacties Link kopieren
Iets heel anders gaan doen, ver van de stressplek, liefst waar veel beweging bij komt kijken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Gezelschap opzoeken, een vriendin of familie.
Bioscoop.
Sporten, liefst niet alleen.
Bij piekeren/malen in bed: luisterboek opzetten.
Alles wat je aandacht afleid.
.
Alle reacties Link kopieren
Lange wandelingen in de natuur. Frisse lucht en lichaamsbeweging. Ver kunnen kijken geeft rust in het hoofd.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Op stap/ op reis gaan naar een plek waar je niet eerder bent geweest. Veel nieuwe indrukken opdoen dus.
.
Alle reacties Link kopieren
Sporten, succes verzekerd!
Wie weet helpt een pieker-uurtje afspreken met jezelf? Dus: (bijvoorbeeld) alleen op woensdag van 14.00 uur tot 15.00 mag je over alles piekeren.

Je zou kunnen beginnen met één of twee pieker-uurtje(s) per dag en dan afbouwen tot één keer per week.
Alle reacties Link kopieren
Sporten, natuurgeluiden luisteren (zo'n kabbelend beekje, heerlijk geluid) en vooral aandacht blijven geven aan zelfverzorging. Kan verleidelijk zijn om gezond eten e.d. te verwaarlozen of minder te slapen (of in ieder geval rusten als je moeilijk slaapt), maar beide is juist nodig om energie te houden. Even van je afpraten of schrijven, een serie kijken waar je om moet lachen, prikkels minderen (lampen uit bijvoorbeeld)
Alle reacties Link kopieren
Potje vrijen.
Alle reacties Link kopieren
Tot 1000 tellen
Mijn mening is gestippeld.
Alle reacties Link kopieren
sporten, daarmee maak je endorfines aan die stress verminderen.
Een boek lezen helpt me ook om te ontspannen. Jezelf even helemaal onderdompelen in een andere wereld.
Alle reacties Link kopieren
Je geen zorgen maken. Wat gaan zorgen bijdragen aan de oplossing van je probleem? Sterker nog: het werkt averechts bij het oplossen van je probleem (kost je extra energie, je gaat nadenken over hypothetische problemen die niet van toepassing zijn, etc). En als je het wel kunt oplossen door er aan te denken, los het dan op. Dan hoef je je geen zorgen te maken.

Of nog eenvoudiger:
https://www.doppazorg.nl/images/blog/zorgen-schema.png

Is dit kort door de bocht? Jazeker, maar het werkt wel!
Alle reacties Link kopieren
wandelen, maak er een gewoonte van, elke dag en minstens een half uur
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dan iets totaal anders doen. Een eind fietsen, wandelen/hardlopen, uit eten, concert, klussen in huis etc.
Lopen lopen lopen. Werkt altijd. Ook als het regent.
Zoek eens op internet naar piekeroefeningen.

Verder helpt sporten bij mij erg goed. Wandelen is ook een goed idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven