Gezondheid alle pijlers

Onbegrip bij schildklierproblemen, familie en werk.

09-02-2019 10:15 224 berichten
Wie heeft er net als ik een veel te traag werkende schildklier en is na jaren nog steeds lastig in te stellen met de thyrax en ondervindt daar veel problemen van en ook wel onbegrip vanuit de omgeving en heeft zin om het daar samen over te hebben hier?
anoniem_376869 wijzigde dit bericht op 09-02-2019 11:03
94.89% gewijzigd
JustcallmeTuT schreef:
10-02-2019 10:44
Merle, mijn Chinese huisarts heeft mij aangeraden om gluten, diverse groente zoals broccoli en zoveel mogelijk suiker te laten staan.
Ik doe al jaren aan IF en ik weet niet of dat verschil heeft gemaakt.
Gluten vermijden heeft bij mij wel degelijk geholpen maar meer op maag-darm gebied.

Uitvallen buitenste deel wenkbrauwen: check. Hese stem alleen bij ontsteking van de schildklier. Slecht horen is ook zo iets. :facepalm:

Waarom eet je geen gluten? Heb je coeliakie?

Met Hahimoto hoef je echt geen bepaald dieet te volgen. Natuurlijk is gezond eten een goed idee en daar horen broccoli en gluten ook bij.
Toos, de ervaring van mijn huisarts is dat mensen met Schildklierproblemen vaak geen gluten kunnen verdragen.
Ik had in Nederland al eens een darmonderzoek gehad en daar kwam pds uit. Toen ik de gluten liet staan was er een merkbare verbetering.
https://www.schildklier.nl/themas/voedi ... childklier
staat niks over gluten
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
10-02-2019 13:43
staat niks over gluten

Klopt, ik las het ook nergens.
Alle reacties Link kopieren
JustcallmeTuT schreef:
10-02-2019 10:44
Merle, mijn Chinese huisarts heeft mij aangeraden om gluten, diverse groente zoals broccoli en zoveel mogelijk suiker te laten staan.
Waarom vermeld je dat je huisarts van Chinese komaf is?
S-Meds schreef:
10-02-2019 13:43
staat niks over gluten

Wel over koffie, broccoli, kelp etc, etc. Het is gewoon een feit en daar ging het mij om, dat sommige voedingsmiddelen van invloed kunnen zijn op op schildklier.

Mijn huisarts gebruikt ook de traditionele Chinese geneeskunst als de wetenschappelijke geneeskunst niet helpt. Vraag beantwoord Karin?
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
09-02-2019 10:41
Zoals altijd heb jij een probleem met het aangeven van je grenzen. Kun je hele lappen tekst aan wijden maar dat is wat het is.
Ik voorspel je nu al dat dit topic weer niet gaat worden zoals jij wenst.

Succes.
Enig mogelijke conclusie. Kan het niet anders samenvatten.

80 uur per week werken, een studie, een compleet huishouden, kinderen met extra zorg, vrijwilligerswerk en mantelzorg?
Alsjeblieft zeg, op welk onderdeel heb jij dan precies een grens aangegeven?

Je doet jezelf, je kinderen, je partner en je werkgever echt tekort op deze manier.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Lelietje-van-Dalen schreef:
10-02-2019 16:03
Enig mogelijke conclusie. Kan het niet anders samenvatten.

80 uur per week werken, een studie, een compleet huishouden, kinderen met extra zorg, vrijwilligerswerk en mantelzorg?
Alsjeblieft zeg, op welk onderdeel heb jij dan precies een grens aangegeven?

Je doet jezelf, je kinderen, je partner en je werkgever echt tekort op deze manier.
Als je had gelezen had je geweten dat dit de laatste tijd zo was en ik al dingen geskipt had. Ik heb bijv al maanden geen sociaal leven meer en mijn mantelzorg is ook weg aangezien desbetreffende inmiddels overleden is.
Maar dit is wel mijn realiteit geweest de afgelopen tijd en, zoals de dokter zei, dat heeft niets te maken met mijn schildklierwaardes. Die waren ook de pan uit gerezen als ik op de bank had gezeten. Ik was ook ziek geworden van niks doen en dan was ik ook hondsmoe geweest. Zoals iemand hier eerder ook al zei: niet klagen maar dragen! Zij ging met waardes zoals die van mij ook gewoon door. Geef jezelf een schop onder je hol. Dat is ook hoe je in eerste instantie denkt. Tot je echt niet meer kan. Ik ben letterlijk in elkaar gezakt. En had vandaag welgeteld 1 activiteit gepland staan en lig nu alweer op bed: mijn hele lijf doet pijn en net gigantisch over mijn nek gegaan.
Waar ligt dan de grens? Helemaal niks doen, of 1 ding per dag proberen en erachter komen dat dat eigenlijk ook teveel was? Ik weet het echt niet. Ik ben nog heel erg zoekende. Ik doe iig niemand bewust tekort. Ik probeer wat ik kan.
En het voelt heel erg niet goed als mensen dit denken of zeggen. Dat is dus ook precies waar ik tegenaan loop.
En wat zegt je endocrinoloog dan over die plotseling extreem bizar stijgende waardes?
Alle reacties Link kopieren
JustcallmeTuT schreef:
10-02-2019 15:45


Mijn huisarts gebruikt ook de traditionele Chinese geneeskunst als de wetenschappelijke geneeskunst niet helpt. Vraag beantwoord Karin?
Hij is dus aan het kwakzalven.
Némaìn’ schreef:
10-02-2019 16:54
En wat zegt je endocrinoloog dan over die plotseling extreem bizar stijgende waardes?
Ik weet niet of ze 'plotseling' extreem bizar zijn geworden want hiervoor ben ik al een jaar niet wezen prikken. Dat hoefde ook niet meer in mijn stadium. En ik ben doorverwezen naar de endocrinloog, mijn huisarts heeft donderdag de waardes doorgebeld nav bloedonderzoek. Dit had je ook kunnen lezen in voorgaande stukken die ik getypt heb.
Isabellarose- schreef:
10-02-2019 17:06
Ik weet niet of ze 'plotseling' extreem bizar zijn geworden want hiervoor ben ik al een jaar niet wezen prikken. Dat hoefde ook niet meer in mijn stadium. En ik ben doorverwezen naar de endocrinloog, mijn huisarts heeft donderdag de waardes doorgebeld nav bloedonderzoek. Dit had je ook kunnen lezen in voorgaande stukken die ik getypt heb.
Wat rot dan dat je zo lang moet wachten op een afspraak.
Maar je kan toch zelf ook wel bedenken dat als je een periode bizar veel hooi op je vork neemt, dat dit invloed heeft op je hele gestel? Iedereen krijgt dan last van zijn zwakke plek. Voor jou is dat je schildklier, een ander krijgt hoofdpijn, weer een ander pijn in de rug.
Z0MER schreef:
10-02-2019 17:11
Maar je kan toch zelf ook wel bedenken dat als je een periode bizar veel hooi op je vork neemt, dat dit invloed heeft op je hele gestel? Iedereen krijgt dan last van zijn zwakke plek. Voor jou is dat je schildklier, een ander krijgt hoofdpijn, weer een ander pijn in de rug.
Die zwakke plek hoeft helemaal niet de schildklier te zijn.
Bij mij is de rug mijn zwakste plek. Als je al zo lang stabiel bent als to was denk je niet meteen aan je schildklier als er iets is. Tenminste zo werkt het bij mij.
Ik snap wel dat je door blijft gaan met 'niet lullen, maar poetsen' ook al knalt je TSH door het dak.

Het fnuikende is dat een te trage schildklier doorgaans wat griepachtige klachten geeft. Je denkt ziek te gaan worden, maar het zet maar niet door. Intussen is je TSH aan het stijgen, terwijl jij zit te wachten op 'even een paar dagen goed ziek en dan ben ik weer oké'.

Het heeft mij jaren gekost om de signalen om te pikken en ik ben nog nooit langer dan zes maanden stabiel geweest. Nu zit ik ook weer met een pijnlijke keel (alsof er iets tegen mijn keel drukt), zijn mijn ogen opgezet, heb ik dikkere vingers dan normaal en kan ik de hele dag door slapen.

Mijn kinderen zijn ziek, maar ik ga morgen toch even de huisarts bellen voor een prikformulier. Nu zijn mijn pillen sowieso bijna op, dus dat komt goed uit. :)
*Toos* schreef:
10-02-2019 19:02
Ik snap wel dat je door blijft gaan met 'niet lullen, maar poetsen' ook al knalt je TSH door het dak.

Het fnuikende is dat een te trage schildklier doorgaans wat griepachtige klachten geeft. Je denkt ziek te gaan worden, maar het zet maar niet door. Intussen is je TSH aan het stijgen, terwijl jij zit te wachten op 'even een paar dagen goed ziek en dan ben ik weer oké'.

Het heeft mij jaren gekost om de signalen om te pikken en ik ben nog nooit langer dan zes maanden stabiel geweest. Nu zit ik ook weer met een pijnlijke keel (alsof er iets tegen mijn keel drukt), zijn mijn ogen opgezet, heb ik dikkere vingers dan normaal en kan ik de hele dag door slapen.

Mijn kinderen zijn ziek, maar ik ga morgen toch even de huisarts bellen voor een prikformulier. Nu zijn mijn pillen sowieso bijna op, dus dat komt goed uit. :)
OMG JA!! Dit is het precies!!
Heel herkenbaar wat Toos schrijft.
Precies!

Wat ik me nog afvraag: ik heb vooral 's avonds dat mijn keel steeds dikker wordt. Nu ben ik weer benauwd en drukt mijn schildklier mijn keel dicht. Ik schraap hem steeds en probeer de brok weg te slikken. Ik drink de hele tijd slokjes koud water.
Ik ben een beetje bang dat ik straks stik eigenlijk.
Ik weet alleen niet wat ik eraan kan doen....
Echt een kutgevoel
Het is ook een rotgevoel en ook bij mij is het vooral in de avonduren dat de brok in de keel groter wordt.
Je kunt er niks aan doen behalve relativeren, je stikt echt niet, en afleiding zoeken. Ik zou proberen minder te schrapen alleen weet ik uit ervaring dat dát moeilijk is.
Sterkte :daisy:
Ik dacht dat er een verband was met mijn medicijnen. Ik ben nml 's morgens op mijn 'best' als ik mijn thyrax heb genomen. Halverwege de middag kak ik enorm in. En komen al mijn spierpijnen en brokgevoelens weer keer 100 terug en val ik in de bank in slaap alsof er een enorme deken over me heen wordt gelegd en kan ik niet eens praten.
Ik bedacht me dat mijn dosissen verdelen en 's avonds ook nog een gedeelte thyrax te nemen wellicht zou helpen (ja ik ga dat natuurlijk niet op eigen houtje doen en ik ga sowieso morgen de dokter weer bellen maar vroeg me af of er verband was)
JustcallmeTuT schreef:
10-02-2019 15:45
Wel over koffie, broccoli, kelp etc, etc. Het is gewoon een feit en daar ging het mij om, dat sommige voedingsmiddelen van invloed kunnen zijn op op schildklier.

Mijn huisarts gebruikt ook de traditionele Chinese geneeskunst als de wetenschappelijke geneeskunst niet helpt. Vraag beantwoord Karin?
Tandartsverdoving heeft ook invloed in de vorm van hartkloppingen. Ik krijg daarom een ander type.
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
10-02-2019 11:35
Ik draai het liever om: mensen gaan over MIJN grenzen en ik geef het vaker dan eens duidelijk aan maar zij lijken boos te worden als ik dan zeg: ho, stop, tot hier en niet verder.
Wat zie ik dan niet wat er mis gaat of wat zien de anderen dan niet wat er mis gaat?
Met grenzen aangeven maak je gewoon geen vrienden. Tenzij je dus die spreekwoordelijke twee benen mist en anders is moeheid en depri zijn geen motivator. Dan moet je maar vroeger naar bed en beter eten.
En minder hooi op je vork nemen. Als je in datzelfde gesprek aangeeft niet de nachtdienst van je collega over te willen nemen dan krijg je nog de wind van voeren ook. Koekoek.
Maar laat jij je dat dan zeggen? Dan zou ik echt goed kwaad worden! Laat ze verdorie maar boos worden, jij doet het niet, klaar.
Life is short. Eat dessert first.
Je kan voor nu niet veel meer dan relativeren. Je stikt niet, het valt niet weg te slikken en het kuchen is een automatische reactie. (ik heb zelf van die droge kleine kuchjes waarmee ik mezelf op de zenuwen werk)

Op dit moment zit er even niets anders op dan te relativeren. Morgen bel je de huisarts/endocrinoloog en laat je zo snel mogelijk je medicatie aanpassen.

Slik je levo of euthyrox?
Isabellarose- schreef:
10-02-2019 20:07
Ik dacht dat er een verband was met mijn medicijnen. Ik ben nml 's morgens op mijn 'best' als ik mijn thyrax heb genomen. Halverwege de middag kak ik enorm in. En komen al mijn spierpijnen en brokgevoelens weer keer 100 terug en val ik in de bank in slaap alsof er een enorme deken over me heen wordt gelegd en kan ik niet eens praten.
Ik bedacht me dat mijn dosissen verdelen en 's avonds ook nog een gedeelte thyrax te nemen wellicht zou helpen (ja ik ga dat natuurlijk niet op eigen houtje doen en ik ga sowieso morgen de dokter weer bellen maar vroeg me af of er verband was)
Zolang je niet goed ingesteld bent heb je blijvende klachten, trouwens ook als je goed ingesteld bent wordt het zelden als voorheen. Het kan wel twee jaar duren voordat je goed ingesteld bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven