Gezondheid alle pijlers

Meer groentes eten

13-02-2019 09:40 120 berichten
Ivm hormonen heb ik vandaag het advies gekregen om 400 gram groentes per dag te eten. Eerlijk gezegd kom ik daar (bijna) nooit aan en vraag me ook echt af hoe ik dat ga doen. Ik ben geen fan van snoepgroentes, salades of rauwe groentes en om nou twee keer warm te eten lijkt me ook niet echt gezond? :roll:

Heeft iemand misschien tips om mijn hoeveelheid groentes te verhogen zonder dat ik in een konijn moet veranderen? :roll:
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
13-02-2019 09:57
@SjakS: het was een voedingsadvies van een overgangsconsulente waar ik heen ben gegaan vanwege dat ik last heb van heftige PMS (PMDD, maar dat kent bijna niemand). Zij zegt dat als ik meer groentes eet dat mijn lichaam dan makkelijker overschotten van bepaalde hormonen uit mijn bloed kan zuiveren. Ik weet niet of dit ook daadwerkelijk zo is, maar ik wil het wel gaan proberen.
Door meer groente te eten verminder je de koolhydraten. En ja dat is heel goed voor je hormoonhuishouding. Niet te niet doen door je klem te zuipen aan flessen fris natuurlijk :D Zoetjes in de koffie/thee ipv suiker en zo veel mogelijk groentes , vlees, vis ei te eten komen je hormonen goed in balans .
Allesmag schreef:
13-02-2019 18:00
Ga aan de prozac. Dat is tenminste bewezen effectief en helpend.

Heb ik ook al geprobeerd, het hielp wel, maar het stompte me dusdanig af dat ik ook niks positiefs meer voelde. Dus dat was niet echt een succes te noemen, aangezien ik normaal gesproken 2,5 week goed functioneer en 1,5 week niet.
Alle reacties Link kopieren
Ipv rijst bloemkool raspen, eventueel halfom doen met zilvervlies rijst. Courgette ipv pasta. En de rode "bolognese" is ook lekker over sperziebonen.
Neem eens crackers s'ochtends met kaas bv en dan lekker tomaat er op. Frittata of salade voor lunch. Lekker ui en champignons bij je vlees bakken. Tel maar eens goed je krijgt dan echt meer binnen dan je denkt. Soep van gepureerde groentes werkt ook goed. Broccoli , pompoen, bonen met tomaat...
Komkommer in plakken met boursin er op of filet americain.
Paprika is erg lekker door de salade bv en geroosterd eet je daar makkelijk een hele van weg.
nina1966 schreef:
13-02-2019 18:04
Door meer groente te eten verminder je de koolhydraten. En ja dat is heel goed voor je hormoonhuishouding. Niet te niet doen door je klem te zuipen aan flessen fris natuurlijk :D Zoetjes in de koffie/thee ipv suiker en zo veel mogelijk groentes , vlees, vis ei te eten komen je hormonen goed in balans .

Gelukkig dronk ik sowieso alleen maar water en thee, fris drink ik eigenlijk praktisch niet. :yes:

Ik verwacht eerder dat mjn grote moeite zal gaan liggen bij het laten liggen van chocolade(producten), maar ik ga mijn best doen om te focussen op het positieve: meer groentes. Een boterham met hagelslag en komkommer lijkt me niks, dus als ik focus op die groentes dan blijft de hagelslag vanzelf ook liggen :roll: is de gedachte
Alle reacties Link kopieren
Groentewraps van Fairytale gevuld met paprika, tomaat, zwarte bonen of kidney beans, ui, knoflook, tomatenpuree, Mexicaanse kruiden, een beetje cacao of pure chocola erdoor, gratineren met kaas.

Tussen de middag eet ik soms een bakje cherrytomaatjes (wel een lekkere soort kiezen, dat verschilt nogal) met stukjes mozzarella, olie, azijn, peper en zout.

Vivera heeft schnitzels gevuld met spinazie, die zou je in plaats van gewoon vlees of vis kunnen eten.

Spinazie door de pastasaus is ook lekker.

Stroganoff met veel paprika, ui en champignons, aanbakken in een pan, afblussen met een beetje water, bouillonblokje erbij, blikje tomatenpuree en crème fraiche toevoegen. Dit is lekker met rijst maar het is ook lekker over boontjes heen.

Curry vind ik ook vaak lekker op boontjes. Of ook heel lekker: massamancurry op gewokte Thaise groente, en daar dan nog komkommer in zuur bij.

Gado gado is ook lekker met een gekookt eitje ernaast, daar kan ook weer komkommer in zuur bij.

Kip kerrie met kouseband en rijst of een roti.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft het ook alleen maar in de 2 weken voor je ongesteld wordt te slikken, niet de hele maand door. Vraag je psychiater maar.
niks moet en alles mag
Je bedoeld een anti-depressiva Allesmag?
Alle reacties Link kopieren
Ja, fluoxetine kun je 2 weken per maand nemen tegen.
niks moet en alles mag
Ik heb 'n lekkere tip waar ook groente aan te pas komt: 2 puntpaprika's grillen (echt tot de randjes zwart blakeren dus zodat het zoete aroma echt boven komt en hij lekker zacht wordt) en dit op 'n meergranen triangle samen met een goeie plak extra belegen kaas, gegrillde achterham, mayo, bieslook en voor het knapperige een paar blaadjes ijsbergsla.
Klopt, heb ik ook een tijdje gedaan. Een tijdje werkte het heel goed, helaas is de werking afgenomen na anderhalf jaar en ik had dus veel last van bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zag laatst bij een kennis het kookboek “herstel je hormonen in 10 stappen” liggen. Misschien kan je daar wat inspiratie uithalen?

Ik zou verder gaan voor salade of soep als lunch en “normaal” avondeten. En waar je kan wat extra groenten in smokkelen. Wij doen bijv gepureerde pompoen door het pannenkoekenbeslag, of bloemkoolrijst door de rijst. Pompoen door pap, etc. Denk dat je dan al heel ver komt.
redbulletje schreef:
17-02-2019 14:21
Ik heb 'n lekkere tip waar ook groente aan te pas komt: 2 puntpaprika's grillen (echt tot de randjes zwart blakeren dus zodat het zoete aroma echt boven komt en hij lekker zacht wordt) en dit op 'n meergranen triangle samen met een goeie plak extra belegen kaas, gegrillde achterham, mayo, bieslook en voor het knapperige een paar blaadjes ijsbergsla.

Klinkt goed. :)

Ik heb vandaag een eitje gebakken met courgette, tomaat en paprika erdoor. Was ook erg lekker.

Tot nu toe valt het me nog wel mee qua hoeveelheden en aanpassingen. En ik eet ook wel gelijk een stukje minder chocolade.
Vandaag ben ik voor het eerst soep aan het maken als lunch. Ik merk dat ik er wel soort van plezier in begin te krijgen om na te denken over manieren om meer groentes te eten. :)

Vandaag had ik bijvoorbeeld spontaan 2 puntpaprika's meegenomen, in de koelkast lagen nog wat tomaten, en toevallig had ik daar een recept mee, dus die heb ik ook gelijk gebruikt. Het is dus inderdaad wel handig om veel groentes in de koelkast te hebben, dan is de drempel om er iets mee te maken een stuk lager, bedankt voor wie die tip had gegeven.

Ik zal hier nog wel vaker blijven posten om mezelf gemotiveerd te houden. ;-)
O, en ik heb het idee dat mijn buik minder opgeblazen is? Zou dat kunnen komen doordat ik minder suiker eet??
Ja, dat kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak één keer in de 2 à 3 weken tegelijkertijd twee grote pannen soep.
Dat verdeel ik over bakjes die ik in de vriezer stop, zodat ik de rest van de maand verse soep op voorraad heb en kan kiezen tussen twee verschillende soorten.

Je zou een kop, verse, soep als (of bij) je lunch kunnen nemen. Dan heb je de helft van je groenten en extra vocht binnen.

In ieder geval succes gewenst en sterkte met je klachten.
loulou39 wijzigde dit bericht op 19-02-2019 13:10
0.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vetsin is overigens niet bepaald goed voor je gezondheid.
Ik krijg er zelf hartkloppingen en slapeloosheid van, maar ik ken ook mensen die er hoofdpijn van krijgen of heel erg gaan zweten.... Ook heb ik gehoord dat je er een hoge bloeddruk van kan krijgen. Allemaal geen symptomen waar je je heel lekker bij voelt en daar gaat het natuurlijk ook om.
Ik zou toch mijn smaakversterkers ergens anders zoeken, maar dat is mijn mening.
Zelf vind ik een bakje rauwkost per dag op brood de meest simpele oplossing. Er zijn genoeg verschillende soorten. Zonder saus dan hè;)
Ik wilde even een update geven. Het gaat tot nu toe erg goed. Ik had verwacht dat ik er op een gegeven moment wel moeite mee zou krijgen ,maar het wordt eigenlijk alleen maar makkelijker.

Wat hier heel erg heeft geholpen is dat ik heb ontdekt dat ik alfalfa echt heel erg lekker vind. Dus dat eet ik nu bijna bij elke broodmaaltijd en maakt het eten van komkommer op brood ook weer wat feestelijker.

Verder eet ik inderdaad ook veel soep. Deze week heb ik zelfs bij een pannenkoekenhuisje voor brood met een paprika-soepje gekozen in plaats van een pannenkoek. En vond het nog niet eens erg om anderen wel een pannenkoek te zien eten.

Dus ik ben wel positief over de veranderingen tot nu toe :biggrin:
Ik ben na bijna 2 weken alweer zat van de extra groentes. Helaas heeft dat bij mij nooit 'n erg lange duur. Bovendien zit ik ermee dat ik sinds de overgang nauwelijks meer etensluchtjes meer kan verdragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven