Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken. NU ECHT

08-02-2019 15:27 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik word volgende maand 30 jaar oud, ik rook sinds mijn 15e.

Gisteren stond ik op een plek te roken, in zo'n rokersvierkant. Ik keek om mij heen naar de andere rokers, die allemaal braaf stonden te paffen op de aangegeven plek.

Ik voelde mij op dat moment zo'n loser, dat ik in plaats van nieuwe sigaretten te kopen, nicotine tabletjes heb gekocht waar ik nu de hele tijd op moet zuigen.

Ik ben nu 24 uur gestopt en denk de hele tijd aan roken. Ik wil echt gestopt zijn voor mijn 30e.

Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt meer kans met professionele begeleiding. Ga naar de huisarts.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Goed hoor, top!!

Misschien kun je als motivatie het geld wat je normaal zou uitgeven aan sigaretten in een spaarpotje doen en op je verjaardag kijken hoeveel er in zit, en jezelf trakteren op iets leuks?

En als je zo lang hebt gerookt kan ik me voorstellen dat stoppen lastig is. Schroom dus niet om hulp te vragen aan bijv de huisarts en misschien hulpmiddelen te gebruiken zoals nicotinepleisters.

Zet hem op, you can do it!!
Alle reacties Link kopieren
pennenbak, 24 uur is al heel wat, een hele dag. Met opstaan, werken, slapen en niet roken.
Stoppen met roken is niets anders dan de volgende niet meer opsteken, klinkt simpel, maar het is wel waar.

Ik ben met stoptober gestopt met "echt" roken, ik gebruik een e-sigaret. En het scheelt me nu al 1000 euro.

Zet hem op. En inderdaad, de huisarts zal ook iets voor je kunnen betekenen, zeker als je er echt af wilt.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Wil je roken? Of wil je niet roken?


Bovenstaande zin hielp mij stoppen.
Alle reacties Link kopieren
aankleefsjaan schreef:
08-02-2019 15:44
Wil je roken? Of wil je niet roken?


Bovenstaande zin hielp mij stoppen.
Ik wil wel een sigaret, maar ik wil niet roken :)

Ik wil dus niet roken. dat maakt het inderdaad makkelijker, thanks!
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je gestopt bent. Ik waar ik veel aan gehad heb is het boek van Allen Carr.

En 24 uur is al 1 dag!
Alle reacties Link kopieren
Ik was cold turkey gestopt, maar nu rook ik alleen als ik erg stress heb.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig!

Hier wat tips;
-Nicotine is na 5 dagen uit je lichaam, daarna is het meer de geestelijk verslaving.
-Ga je tanden stokeren na het eten; jij een vervanging voor DIE peuk, tandarts ook blij.
- Geld apart leggen is een goeie motivator.
- Probeer rokers niet te ontwijken. Als je gewend blijft aan rokers om je heen, is het ook niet zo lastig als je eropeens op een feestje mee wordt geconfronteerd en je dan graag wil roken.

En onthoud; JIJ bent de baas, niet die k*tpeuk!

Succes, je kunt het!
Alle reacties Link kopieren
goed zo! Ik ben 13 oktober in eens gestopt na ruim 20 jaar roken waarvan zeker laatste 10 jaar zo`n 15 a 20 sigaretten op een dag. Wat mij geholpen heeft?

Het boek van Alan Carr en vooral: echt niet meer willen. Ik heb enkel de 1e week af en toe een nicotine zuigtablet genomen.

Tuurlijk is het soms kut maar roken is ook soms kut, dan heb je ook momenten dat je wil roken maar het kan niet, of dat je weer zo sneu buiten staat etc etc.

Ik vond het echt wel moeilijk maar ben zo blij nu dat ik niet meer rook!
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
08-02-2019 15:51
Ik was cold turkey gestopt, maar nu rook ik alleen als ik erg stress heb.
want roken helpt dan?

(ben even advocaat van de duivel aan het spelen hoor ;-)
Alle reacties Link kopieren
Beste beslissing ooit in mijn leven om te stoppen met roken! Het is even doorbijten, maar plezier van voor de rest van je leven ( gezondheid,geen stank van kleding etc, en financieel ...)

Bij moeilijke momenten, ff onder de douche gaan, langzaam een appeltje schillen en opeten, muziek hard aan en ff dansen, blokje om.....
En voorlopig elke week van het uitgespaarde geld iets voor jezelf kopen. Korte termijn beloning dus!
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
08-02-2019 16:09
want roken helpt dan?

(ben even advocaat van de duivel aan het spelen hoor ;-)
Ja voor mij wel.
Alle reacties Link kopieren
oh ja: die vreselijke hunkering naar een sigaret duurt maar een minuut of drie, ga ( wat Jooppie ook aangeeft) even iets ter afleiding doen en dan is het weer voorbij.
DuchessMeganMarkle schreef:
08-02-2019 15:51
Ik was cold turkey gestopt, maar nu rook ik alleen als ik erg stress heb.
Volgens mij is dat de meest succesvolle methode.
Bij mij werkte het ook na ruim 20 jaar gerookt te hebben.
Nu 4 jaar later heb ik nog steeds momenten dat ik "zin heb" in een sigaret.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht per dag, “Vandaag rook ik niet”. Dan bekeek ik het per dag, ‘nooit meer roken’ leek zo groot, dan had ik het liefst gelijk weer een pakje gehaald van ellende. Toen die eerste week voorbij was ging het makkelijker.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je gestopt bent!! Nu houden zo. Maar ik doe graag mee met dit topic want wil ook stoppen. Moet altijd op het balkon van mn vriend roken met respect voor hem omdat hij gestopt is... hij kan echt niet meer tegen rook.
Zet hm op!!
Alle reacties Link kopieren
Het gaat op een gegeven moment ook tegenstaan. Sta je buiten weer voor zo veel centen de lucht in te blazen... ja ik vape nog nicotine en vind het 5 minuutjes buiten van mijn werkplek af zijn toch ook even lekker, maar niet meer met een peuk.
die ik wilde bestaat al...
guppekop schreef:
08-02-2019 16:34
oh ja: die vreselijke hunkering naar een sigaret duurt maar een minuut of drie, ga ( wat Jooppie ook aangeeft) even iets ter afleiding doen en dan is het weer voorbij.
Ook hier gestopt met roken een paar jaar geleden, wel m.b.v. een vaper die ik nu eigenlijk steeds vergeet. Soms zelfs maandenlang.

Sorry maar ben het er niet mee eens dat die trek maar 3 minuten duurt, bij mij kon het de hele avond door mijn hoofd zeuren.. niet om je te ontmoedigen maar daarvoor was die vaper echt een uitkomst!
Soms haal ik hem nog tevoorschijn, meestal als ik echt veel stress heb maarrr: het probleem waar je op dat moment mee worstelt verdwijnt er niet door, verdriet rook je ook niet weg met een sigaretje: het is gewoon zelfdestructief gedrag dat roken als je er goed over nadenkt.

Ik kan het iedereen aanbevelen om te gaan vapen, wel genoeg water drinken want het onttrekt veel vocht aan je lichaam waardoor je een vreselijk droge mond en huid kan krijgen: verder zie ik geen nadelen. Er is geloof ik een topic over vapen (ik heb geen aandelen :) ) maar mij hielp het door de momenten heen dat je denkt: ik MOET nu roken.

En alle verslavende zooi die in sigaretten zit + de teer enz krijg je alvast niet meer binnen. De nicotine zelf is helemaal niet zo verslavend en binnen 2, 3 dagen uit je systeem verdwenen. De stofjes die fabrikanten erin doen om je verslaafd te houden doen je de das om volgens mij.

Voor mij was de dag dat ik een trekje van zo'n vaper nam de knop om: nooit meer gerookt. Hoewel, 1x 'om te proberen' en ik vond het echt een vieze brandsmaak hebben. Was liefhebber van zoete smaakjes of groene appel, gebruikte 6 mg nicotine. Wel begonnen met tabaksmaak maar vond zo'n zoet smaakje lekkerder. Al snel vergat ik dat ding gewoon.
Pleisters, pilletjes enz. hebben bij mij nooit geholpen, zwanger worden wel maar dat zou ik niemand aanraden alleen om van het roken af te komen ;-)
Succes, hou vol en de voordelen zijn echt de moeite waard!
Alle reacties Link kopieren
Gestopt met cursus van Allen Carr. Geen centje pijn eigenlijk 🙃
Alle reacties Link kopieren
Ow ik moet hier even op reageren..ik heb jaren gerookt en ben long verpleegkundige, en begeleid dus mensen met stoppen met roken. Ik ben gelukkig ondertussen zelf gestopt

Als je meer dan 5 sigaretten per dag rookte gaan zuigtablettrn je niet voldoende helpen, ze geven je een piek nicotine maar de dalen (tijd zonder zuigtablet) zijn niet vol te houden.
Ga pleisters gebruiken (je hent 3 sterktes, ligt er dus een beetje aan hoeveel sigaretten je rookte wel sterkte je nodig hebt.

Binnen 5 dagen is nicotine idd uit je lichaam maar het afkicken is dan echt niet nog alleen geestelijk..je lichaam moet weer leren zelf dopamine aan te maken en daar gaan wel wat weken over heen.

Je moet serieus gaan omdenken: je ziet roken nu als iets dat je niet kan missen in leven dus een verlies als je stopt, ga het zien als winst! Het gaat je zoveel opleveren.

Gooi je routines om waardoor je minder denkt aan sigaretten (dus als je nu s ochtends eerst naar beneden gaat, roken ontbijten en dan douchen ..ga je vanaf nu gelijk douchen en dan ontbijten, een nieuwe routine)

De trek jn een sigaret heeft een piek van 5 minuten, de keus: 5 min op de bank gaan na zitten denken hoe graag je iets wil of iets doen wat je zinnen verzet (Kan echt van alles zijn)
Alle reacties Link kopieren
Je bent dus al gestopt. Je hoeft dus alleen maar niet opnieuw te beginnen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
De e-sigaret was hier ook de beste oplossing. Cold turkey, pleisters, kauwgom etc hielpen echt niet.
Goed bezig! Ik een tijdje terug ook gestopt met roken. Gelukkig was ik geen verstokte roker maar het ging wel langzaam van kwaad tot erger. Ik wilde de ‘echte’ verslaving voor zijn, vandaar dat ik (samen met mn vriend en zijn moeder) meegedaan heb met stoptober.

De eerste twee weken vond ik absoluut het zwaarst. Nogmaal gesproken kon ik best een dag niet roken maar de wetenschap dat je helemaal gestopt bent, maakte juist dat ik er in mijn hoofd intensief mee bezig was. Heb tijdens oud en nieuw wel weer gerookt, maar echt lekker vond ik het niet.

Wat voor mij heel motiverend was, was natuurlijk dat ik het niet alleen deed. Zij rookten over het algemeen meer dan ik, ik wilde niet het ‘watje’ zijn die er als eerst weer eentje op stak :biggrin:. Daarnaast vond ik de stoptober app (zijn vast ook wel andere apps met dezelfde functie) heel erg motiverend omdat je idd kon zien hoeveel geld je bespaarde en om de paar dagen berichtjes kreeg met hoe je lichaam opknapt. Dat laatste was ook echt merkbaar en dat was voor mij de allergrootste motivatie. Geen vieze sigarettensmaak in de ochtend, voor mijn gevoel kan ik beter en dieper ademhalen, geen steken meer in mn longen, het hoesten is weg en ik kan de trap op rennen zonder enorm te hijgen.

Heeeel veel succes gewenst!!
anoniem_64901a3ee50c1 wijzigde dit bericht op 08-02-2019 17:09
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En wat betreft e-sigaret : ik zou er niet aan beginnen.

Longartsen raden het iig af
Simpelweg omdat er heel weinig over bekend is, er zitten in een e sigaret ook zeker schadelijke stoffen. Je houdt ook nog eens de verslaving in stand door het uitvoeren van dezelfde beweging (indien geen nicotine) en de nicotine verslaving (indien wel nicotine erin)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven