Gezondheid alle pijlers

Afvallen en stoppen met snacken maar hoe?

27-02-2019 21:07 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik ben een gezonde dame van 23. De laatste tijd ben ik veel aan het werk (50 uur per week) maar heb ik ook veel meer honger. Hierdoor ben ik dus ook aangekomen, ik ben niet dik ofzo maar er vormt zich nu toch een buikje en van die heupen (sorry vind ik niet mooi!). Het lukt me alleen niet zo goed om consequent naar mezelf te zijn en geen ongezonde dingen te snaaien.
Het zwakke moment ligt vooral rond 16:00 en met name na het avondeten voel ik me gewoon niet verzadigd. Het is niet dat ik niet genoeg heb gegeten maar heb gewoon trek in iets; alleen een wortel gaat deze leegte niet opvullen....(en een chippie wel :lol: ).

Hebben jullie hier ervaring mee en tips voor mij om van deze snaai-impulsen af te komen? Niet in huis halen telt wel voor de avond maar niet middag; wanneer er koekjes staan op mijn werk. Ohja, en ik heb een hekel aan sporten (naast dat ik er gewoonweg "geen tijd" voor heb).

Trouwens even over mn leefstijl:
Ik fiets naar mn werk (10 minuten). Ik werk afwisselend staan en zitten, ongeveer 60/40 verhouding. Ik drink geen frisdrank of koffie; alleen water en thee zonder suiker; qua drinken valt er geen winst te behalen. Ik denk dat het vooral ligt aan het snacken tussen de grote maaltijden tussendoor. Ik ben trouwens klein maar wel een grote eter, mijn BMI is 21.
schaapje11 wijzigde dit bericht op 27-02-2019 21:19
17.65% gewijzigd
S-Meds schreef:
04-03-2019 21:01
Als je vet wilt eten neem dan een lepel olijfolie
En is ook Grieks!
starbright schreef:
04-03-2019 21:32
En is ook Grieks!
καλή όρεξη
SadButTrue999 schreef:
04-03-2019 21:30
Geen zorgen, die heb ik net over mijn salade gegoten, wat citroensap en andere smaakmakers zoals platte peterselie, kappertjes, olijven en wat fetakaas, tomaat, komkommer en last but not least wat zwarte bonen + croutons erbij en aanvallen maar. Ik weet echt wel wat gezond is en eet gezond.

Ik maak me wel zorgen om jou, je bent echt dag en nacht met voedsel, beweging, sport en zo ja welke sport (leuk hoeft het niet te zijn; het MOET) noemt gewone yoghurt 'onzinnige griekse (=Griekse) yoghurt 'rommel' zonder uit te leggen waarom.
Is dus voor feestjes!?!
Ok dan! Dat is helder, tnx voor het uitleggen.

Gelukkig eet ik nooit yoghurt, Turkse, Griekse of AH huismerk hoewel het een prima basis is voor knoflooksaus, dat is gewoon zo. Maar daar hoeft het geen feest voor te zijn, ik eet dat ook weleens bij een gewone maaltijd. Alles met mate meid, maak je niet zo druk. Ik blijk gisteren zoveel amandelen en walnoten gegeten te hebben dat ik feitelijk een pot pindakaas gegeten heb.
En toch pas ik gewoon in mijn leren rokje van een jaar of 12 oud. Zit wat losser, alarm ik moet meer eten.
Welnu, ik ga een biefstuk bakken, de aardappels die ik heb gepoft zijn nu wel gaar. Geen toetje, ben geen toetjesmens. Zal ook niet best zijn maar helaas, voor mij is dit echt prima zo. Eetze!
er valt geen touw aan vast te knopen meid
pejeka schreef:
01-03-2019 20:03
De vraag is dan natuurlijk waarom mensen nog niet zo gek lang geleden nooit honger hadden als ze gewoon een goed ontbijt aten, een goede lunch en een goede avondmaaltijd. In die tijd liep er echt niemand krom van de honger tussendoor. En ja, bij de koffie een koekje, en bij de middagthee een klein chocolaatje, en zomaar heel soms in de avond (meestal in het weekend) een zak chips die door vier personen gedeeld werd.


Ik ben opgegroeid in de jaren ‘80 en wij aten dus ook ongeveer zo. Maar ik had dus echt wel honger tussendoor (en nu nog, dat is nooit meer goed gekomen :biggrin: ). Alleen had je dan gewoon maar honger tot het volgende eetmoment. Je ging niet tussendoor iets eten, dat deed je gewoon niet.

Tegenwoordig lijken mensen wel bang voor een keer een rammeltje in de buik. Dan heb je meteen ‘hongerklop’ en dan ‘moet’ er gegeten worden. Of nog sterker: hongergevoel moet koste wat kost voorkomen worden, door de hele dag door te grazen, dat heet dan ‘je motortje draaiende houden’.

Niet dat ik een heilige ben qua voeding, maar ik denk dat er wel iets inzit in eten zoals vroeger: 3 x per dag een voedzame maaltijd en verder heb je maar honger dan.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-03-2019 20:42
ach ja volslagen onzin. Magere yoghurt levert zelfs meer eiwitten
.........u gaat niet door voor de waterkoker......

Griekse yoghurt bevat per 100 gram méér eiwitten dan magere yoghurt.
Griekse yoghurt bevat per 100 gram mínder suikers dan magere yoghurt.
Griekse yoghurt bevat per 100 gram méér vetten dan magere yoghurt.

Tel uit je winst ;-)
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Griekse yoghurt heeft een andere voedingswaarde dan gewone volle yoghurt, daar hadden jullie het toch over? Jammer dat die niet in je tabel staat.
SadButTrue999 schreef:
04-03-2019 20:51
Dankjewel voor de linkjes!
Graag gedaan! Ik denk dat het door de makkelijk beschikbare kennis van het internet meer geaccepteerd zal worden in de toekomst.
anoniem_362588 wijzigde dit bericht op 05-03-2019 00:01
44.91% gewijzigd
Geel schreef:
04-03-2019 23:48
Griekse yoghurt heeft een andere voedingswaarde dan gewone volle yoghurt, daar hadden jullie het toch over? Jammer dat die niet in je tabel staat.
Griekse yoghurt, de volvette dan, heeft een vetpercentage van 10%.
Hier het voedingscentrum over de Griekse of Turkse yoghurt:

Er zitten 176 kilocalorieën in 1 schaaltje (150 gram) 'turkse yoghurt, 10% vet'. Wil je weten hoe het zit met de andere voedingswaarden in 'turkse yoghurt, 10% vet'? :blabla:

Dan weet ik niet waar die volle, halfvolle en magere yoghurt geboren is. Blij dat ik geen yoghurt lust, geen volle, geen magere en geen buitenlandse. Griekenland of Turkije: het zal me een zorg zijn.

Wel weet ik dat voor sausjes -een raita bij een Indiase curry bv- de Grieks/Turkse toch echt lekkerderder is.
Meer snap ik er niet van. :blond:
Geel schreef:
04-03-2019 23:48
Griekse yoghurt heeft een andere voedingswaarde dan gewone volle yoghurt, daar hadden jullie het toch over? Jammer dat die niet in je tabel staat.

Graag gedaan! Ik denk dat het door de makkelijk beschikbare kennis van het internet meer geaccepteerd zal worden in de toekomst.
Heb ik die even opgezocht, ruim het dubbele aan caloriën vergeleken met 'gewone' (wat dat dan ook moge zijn) volle yoghurt.
110 kcal. per 100 ml.

En serieus, ben blij met de linkjes: ik heb echt al sinds ik een klein kind was niet willen eten 's ochtends. Staat nog in het boekje van het CB destijds: mijn moeder kreeg 'toestemming' me wat later op de ochtend eten te geven :hihi: maar helaas met een 'MAARRR:' ik mocht niet 's avonds wat meer eten, ik moest uiteindelijk naar de gebakken eieren met spek, brinta of havermout en een paar bekers melk. En een appel.
Nu schiet ik vaak in de lach als mensen me zeggen dat ik dik ga worden zonder ontbijt: dat IS gewoon zo.
Tsja, ik kom er nog wel achter... Als ik zeg dat ik me zo echt veel gezonder voel en geen schommelend gewicht heb: oorlog.

Lijkt me zo fijn om gewoon een A4-tje te kunnen pakken, of een paar en zeggen: lees dit eerst eens door, dan praten we verder. Prima manier om mensen het zwijgen op te leggen: ik luister naar hen, moeten ze ook even de moeite nemen mijn visie door te nemen. In een hoekje: eerder ga ik niet meer over dat onderwerp in gesprek. Echt zó blij mee. Ook wil ik geen kwaaie koppen meer zien omdat ik niet ontbijt, of geen snacks eet.

Wel grappig hoeveel impact het onderwerp an sich heeft: ik moest vreselijk lachen om de reactie die suggereerde dat ik wel vreselijk uit mijn bek zou stinken.. hoeveel frustratie zit daarachter denk ik dan. Ik ken het probleem zelfs, mensen die uit hun bek stinken meestal door wat ze vlak voor het slapen gaan hebben gegeten en/of gedronken.
Die mentor met stinkbakkes zou zomaar naar koffie en alcohol van de vorige avond geroken kunnen hebben, een zware shag-roker ook nog. Of sigaren das pas vies.. O_o
SadButTrue999 schreef:
04-03-2019 20:39
Troost je, mijn docente Nederlands rookte en dronk koffie én: tromgeroffel.... poetste haar tanden niet voor ze de deur uitging naar haar werk. Of ging daar pas koffiedrinken (ik heb nog nooit de koffie op mijn werk gedronken: smerig.. ik wil espresso, echte ;) )

Ik poets mijn tanden wel voor ik de deur uitga, rook niet (ook niet in pauze's ) koop geen goedkope parfum waar ik teveel van opdoe, heb schone kleding aan: ook ieder jaar naar de tandarts en dan meteen je gebit schoon laten maken door een mondhygiëniste zal zijn werk doen. Ik stink niet uit mijn bek i.t.t. de mensen die in de file nog brinta uit een bakje eten en de resten lekker tussen hun tanden laten zitten tot ze 's avonds weer gaan slapen. Dat vind ik dan weer niet zo fris.

Had je mij maar als mentor gehad dan had je hooguit gedacht: volgens mij heeft ze verse ananas gegeten in de pauze. Of appel, sinaasappel: kortom ik ruik hooguit naar fruit.
En thee in de avond. Is goed te doen vroeg ik net aan een ex van me. Nou ja je kan niet alles hebben, maar ik heb wél een frisse adem. Altijd i.t.t. degenen die nog even een mueslireep opknagen voor het slapen gaan. Dat gaat liggen rotten in je maag en darmen met alle gevolgen vandien.. kan geen tandpasta tegenop.
Geen kauwgom ook trouwens.

Gaat het nu wel weer een beetje met je? Lust je nog koffie? Ik hoop het maar, al zou ik niemand die zurige apparatenkoffie aanraden. Dan beter water, ook lekker vooral als het goed koud is! (thermofles met blokjes ijs, steeds bijvullen met kraanwater: heerlijk!)
Dat vraag je serieus na dit hele betoog, aan mij?
Gekkie.
Alle reacties Link kopieren
[quote=S-Meds post_id=29662886 time=1551736965 user_id=287855]
Alle reacties Link kopieren
[quote=S-Meds post_id=29662886 time=1551736965 user_id=287855]
Alle reacties Link kopieren
okay, blijkbaar kan ik ineens geen berichten meer quoten.....?

Maar aan S-Meds:

Wel leuk zo een grafiek, maar zie ik nergens de griekse "rommel'' staan? Dáár ging het juist over in het vergelijk in eiwitten met magere yoghurt, niet met de gewone volle yoghurt! Dus, die grafiek is een argument van lik me vessie.

Griekse volle yoghurt levert méér eiwitten dan een van de youghurt's uit jou grafiek.
Om maar te zwijgen over de magere griekse yoghurt,...maar goed daar zitten weer minder gezonde vetten in ;-)
Het meeste vet in die 10% Griekse yoghurt is verzadigd vet. Weinig gezonds aan.
Eens met sadbuttrue. Vanwaar toch die felle reacties? Ik eet drie maaltijden op een dag, alleen de eerste twee nuttig ik net even op andere momenten, dan de standaard tijden. 11 en 3 uur, ipv 7 en 12-1. Ik ben erachter gekomen dat ik me daarbij het fijnste voel. Mooi toch?

En het is echt geen vaststaande wet ofzo en ik ben er ook niet obsessief mee bezig. Als ik eens een rustige ochtend heb en om 9 uur krijg ik zin in een croissant met een zachtgekookt ei, dan eet ik dat gerust op.

Uit de mond stinken gebeurt ook niet, want je tanden poetsen kun je ook prima doen voordat je de deur uitgaat ipv dat je daarvoor per se eerst iets moet eten.
Alle reacties Link kopieren
starbright schreef:
05-03-2019 08:18
Het meeste vet in die 10% Griekse yoghurt is verzadigd vet. Weinig gezonds aan.
Goede vetten zijn heel gezond en essentieel voor ons lichaam.
Sadie007 schreef:
05-03-2019 12:49
Goede vetten zijn heel gezond en essentieel voor ons lichaam.
Griekse yoghurt zit vooral vol met verzadigde vetten, dat is dus de verkeerde soort. Verzadigd vet is ongezond.
Z0MER schreef:
05-03-2019 09:31
Eens met sadbuttrue. Vanwaar toch die felle reacties? Ik eet drie maaltijden op een dag, alleen de eerste twee nuttig ik net even op andere momenten, dan de standaard tijden. 11 en 3 uur, ipv 7 en 12-1. Ik ben erachter gekomen dat ik me daarbij het fijnste voel. Mooi toch?

En het is echt geen vaststaande wet ofzo en ik ben er ook niet obsessief mee bezig. Als ik eens een rustige ochtend heb en om 9 uur krijg ik zin in een croissant met een zachtgekookt ei, dan eet ik dat gerust op.

Uit de mond stinken gebeurt ook niet, want je tanden poetsen kun je ook prima doen voordat je de deur uitgaat ipv dat je daarvoor per se eerst iets moet eten.
Maak dat de dieet politie maar eens wijs.. het eerste gebod: gij zult stevig ontbijten en wee degenen die geen brinta blieven: zij zullen eeuwig branden in de voedselhel. :whip:
Laat ons zwijgen over yoghurt, dodelijk giftig en vet.
Ik heb Spaanse olijfolie trouwens, véél lekkerder dan de Griekse. Ik ga nog even flauwvallen van de honger :lol:
Alle reacties Link kopieren
Sadie007 schreef:
04-03-2019 22:07
.........u gaat niet door voor de waterkoker......

Griekse yoghurt bevat per 100 gram méér eiwitten dan magere yoghurt.
Griekse yoghurt bevat per 100 gram mínder suikers dan magere yoghurt.
Griekse yoghurt bevat per 100 gram méér vetten dan magere yoghurt.

Tel uit je winst ;-)
Griekse yoghurt bevat vooral ook minder water (eigenlijk wei), waardoor relatief de andere percentages omhoog gaan, gewoon meer 'droge stof'.
Als je van magere yoghurt hangop maakt schiet het percentage eiwitten ook omhoog (het is dan 9,1).
Ik raadpleeg weleens de Voedingswaardetabel.
Op deze bladzijde staan alle yoghurts bij elkaar: https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/Y/
De cijfers zijn per 100 gr, de ingrediëntendeclaratie van zuivel gaat vaak per 100 ml.

Je kon de tabel van Meds niet quoten omdat het een plaatje is, en je kunt pas plaatjes plakken (en quoten) als je 200 posts hebt.
nounou
Alle reacties Link kopieren
starbright schreef:
05-03-2019 14:05
Griekse yoghurt zit vooral vol met verzadigde vetten, dat is dus de verkeerde soort. Verzadigd vet is ongezond.
Alleen omdat er verzadigd vet inzit betekent niet dat het gelijk een ongezond product is. De voedingswaarde van griekse yoghurt is hoger dan van gewone yoghurt. Er zit ook veel verzadigd vet in vlees of boter, eet je dat ook niet? Is margarine gezonder? Wellicht als je wil afvallen, maar qua voedingswaarde stelt het weinig voor.
Alle reacties Link kopieren
iets_perzik schreef:
04-03-2019 22:01
Ik ben opgegroeid in de jaren ‘80 en wij aten dus ook ongeveer zo. Maar ik had dus echt wel honger tussendoor (en nu nog, dat is nooit meer goed gekomen :biggrin: ). Alleen had je dan gewoon maar honger tot het volgende eetmoment. Je ging niet tussendoor iets eten, dat deed je gewoon niet.

Tegenwoordig lijken mensen wel bang voor een keer een rammeltje in de buik. Dan heb je meteen ‘hongerklop’ en dan ‘moet’ er gegeten worden. Of nog sterker: hongergevoel moet koste wat kost voorkomen worden, door de hele dag door te grazen, dat heet dan ‘je motortje draaiende houden’.

Niet dat ik een heilige ben qua voeding, maar ik denk dat er wel iets inzit in eten zoals vroeger: 3 x per dag een voedzame maaltijd en verder heb je maar honger dan.
Precies dit. En dan moet je honger niet verwarren met lekkere trek. Als je om 11 uur een plak ontbijtkoek bij de koffie pakt, prima. Of een appel eet, of gewoon een koekje pakt. En als je in de middag een klein stukje chocolade lekker vindt bij je thee, gewoon doen. Maar ik zie echt mensen al om 10 uur crackers staan te smeren en beleg erop, en pastasalades eten die ze meegenomen hebben als tussendoortje enz. en dat gaat gewoon heel de dag zo door. Ofwel: veel mensen zitten gewoon heel de dag door ieder uur wel iets te eten. Vind je het gek dat het merendeel van de Nederlanders inmiddels te dik is?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen!

Inmiddels is er weer 1.5 kg af en ben ik weer zo fit als een hoentje haha (oke niet helemaal, geen wasbordje ofzo hoor). Ik ben gestopt met koekjes eten en neem af en toe een handje nootjes. Ik schep ook iets minder op mijn bord 's avonds en als ik echt honger krijg als ik al in bed lig neem ik een paar grote slokken water. Ook is mijn stage qua nadenken/indrukken iets minder intensief geworden waardoor ik ook minder trek heb gehad :).
Mijn tip: gewoon niet kopen!
Schaapje11 schreef:
16-03-2019 00:08
Hoi allen!

Inmiddels is er weer 1.5 kg af en ben ik weer zo fit als een hoentje haha (oke niet helemaal, geen wasbordje ofzo hoor). Ik ben gestopt met koekjes eten en neem af en toe een handje nootjes. Ik schep ook iets minder op mijn bord 's avonds en als ik echt honger krijg als ik al in bed lig neem ik een paar grote slokken water. Ook is mijn stage qua nadenken/indrukken iets minder intensief geworden waardoor ik ook minder trek heb gehad :).
Fijn voor je!! :cheer: :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
16-03-2019 00:08
Hoi allen!

Inmiddels is er weer 1.5 kg af en ben ik weer zo fit als een hoentje haha (oke niet helemaal, geen wasbordje ofzo hoor). Ik ben gestopt met koekjes eten en neem af en toe een handje nootjes. Ik schep ook iets minder op mijn bord 's avonds en als ik echt honger krijg als ik al in bed lig neem ik een paar grote slokken water. Ook is mijn stage qua nadenken/indrukken iets minder intensief geworden waardoor ik ook minder trek heb gehad :).
Goed bezig en dat in een relatief kort tijdsbestek!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven