Gezondheid alle pijlers

Roaccutane

23-01-2019 18:32 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey!

Op dit moment slik ik 2 maanden roaccutane, 20 mg per dag voor mijn acne. Ik ben 30 jaar. De medicijnen slaan goed aan, maar helaas ook de bijwerkingen. Die zijn behoorlijk rot...

Ik ben op zoek naar deelgenoten/tips om het eea goed te doorstaan. Zoals het er uit ziet moet ik namelijk nog wel een paar maanden en tis niet altijd leuk! Ervaringen delen vind ik dan fijn.

Op dit moment is één van mijn vragen of de bijwerkingen alleen maar toenemen of soms erger zijn dan op andere dagen? Ik heb nu namelijk eeeecht alles droog. En dat is niet zo prettig! Heeft iemand tils om je lijf te ondersteunen qua vochthuishouding?

Hoop dat er meer zijn om elkaar met steun, tips en antwoorden te helpen!
Ik heb niet echt tips. Idd verschrikkelijk hoe droog alles werd. Het wisselde bij mij wel in hoeveelheid. Misschien Bepanthen smeren. Maar ik wil iig even zeggen dat het bij mij super goed heeft geholpen. Ik heb toen een kuur gehad van een maand of 9. Het is nu zo'n 7 jaar? geleden en heb eigenlijk nooit meer ergens last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Fijn je reactie! Dankjewel! Goed om te horen dat het wisselde en (blijvend) werkte... tis even doorbijten dus. Had jij ook 20 mg of meer/minder?

Ik heb de eerste 2 maanden weinig last gehad, behalve droge lippen en spierpijn... maar de laatste 2 weken merk ik dat ik echt opdroog. Zelfs een tampon voel ik nu zitten. Nooooit last van gehad. Hopelijk trekt dat weer een beetje bij komende dagen!

Slik nu vitamine E erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een ver verleden ook een tijd roaccutane gehad, en ja ik droogde uit maar ik heb daarna nooit!! meer last gehad van acne, en ik had echt behoorlijk ernstige ontstekingen. Dankzij peelings zie je daar niks meer van. Kortom, even doorbijten, het is echt de moeite van het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor je reactie! Fijn ook om te horen dat met de peelings de littekentjes zijn vervaagd! Die zie ik nu steeds beter nu mijn huid rustiger wordt.

Herstelde alles weer toen je stopte met de medicatie? Je lippen, slijmvliezen etc...?
Alle reacties Link kopieren
Zet 'm op!

Droge huid en droge lippen is een bekende bijwerking, daar had ik ook last van. Veel drinken (water - niet alleen om te hydrateren, maar ook omdat Roa een enorme aanslag is op je lever), gezond eten, en goed blijven smeren. Ik gebruikte bio-oil voor mijn huid en bijenwas voor mijn lippen. Niet aan je huid krabben of pulken, je huid is super dun en kwetsbaar nu. En houd jezelf tijdens de moeilijke dagen extra voor dat het ergens goed voor is.

Ik heb sindsdien nooit meer last gehad van acne. Zó blij om daarvan af te zijn. Ik heb nog steeds een droge huid, omdat dat gewoon mijn huidtype is. Maar bij lange na niet zo erg als toen ik bezig was met de Roaccutane-kuur. Alles is weer terug naar het normale :)
anoniem_95408 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 20:03
13.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op een 6 weken nu, had lichte tot matige hormonale acne (van die heerlijke pijnlijke ontstekingen). Let vooral op het woord had: er staat nu nog maar één ontsteking bij m'n wenkbrauw. Had de 2e week een enorme purge.... En haaruitval!
Ik zit op een lagere dosering van 20mg waarbij ik in overleg met mijn dermatoloog een rust week inbouw om bijwerkingen laag te houden. Is niet geheel volgens de voorschriften, maar hij leest steeds vaker in studies dat hoog doseren niet altijd beter is dus vond het met mijn lage lichaamsgewicht prima. Graadmeter zijn mijn droge lippen; als die verdwijnen moet de dosering omhoog omdat hij anders twijfelt of de dosering hoog genoeg is.

Alleen droge ogen, droge lippen en een wat droge huid. Eerste week flink spierpijn maar daarna niet meer. Zoals het nu is kan ik het goed verdragen. En zeker met deze resultaten!!!

Moet wel zeggen dat ik vorig jaar een ooglaserbehandeling heb gehad dus mijn ogen zijn wat kwetsbaarder. Na een herstelweek is de droogte echter volledig weg (lippen niet, dat blijft altijd wel wat aanwezig).
Voor mijn ogen slik ik sinds de laser behandeling omegas 3-6-9, dat zou droge ogen kunnen verminderen (aldus oogarts). Dus die pak ik nu nog steeds trouw, just in case.
fawn wijzigde dit bericht op 23-01-2019 20:07
11.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dankje Oola! Fijn zoveel herkenning. Het is niet altijd leuk om vrouw te zijn haha... al die hormonen/kwaaltjes! Pff!

Zagen jullie roaccutane ook iets doen met jullie huidstructuur? Die van mij is best grof. Enerzijds van de grotere porieren en anderzijds van wat littekentjes. Benieuwd of het daar ook op heeft gewerkt bij jullie :)
Alle reacties Link kopieren
fawn schreef:
23-01-2019 20:03
Ik zit op een 6 weken nu, had lichte tot matige hormonale acne (van die heerlijke pijnlijke ontstekingen). Let vooral op het woord had: er staat nu nog maar één ontsteking bij m'n wenkbrauw. Had de 2e week een enorme purge.... En haaruitval!
Ik zit op een lagere dosering van 20mg waarbij ik in overleg met mijn dermatoloog een rust week inbouw om bijwerkingen laag te houden. Is niet geheel volgens de voorschriften, maar hij leest steeds vaker in studies dat hoog doseren niet altijd beter is dus vond het met mijn lage lichaamsgewicht prima. Graadmeter zijn mijn droge lippen; als die verdwijnen moet de dosering omhoog omdat hij anders twijfelt of de dosering hoog genoeg is.

Alleen droge ogen, droge lippen en een wat droge huid. Eerste week flink spierpijn maar daarna niet meer. Zoals het nu is kan ik het goed verdragen. En zeker met deze resultaten!!!

Moet wel zeggen dat ik vorig jaar een ooglaserbehandeling heb gehad dus mijn ogen zijn wat kwetsbaarder. Na een herstelweek is de droogte echter volledig weg (lippen niet, dat blijft altijd wel wat aanwezig).
Voor mijn ogen slik ik sinds de laser behandeling omegas 3-6-9, dat zou droge ogen kunnen verminderen (aldus oogarts).
Ahh fijn dat het zo goed aanslaat ook! Het oogt ook een stuk zuiverder he, als je meeetertjes enzo verdwijnen!

Haaruitval is vervelend. Dat heb ik pok een beetje. Maar volgens mij ook met vlagen. En hoe gaat dat nu bij jou?

Hij wilde mij eigenlijk op 1 jaar 10 mg per dag zetten... nu toch 20 mg per dag. Ook mijn derm wil laag doseren ivm die nieuwe studies! Ik ben benieuwd hoelang ik dus moet doorgaan nu. Ik hoop ergens dat ik nu maar 6 maanden hoef!
Alle reacties Link kopieren
Ik slik sinds vandaag vitamine E250. Vanaf morgen start ik met probiotica... heb de tip gehad dat je darmslijmvlies ook een beetje beschadigd/uitdroogt en dat het daarom goed is een beetje te ondersteunen.

Zo kan je voedingsstoffen beter blijven opnemen!
Alle reacties Link kopieren
Haaruitval is denk ik wel gestopt nu! Ik trek in ieder geval geen dikkere plukken meer uit onder de douche en het lijkt normale shedding te zijn. Maar had er wel even paniek van.

Het oogt echt veel zuiverder! Het viel mij vandaag ook op dat de poriën bijna onzichtbaar zijn. Nog nooit eerder meegemaakt. Wel nog wat plekken hyperpigmentatie en dat duurt bij mij altijd zo lang voor ze weer weg zijn. Die plekken waren soms nog erger dan de puisten zelf.

Ik denk dat 20mg prima is als je het goed verdraagt, 10mg hoor ik minder vaak. Soms hoor ik zelfs 40mg :-o moet er niet aan denken, dan word ik echt een rozijntje.

Dat van de droogheid beneden heb ik nog niet gemerkt, zal er eens op letten.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha een rozijntje! Ik hoor het idd ook weleens. In het buitenland soms zelfs 80mg! Niet te doen...

Ik snap je paniek maar al te goed op zulke momenten als je haar uitvalt ofzo! Niet tof!

Maar super fijn dat het zoveel zuiverder oogt! Das bij mij ook. Zie nu pas hoe "vol" mijn huid zat en hoe glimmend ik door het leven ging... poeh! Hoelang moet jij nog verwacht je?

De droogheid beneden is nu net "nieuw" en wel balen. Nog nooit gehad dus even wennen ook. Ik hoop ook dat dat met vlagen is! En/of dat de vitamientjes helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had trouwens wel echt angst voor bijwerkingen enzo (ben 28). Ook echt een reden om het enige tijd uit te stellen... Op internet wordt je doodgegooid met horror verhalen.

En die ooglaserbehandeling kwam ertussen, had er niet bij stilgestaan dat het een contra indicatie was. Anders was ik al wat eerder gestart.
Planning is nog zo'n 6 maanden.

Ohhhh bedenk me net; ook echt hoofdpijn de eerste week! Niet normaal. Was ik alweer vergeten. Heb jij dat ook gehad?
Gelukkig is het weg want dat had ik geen maanden vol gehouden.
Alle reacties Link kopieren
fawn schreef:
23-01-2019 20:25
Ik had trouwens wel echt angst voor bijwerkingen enzo (ben 28). Ook echt een reden om het enige tijd uit te stellen... Op internet wordt je doodgegooid met horror verhalen.

En die ooglaserbehandeling kwam ertussen, had er niet bij stilgestaan dat het een contra indicatie was. Anders was ik al wat eerder gestart.
Planning is nog zo'n 6 maanden.
Ja die horrorverhalen zijn naar! Soms twijfel ik ook of iets een bijwerking is (moeee) of gewoon iets anders (winter, teveel stress etc. ).

Oeh ja, ogen zullen te kwetsbaar raken door de roa! Maar jij bent voor je 30ste overal mee klaar! :)
Alle reacties Link kopieren
Hoofdpijn heb ik niet echt gehad. Wel heeeeel erg jeuk!! Dat duurde zo'n 2 weken.

Toen dacht ik ook dat ik het niet zou trekken als dat bleef. Zelfs mijn nagels kort geknipt toen, omdat ik bang was in mijn slaap te krabben!

Ik heb ook sinds de roa dat ik een beetje sneller zweet in mijn gezichtje. Alsof ik sneller warm wordt ofzo. Tomaat soms ;)
Tullips88 schreef:
23-01-2019 19:22
Fijn je reactie! Dankjewel! Goed om te horen dat het wisselde en (blijvend) werkte... tis even doorbijten dus. Had jij ook 20 mg of meer/minder?

Ik heb de eerste 2 maanden weinig last gehad, behalve droge lippen en spierpijn... maar de laatste 2 weken merk ik dat ik echt opdroog. Zelfs een tampon voel ik nu zitten. Nooooit last van gehad. Hopelijk trekt dat weer een beetje bij komende dagen!

Slik nu vitamine E erbij.

Dat weet ik echt niet meer. Is al zo'n 7 jaar geleden. Zo te lezen was ik er redelijk vroeg bij, ik ben nu 29. Dit weer werkt ook niet echt mee natuurlijk met een droge huid etc. Bij een tampon zelfs ja? Ik denk niet dat ik dat had ik herinner het me niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik slik het ook. 3e kuur nu.... hopelijk blijft het hierna echt weg.

Voor de droge lippen gebruik ik lippenbalsem van Dr Leenarts. Te koop bij de Etos. Echt heel erg fijn spul!!!

En met dit weer binnen een luchtbevochtiger aanzetten helpt bij mij ook enorm. Door de verwarming binnen anders erg droge lucht.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Ik ben net 2 maanden gestopt met roa! Ik heb het ruim 8 maanden geslikt voor heftige acné. ( die meer dan 10 jaar heeft geduurd) Tot nu toe is alles rustig. Nog wel wat onderhuidse plekjes maar die trekken langzaam steeds meer weg.
Mijn huidstructuur is ook veranderd. Ik had veel mee- eters (kin) maar daar is helemaal niks meer van te zien

Ik had een ontzettende droge huid en lippen. Op mijn lippen gewoon vaseline en voor mijn huid werkte alleen vaseline lanette van de apotheek. Heel vet, maar erg fijn.

Verder was ik heel moe en veel rugklachten. Ennn heel vervelend wel. Heel droog down- under, dat is helaas nog steeds niet wat het was. Dus hoop dat dat ooit nog goed komt.

Er was ook een voordeel: ik hoefde mijn haar bijna niet meer te wassen! Nu ik gestopt ben merk ik hoe snel het vet wordt, maar tijdens de roaccutane werd het gewoon niet vet. Heerlijk. Ook zag ik mijn huid per week verbeteren.

Kortom ik hoop dat het weg blijft maar zie het positief in. Het is even doorbijten en er zitten heftige bijwerkingen aan, maar het is het meer dan waard.
Alle reacties Link kopieren
wiezel schreef:
23-01-2019 22:34
Ik slik het ook. 3e kuur nu.... hopelijk blijft het hierna echt weg.

Voor de droge lippen gebruik ik lippenbalsem van Dr Leenarts. Te koop bij de Etos. Echt heel erg fijn spul!!!

En met dit weer binnen een luchtbevochtiger aanzetten helpt bij mij ook enorm. Door de verwarming binnen anders erg droge lucht.
Dank je voor de tips! Vervelend ronde 3...

Hoeveel mg heb je per dag? Succes!!
Alle reacties Link kopieren
MISSDRAMAQUEEN schreef:
23-01-2019 23:10

Verder was ik heel moe en veel rugklachten. Ennn heel vervelend wel. Heel droog down- under, dat is helaas nog steeds niet wat het was. Dus hoop dat dat ooit nog goed komt.

Kortom ik hoop dat het weg blijft maar zie het positief in. Het is even doorbijten en er zitten heftige bijwerkingen aan, maar het is het meer dan waard.
Thnx voor je reactie en de herkenning! Ik vind vooral down under zo heftig. Dat is tuurlijk met glijmiddel op te lossen maar het voelt toch anders. Ik hoop dat de vitamine E helpt. Ik heb hoop...

Volgens mij duurt het ook 2 maanden voordat het uitgewerkt is omdat je tussen 2 kuren in ook 2 maanden moet wachten. Hopelijk wordt het dus gauw beter.

Hoeveel mg heb jij geslikt per dag??
Tullips88 schreef:
24-01-2019 07:08
Thnx voor je reactie en de herkenning! Ik vind vooral down under zo heftig. Dat is tuurlijk met glijmiddel op te lossen maar het voelt toch anders. Ik hoop dat de vitamine E helpt. Ik heb hoop...

Volgens mij duurt het ook 2 maanden voordat het uitgewerkt is omdat je tussen 2 kuren in ook 2 maanden moet wachten. Hopelijk wordt het dus gauw beter.

Hoeveel mg heb jij geslikt per dag??
Ja dat van die 2 maanden kan wel kloppen ja! Inderdaad glijmiddel lost een boel op, maar het haalt het spontane er helaas een beetje vanaf.

Ik ben gestart met 20mg en na een paar maanden mocht ik naar 10mg over gaan. Ik hoop dus echt dat het wegblijft. Op sommige fora lees ik echt gekke hoeveelheden, zoals 50 mg, 60mg etc.. vraag me af wat dus ‘normaal’ is.
Alle reacties Link kopieren
Owww en ondanks die 10 toch nog droog down there? Balen zeg. Nou hopelijk trekt dat vlug bij! Was het continu bij jou heeel erg of met vlagen?


Ik heb nu mijn oog op bevochtigingsgel die je eens in de drie dagen inbrengt... zou kunnen helpen hoor ik! Google maar eens :)
Alle reacties Link kopieren
Ja dat haar! Wat ben ik daar blij mee. Ik had altijd een vette bol en sinds week 1 hoef ik het echt nog maar 1x per week te wassen o_o en dan is het nog niet eens vet. Ik weet niet wat me overkomt: heerlijk!!!
Jammer om te horen dat dit weer anders zal worden zodra ik ga stoppen ;-)

Ik denk dat het fijn is als je al op jonge leeftijd gestart bent en daarna acne vrij door het leven kunt. Bij mij is de acne pas op 25 jarige leeftijd ontstaan (na stoppen pil destijds....). En ik heb eerst aangerommeld met tretinoine crème en antibiotica.

Qua ooggel heb ik een tube Vidisic Gel, voorgeschreven door oogarts maar hij is ook online te koop. Wat gebruik jij tullips?
@fawn: Hahahaha ja als ik zo terugkijk was het hemels om zo weinig mijn haar te wassen. Ik heb heel dik en lang haar, dus nu weer 3x in de week en dat kost wel wat tijd helaas 😭 dus geniet er nu lekker van, ondanks de bijwerkingen.

Ik ben nu indd 25 en heb ook ruim 10 jaar aangerommeld. Ik snap echt niet waarom je er bijna om moet smeken om het voorgeschreven te krijgen.. ja het is een paardenmiddel, maar al die zalfjes en antibiotica lijken mij ook niet geweldig voor je gezondheid 🙄

@tullips de droogheid op mijn hele lichaam (letterlijk overal) is ongeveer in de 2e week begonnen en nu ik 2 maanden gestopt ben is het er nog steeds. Dus wel continue helaas.

Krijgen jullie ook veel bloedonderzoeken en controles?
Alle reacties Link kopieren
Ik had na een maand een controle, nu zit er wat meer tijd tussen omdat het goed was. Nu over 2 maanden weer een afspraak en als ik klachten krijg moet ik vaker aan de bel trekken.
Hoop dat mijn bloedbeeld goed blijft. Zijn er (ex)gebruikers hier die problemen hebben gehad? En zo ja na hoelang gebruik?

Besef me nu steeds meer dat het echt een mentale weerslag heeft als je met acne leeft... Staan huisartsen vaak niet bij stil als ze je jaren laten door rommelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven