Gezondheid alle pijlers

Alcoholistische vader

27-02-2019 20:03 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ongeveer een halfjaar geleden heeft mijn vader te horen gekregen dat hij moet stoppen met alcohol drinken. Zijn gezondheid is de laatste jaren erg achteruit gegaan door zijn verslaving aan alcohol en dat is ook heel erg duidelijk aan hem te zien. Als ik aan de tijden denk dat ik nog klein was, ken ik mijn vader niet anders dan dat hij altijd aan het bier zat. Ik woon nog thuis en zie mijn vader dagelijks nog steeds bier drinken. Sinds kort is er ook vodka bijgekomen en betrap ik hem erop dat hij de flessen verstopt. Als hij wist dat ik een feestje of iets dergelijks had gehad, vroeg hij altijd of er nog wat restjes over waren. ''Gewoon even voor de smaak'' zei hij dan. Inmiddels drink ik geen druppel meer en heb ik met mezelf afgesproken dat ik hem geen drank meer geef, geen drank meer koop voor hem en hem geen geld meer leen voor drank. Sinds ik dat doe, merk ik dat de band tussen mij en mijn vader anders is. Waardoor ik me nog bijna schuldig voel dat ik al die dingen niet meer doe.

Toen hij te horen kreeg dat hij moest stoppen met alcohol drinken, heeft hij dit 2 dagen volgehouden. Ik werd daar boos om en ben toen met mijn moeder in gesprek gegaan. Mijn moeder vertelde me dat mijn vader niet meer terug wilde naar zijn arts en het wel allemaal prima vond zo. Waar het op neer komt, is dat mijn vader zich liever dood drinkt dan dat hij zijn kinderen ziet opgroeien. En ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet doen. Ik ben er een paar jaar geleden achtergekomen dat zijn alcoholverslaving voor schulden heeft gezorgd, en mijn moeder de spaarrekeningen van haarzelf, mijn broertje en van mij heeft leeg moeten trekken. Ik neem hem dit kwalijk en heb ook meerdere keren geprobeerd een gesprek met hem te voeren. Niet om boos te worden maar om hem te vertellen dat het me niet lekker zit dat hij niet stopt met drinken. Hij loopt dan eigenlijk meteen weg en wil het gewoon niet horen, niet van mij en niet van iemand anders.

Zijn er hier mensen die ook zo iets hebben meegemaakt?

Groetjes.
Alle reacties Link kopieren
:hug:

Zoek professionele hulp voor jezelf. en voel je vooral niet schuldig. Je vader is ziet, verslaving is een ernstige ziekte. Motivatie om te stoppen moet uit hemzelf komen. Ja vader drinkt zich niet liever dood, je vader is zwaar ziek.

Het enige wat jij kan doen is goed voor jezelf zorgen en zijn gedrag niet faciliteren. En je vooral niet schuldig voelen. Je moeder heeft ook een keuze.
Alle reacties Link kopieren
Ik adviseer je ook om hulp te zoeken voor jezelf.

Ik snap dat je hem wil redden, want het is jouw vader. En ik snap ook dat je boos bent, omdat hij dat zelf niet wil. En om alle andere dingen die er al die jaren zijn gebeurd.

Maar jouw vader is ziek. Hij is zwaar verslaafd. Die verslaving is zowel geestelijk (drank willen moeten hebben) als lichamelijk (ernstige afkickverschijnselen als hij stopt). Zo’n verslaving is helaas niet iets waar je van de ene op de andere dag zo weer mee kunt stoppen op wilskracht. Hij zal daar intensieve hulp bij nodig hebben, en hij klinkt helaas niet als een man die dergelijke hulp aanvaart.

Sterkte :hug:
Als hij zich écht kapot wil zuipen kan je daar jammer genoeg weinig aan veranderen.
Maar dan zal het dus wel van zijn eigen geld (en dat van je moeder) moeten gebeuren.

Als zij dat wil pikken kan je haar dat ook niet verbieden.

Ben jij al volwassen en is je broer al volwassen?
Kan er nog iemand aan jullie geld - banen / bijbanen / spaargeld - aan?
Want dat zou ik proberen te vermijden, ook bij een minderjarige broer.

En moet je persé blijven inwonen?
Ik zou namelijk zelf geen zin meer hebben om dat tafereel dagelijks aan te kijken.

En afstand nemen kan soms overigens ook echt al een stuk helpen voor jou.
Alle reacties Link kopieren
:hug: zoek hulp voor je zelf, je vader is verslaafd en drank plaatst hij boven alles. Boven zijn vrouw en gezin. Hoe staat je moeder hier in? En waarom laat ze gebeuren dat spaargeld van jullie moet worden gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
Hier gelukkig geen ervaring met mijn eigen vader, wel met mijn schoonvader. Die is gaan drinken na de scheiding 14jr geleden, hij luste altijd wel een slok. Maar toen ging het van kwaad naar erger.

Ik heb hem altijd proberen steunen en kwamen wij regelmatig langs.

Tot wij zelf een dochtertje kregen en mijn schoonvader daar absoluut niet lief tegen was, hij deed haar niks hoor. Maar ze was maar een last die in de weg liep en wij denken ook dat doordat hij korzokov had ontwikkeld hij haar niet erkende als zijn kleindochter.

Ook wij hebben verschillende dingen geprobeerd, maar hij wou gewoon niet. Zolang iemand geen gevaar is voor zijn omgeving kan je hem niet dwangmatig laten opnemen.

Met kerst hadden we al even niks gehoord en na geprobeerd contact te krijgen zonder gehoor, besloot mijn vriend heen te rijden.

Groot was de klap toen hij in zijn zetel lag... verwacht, maar toch onverwacht. Hij had alles wat hij kon wensen, mooi huis, zoon en schoondochter die alles probeerde te doen voor hem, kleindochter, genoeg geld,...

Hij wou niet. Dan houdt het dus op...
Voel je niet schuldig, de man is ziek, zolang hij niet geholpen wil worden...
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:11
Reden: privacy
99.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
O ja, ik herken het. Mijn vader drinkt al jaren en jaren teveel. Kan ook niet stoppen. Hij doet alsof hij het niet wil, het niet nodig vindt. Maar de waarheid is dat hij het niet kan. Hij houdt het niet vol. De drank trekt aan hem.

Ik kan er eigenlijk niet tegen om hem te zien drinken en het heeft me jaren van boos zijn gekost. Heeft allemaal geen zin.
Ik probeer het nu los te laten. Hoe moeilijk ook; als hij niet wil of kan, dan heeft het ook geen zin om me er druk over te maken. Het helpt namelijk niks en het bederft mijn dag.
Ik moet je wel zeggen dat ik inmiddels al vele jaren niet meer thuis woon en het dus ook vrij makkelijk kan vermijden er teveel mee geconfronteerd te worden. Als je nog thuis woont, dan kun je het veel moeilijker loslaten denk ik.
Het is vreselijk, ik haat die alcohol.
Sterkte.i
Alle reacties Link kopieren
Hier ook herkenning. Dat je aangeeft dat je vader zich liever dood drinkt dan zijn kinderen op ziet groeien vind ik wel heftig. Zo heb ik het zelf namelijk ook altijd gezien bij mijn vader. Knap van je dat je er met hem over hebt proberen te praten, dat zal niet makkelijk geweest zijn.

Zoals hierboven ook gezegd, probeer je vooral op jezelf te richten. Je kunt je vader helaas niet veranderen, hoe moeilijk het ook is. In ieder geval sterkte.
Herkenbaar.

Mijn vader dronk ook jarenlang en veels te veel.

Ik weet hoe moeilijk het is.
Probeer goed voor jezelf te zorgen,wat ook al eerder is aangegeven.

Heel veel sterkte voor jou en je familie :hug:
Alle reacties Link kopieren
Je vader is ziek hij heeft de ziekte die verslaving heet.
Dit treft niet alleen hem maar iedereen die met hem samenleeft waaronder jijzelf.
Je bent er mee opgegroeid en dan groei je ook automatisch mee met zijn ziekte.
Pas later begin je steeds beter te beseffen wat deze ziekte aanricht.
Wat goed van je dat je zelf bent gestopt en zijn drankgebruik niet meer “ondersteunt”
Het is ergens wel logisch dat jullie band veranderd, je gaat niet meer mee in het verleggen van de grens en dat zal hij niet fijn vinden.
Voor hem is momenteel niet kunnen/mogen drinken een reden tot paniek, zie hem als patiënt in dit geval.
Hoe hard het ook klinkt, je kan hem niet redden.
Er is geen verslaafde die stopt omdat een ander dat wil, eerst moet de ellende voor zichzelf groot genoeg worden wil zo iemand tot inkeer komen en in het gunstigste geval er wat aan gaan doen.
Zoals anderen hier ook adviseren, zoek hulp.
Schaam je hier nooit voor het is ook complex allemaal.
w203 wijzigde dit bericht op 27-02-2019 21:54
Reden: Aanvullng
1.42% gewijzigd
Thats about all I got to say bout that.
Alle reacties Link kopieren
Heb hier persoonlijk geen ervaring mee maar wil je wel heel veel sterkte wensen! :hug: :redrose:
Joe.
Alle reacties Link kopieren
Het is een illusie te denken dat iemand die verslaafd is houdt van zijn verslaving. De vergelijking " je houdt meer van drank/drugs/roken, dan van mij" gaat volgens mij bij een verslaving niet op. Daar hebben omstanders niets aan. Enige dat zij kunnen doen is niet faciliteren.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is ook zwaar alcoholist, ik vond het lang lastig en vervelend, die depri buien als ie nuchter was en die amicale boel als er drank inzat.
Het is een ziekte en hij zal nooit genezen, ik denk zelfs dat het gevaarlijk zou zijn voor hem om ermee te stoppen..

Dus ik heb hem en zijn alcohol geaccepteerd en kom langs op dagen dat ie drinkt en gezellig en vrolijk is. En heb blij voor hem dat hij blij is met zijn drankje.. Dat is ook liefde, loslaten en accepteren
Alle reacties Link kopieren
Peter vd Vorst een optie ?
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven