Gezondheid alle pijlers

Vriend heeft longkanker

09-02-2019 11:58 1698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerste kerstdag werd mijn vriend verkouden met veel hoesten erbij. Verkoudheid ging over, hoesten niet en dat werd steeds pijnlijker. Halverwege januari voelde hij met een hoestbui een knak bij zijn ribben. Mijn vriend ging gelijk naar de huisarts, die stuurde hem door naar het ziekenhuis voor een foto.
Conclusie was een gebroken rib en ze zagen iets bij zijn longen wat ze niet vertrouwden.
Vriend kreeg een scan en vorige week hebben we echt het meest verschrikkelijke nieuws gekregen.
Longkanker met uitzaaiingen naar oa zijn rib, daarom is die ook gebroken, stukje lymfe, lever en er zit een plekje bij zijn heup. Arts zei gelijk dat hij dit niet kon genezen, alleen maar tijd rekken. :cry:
Onze wereld is ingestort, onze toekomst plannen die we samen hadden kunnen we niet meer uitvoeren. Het is allemaal zo onwerkelijk, we leven in een complete nachtmerrie.
Zonder behandeling geeft de arts hem een half jaar, met behandeling kan het met een paar maanden tot paar jaar gerekt worden, mits het aanslaat.

Dinsdag krijgt hij zijn eerste chemo en maandag krijgen we te horen of hij ook immunotherapie erbij krijgt.
Ik ben zo bang voor alles wat komen gaat, dat ik hem zie aftakelen en dat het moment gaat komen dat ik mijn grote liefde moet gaan missen :cry: Geen idee hoe ik dit allemaal moet gaan doen. We proberen nu nog zoveel mogelijk te genieten en leuke dingen te doen zolang het nog kan.
Moeilijk hoor meid! Heel veel sterkte! :rose:
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
09-02-2019 17:09
Te genezen is het bijna nooit. Maar wel stabiel te krijgen. Dat is dan geen kwestie van een maand of wat, daar doen ze het niet voor zeg maar.
Het gaat in het geval van kennis om rekken... niet om stabiel te krijgen.
TO, vanuit België: :redrose: :hug: Ik weet dat je er niks aan hebt, maar jammer genoeg ligt er niet meer in mijn/onze macht. :hug:


IBI: mooi dat je TO zo met raad bijstaat en gelukkig dat je de draad van het leven terug hebt opgenomen. Jouw man zal fier zijn op jou!
To wat heftig! Alle sterkte! En IBI, wat zijn jouw tips fijn!
Nina, je bedoelt het goed, maar dit is al zo verwarrend en zo’n heksenketel dat je berichten ook voor meer onrust kunnen zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Helaas vandaag te horen gekregen dat er nog geen akkoord is voor de immunotherapie :-(
Heel frustrerend, ze moeten toch zsm beginnen om het meeste effect eruit te halen! De arts is nu kijken of we kunnen uitwijken naar omliggende ziekenhuizen voor de behandeling. Hopelijk komt daar snel iets uit.
In ieder geval krijgt hij morgen zijn eerste chemo, heel spannend wel waar hij allemaal last van zal krijgen. We zouden dit weekend een weekend weggaan met mijn ouders, even afwachten hoe mijn vriend zich voelt en of dat door kan gaan. Zou wel fijn zijn een beetje afleiding.
PinkWombat schreef:
11-02-2019 17:19
Helaas vandaag te horen gekregen dat er nog geen akkoord is voor de immunotherapie :-(
Heel frustrerend, ze moeten toch zsm beginnen om het meeste effect eruit te halen! De arts is nu kijken of we kunnen uitwijken naar omliggende ziekenhuizen voor de behandeling. Hopelijk komt daar snel iets uit.
In ieder geval krijgt hij morgen zijn eerste chemo, heel spannend wel waar hij allemaal last van zal krijgen. We zouden dit weekend een weekend weggaan met mijn ouders, even afwachten hoe mijn vriend zich voelt en of dat door kan gaan. Zou wel fijn zijn een beetje afleiding.
Over dat weekend weg: houd je rekening met je vriend en de mensen in de omgeving die op dit moment virussen met zich meeslepen? In dit griepseizoen moet je niet vergeten dat je vriend niet in de buurt moet komen van andere zieke mensen die hem kunnen besmetten als hij straks een weerstand van niets heeft. Vraag dus goed na of je ouders niet verkouden of grieperig zijn.
PinkWombat schreef:
11-02-2019 17:19
In ieder geval krijgt hij morgen zijn eerste chemo, heel spannend wel waar hij allemaal last van zal krijgen. We zouden dit weekend een weekend weggaan met mijn ouders, even afwachten hoe mijn vriend zich voelt en of dat door kan gaan. Zou wel fijn zijn een beetje afleiding.
Wat een akelig nieuws moeten jullie samen verwerken!
Wat betreft de chemo en jullie weekendje weg het volgende: chemotherapie vernietigt kankercellen, maar ook diverse bloedlichaampjes die je weerstand bepalen. Met chemo hoef je niet thuis op de bank te blijven zitten, maar het is zeker aan te raden grieperige mensen uit de weg te gaan.
Je wilt niet nog een verkoudheid erbij krijgen. En met chemo ben je nu eenmaal veel vatbaarder.
Sterkte de komende tijd
Heel veel sterkte morgen ! :hug:
Alle reacties Link kopieren
TO, ontzettend veel sterkte... :hug:
The eyes are useless when the mind is blind.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte TO en vriend :hug:

(meer weet ik even niet te zeggen)
Wat moet dit verschrikkelijk moeilijk zijn. Ik heb geen adviezen of tips maar wil jullie vooral heel veel sterkte en kracht toewensen.
Alle reacties Link kopieren
PinkWombat schreef:
09-02-2019 17:10
Ibi, bedankt voor je bericht weer. Ik snap het inderdaad, ik kan me sowieso niet voorstellen om ooit een andere relatie te hebben en dan zou ik inderdaad ook zo’n schuldgevoel hebben. Mijn vriend en ik willen kinderen, maar die gaan er nu nooit komen. Hoe kan ik dat ooit met een andere man doen als ik weet van ‘mijn vorige vriend had dit zo graag met mij gewild en nu doe ik dit met iemand anders’. Dit is zeker iets wat ik met hem wil bespreken.
Cilly2, bedankt voor je bericht. Ja mijn vriend zei gelijk ‘ik word waarschijnlijk onvruchtbaar, moet ik zaad invriezen?’ Pff moet er niet aan denken om zonder hem een kindje te krijgen, dat wil ik samen met hem!
Bedankt voor al jullie lieve berichtjes weer, vanavond gaan we saampjes lekker uit eten, even afleiding.
TO dit is zo allesomvattend. Ibi duidt goed wat je kan doen om later verder te kunnen. Hoe erg het ook is om daaraan te moeten denken. Het geeft later veel rust als jullie samen bespreken hoe jullie deze periode 'willen' beleven, maar het kan je vriend ook rust geven om te weten dat jullie samen alles goed besproken hebben. En dan heb ik het niet alleen over hoe jouw verdere leven er uit 'mag' zien. Maar ook over wat zijn wensen zijn mbt tot deze periode, zijn afscheid en hoe jij achter blijft.
Toen mijn vader heel jong aan leukemie overleed had hij alles financieel goed geregeld voor ons gezin. Mijn moeder vond briefjes bij verzekeringspolissen e.d. Dat was de 'oude tijd'. Maar het gaf mijn moeder heel veel steun, zelfs nog jaren later als ze beslissingen moest nemen dat ze wist dat ze in 'hun geest' handelde.
Hoe moeilijk het ook is, praten over zijn afscheid, hoe hij dat wil, hoe jij verder kan is essentieel. Dat gaat hem helpen om te gaan en jou om op termijn door te kunnen gaan. :hug:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je heel veel sterkte wensen...
En wanneer je even van je af wil schrijven, er is hier op Viva eigenlijk altijd wel een luisterend oor, ook in de late en vroege uurtjes.
Sterkte vandaag TO! Hopelijk horen jullie ook snel iets over de immunotherapie.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte, wat een vreselijk nieuws :hug:
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Succes vandaag!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
TO, ik volg je mee hoor! Hoe staat jouw vriend tegenover de situatie die komen gaat? Hetzelfde als de man van IBI die het niet wilde geloven?

Als je zin hebt, vertel eens hoe het vandaag is gegaan.

:redrose:
Sterkte vandaag :hug:
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreselijke rotziekte en wat een nare situatie. Hopelijk nog hele mooie en lange tijden samen
Alle reacties Link kopieren
Oef sterkte :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie berichtjes weer, ik ben zelf net thuis van hele dag ziekenhuis en tussendoor even naar het werk. We kwamen vanochtend in het ziekenhuis met de wetenschap dat het maar een dagopname zou zijn, blijkt dat mijn vriend toch een nacht in het ziekenhuis moet blijven. Dus ik vanochtend weer terug naar huis om spulletjes bij elkaar te zoeken en weer terug naar het ziekenhuis. De arts zei gisteren nog dat het alleen een dagbehandeling was, blijkt het toch niet zo te zijn.
Vandaag is de eerste chemo erin gegaan, en nu zit hij aan het infuus met vocht, dat krijgt hij in totaal 18 uur achter elkaar. Ben net een paar uur bij hem op bezoek geweest, morgenmiddag mag hij weer naar huis.
We hebben de arts vandaag nog gesproken, ziet ernaar uit dat de immunotherapie icm chemotherapie het waarschijnlijk niet gaat worden. Er is geen landelijk akkoord waardoor de zorgverzekeringen het niet vergoeden. Hier balen we zo van, er zijn zulke goede resultaten mee geboekt!
Als de chemo niet aanslaat, dan wordt er gelijk gestopt met chemo en kunnen we wel overgaan op immunotherapie. Wel een kleine geruststelling dat we in ieder geval een slag om de arm hebben mocht de behandeling niet aanslaan.
Mammezel, mijn vriend gelooft het ook nog steeds niet, maar dat komt omdat hij nergens last van heeft, hij voelt zich niet ziek en heeft helemaal geen pijn. Het besef is er inmiddels wel, maar hij snapt het gewoon niet. Hij reageert gelukkig helemaal niets op mij af.
Nu ik dit typ lopen de tranen weer over mijn wangen :cry: Wat een kut situatie zitten we toch in op onze leeftijd. Het is zo oneerlijk allemaal.
Alle reacties Link kopieren
:hug:
Het is ook niet eerlijk!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Sterkte, ik lees en leef mee, zo had je 2019 zeker niet voorgesteld :hug:
Alle reacties Link kopieren
To, wat een vreselijk verdriet en een zware tijd gaan jullie tegemoet. Nog niet heel lang geleden is iemand heel dichtbij mij overleden aan kanker. Hoe zwaar het ook is, dingen bespreken met elkaar en regelen is heel belangrijk.

Dat was bij ons door omstandigheden niet gebeurd en voor de nabestaanden was het behoorlijk waardeloos niet te weten wat de wensen waren en dat er niet veel was geregeld.

Ik wens je heel veel kracht en hoop dat je veel lieve mensen om je heen hebt om je te steunen.
Alle reacties Link kopieren
Is inmiddels paar dagen geleden sinds de eerste chemo. Hij voelt zich behoorlijk moe, heeft weinig eetlust en eten smaakt hem de ene keer niet, de andere keer wel.
We zijn wel lekker een weekendje weg nu. Vriend heeft vanmiddag 2,5 uur geslapen en hij ligt nu doodmoe alweer te slapen. Hopelijk gaat het de komende dagen wat beter met hem.
Aankomende maandag zitten we bij de huisarts om euthanasie te bespreken.

Jeegirl, ik wil ook zeker alles goed bespreken met mijn vriend zodat alles goed geregeld is zodra hij komt te overlijden. Ik zou het ook fijn vinden om met hem te bespreken hoe ik na zijn dood verder moet. Denk dat dat mij ook wel bepaalde geruststelling geeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven