Gezondheid alle pijlers

Meer groentes eten

13-02-2019 09:40 120 berichten
Ivm hormonen heb ik vandaag het advies gekregen om 400 gram groentes per dag te eten. Eerlijk gezegd kom ik daar (bijna) nooit aan en vraag me ook echt af hoe ik dat ga doen. Ik ben geen fan van snoepgroentes, salades of rauwe groentes en om nou twee keer warm te eten lijkt me ook niet echt gezond? :roll:

Heeft iemand misschien tips om mijn hoeveelheid groentes te verhogen zonder dat ik in een konijn moet veranderen? :roll:
Hou je wel van soep? Dat is een makkelijke manier om veel groente binnen te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat 2x warm eten ongezond is?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Doro75 schreef:
13-02-2019 09:42
Hou je wel van soep? Dat is een makkelijke manier om veel groente binnen te krijgen.

Ja, soep vind ik wel erg lekker inderdaad. :heart:

@Viva-amber: weet ik eigenlijk niet, het is meer een gevoel dan iets wat ik op feiten basseer eigenlijk hoor
Maar nog een gekke vraag maar telt dan bijvoorbeeld gezeefde tomaten of tomatenpuree ook mee in de groentes?
Alle reacties Link kopieren
Twee keer warm eten is prima. Je kan best tussen de middag zilvervliesrijst met veel groente eten. Of je maakt soep met heel veel groente erin (broccolisoep, pompoen-wortelsoep, courgettesoep).
Alle reacties Link kopieren
Groentequiche maken en als (koude) lunch eten (kan je prima invriezen. Soep maken en als lunch bij je boterham eten. Als je een boterham kaas eet, doe er plakjes tomaat en komkommer op. Rauwe groente dippen in bv humus is veel lekkerder dan een zak wortels wegknagen.

Ipv pasta, courgettesliertjes, ipv rijst bloemkoolrijst of broccolirijst

Als je avondeten over hebt, kan dat prima als lunch de volgende dag
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-02-2019 09:43
Waarom denk je dat 2x warm eten ongezond is?
Dat wilde ik net vragen, want twee keer warm hoeft helemaal niet ongezond te zijn! Er zijn hele volksstammen die twee, drie keer warm eten.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar een sapcentrifuge! Dat maakt het binnenkrijgen ook wat makkelijker
Alle reacties Link kopieren
Soep.

Je kunt heel simpel bijvoorbeeld broccolisoep maken door wat bouillon op te zetten, broccoli gaar te pruttelen, staafmixer erdoor, klaar. Nouja, je kunt hem aanvullen met room, pijnboompitjes, pasta, croutons enzovoorts, maar het hoeft niet.

Op een vergelijkbare manier maak je tomatensoep, waar je dan wel nog soepgroenten aan toevoegt.

Uiteraard kun je ook soep zelf van een kippenpoot of wat ribbetjes maken, maar als het puur om de groente gaat kun je ook kiezen voor de snelle versie.

Smoothies maken is een goede tweede. Verder yoghurt met fruit, of fruit simpelweg in de blender met van die gecrashte ijsblokjes.

Bij je avondeten verschillende groentes op je bord doen. Mag best een potje zijn. Dus bijvoorbeeld verse wortelen combineren met spinazie uit een potje.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al gedacht aan groentesap? Niet te veel fruit toevoegen wat dat is een suikerbom maar wanneer je per sap een halve appel of peer toevoegt dan is in de regel de smaak prima te doen. Ik zou zelf ook oppassen met te veel avocado vanwege de calorieën. Een paar keer per week prima maar niet een paar maal per dag.

Ik zou wel vers sap maken want gepasteuriseerde groentesappen zijn ronduit smerig.

https://uitpaulineskeuken.nl/2017/11/gr ... epten.html
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 09:46
Maar nog een gekke vraag maar telt dan bijvoorbeeld gezeefde tomaten of tomatenpuree ook mee in de groentes?
Officieel is een tomaat een fruit maar tomaat eten kan echt geen kwaad dus ik zou het gewoon doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wow, ik kom al niet eens dagelijks aan 200 gram!
Als je het door de blender gooit verliest het z'n vezels, dus als het je daar om te doen is, zit je die prut dan voor niets naar binnen te werken.
Maak groente vooral eetbaarder door er flink wat kaas overheen te gratineren.
Stamppot is ook fijn, de uitgebakken spekjes maken groente ook lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
Lunch met groenten: soep, omelet met groenten, gado gado, lauw-warme salade ... of gewoon lekker makkelijk de kliek van gisteren.
Alle reacties Link kopieren
Snoeptomaat, paprika en komkommer lijkt mij het aller makkelijkste.

Ik weet niet of je wel eens een eitje bakt. Hier zou je bijvoorbeeld ook simpel wat (roerbak)groente doorheen kunnen doen? Allemaal van die kleine dingetjes waarbij je je groente inname kan verhogen.
Ik doe vaak alle groente die over is kort koken en in de blender. Soep voor de lunch! En sap bij het ontbijt met spinazie/ wortel/ bleekserderij/ gember. Appel kan er ook bij. 2 keer warm is denk gezonder (als je tenminste niet zout en vet kookt) dan een boterham met kaas.
Hou je van salade? Ik eet bij de lunch en diner vaak een salade. Meestal met alleen citroensap als dressing (uit gemakzucht) maar met yoghurt en knoflook heb je een gezonde dressing. Sla saus zou ik niet nemen.

Wat bedoel je ivm hormonen?
@SjakS: het was een voedingsadvies van een overgangsconsulente waar ik heen ben gegaan vanwege dat ik last heb van heftige PMS (PMDD, maar dat kent bijna niemand). Zij zegt dat als ik meer groentes eet dat mijn lichaam dan makkelijker overschotten van bepaalde hormonen uit mijn bloed kan zuiveren. Ik weet niet of dit ook daadwerkelijk zo is, maar ik wil het wel gaan proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet groentes vooral tussendoor. 's avonds een ons of twee, en verder wortelen etc mee naar mijn werk. Knaag ik ongemerkt een zak weg.
Alle reacties Link kopieren
Eenpansgerechten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als je tussendoor snackt, neem dan iets waarbij je ook weer iets groens kunt eten. Ik ben geen fan van tomaten, maar een cherrytomaatje met een blokje kaas vind ik wel lekker.

En vers koken. Een lasagna maken van verse tomaten, prei, uien en paprika, in plaats van met een zakje prut. Goed, het kost je een kwartiertje extra, maar de smaak is beter en het is een stuk gezonder.
Geldt ook voor spaghetti, nasi, bami. Bami kan bijvoorbeeld heel simpel. Neem een pakket mix-voor-bami (niet de kruidenmix maar bij de afdeling gesneden groenten). Speklapje klein snijden, peper en zout, blokjes in pan, groentepakket erbij. Mie koken. Alles bij elkaar mikken, wat veel ketjap erdoor, klaar.

Wraps; vulling maken van gehakt, mengen met paprika, mais, wortel en wat je zo nog in stukjes kunt snijden. Daar mag dan wel een pakje kruidenmix bij vanwege de smaak. Wrap vullen met mix, dan aanvullen met kaas, komkommer en sla.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Soep is zout als je dat extra gaat eten; zo'n 1 gr per 100 gr soep.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
- worteltaart maken ;-) of courgette taart
- omelette met veel groente, of van die eiermuffins (frittata's) maken met veel groente
- Ik heb een soepmaker, in 22 minuten een lekkere gezonde lunch, in 2 thermosflessen verdelen en klaar.
- Puree maken van bloemkool, pompoen, etc. ipv aardappelen
spaghetti maken van groente (wortel, courgette, etc) of lasagna van courgette of aubergine
- groente toevoegen aan je sandwich
- smoothies met groenten maken
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Gelukkig ben ik inderdaad wel grotendeels van de pakjes en zakjes af, alleen voor nasi en bami gebruik ik vaak nog wel een kruidenboemboe, maar sauzen op basis van tomaten maak ik praktisch altijd zelf. Maar daarmee kom ik (denk ik) niet aan de 400 gram, tenzij dus tomatenblokjes / gezeefde tomaten en linzen ook meetellen als groentes.
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 09:57
@SjakS: het was een voedingsadvies van een overgangsconsulente waar ik heen ben gegaan vanwege dat ik last heb van heftige PMS (PMDD, maar dat kent bijna niemand). Zij zegt dat als ik meer groentes eet dat mijn lichaam dan makkelijker overschotten van bepaalde hormonen uit mijn bloed kan zuiveren. Ik weet niet of dit ook daadwerkelijk zo is, maar ik wil het wel gaan proberen.
Heb ik ook van gehoord, maar dat werkt alleen als je verder ook bereid bent al je slechte koolhydraten te schrappen of drastisch te minderen. Dus bijna geen brood/aardappels/pasta meer en zeker geen koekjes, chocola, chips, friet etc etc.
Wat eet je wel graag behalve soep? Er bestaan vast lekkere combinaties met groentes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven