Gezondheid alle pijlers

Meer groentes eten

13-02-2019 09:40 120 berichten
Ivm hormonen heb ik vandaag het advies gekregen om 400 gram groentes per dag te eten. Eerlijk gezegd kom ik daar (bijna) nooit aan en vraag me ook echt af hoe ik dat ga doen. Ik ben geen fan van snoepgroentes, salades of rauwe groentes en om nou twee keer warm te eten lijkt me ook niet echt gezond? :roll:

Heeft iemand misschien tips om mijn hoeveelheid groentes te verhogen zonder dat ik in een konijn moet veranderen? :roll:
redbulletje schreef:
13-02-2019 10:04
Heb ik ook van gehoord, maar dat werkt alleen als je verder ook bereid bent al je slechte koolhydraten te schrappen of drastisch te minderen. Dus bijna geen brood/aardappels/pasta meer en zeker geen koekjes, chocola, chips, friet etc etc.

Ja, dat was ook een van de stappen, minderen met snoepen. Maargoed daar ga ik nog maar niet teveel over nadenken. Ik denk dan maar: als ik meer groentes eet dan heb ik hopelijk ook minder trek / ruimte voor snoepjes
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 09:57
@SjakS: het was een voedingsadvies van een overgangsconsulente waar ik heen ben gegaan vanwege dat ik last heb van heftige PMS (PMDD, maar dat kent bijna niemand). Zij zegt dat als ik meer groentes eet dat mijn lichaam dan makkelijker overschotten van bepaalde hormonen uit mijn bloed kan zuiveren. Ik weet niet of dit ook daadwerkelijk zo is, maar ik wil het wel gaan proberen.
Ga ook eens naar de huisarts. Ik heb na een tijd aanklooien van de arts hormonen gekregen, en ben echt 100% opgeknapt
Alle reacties Link kopieren
Ik kom makkelijk aan de 400 gram. Als het niet nodig is voor de lijn dus in plaats van pasta of rijst om de calorieënhoeveelheid te drukken is het m.i. nergens goed voor. Je darmbacteriën worden er blij van, dat is alles.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 10:03
tenzij dus tomatenblokjes / gezeefde tomaten en linzen ook meetellen als groentes.
ja hoor, natuurlijk wel
Zelfs de eetlepel tomatensaus op de pizza telt
retrostar schreef:
13-02-2019 10:02
Soep is zout als je dat extra gaat eten; zo'n 1 gr per 100 gr soep.
Niet als je het zelf maakt.
kintsugi schreef:
13-02-2019 10:05
Wat eet je wel graag behalve soep? Er bestaan vast lekkere combinaties met groentes.

Ik hou van pasta, ovenschotels, stamppotjes, sushi....

We eten thuis al vegetarisch, alleen dan wel veel zoet beleg op brood bijvoorbeeld. De avondmaaltijden zit altijd wel één of twee groentecomponenten bij, maar daarmaa haal ik voor mijn gevoel in elk geval niet altijd de 400 gram
Jammer dat je niet van rauwe groente, snoepgroente of salades houdt. Ik snijd elke dag een wortel, paprika en een handje cherrytomaten fijn om bij m’n lunch op te eten. Is toch al snel 200 gram groenten.

Je kan ook wat meer groenten koken de avond van tevoren en het restje meenemen als bijgerecht bij je lunch.

Soep hoeft niet zout te zijn als je het zelf maakt. Als je een ui, wortel en selderstengel aanstooft in een pan en er vervolgens tomaten, paprika, wortel, pompoen, broccoli, witlof of bloemkool (dan wortel weglaten voor de kleur) even bij meebakt, wat groenten toevoegt en dan de (zoutarme) bouillon erbij gooit en een half uurtje of minder laat pruttelen is de soep niet zo zout.

Verder maak ik vaak bij nasi of wok meer groenten klaar en minder ik de hoeveelheid noedels of rijst. Vriend houdt niet van groenten, maar eet dan wel een 400 gr zak wokgroenten alleen weg - wel op smaak gebracht met kruiden en bijv zelfgemaakte pindasaus of zoetzure saus.
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 10:09
Ik hou van pasta, ovenschotels, stamppotjes, sushi....

We eten thuis al vegetarisch, alleen dan wel veel zoet beleg op brood bijvoorbeeld. De avondmaaltijden zit altijd wel één of twee groentecomponenten bij, maar daarmaa haal ik voor mijn gevoel in elk geval niet altijd de 400 gram
Toch weer vis en vlees gaan eten? Zeker vette vissoorten horen bij dit dieet (ik was ook bij 'n overgangsconsulente)
Voor mijn darmbacterieen slik ik nu echter metformine en voor mijn hormonale probelemen tibolinia (=hormonen)
lilalinda schreef:
13-02-2019 10:07
Ga ook eens naar de huisarts. Ik heb na een tijd aanklooien van de arts hormonen gekregen, en ben echt 100% opgeknapt

Wat voor hormonen heb jij dan gekregen?

Ik ben al 5 jaar bezig, ben al overal geweest voor mijn gevoel: bij de psycholoog,psychiater, accupunctuur, voedingsdeskundige, gynaecoloog.... Maar een echte oplossing is er nog steeds niet echt. Al haalt het wel elke keer weer wat van de scherpe randjes eraf.
O ja, een groentenlasagne is ook wel een goede. Ik gril in de oven uien, paprika, pompoen en champignons (courgette of aubergine kan ook, maar het mag niet te nat worden). Dan kan je die groenten laagje voor laagje opbouwen, bechamel en lasagnevellen er tussen, in de oven gooien en klaar. Ik doe er denk ik zelfs geen tomatensaus doorheen.
Doro75 schreef:
13-02-2019 10:08
Niet als je het zelf maakt.
Als je het flauw maakt dus. Soep heeft wel wat gezouten bouillonblokjes nodig om lekker te kunnen zijn. En lang getrokken kip of schenkel.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 10:03
Gelukkig ben ik inderdaad wel grotendeels van de pakjes en zakjes af, alleen voor nasi en bami gebruik ik vaak nog wel een kruidenboemboe, maar sauzen op basis van tomaten maak ik praktisch altijd zelf. Maar daarmee kom ik (denk ik) niet aan de 400 gram, tenzij dus tomatenblokjes / gezeefde tomaten en linzen ook meetellen als groentes.

Gemiddeld genomen eet je bij een avondmaaltijd in totaal rond de 400 gram. Dus nee, je komt niet aan de 400 gram bij één maaltijd.

Een klein blikje groente heeft doorgaans een gewicht van 200 gram, maar dat is inclusief het vocht. Dus met een klein potje worteltjes zit je rond de 150 gram.
Een paprika is, dacht ik, rond de 100 gram en een hele krop sla rond de 350 gram. Om aan die 400 gram te komen zou je dus een héle krop sla moeten eten, of een halve, die je aanvult met een paprika en dan eventueel nog een uitje, tomaat, komkommer ofzo. Het probleem met sla is dat het qua vitamines niet zoveel brengt.

Wel een beetje vreemd dat die consulente je wel kan vertellen dat je meer groente en fruit moet eten, maar geen simpele adviezen geeft over hoe je dat dan zou kunnen doen.
ceylon wijzigde dit bericht op 13-02-2019 10:16
0.29% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
redbulletje schreef:
13-02-2019 10:12
Toch weer vis en vlees gaan eten? Zeker vette vissoorten horen bij dit dieet (ik was ook bij 'n overgangsconsulente)
Voor mijn darmbacterieen slik ik nu echter metformine en voor mijn hormonale probelemen tibolinia (=hormonen)

Ja, vis wil ik wel weer gaan eten inderdaad. Ik eet vooral vega omdat mijn man vegetariër is, dus ik heb er verder geen problemen mee. :)

Maar jij hebt geen baarmoeder en eierstokken meer toch?
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
13-02-2019 10:08
Niet als je het zelf maakt.
Zou kunnen; er zijn wel groenten die zout smaken maar het niet zijn, door kalium wat ook zoutig smaakt, bijvoorbeeld tomaten.
En dan heb je vetsin.
Dus het kán wel met minder zout. Aan minder zout moet je ook wennen trouwens.
Maar soepsmaak hoort juist zoutig te zijn vind ik. Juist vanwege het hartige karakter vind je soep een opkikker.
retrostar wijzigde dit bericht op 13-02-2019 10:18
0.11% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
https://www.gezondheidsnet.nl/groente-e ... r-op-brood

Groentenspread voor op het brood
anoniem_291501 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 10:20
16.67% gewijzigd
Dagelijks verse soep eten als voorgerecht. En gewoon meer groente opscheppen. Minder aardappels/rijst/pasta/etc, meer groente. Zelf eet ik minimaal 450 gram groente per dag. Gewoon omdat ik 200 gram te minimaal vind. Ik stoom of roerbak mijn groente trouwens, om de vitaminen te behouden.
Je kunt ook spreads (voor op de boterham) maken. Hier staan een aantal recepten, ook een aantal met groenten: https://www.iamafoodie.nl/recepten-broodbeleg/
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 10:15
Ja, vis wil ik wel weer gaan eten inderdaad. Ik eet vooral vega omdat mijn man vegetariër is, dus ik heb er verder geen problemen mee. :)

Maar jij hebt geen baarmoeder en eierstokken meer toch?
Klopt. Daardoor kreeg ik gigantische hormonale problemen. Ik zat volgens onco en gyn al in de overgang maar na verwijderen eierstokken werd dat nog even vertienvoudigd. Ondanks mijn risico op hormonale borstkanker zit ik nu dus toch aan de Tibolinia en dat is het enige wat me van 'n psychose verwijderd houdt (AD werkte niet) Misschien zou een volledig koolhydraatarm dieet met heel veel groente ook werken, maar zulk soort dieeten falen bij mij meestal binnen 'n week. Ik kan vasten, maar niet als 'n konijn eten.
Ik heb ook moeite met veel groenten eten. Ik ben lang geleden eens lid geweest van de WW en toen moest je elke dag 300 gram groenten eten. Ik nam dan een glas tomatensap want dat stond gelijk aan 100 gram groenten. Ik vond het niet lekker maar werkte dat in 1 teug naar binnen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
13-02-2019 10:17
Zou kunnen; er zijn wel groenten die zout smaken maar het niet zijn, door kalium wat ook zoutig smaakt, bijvoorbeeld tomaten.
En dan heb je vetsin.
Dus het kán wel met minder zout. Aan minder zout moet je ook wennen trouwens.
Maar soepsmaak hoort juist zoutig te zijn vind ik. Juist vanwege het hartige karakter vind je soep een opkikker.

Van vetsin is bewezen dat je er honger van krijgt. Als E-nummer is het E621 (als ik me niet vergis).

Dat is ook meteen het hele probleem bij pakjes, zakjes, blikken, chips, koekjes enzo; er wordt vaak vetsin aan toegevoegd waardoor je meer eet dan je nodig hebt.

Toen ik daarachter kwam en erop ging letten, scheelde dat binnen een jaar ongeveer 15 kilo. Zonder dieet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Die groentespreads zien er ook lekker uit, ik ga het eens uitgebreid bekijken. Maar zou zo'n kant en klare groentenspread ook nog iets gezonds bevatten? zoals die van zonnatura bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
13-02-2019 10:17

En dan heb je vetsin.
als het om de bloeddruk gaat, is vetsin geen goede vervanger van zout
Blondie456 schreef:
13-02-2019 10:21
Ik heb ook moeite met veel groenten eten. Ik ben lang geleden eens lid geweest van de WW en toen moest je elke dag 300 gram groenten eten. Ik nam dan een glas tomatensap want dat stond gelijk aan 100 gram groenten. Ik vond het niet lekker maar werkte dat in 1 teug naar binnen.
Die van Spicy Tom bij de AH is wel lekker. Die is lekker pikant. (Je zou er ook 'n bloody mary van kunnen maken ;-D )
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 10:22
Die groentespreads zien er ook lekker uit, ik ga het eens uitgebreid bekijken. Maar zou zo'n kant en klare groentenspread ook nog iets gezonds bevatten? zoals die van zonnatura bijvoorbeeld?
Dan zou je het etiket moeten lezen.
Zelf maken is natuurlijk altijd lekkerder omdat je het kunt kruiden zoals jij het lekker vindt.
Je zou ook een grotere portie kunnen maken en dan invriezen.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk zou je even moeten nagaan waar het echt om gaat, dat 400 gr groenten eten. Gaat het om de vezels? Dan is een sapcentrifuge niet zo’n goed idee. Gaat het om de vitamines/mineralen? Dan heb je niet zoveel aan rauwe groenten. Gaat het om minder koolhydraten eten? Dat heeft dan ook weer andere consequenties. Nog even doorvragen bij je consulent dus.

Ik eet denk ik wel 400 gr groenten per dag, ik lunch met salade van peulvruchten en (veelal gare) groenten. Dan met avondeten erbij red ik dat wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven