Gezondheid alle pijlers

Vriend heeft longkanker

09-02-2019 11:58 1698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerste kerstdag werd mijn vriend verkouden met veel hoesten erbij. Verkoudheid ging over, hoesten niet en dat werd steeds pijnlijker. Halverwege januari voelde hij met een hoestbui een knak bij zijn ribben. Mijn vriend ging gelijk naar de huisarts, die stuurde hem door naar het ziekenhuis voor een foto.
Conclusie was een gebroken rib en ze zagen iets bij zijn longen wat ze niet vertrouwden.
Vriend kreeg een scan en vorige week hebben we echt het meest verschrikkelijke nieuws gekregen.
Longkanker met uitzaaiingen naar oa zijn rib, daarom is die ook gebroken, stukje lymfe, lever en er zit een plekje bij zijn heup. Arts zei gelijk dat hij dit niet kon genezen, alleen maar tijd rekken. :cry:
Onze wereld is ingestort, onze toekomst plannen die we samen hadden kunnen we niet meer uitvoeren. Het is allemaal zo onwerkelijk, we leven in een complete nachtmerrie.
Zonder behandeling geeft de arts hem een half jaar, met behandeling kan het met een paar maanden tot paar jaar gerekt worden, mits het aanslaat.

Dinsdag krijgt hij zijn eerste chemo en maandag krijgen we te horen of hij ook immunotherapie erbij krijgt.
Ik ben zo bang voor alles wat komen gaat, dat ik hem zie aftakelen en dat het moment gaat komen dat ik mijn grote liefde moet gaan missen :cry: Geen idee hoe ik dit allemaal moet gaan doen. We proberen nu nog zoveel mogelijk te genieten en leuke dingen te doen zolang het nog kan.
Heel veel sterkte! Overigens valt niet van elke chemo het haar uit.
nina1966 schreef:
09-02-2019 15:25
Ten eerste sterkte.
Maar, hebben jullie het wel echt goed begrepen? Immuuntherapie is namelijk heel erg duur, nog in de beginfase en wordt alleen maar toegepast als ze ook echt denken dat het zin heeft. Als je vriend nog maar zo kort heeft beginnen ze daar niet eens aan.
Zoals jij het schrijft lijkt het dus alsof er nog hoop is.
Nee die therapie geneest misschien niet maar kan de aanmaak van cellen wél stilzetten. En stabiel betekend dat het nog jaren zo kan blijven. Er is helaas echt helemaal niets van te zeggen.

Dus, ga nog eens met een arts praten. Immuun doe ze echt niet zomaar. Misschien heb je dus veel langer dan dat jullie nu denken.
Als je goed had gelezen dan had je kunnen weten dat ze precies dat dikgedrukte aankomende week gaan doen.
Staat letterlijk in de OP.
Alle reacties Link kopieren
Al jullie reacties doen mij echt goed, dank jullie wel daarvoor. En IBI bedankt voor je uitgebreide post. Wat was jouw man jong toen hij overleed.
Ik ben 28 jaar, mijn vriend is 45 jaar. Als hij immunotherapie krijgt moet hij dinsdag een nacht blijven. Dit is een vrij nieuwe methode dus ze willen hem dan goed in de gaten houden.
Als hij geen immunotherapie krijgt dan mag hij dezelfde dag naar huis.
We waren gisterochtend bij de huisarts en die zei dat we het moeten hebben over euthanasie en of hij naar hospice wil tzt, pff daar willen we ons echt niet mee bezig houden :-(
Wat bedoel je precies met het gesprek over hoe ik verder moet na zijn overlijden? Wat kunnen we daarin bespreken?
We hebben net leuke foto’s geschoten, vanaf dinsdag kunnen we ze ophalen en kijken welke foto’s we graag willen afdrukken.
Hoe moeilijk het is, het is niet iets wat je moet wegstoppen als gespreksonderwerp . Je hoopt uiteraard op jaren maar je weet niet hoe het zal lopen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
09-02-2019 15:25
Ten eerste sterkte.
Maar, hebben jullie het wel echt goed begrepen? Immuuntherapie is namelijk heel erg duur, nog in de beginfase en wordt alleen maar toegepast als ze ook echt denken dat het zin heeft. Als je vriend nog maar zo kort heeft beginnen ze daar niet eens aan.
Zoals jij het schrijft lijkt het dus alsof er nog hoop is.
Nee die therapie geneest misschien niet maar kan de aanmaak van cellen wél stilzetten. En stabiel betekend dat het nog jaren zo kan blijven. Er is helaas echt helemaal niets van te zeggen.

Dus, ga nog eens met een arts praten. Immuun doe ze echt niet zomaar. Misschien heb je dus veel langer dan dat jullie nu denken.
Nou hier spreek ik je toch echt tegen. Kennis van mij krijgt komende week ook haar eerste immuuntherapie terwijl zij toch écht niet meer kan genezen.

On topic: sterkte TO. Vreselijk zwaar dit.
Alle reacties Link kopieren
Oef, wat heftig zeg TO! Wat komt er veel op jullie af nu. Houd ook vooral jezelf in de gaten. En de tip om na te denken over allerlei financiele regeldingen is ook een goeie, ook al staat je hoofd daar waarschijnlijk helemaal nog niet naar. Mocht je er aan toe zijn, er is een site waar je wellicht relevante informatie en lotgenotencontact kunt vinden: www.kanker.nl

Sterkte :hug:

@IBI, wat lief van jou om zo'n persoonlijke en uitgebreide reactie te geven!
phoolan wijzigde dit bericht op 09-02-2019 15:55
9.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
09-02-2019 15:46
Nou hier spreek ik je toch echt tegen. Kennis van mij krijgt komende week ook haar eerste immuuntherapie terwijl zij toch écht niet meer kan genezen.

On topic: sterkte TO. Vreselijk zwaar dit.
Ook bij mijn moeder werd het toegediend, haar levensverwachting was max 9 maanden. En veel ouder dan vriend van TO.

Heel veel sterkte :redrose:

Kijk zeker naar een hospice, ik heb daar zo'n fijne ervaring mee gehad, is het elke cent waard geweest...
Alle reacties Link kopieren
Wat een verschrikkelijk nieuws. Heel veel sterkte voor jou en je vriend. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
PinkWombat schreef:
09-02-2019 15:40
Al jullie reacties doen mij echt goed, dank jullie wel daarvoor. En IBI bedankt voor je uitgebreide post. Wat was jouw man jong toen hij overleed.
Ik ben 28 jaar, mijn vriend is 45 jaar. Als hij immunotherapie krijgt moet hij dinsdag een nacht blijven. Dit is een vrij nieuwe methode dus ze willen hem dan goed in de gaten houden.
Als hij geen immunotherapie krijgt dan mag hij dezelfde dag naar huis.
We waren gisterochtend bij de huisarts en die zei dat we het moeten hebben over euthanasie en of hij naar hospice wil tzt, pff daar willen we ons echt niet mee bezig houden :-(
Wat bedoel je precies met het gesprek over hoe ik verder moet na zijn overlijden? Wat kunnen we daarin bespreken?
We hebben net leuke foto’s geschoten, vanaf dinsdag kunnen we ze ophalen en kijken welke foto’s we graag willen afdrukken.
Ikzelf had graag dingen besproken over het vervolg als hij er niet meer was. Ik ben nu hertrouwd maar voel me vaak nog heel erg schuldig. Hij ligt nu aan de andere kant van het land want ik ben verhuisd naar mijn huidige man toe. Hoe zou hij daar tegenaan gekeken hebben?
Heeft hij ideeën over hoe ik hem zou kunnen herdenken, wat zou hij fijn gevonden hebben.
Misschien heel suf hoor en wie weet kan jij er helemaal niks mee maar ik zou het zo fijn hebben gevonden om het open te gooien. Een soort van "toestemming", Tuurlijk had hij ook kunnen zeggen: nee hoor je blijft maar alleen en dan is de situatie weer anders maar dan weet je dat iig en kun je het wellicht juist makkelijker naast mij neer leggen. Scheelt ook wel dat mijn moeder 29 was toen ze weduwe werd en schande sprak van mensen die na het overlijden van hun partner een nieuwe partner kregen. Mijn moeder is ook allang overleden dus voel me vaak naar zowel mijn overleden man als mijn moeder schuldig dat ik verder ben gegaan zonder hun en zonder hun toestemming.

Wat betreft de hospice dat hadden ze hier ook als optie gegeven toen mijn man inmiddels zelf niet meer bij machten was om beslissingen te nemen. Ik heb hem toen naar huis gehaald omdat hij duidelijk had aangegeven dat, in het onwaarschijnlijke geval dat hij zou sterven thuis wilde zijn. Hij is op woensdag thuis gekomen en die zaterdag overleden.
Maar veel andere stellen die ik kende uit het ziekenhuis hebben wel voor een hospice gekozen en waren daar erg tevreden over dus zeker iets om te bespreken maar ook dat liever te vroeg dan te laat, hoe moeilijk en pijnlijk ook.
Ik was mijn man van de een op de andere dag "kwijt" ik ging naar het familiehuis in de avond toen hij nog aanspreekbaar was en we dachten dat we misschien nog wel weken samen hadden, sterker nog mijn man was ervan overtuigd te overleven.
De volgende ochtend vroeg was hij weg, niet overleden maar zijn geest had het begeven en er kwam vrijwel niks zinnigs meer uit.
Dus moeten handelen op mijn gevoel en niet zozeer op zijn wensen.

Ow nog een praktisch iets waar ik voor gewaarschuwd was en wat ik wel erg prettig vond bij chemo kan idd je haar uitvallen (hoeft niet perse maar die kans is er zeker) ben je ervan bewust dat het kan dat haar elders dan op het hoofd ook kan uitvallen en soms nog eerder dan het hoofd.

Maar voor nu is het over de schrik heen komen, elkaar beetpakken en aankijken, foto's maken, gewoon samen zijn. Eerst stil staan zover mogelijk de vaart komt er misschien wel eerder in dan jullie willen. En misschien ook niet, dat zou natuurlijk het allerfijnste zijn.
Hopelijk doen ze de behandeling nog en hebben jullie meer tijd samen, leef bij de dag en bij het moment.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreselijk bericht.
Heel veel sterkte voor jullie en de familie.
manji wijzigde dit bericht op 09-02-2019 16:38
7.69% gewijzigd
Mijn vriend: als ik dood ben dan zou ik willen dat je alles aangrijpt wat jou gelukkig maakt. Natuurlijk is dat wederzijds. Als je van elkaar houdt dat wil je het beste voor de ander.
Afschuwelijk. Heel veel sterkte komende tijd.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg veel sterkte in deze zware tijd en geniet van de momenten die jullie samen hebben.
Men lijd het meest om het lijden dat men vreest.
Alle reacties Link kopieren
Lieve To als eerste wil ik jullie heel veel sterkte wensen in deze verschrikkelijke tijd. Ik hoop dat je veel steun hebt aan je naasten.
Mijn broer helaas overleden heeft sperma laten invriezen voor zijn chemo behandelingen. Zijn vriendin heeft dus toch nog een kindje van hem kunnen krijgen. Ik begrijp dat dit iets heel persoonlijks is en echt niet gewenst is voor iedereen. Maar wilde je het toch even zeggen tegen je. Uiteraard is dit niet iets waar je nu mee bezig bent maar wellicht ook iets om
Over na te denken. Heel veel sterkte
IBI, ik weet jouw topic nog goed, fijn om te lezen dat je hertrouwd bent, maar ook verdrietig dat je je nog zo schuldig voelt. Is niet nodig, jij hebt zelf als jonge vrouw je leven nog voor je. Maar ik snap wel dat het zo voelt voor jou als je het niet met hem hebt kunnen afsluiten. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Anyco schreef:
09-02-2019 15:38
Als je goed had gelezen dan had je kunnen weten dat ze precies dat dikgedrukte aankomende week gaan doen.
Staat letterlijk in de OP.
Als jij goed had gelezen schreef ik dat ze dat niet zomaar doen. En dat dat niet klopt met de levensverwachting. Ze doen die therapie echt niet alleen om een maand of wat te verlengen.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
09-02-2019 15:46
Nou hier spreek ik je toch echt tegen. Kennis van mij krijgt komende week ook haar eerste immuuntherapie terwijl zij toch écht niet meer kan genezen.

On topic: sterkte TO. Vreselijk zwaar dit.
Te genezen is het bijna nooit. Maar wel stabiel te krijgen. Dat is dan geen kwestie van een maand of wat, daar doen ze het niet voor zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ibi, bedankt voor je bericht weer. Ik snap het inderdaad, ik kan me sowieso niet voorstellen om ooit een andere relatie te hebben en dan zou ik inderdaad ook zo’n schuldgevoel hebben. Mijn vriend en ik willen kinderen, maar die gaan er nu nooit komen. Hoe kan ik dat ooit met een andere man doen als ik weet van ‘mijn vorige vriend had dit zo graag met mij gewild en nu doe ik dit met iemand anders’. Dit is zeker iets wat ik met hem wil bespreken.
Cilly2, bedankt voor je bericht. Ja mijn vriend zei gelijk ‘ik word waarschijnlijk onvruchtbaar, moet ik zaad invriezen?’ Pff moet er niet aan denken om zonder hem een kindje te krijgen, dat wil ik samen met hem!
Bedankt voor al jullie lieve berichtjes weer, vanavond gaan we saampjes lekker uit eten, even afleiding.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
09-02-2019 17:09
Te genezen is het bijna nooit. Maar wel stabiel te krijgen. Dat is dan geen kwestie van een maand of wat, daar doen ze het niet voor zeg maar.
Wat een onzin, ook voor een paar maanden extra proberen ze het, als het lijf het aan kan.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, het zijn de ervaringen zoals ik ze heb.
Mijn moeder heeft ook longkanker met uitzaaiing. Met de immuuntherapie kan er verkleining van de tumoren optreden, daar doen ze het voor, maar ook gewoon stilstand van de groei is al geweldig natuurlijk.
De levensverwachting is dan jaren, geen maand of wat.
Ik hoop voor jou TO dat de therapie aanslaat en dat de tumoren snel kleiner worden en jullie nog een flink aantal jaren samen hebben. Kennis van mij heeft door hormoontherapieen, en chemo toch nog 15 jaar meer gehad dan verwacht. En ze gaat nog door.
Vriend van mij ipv 3 maanden 5 jaar. Er is echt nog wel wat hoop Ze kunnen zo veel tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte!
Ik heb zelf geen ervaring maar werk wel (gedeeltelijk) op de oncologie afdeling in het ziekenhuis. Dus hier toch wat tips:
- Ik begrijp dat je nu nog niet wil nadenken over dingen als hospice, euthanasie, testament e.d. Maar je weet al dat je vriend sowieso niet gaat genezen. Hij is nu nog niet verzwakt door de chemo etc, hij kan nu nog goed nadenken en bijv mee om een hospice te bezoeken. Dus praat hier juist wel nu over. Dat kan ook jou veel rust geven, als er wat gebeurt plotseling, heb je in ieder geval alles geregeld naar zijn wens.
- Je kunt beter dingen regelen en er uiteindelijk toch niet gebruik van maken, dan het niet te regelen omdat je er nu niet aan wil denken, en straks spijt hebben.
- Houd een boekje bij met al jullie vragen. Vooral in het begin zul je veel vragen hebben, die je je gek genoeg altijd bedenkt als de arts/vpk net weg is. Door ze op te schrijven, zit je beter voorbereid bij de gesprekken en blijf je met minder onzekerheid achter.
- Het is oke om om hulp te vragen, er kan heel veel. Psychologische hulp, maatschappelijk werk, helen dowling instituut, allemaal dingen waar je nu al best om mag vragen.
- Cijfer jezelf niet teveel weg. Natuurlijk is het voor hem zwaar, maar dat betekent niet dat het voor jou niet zwaar mag zijn.
nina1966 schreef:
09-02-2019 17:06
Als jij goed had gelezen schreef ik dat ze dat niet zomaar doen. En dat dat niet klopt met de levensverwachting. Ze doen die therapie echt niet alleen om een maand of wat te verlengen.
Toen bij mijn vader de chemo niet meer aansloeg kreeg hij ook immunotherapy.
Kreeg juist het idee dat ze het als laatste lapmiddel geven omdat er nog zo weinig over de werking bekend is.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
09-02-2019 17:15
Nou ja, het zijn de ervaringen zoals ik ze heb.

Dan had je dat moeten schrijven in plaats van ‘dat het zo is’.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Sterkte TO. Dat je nog maar veel mooie herinneringen samen mag maken.
Jeetje wat heftig. Ik weet niets anders te zeggen dan sterkte.. lijkt me een van de ergste dingen die je kan overkomen.

:hug: :redrose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven