Gezondheid alle pijlers

Overgevoeligheid voor hormonen

22-01-2019 14:52 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Alvast mijn excuses voor het lange verhaal :)
Sinds een paar weken heb ik problemen met mijn huidige anticonceptie. Ik heb in de afgelopen 10 jaar verschillende soorten anticonceptie gebruikt, maar ik reageer er steeds heel heftig op.
Ik hoop dat er dames zijn die mijn verhaal herkennen en advies kunnen geven! De huisarts weet het namelijk ook niet meer. Ik ben ten einde raad.

Op Microgynon 30 en het implantatiestaafje reageerde ik het heftigst. Door het staafje ben ik maanden achter elkaar ongesteld geweest en heb ik thuisgezeten met een angststoornis en depressie. Ook viel mijn haar uit en kreeg ik rare bulten op mijn haarlijn. Bij Microgynon was dit minder, maar ik kreeg er uitslag van over mijn gezicht en was veel misselijk. Ik ben toen erg afgevallen en de dokter raadde toen aan om deze pil niet meer te slikken.

Ik heb daarna gekozen voor een koperspiraaltje. Ik was elke maand meer dan een week ongesteld, ook zeer pijnlijk en onregelmatig. Het spiraaltje was qua bijwerkingen de beste optie, maar het vele en soms onregelmatige bloedverlies was niet te doen in combinatie met mijn werk (veel reizen). Ik wil graag mijn periode kunnen plannen!

De Mercilon pil heb ik nu een jaar. Bevalt prima, maar na 2,5 week word ik telkens al ongesteld. De dokter vertelde me dat de pil te licht is om mijn menstruatie mee te regelen. Ik overweeg dus weer over te stappen, maar op wat?
Alle reacties Link kopieren
Heeft je arts daar geen ideeen over dan?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon condooms? Geeft je lichaam ook wat rust. Probeer het gewoon een jaartje en bekijk daarna of je weer wat anders wil proberen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik weet is dat je nog kan gaan voor een hormoonspiraal of prikpil.
Ik heb hetzelfde probleem als jou gehad met mijn implanon, ik heb nu de hormoonspiraal (kylena). In het begin last gehad van krampen maar voor de rest vind ik het top plus ik ben niet meer ongesteld geweest sinds dat ik het kreeg (yay :D)
Alle reacties Link kopieren
Honingbij_ schreef:
22-01-2019 15:05
Heeft je arts daar geen ideeen over dan?
Nee, hij zegt dat we alles kunnen proberen wat hem betreft.
Alle reacties Link kopieren
Leasol88 schreef:
22-01-2019 15:07
Gewoon condooms? Geeft je lichaam ook wat rust. Probeer het gewoon een jaartje en bekijk daarna of je weer wat anders wil proberen.
Ik durf condooms niet aan, omdat ik geen kinderwens heb. Ik ben door een kapot condoom (en de morning-afterpil heen) zwanger geworden, dat wil ik nooit meer meemaken.
Alle reacties Link kopieren
meisjevraagteken schreef:
22-01-2019 15:11
Wat ik weet is dat je nog kan gaan voor een hormoonspiraal of prikpil.
Ik heb hetzelfde probleem als jou gehad met mijn implanon, ik heb nu de hormoonspiraal (kylena). In het begin last gehad van krampen maar voor de rest vind ik het top plus ik ben niet meer ongesteld geweest sinds dat ik het kreeg (yay :D)
Oh echt? Dat klinkt wel veelbelovend. Heb je nog andere anticonceptie gebruikt waar je last van had?
De Mirena werd mij afgeraden door de huisarts omdat het dezelfde hormonen bevat als het staafje. Prikpil mag ik ook niet hebben van de huisarts ivm de hoge dosis hormonen.
Alle reacties Link kopieren
Unexist schreef:
22-01-2019 15:13
Nee, hij zegt dat we alles kunnen proberen wat hem betreft.

Dat zal wel, maar zijn kennis zal toch leidend moeten zijn. Het moet toch niet zo zijn, dat jij zijn werk moet gaan doen.

Als ik jou was, zou ik overstappen op condooms.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
22-01-2019 15:20
Dat zal wel, maar zijn kennis zal toch leidend moeten zijn. Het moet toch niet zo zijn, dat jij zijn werk moet gaan doen.
Ik heb het idee dat hij er te weinig verstand van heeft, maar dit niet durft te zeggen. Ik kwam een jaar geleden zelf met het idee om een lager gedoseerde pil te gaan slikken, daar had hij niet aan gedacht zei hij toen. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof je beter een arts kunt gaan kiezen die er wat meer verstand van heeft. Kan hij je niet doorverwijzen naar de gyn?

Ik reageerde ook niet al te best op hormonen en vond de hormoon spiraal top. Erg lage dosis hormonen waardoor ik geen bijwerkingen had en hooguit 3 druppels bloed per periode.
Een andere optie zou de nuvaring zijn maar vond ik zelf veel gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft ook een mirena maar is nog steeds redelijk heftig ongesteld. Staar je daar dus niet blind op.
Alle reacties Link kopieren
Unexist schreef:
22-01-2019 15:28
Ik heb het idee dat hij er te weinig verstand van heeft, maar dit niet durft te zeggen. Ik kwam een jaar geleden zelf met het idee om een lager gedoseerde pil te gaan slikken, daar had hij niet aan gedacht zei hij toen. :facepalm:

Vraag dit dan aan hem! En vraag anders om een doorverwijzing.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
condoom combineren met je cyclus bijhouden en het alleen doen wanneer je niet vruchtbaar bent en eventueel nog het voor het zingen de kerk uitgaan dan maar?

of alleen nog orale seks
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Unexist schreef:
22-01-2019 15:19
Oh echt? Dat klinkt wel veelbelovend. Heb je nog andere anticonceptie gebruikt waar je last van had?
De Mirena werd mij afgeraden door de huisarts omdat het dezelfde hormonen bevat als het staafje. Prikpil mag ik ook niet hebben van de huisarts ivm de hoge dosis hormonen.
De kylena heeft wel minder hormonen heb ik net gelezen. Misschien helpt dit https://verloskundigenhelmond.nl/anticonceptie/
Ik heb zelf de pil gebruikt (had non stop doorbraak bloedingen en ik wou niet een hogere dosis)
Implanon, heb in de vorige post uitgelegd hoe dat bij mij werkte en nu de kylena.
Wat naar dat je zo slecht reageert op hormonen :(. Verder heb ik geen tips voor je maar wens je wel veel succes! :)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de adviezen allemaal.

De dokter vroeg me om deze pil nog enkele weken aan te kijken, hij denkt dat het tussendoor ongesteld worden misschien vanzelf weggaat. Zelf denk ik van niet, maar goed...

Ik mag hem dan bellen en krijg een doorverwijzing voor de gyn. Daar ga ik bespreken wat de beste opties zijn. Ik hou jullie adviezen in gedachte! :)
Heb je voor nu geen kinderwens of helemaal nooit? Sterilisatie dan een optie? Of ben je daar dan nog te jong voor?

Ik heb zelf ruim 4 jaar mirena gehad, maar na 4 jaar begonnen de hormonen dusdanig minder te worden dat ik echt veel vage klachten kreeg en super onregelmatige cyclus, nadat ik hem eruit heb laten halen en nu niks gebruik zijn eigenlijk al die klachten tot nu toe weg (vrij snel na verwijderen mirena), voor mij geen hormonen meer voorlopig!
Koperspiraaltje overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Rurow schreef:
22-01-2019 20:10
Heb je voor nu geen kinderwens of helemaal nooit? Sterilisatie dan een optie? Of ben je daar dan nog te jong voor?
Nee, ik heb helemaal geen kinderwens. Ik ben 26, dus te jong voor sterilisatie denk ik. Ik heb gehoord dat ze dat onder de 30 niet zo snel doen. En daarmee word je alsnog ongesteld las ik... Dat wil ik graag zelf regelen omdat ik veel reis voor mijn werk. Het liefst laat ik de hele boel verwijderen, maar dat is ook zo rigoureus ineens.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
22-01-2019 20:23
Koperspiraaltje overwegen.
Heb ik gehad, maar was erg veel/pijnlijk ongesteld en zeer onregelmatig. Vond ik niet handig in combinatie met mijn baan waarvoor ik veel moet reizen...
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisarts zei ooit "rare dingen die hormonen, iedereen reageert er anders op". Wat voor een ander werkt hoeft voor jou dus niet te werken.

Ik had eerst cilest (ethinylestradiol en norgestimaat) daar reageerde ik heel slecht op. Ik moest vaak huilen om niks (bijvoorbeeld een huppelend konijntje op het internet). Toen ben ik een periode gestopt, mijn normale cyclus is best prima maar ik wil toch meer zekerheid dan condooms alleen.

Nu heb ik een driefasepil (trinordiol), doordat het hormonale patroon dichter bij je normale cyclus blijft werkt het voor mij een stuk beter. Doorslikken is wel lastiger (nooit geprobeerd overigens). Daarnaast was dit een van de AC die vorig jaar problemen had met levering maar dit jaar lijkt de voorraad op orde te zijn.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
23-01-2019 12:28
Mijn huisarts zei ooit "rare dingen die hormonen, iedereen reageert er anders op". Wat voor een ander werkt hoeft voor jou dus niet te werken.

Ik had eerst cilest (ethinylestradiol en norgestimaat) daar reageerde ik heel slecht op. Ik moest vaak huilen om niks (bijvoorbeeld een huppelend konijntje op het internet). Toen ben ik een periode gestopt, mijn normale cyclus is best prima maar ik wil toch meer zekerheid dan condooms alleen.

Nu heb ik een driefasepil (trinordiol), doordat het hormonale patroon dichter bij je normale cyclus blijft werkt het voor mij een stuk beter. Doorslikken is wel lastiger (nooit geprobeerd overigens). Daarnaast was dit een van de AC die vorig jaar problemen had met levering maar dit jaar lijkt de voorraad op orde te zijn.
De driefasepil zit ik ook aan te denken! Ik ga het bespreken met de gyneacoloog. Je zegt niet door te slikken maar dit kan wel toch? Hoop ik?

De huisarts heeft me nu geadviseerd om gewoon na elke 2,5 week te stoppen met de pil zodat ik een hele korte cyclus heb... “Dan komt de doorbraakbloeding in ieder geval niet zo onverwacht!” :-?
Alle reacties Link kopieren
Unexist schreef:
22-01-2019 15:16
Ik durf condooms niet aan, omdat ik geen kinderwens heb. Ik ben door een kapot condoom (en de morning-afterpil heen) zwanger geworden, dat wil ik nooit meer meemaken.
Dan laat je man zich steriliseren.
Unexist schreef:
23-01-2019 10:10
Nee, ik heb helemaal geen kinderwens. Ik ben 26, dus te jong voor sterilisatie denk ik. Ik heb gehoord dat ze dat onder de 30 niet zo snel doen. En daarmee word je alsnog ongesteld las ik... Dat wil ik graag zelf regelen omdat ik veel reis voor mijn werk. Het liefst laat ik de hele boel verwijderen, maar dat is ook zo rigoureus ineens.
Nee dan zullen ze dat nog niet doen inderdaad. En je eigen cyclus hou je ook gewoon ja.
Hele boel laten verwijderen wil je nog niet hoor, kom je meteen in de overgang ;-)

Ik zou dan toch mirena aanraden voor het geen hebben / zo min mogelijk last hebben van de menstruaties. Vanaf een half jaar na zetten tot ongeveer hij 4 jaar zat was het voor mij prima ding.
Koperspiraal heb je al gehad zag ik, die raden mijn ha mij ook niet aan omdat ik van mezelf al lange (7 dagen) menstruaties heb.
Met mirena had ik echt heel weinig bloed verlies per keer. Later werd dat weer steeds meer en vaker tussendoor.
Unexist schreef:
23-01-2019 10:10
Nee, ik heb helemaal geen kinderwens. Ik ben 26, dus te jong voor sterilisatie denk ik. Ik heb gehoord dat ze dat onder de 30 niet zo snel doen. En daarmee word je alsnog ongesteld las ik... Dat wil ik graag zelf regelen omdat ik veel reis voor mijn werk. Het liefst laat ik de hele boel verwijderen, maar dat is ook zo rigoureus ineens.
Voor je PMS en ongesteldheid hoef je dat niet te overwegen inderdaad. Bij mij werd het nog erger zelfs.
3 fasenpil met menstruatiecup? Ja, je wordt ongesteld maar je hoeft je met een cup minder vaak te verschonen. Echt ideaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven