Gezondheid alle pijlers

Onbegrip bij schildklierproblemen, familie en werk.

09-02-2019 10:15 224 berichten
Wie heeft er net als ik een veel te traag werkende schildklier en is na jaren nog steeds lastig in te stellen met de thyrax en ondervindt daar veel problemen van en ook wel onbegrip vanuit de omgeving en heeft zin om het daar samen over te hebben hier?
anoniem_376869 wijzigde dit bericht op 09-02-2019 11:03
94.89% gewijzigd
Dat is een goede vraag voor de endocrinoloog Jane Doe.
Jane Doe schreef:
11-02-2019 15:27
Hoort een ander type med ook tot de mogelijkheden?
Het laatste half jaar(vanaf juli) ben ik niet meer gaan prikken. Ben het een beetje zat en dacht ik ga het maar accepteren dat het instellen niet helemaal gaat lukken. Echter voel ik mezelf steeds meer opblazen.
Tijdens het opbouwen gaat het beter tot goed zelfs na een week of drie. En dan is er een kantelpunt en blijkt het toch weer teveel opgehoogd. Soort cirkel.
Bij de endocrinoloog moest ik eerst om de 6 weken toen dat goed was 1 keer per 3 maanden toen 1 keer per half jaar en vervolgens 1 keer per jaar.

Nu ben ik weer aan het modderen na verplichte overstap en uiteindelijk weer terug. Heb nu een internist wegens pensioen van de endo. Dat aangemodder zie ik bij jullie ook. Zou je voor de fijnafstelling dan ook niet weer beter zo'n moeten volgen zoals boven onschreven?
Een poosje consequent om de 6 weken prikken zou voor mij niet verkeerd zijn. Heeft de endo jou weleens uitgelegd wat de oorzaak van het geschommel is?
Heeft het ook iets te maken met de schommeling vd hormonen vd vrouw ?
Jane Doe schreef:
11-02-2019 20:24
Een poosje consequent om de 6 weken prikken zou voor mij niet verkeerd zijn. Heeft de endo jou weleens uitgelegd wat de oorzaak van het geschommel is?
Heeft het ook iets te maken met de schommeling vd hormonen vd vrouw ?
Nee in eerste instantie niet. Je lijf moet worden ingesteld, wennen ahw aan schildklierhormoon. Bij een teveel in het begin ga je hyperen. De opbouw is langzaam. Terwijl in de tussentijd de schildklier blijvend achteruit gaat en je bezig bent met instellen loop je daarom nogal eens achter de feiten aan. In het begin is het nogal passen en meten en voor veel mensen een proces van een paar jaar.
Hormonen spelen wel een rol, bij veranderingen zoals zwangerschap en overgang maakt dat je vaak de dosering moet aanpassen. Bij zwangerschap krijg je hoe dan ook begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
To je schrijft een stuk terug dat er mensen zijn die door het uwv afgekeurd worden ivm Hashimoto? Dat geloof ik niet.
Je kan wel erg beroerd worden als je ontregeld bent, maar dat is in principe tijdelijk. Jij bent nu toch ook weer aan het instellen en hebt je ook jaren wel goed gevoeld?
Ik hoop dat je je snel weer wat beter voelt.
Isabellarose, hoe gaat het nu met je?
JustcallmeTuT schreef:
11-02-2019 11:43
Jammer dat er zo negatief op dommige posts van Merle gereageerd wordt.
Nergens in haar posts wordt andere schildklierpatienten geadviseerd, aangeraden om hetzelfde te doen als zij.
Merle geeft alleen maar aan wat en hoe zij het doet en dat mag.
Het is een forum met mensen die allemaal verschillend zijn en dat is maar goed ook.
Ik houd van mensen die verder nadenken en daar iets mee doen. Een ander kan er niets mee maar dat hoeft toch ook niet zo lang er geen pistool tegen je hoofd wordt aangehouden is er niks aan de hand.

Voel jij je aangesproken of bedreigd dan zou je eens kunnen kijken waarom en wat dat zegt over jou!

Dankje voor het hart onder de riem ;-))

Er wordt inderdaad gereageerd alsof ik ingestraald Jomanda water zit aan te prijzen.
Ik moet maandagochtend voor een scan van mijn schildklier bij de radioloog. Mijn schildklier is vergroot en geeft veel last. Je ziet het ook door mijn hals heen.
Verder gaat het nog niet beter. Ik voel me zo intens moe, en heb zoveel spierpijn en hoofdpijn dat ik er gek van word. Ik ben er zo klaar mee! En dan het idee dat ik er nog lang niet ben. De moed zakt me in de schoenen.....
karin6789 schreef:
11-02-2019 10:50
Je laat je in met kwakzalverij.
Ga naar een echte huisarts in Nederland en laat je waarden controleren.
Ik heb mijn waarden laten controleren bij mijn eigen HA.
karin6789 schreef:
11-02-2019 11:07
Genoeg wetenschappelijk opgeleide artsen die zich later "bekeerden" tot bijvoorbeeld homeopathie ,antroposofie, integrale geneeswijzen enz.
Dan zijn ze van het padje af en wetenschappelijk niet langer serieus te nemen.
Ja, die voorbeelden zijn er.
JustcallmeTuT schreef:
11-02-2019 10:55
Merle, jij hebt geen Haschimoto toch?
Bij alleen een hypotheroide zou ik ook proberen om het zelf met voeding ed op te lossen.
Er zijn genoeg mensen met diabetes 2 die door hun voeding aan te passen van de insuline af zijn dus waarom niet proberen.

Nee, ik heb een waarde die duidt op hypothyreoïdie. Ik heb hier pas 4 jaar last van symptomen en ik weet pas 6 maanden dat m'n schildklier traag is. Fijn dat je begrijpt dat ik Thyrox nog even niet slik en dat ik eerst nog 2 maanden langer het protocol volg.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 23:18
0.08% gewijzigd
Isabellarose- schreef:
15-02-2019 22:42
Ik moet maandagochtend voor een scan van mijn schildklier bij de radioloog. Mijn schildklier is vergroot en geeft veel last. Je ziet het ook door mijn hals heen.
Verder gaat het nog niet beter. Ik voel me zo intens moe, en heb zoveel spierpijn en hoofdpijn dat ik er gek van word. Ik ben er zo klaar mee! En dan het idee dat ik er nog lang niet ben. De moed zakt me in de schoenen.....
Wat ontzettend vervelend voor je.
Helpt het niet een heel klein beetje om op zo'n mooie dag even in de zon te zitten?
Logisch dat je het zat bent op deze manier.
Hopelijk is maandag toch een stap in de goede richting, veel sterkte!
tantejans schreef:
11-02-2019 11:36
Oké, hoe lang ben je nu bezig met het protocol?

Ik zelf ben ruim 6 maanden bezig met afstellen; toen ik begon was mijn tsh hoger dan 150; inmiddels is het rond de 15. Elke 6 weken laat ik mijn bloed controleren, mijn internist heeft de medicatie erg lang laag gehouden in de hoop dat mijn schildklier het toch zelf over zou nemen, maar laatst toch maar een verhoging gehad omdat het toch best lang duurt.

Ik hoop dat je je snel beter voelt en wens je veel succes.
Ik was begonnen in december, maar dat lukte niet helemaal vanwege de feestdagen. Ik denk dat ik nu 6 weken serieus bezig ben. Het is echt aanpassen, maar ik heb nu meer routine in het prepareren van ketogene maaltijden. Ik zag het in eerste instantie niet zitten en vond het irritant om zo anders te eten dan ik gewend was.

Maar die weerstand verdwijnt als je merkt dat je symptomen verbeteren. Ik ben niet meer s'nachts wakker, mijn spieren zijn minder zwaar en ik kan sneller nadenken. Hierdoor is mijn motivatie toegenomen om me te houden aan dit protocol toegenomen. Vandaar dat ik mijn ervaring enthousiast met jullie wilde delen.

Ik heb niet beseft dat anderen op die hier meeschrijven niet zonder Thyrox kunnen en dat ze al heel lang dit probleem hebben. Ik sta nog aan het begin, maar ik begrijp heel goed wat TO bedoelt in haar OP.

Ik heb misschien niet zoveel last als jullie, maar ik weet heel goed hoe dit soort vermoeidheid voelt. Het zijn diepere lagen van uitgeputheid die na een goede nachtrust niet weg zijn.
tantejans schreef:
11-02-2019 11:48
Toch snap ik toos wel, want je vertrouwt op de wetenschappelijke benadering of je doet dat niet en er is geen middenweg.
Als je vertrouwt op de wetenschappelijke benadering dan moet je je aan de feiten houden en niet afgaan op intuïtie of verhalen van mensen.

Dat er artsen zijn die geloven in dingen die (nog) niet bewezen zijn wil niet zeggen dat je daarin ook kunt geloven. Niet als je op de wetenschap vertrouwt en op wat wij nú weten.

En deze arts die jij noemt gelooft dat vaccinatie autoimmuunziekten kan veroorzaken.
Dat is niet bewezen, dus ik snap de reactie dat het riekt naar kwakzalverij.

Nu kan het zijn dat je met een niet ál te laag ft4 en een niet ál te hoog tsh misschien het best even een paar maanden aan kan kijken zonder dat dat direct schadelijk hoeft te zijn. Dat doet mijn arst ook al maanden omdat de schildklier na een flinke ontsteking zoals ik had vaak ook uit zichzelf een groot deel kan herstellen. ( de woorden van mijn arts).
Dat is het geval bij mij, vandaar dat ik het nog even zonder Thyrox probeer.
Isabellarose- schreef:
15-02-2019 22:42
Ik moet maandagochtend voor een scan van mijn schildklier bij de radioloog. Mijn schildklier is vergroot en geeft veel last. Je ziet het ook door mijn hals heen.
Verder gaat het nog niet beter. Ik voel me zo intens moe, en heb zoveel spierpijn en hoofdpijn dat ik er gek van word. Ik ben er zo klaar mee! En dan het idee dat ik er nog lang niet ben. De moed zakt me in de schoenen.....
Houd moed Isabella en neem de tijd voor herstel.
Hebben jullie bij jezelf enig idee wat de aanleiding is geweest van je trage schildklier?
*Toos* schreef:
11-02-2019 12:31
Tut, ik sloeg aan op de posts van Merle omdat ze de naam van een arts noemde die haar via het internet behandelt.

Een arts met een vrij schimmig verleden (schorsing onder andere) en die er vrij vage denkbeelden (vaccinaties!) op nahoudt.

Ik denk niet dat TO daar door beïnvloed zal worden, maar er zullen genoeg schildklierpatiënten meelezen die daar wellicht wel door beïnvloed kunnen worden.

Merle, waarom ik negatief ben over je protocol? Heel simpel: een naaste van mij is alleen maar zieker geworden van het volgen van protocollen die alternatieve artsen hadden voorgeschreven. Zij redeneerde hetzelfde als jij: 'de wereld is groter dan alleen Nederland'.

Haal op z'n minst de naam van deze arts weg. Wat je doet moet je zelf weten, maar hou wel in het achterhoofd dat deze arts een tikje dubieus is.
Ik ben me ervan bewust dat ze omstreden is.
Gelukkig voel ik me beter en niet zieker.
Anders zou ik geen zin hebben in zo'n (best lastig) protocol.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 23:41
1.34% gewijzigd
Van mijn moeders kant een en al auto immuunproblemen. Schildklier Hashimoto of Graves, Psoriasis, diabetes, reuma etc.

Wat kan triggeren is hevige stress, daar moet je erg voorzichtig mee zijn anders plopt er iets nieuws op.

Ik dacht trouwens nav dit topic dat ik niet vooruit te branden ben en ben op eigen initiatief gaan prikken en ja hoor TSH weer te hoog. Nog niets vernomen can het zkh en heb zelf alvast maar wat opgehoogd.
Isabellarose- schreef:
15-02-2019 22:42
Ik moet maandagochtend voor een scan van mijn schildklier bij de radioloog. Mijn schildklier is vergroot en geeft veel last. Je ziet het ook door mijn hals heen.
Verder gaat het nog niet beter. Ik voel me zo intens moe, en heb zoveel spierpijn en hoofdpijn dat ik er gek van word. Ik ben er zo klaar mee! En dan het idee dat ik er nog lang niet ben. De moed zakt me in de schoenen.....
Ah Isabellarose :hug:
Wat naar voor je.
miekemv schreef:
15-02-2019 23:26
Van mijn moeders kant een en al auto immuunproblemen. Schildklier Hashimoto of Graves, Psoriasis, diabetes, reuma etc.

Wat kan triggeren is hevige stress, daar moet je erg voorzichtig mee zijn anders plopt er iets nieuws op.

Ik dacht trouwens nav dit topic dat ik niet vooruit te branden ben en ben op eigen initiatief gaan prikken en ja hoor TSH weer te hoog. Nog niets vernomen can het zkh en heb zelf alvast maar wat opgehoogd.
Dit!

Ik had jaren lang eczeem is dat ook een immuunprobleem?
merle78 schreef:
15-02-2019 23:39
Dit!

Ik had jaren lang eczeem is dat ook een immuunprobleem?
Nee, eczeem heb ik nooit in de rijtjes zien staan. Eczeem gaat weer over maar een auto immuunaandoening niet, dan wordt een orgaan aangevallen door het eigen afweersysteem.
Eczeem heeft andere oorzaken.

Stress gaat vaak wel op je zwakke plek zitten.
Mijn dosering thyrax zit nu op 1 roze tablet, dat is 0,150 volgens mij. een blauwtje is 0,025 dus mijn dosering zit nu op 6 blauwtjes zeg maar.
Ooit slikte ik anderhalve roze. Daarna gehalveerd en nu weer omhoog. Mijn dosering is erg hoog. Ik heb nu continu hartkloppingen, flushing, maagdarmkolieken, pijn aan mijn linkerarm, kortademig, rode kop, zweten en hyper gevoelens.
Is dat van de ophoging of moet ik me zorgen maken.Zit al veel te veel bij de arts. Mijn hartslag is huge. Hij vindt het bij de ophoging horen. Ik maak me zorgen....
Meer mensen hiermee bekend? Ook met de maagdarmkolieken?
Isabellarose- schreef:
20-02-2019 10:04
Mijn dosering thyrax zit nu op 1 roze tablet, dat is 0,150 volgens mij. een blauwtje is 0,025 dus mijn dosering zit nu op 6 blauwtjes zeg maar.
Ooit slikte ik anderhalve roze. Daarna gehalveerd en nu weer omhoog. Mijn dosering is erg hoog. Ik heb nu continu hartkloppingen, flushing, maagdarmkolieken, pijn aan mijn linkerarm, kortademig, rode kop, zweten en hyper gevoelens.
Is dat van de ophoging of moet ik me zorgen maken.Zit al veel te veel bij de arts. Mijn hartslag is huge. Hij vindt het bij de ophoging horen. Ik maak me zorgen....
Meer mensen hiermee bekend? Ook met de maagdarmkolieken?
Ik zat gisteren op het schilklierforum ( niet die van SON) te neuzen en daar las ik ook over heftige problematiek. De persoon in kwestie had bijkomende problemen zoals lekkende implantaten. Anderen door de Levothyroxine van Teva en zijn overgestapt op Thyrax.
Misschien kun je daar meer voorbeelden van vinden.

Zelf heb ik nu hartkloppingen na ophoging maar dat is het dan ook wel.
Ik vind die hartkloppingen echt super vervelend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven