Gezondheid alle pijlers

Douche temperatuur

22-01-2019 17:51 46 berichten
Door zenuwbeschadiging en chronische, progressieve ziekte voel ik de temperatuur van de douche niet meer zo goed. Het kan dus soms te heet zijn zonder dat ik dat merk. Bestaat er misschien een hulpmiddel waarmee je de temperatuur van de douche vooraf kunt regelen zonder te voelen?
Een thermosstaatkraan :idee:
Ik woon met mijn vader van bijna 80 jaar in een sociale huurwoning. Ik kan daardoor niet de hele badkamer verbouwen.
.
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 22-01-2019 18:19
98.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo'n thermometer is toch niet handig onder de douche?
Ik zou ook voor een thermostaatkraan gaan, dat is echt geen hele verbouwing hoor.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Na een aantal jaar wordt een sociale huurwoning gerenoveerd (weet niet hoeveel jaar). Mijn ouders wonen ook in zo'n woning en dat huis is reeds gerenoveerd (de badkamer, keuken en wc) en nu hebben ze een douch met temperatuur regelaar, misschien kan je het aangeven bij je woningbouw stichting en kunnen ze het renoveren?
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
22-01-2019 17:52
Ik woon met mijn vader van bijna 80 jaar in een sociale huurwoning. Ik kan daardoor niet de hele badkamer verbouwen.
Een thermostaatkraan kost 30 euro en is makkelijk verplaats. Valt best mee qua verbouwen en kosten.
Maxieee schreef:
22-01-2019 17:52
Ik woon met mijn vader van bijna 80 jaar in een sociale huurwoning. Ik kan daardoor niet de hele badkamer verbouwen.
Het is geen mega-verbouwing om alleen een thermostaatkraan te (laten) plaatsen. En als het jou helpt, kun je het desnoods toch eenvoudig en relatief goedkoop zelf betalen cq laten doen? Of mag het niks kosten?
Het mag wel wat kosten, maar ik dacht dat een thermostaat niet mocht, omdat de woningbouw een keer zei dat we niets mochten veranderen aan de badkamer. We wonen al 41 jaar in deze sociale huurwoning en de woningbouw heeft de badkamer nooit gerenoveerd.
Alle reacties Link kopieren
Een thermostaatkraan kun je gewoon op de bestaande leidingen (laten) schroeven, daar is echt geen verbouwing voor nodig!
En dat is de enige manier waarop je zeker weet dat het water niet te heet wordt.
Je kunt wel een thermometer gebruiken, maar die kun je moeilijk de hele tijd er onder houden.
Als ik jou was, zou ik het wel doen, brandwonden zijn bepaald niet fijn.
Némaìn’ schreef:
22-01-2019 17:52
Een thermosstaatkraan :idee:
Dit. Plaatsen is zo gedaan op de bestaande leidingen.
Maxieee schreef:
22-01-2019 18:05
Het mag wel wat kosten, maar ik dacht dat een thermostaat niet mocht, omdat de woningbouw een keer zei dat we niets mochten veranderen aan de badkamer. We wonen al 41 jaar in deze sociale huurwoning en de woningbouw heeft de badkamer nooit gerenoveerd.
Ik zou als ik jou was een thermostaatkraan (laten) plaatsen, dat gaat voor jou douchen zoveel makkelijker en fijner maken. Desnoods bewaar je de oude kraan en zet je die er weer op bij vertrek (ooit) uit de woning, hoewel ik me niet kan voorstellen dat dat echt nodig zal zijn.
Ik heb inderdaad ook in mijn sociale huurwoning een thermostaatkraan gezet. Als ik er weer uitga, kan ik de oude kraan er gewon weer op zetten als ze daar blijer van worden. Klusje van niks!
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
22-01-2019 18:05
Het mag wel wat kosten, maar ik dacht dat een thermostaat niet mocht, omdat de woningbouw een keer zei dat we niets mochten veranderen aan de badkamer. We wonen al 41 jaar in deze sociale huurwoning en de woningbouw heeft de badkamer nooit gerenoveerd.
Belachelijk dat de badkamer nog net is als 40 jaar geleden. Die is allang afgeschreven.
Een thermostaatkraan werkt alleen in een eengezinswoning of appartement tot 2de verdieping.
Ik heb zelf ook een zenuwaandoening maar woon helaas op 7 hoog.
Door de variabele waterdruk hier werkt een thermostaat kraan niet.
Het is ook voor je vader veiliger een thermostaat kraan
Als de huidige kraan kapot is, moet je hem zeer waarschijnlijk zelf vervangen.
Gewoon een thermostaatkraan ophangen dus.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens of de woningbouw een oppluspakket aanbiedt, daar vallen vaak ook thermostaatkranen onder omdat die veiliger zijn voor ouderen.
Gezien het feit dat er veertig jaar geen onderhoud is gedaan, kan het zijn dat de leidingen waar de thermostaatkraan op moet, oude afmetingen heeft waar een nieuwe kraan niet op past. Maak dus even foto's van de situatie en meet hart tot hart op zodat ze in de bouwmarkt kunnen adviseren.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
22-01-2019 18:16

Een thermostaatkraan werkt alleen in een eengezinswoning of appartement tot 2de verdieping.
Ik heb zelf ook een zenuwaandoening maar woon helaas op 7 hoog.
Door de variabele waterdruk hier werkt een thermostaat kraan niet.
Hotels hebben vaak meer dan 2 verdiepingen en daar hebben ze dan toch een thermostaat kraan.

Hoe werkt dat dan.
granny71 schreef:
22-01-2019 18:16
Een thermostaatkraan werkt alleen in een eengezinswoning of appartement tot 2de verdieping.
Goede tip. Ik ken een situatie waar de thermostaat hoger dan driehoog prima werkt maar ook bij iemand die tweehoog woont en het ellende is. Er hoeft ergens beneden maar iemand de wasmachine aan te zetten en de druk dus watermenging verandert.
Als je buren op dezelfde etage hebt, zou je ze hun ervaring kunnen vragen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
22-01-2019 18:46
Hotels hebben vaak meer dan 2 verdiepingen en daar hebben ze dan toch een thermostaat kraan.

Hoe werkt dat dan.
Ik vermoed dat het dan misschien meer te maken heeft met het soort installatie dat het water verwarmd en het gebouw rond pompt. Maar zeker weten doe ik dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Bel de Woningbouw even, die hebben vaak zelfs speciale consulenten voor dit soort vragen
Beetje domme vraag misschien maar bij een thermostaatkraan weet je toch nog steeds niet wanneer het water op temperatuur is?
Kun je niet iets met zo'n thermometer die je in babybadjes gebruikt? En een streepje op de kraan tot waar de goede temperatuur is?
Thermostaatkraan! Dat werkt in een appartement net zo goed hoor als je een eigen warmwaterinstallatie hebt (en dan niet in de kelder).

Er zijn ook lampjes die je op de kraan zet (als een perlator) die een bepaalde kleur licht geven afhankelijk van de temperatuur. Veel minder betrouwbaar maar geeft wel een goede indicatie. Die heeft mijn moeder op alle gewone kranen (keuken, wastafel) zitten, zij voelt ook geen warm en koud meer. Als die vuurrood oplicht weet ze dat ze haar handen er niet onder moet steken. Geen idee meer waar ze die vandaan had; was iets heel goedkoops in ieder geval, denk aan Action of AliExpres ofzo.
Het-groepje schreef:
22-01-2019 19:16
Beetje domme vraag misschien maar bij een thermostaatkraan weet je toch nog steeds niet wanneer het water op temperatuur is?
Kun je niet iets met zo'n thermometer die je in babybadjes gebruikt? En een streepje op de kraan tot waar de goede temperatuur is?
Bij een thermostaatkraan kun je hem instellen op een bepaalde temperatuur dus geen streepje nodig. Als je hem even laat lopen voor je eronder stapt is hij prima op temperatuur. En zo niet is hij kouder, niet warmer. Op een thermostaatkraan zit een begrenzer, hij kan alleen gloeiend heet als je eerst een soort kinderslot indrukt. Heel veilig dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven