Gezondheid alle pijlers

Peuter allergisch. Maar waarvoor?

28-02-2019 14:37 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
De huisarts constateert dat zoon van 2.5jr een allergie heeft (klachten als jeuk, dikke ogen, evenals het oogwit). Echter is een bloedtest op die leeftijd nog niet zinvol, aldus de arts. Bij een "aanval" is het advies om te koelen. Prima.

Maar nu dus de vraag, hoe ontdek je waar je peuter allergisch voor is. Dat kan vanalles zijn, van appel tot katten tot de pluisjes uit de lucht :bonk:

Iemand ervaringen met allergische peuters?
Alle reacties Link kopieren
Huh? Waarom zou een bloedtest niet zinvol zijn?
Collega heeft twee kinderen met allergieën, die zijn op die leeftijd helemaal doorgelicht (de tweede vooral omdat de eerste ontzettend veel allergieën heeft).

Ik zou het eerst zoeken in voeding. Dus opschrijven wat hij eet en daarna een patroon vinden in als hij een aanval heeft.
Daarnaast kun je het zoeken in zeep en dergelijke.
Pollen, grassen en pluizen lijken me erg moeilijk te achterhalen...
Kunnen ze niet zo’n krasjes test doen? Het lijkt me zinvol om te weten waar je zoon allergies voor is om het zoveel mogelijk te beperken
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen twee weken is er een pollenexplosie geweest van een aantal bomen.

https://www.nu.nl/selectie/5760888/poll ... enten.html

Veel allergie patienten zijn momenteel gillend van de jeuk naar de HA en Dermatoloog gerend.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
@zanahoria Ah, toch een bloedtest ja? De huisarts gaf aan dat deze niet betrouwbaar zijn op die leeftijd, maar ik heb hier verder (zoals wellicht blijkt) totaal geen ervaring mee.

Opschrijven is wel een goed idee ja, qua eten!
Maar wat adviseerde de huisarts dan?

Dat je het op een anoniem forum (waar geen medische adviezen mogen worden gegeven) gaat vragen? Nee toch?

Je moet bij de huisarts zijn voor advies en je een traject laten adviseren voor kind.
Alle reacties Link kopieren
Kan je kind geen medicijnen krijgen om de reactie te onderdrukken? Of mag dat nog niet op die leeftijd?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Dikke ogen lijkt me echt n uiting van hooikoorts of huisdieren allergie. Vooral bij eet allergieën zie je vaak uitslag rond de mond of over het lichaam, pijn in de buik en moeite met ontlasting.

Mijn 3 kinderen hebben eet allergieën en 1 daarvan krijgt ademhalings moeilijkheden van het eten.

Dus ik zou zelf nagaan of er dieren in de buurt zijn die deze reactie kunnen veroorzaken, of zoals hierboven genoemd werd de pollen in de gaten houden en eventueel vragen of er hooikoorts medicatie bestaat voor zo’n kleintje om uit tr proberen
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
28-02-2019 14:48
Huh? Waarom zou een bloedtest niet zinvol zijn?
Collega heeft twee kinderen met allergieën, die zijn op die leeftijd helemaal doorgelicht (de tweede vooral omdat de eerste ontzettend veel allergieën heeft).

Ik zou het eerst zoeken in voeding. Dus opschrijven wat hij eet en daarna een patroon vinden in als hij een aanval heeft.
Daarnaast kun je het zoeken in zeep en dergelijke.
Pollen, grassen en pluizen lijken me erg moeilijk te achterhalen...
De klachten die dit kind is heeft de passen toch niet bij een voedselallergie? Ik dacht dat je dan last hebt van mond en tong en eventueel om de mond of eczeem, maar bij de ogen toch niet?
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
28-02-2019 15:14
De klachten die dit kind is heeft de passen toch niet bij een voedselallergie? Ik dacht dat je dan last hebt van mond en tong en eventueel om de mond of eczeem, maar bij de ogen toch niet?
Hm nee dat is waar. Ik zat meer te denken aan wat makkelijker na te gaan is en niet zozeer aan de klachten.
Maar er zijn natuurlijk gewoon websites die aangeven wat er op dat moment piekt qua grassen en pollen, dus dan kun je kijken of daar een patroon in zit met de klachten.
Alle reacties Link kopieren
melbourne88 schreef:
28-02-2019 15:07
@zanahoria Ah, toch een bloedtest ja? De huisarts gaf aan dat deze niet betrouwbaar zijn op die leeftijd, maar ik heb hier verder (zoals wellicht blijkt) totaal geen ervaring mee.

Opschrijven is wel een goed idee ja, qua eten!
Nou mijn ervaring is dus alleen gebaseerd op die collega, dus ook weer niet heel betrouwbaar.
Die hebben wel een bloedtest gehad, maar vervolgens zijn ze dagenlang naar het ziekenhuis geweest, waar ze bloot zijn gesteld aan mogelijke allergieën (dus echt: ei eten, en dan wachten of het mis gaat. Zo niet, pinda eten etc. Etc.).
Dus bloedonderzoek klinkt dan idd niet heel specifiek, maar wel een indicatie in welke hoek het gezocht moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Bretnay schreef:
28-02-2019 15:13
Dikke ogen lijkt me echt n uiting van hooikoorts of huisdieren allergie. Vooral bij eet allergieën zie je vaak uitslag rond de mond of over het lichaam, pijn in de buik en moeite met ontlasting.

Mijn 3 kinderen hebben eet allergieën en 1 daarvan krijgt ademhalings moeilijkheden van het eten.

Dus ik zou zelf nagaan of er dieren in de buurt zijn die deze reactie kunnen veroorzaken, of zoals hierboven genoemd werd de pollen in de gaten houden en eventueel vragen of er hooikoorts medicatie bestaat voor zo’n kleintje om uit tr proberen
Toen mijn oudste dochter 2 was werd ze de derde lekkere lentedag wakker met opgezette ogen met kringen eromheen, ze leek wel een pandabeer. Volgens de huisarts overduidelijk hooikoorts, ze kreeg een toen gelijk aerius, een drankje mee en dat hielp goed. Er zijn dus wel medicijnen geschikt voor die leeftijd. En welke pollen of welk dier het was maakt niet uit, antihistamine werkt voor meerdere allergieën.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind krijgt ook al een aantal jaar anti histamine etc. en die is ook pas recentelijk getest. Ze bleek inderdaad hooikoorts te hebben.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Mijn dochter van 9 heeft een allergie. Dikke ogen, chronische neusverkoudheid en netelroos. We weten niet waarvan. Meerdere testen gehad maar er komt niks uit. Andere jaren heeft ze rond december veel last. Afgelopen jaar niet. We verdenken ook de katjes uit de Berk. Afwachten hoe ze daar op reageert de komende maanden.
Getest is ze regelmatig maar er komt niks uit. Frustrerend vind ik want als je de oorzaak weet kan je die misschien weg halen.
De arts zegt dat ze er vaak niet achter komen wat de oorzaak is. Ook kunnen allergieën veranderen.
Voor dochter 6 was hebben ze haar ook niet getest omdat ze toen te jong was.
To, ik zou eem dagboek bij houden. Wanneer heeft je peuter last? Wat staat er op dat moment in bloei? Hoe is het weer? Enz. Zo kan het ook duidelijk worden wat de oorzaak is.
Alle reacties Link kopieren
Oh het verbaasd me ook dat jullie kinderen medicatie hebben op jonge leeftijd! Mijn voorkeur gaat er niet direct naar uit (liever oorzaak aanpakken mits we die vinden), maar ook daarvan zei huisarts dat er geen medicatie was voor die kleintjes :wtf:

Dank voor overige reacties. Ik weet dat hier geen diagnoses gesteld mogen worden, maar die heb ik ook niet gevraagd geloof ik ;)
Alle reacties Link kopieren
melbourne88 schreef:
28-02-2019 16:23
Oh het verbaasd me ook dat jullie kinderen medicatie hebben op jonge leeftijd! Mijn voorkeur gaat er niet direct naar uit (liever oorzaak aanpakken mits we die vinden), maar ook daarvan zei huisarts dat er geen medicatie was voor die kleintjes :wtf:

Dank voor overige reacties. Ik weet dat hier geen diagnoses gesteld mogen worden, maar die heb ik ook niet gevraagd geloof ik ;)
In het geval mijn kind is de oorzaak pollen in de lucht. Als ik die zou willen aanpakken, zou ik de gemeente/provincie èn alle huis eigenaren moeten vragen alle bomen in de verre omgeving om te kappen of ik zou kunnen verhuizen naar een plek die 2.000 meter boven zee niveau ligt. Ik stel geen diagnose; ik deel alleen mijn ervaring. Ik snap dat het een beetje contra intuïtief is om een jong kind medicijnen te geven, maar mijn kind wordt echt gek van de jeuk, het genies en het eczeem.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft er trouwens na dat ene jaar geen last meer van gehad. Ze is nu 13.
Alle reacties Link kopieren
Wat je wel zou kunnen doen, als je vermoedt dat het pollen zijn, is anti pollen horren in je ramen zetten en je kind 's avonds even afspoelen onder de douche, zodat hij 's nachts niet bedolven wordt onder de pollen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Laat je door verwijzen naar een allergoloog. Zowel bloed als huid testen zijn wel al zinvol op die leeftijd. Het probleem is alleen dat er soms een negatieve uitslag uit komt terwijl er wel sprake is van een allergie. Maar hier met anderhalf jaar al positieve bloed en huid testen.
Alle reacties Link kopieren
Laat je kind doorverwijzen naar een allergoloog. Ik heb 25 jaar met nare allergie klachten gelopen omdat de huisarts het allemaal beter wist. Na 2 testen bij allergoloog bleek ik niet voor de meest voor de hand liggende stoffen allergisch maar wel voor een iets anders waar ik ongemerkt elke dag mee in aanraking kwam.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heeft hij de symptomen die je opnoemt altijd? De symptomen zijn best duidelijk, en het lijkt mij dat als het koemelk is dat het ergste wel weg trekt na een dag of twee. Mijn zoontje heeft iig nooit langer dan 2 dagen dikke ogen gehad door een allergeen.

Hebben jullie huisdieren? Word het erger als hij met de hond knuffelt? Of als hij met kussens op de grond aan het spelen is. In dat laatste geval zou je huisstofmijt kunnen overwegen.

Ik zou inderdaad een klachtendagboek bijhouden, en je echt laten verwijzen naar de allergoloog. Die afdeling zit naar mijn ervaring vol met kindertjes van jouw zoontje zijn leeftijd en zelfs jonger.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie reacties! Er zitten handige tips bij :)!!

Ik zal nog iets posten als ik meer weet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag nog eens met de huisarts gebeld en nu in elk geval medicatie voor als hij weer een reactie krijgt (zoals vandaag het geval was). Antihistamine inderdaad, zoals hier ook al werd benoemd :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde nog even terugkoppelen dat het inderdaad de "pluisjes in de lucht", appel en katten is waar mijn zoon allergisch voor is zo als ik in de OP als voorbeeld noemde O_o

Uiteindelijk toch via de huisarts naar de kinderarts laten doorverwijzen en een bloedtest laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4 kinderen met een allergie.
De oudste was 7 maanden toen hij bloedonderzoek kreeg, vanwege eczeem en slechte groei. Daaruit kwam o.a. pinda-allergie.

De kinderallergoloog zegt, als bloedonderzoek positief is dan is het positief. Als bloedonderzoek negatief is dan zegt het nog niet alles, onder 4 jaar. Dus dat het onbetrouwbaar is is voor negatieve uitslagen. Het kan niet vals-positief zijn.

Mijn andere kinderen hebben nooit bloedonderzoek gehad, maar vanaf 1 jaar gelijk huidtest.

Qua medicatie, meestal wordt Desloratadine als antihistaminucum gebruikt en dit is voor jonge kinderen in drank / siroop, vanaf baby af aan te gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven