Gezondheid alle pijlers

Steeds meer allergieën en intoleranties

02-03-2019 17:27 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als jong meisje kreeg ik enorme uitslag van zaken die nikkel bevatte en mijn huid raakte. Bijvoorbeeld gespen van riemen, oorbellen etc. Niet lang daarna werd nikkel niet meer toegestaan in dat soort spullen en had ik dus ook nergens last meer van.

Nu ik ouder word lijk ik voor steeds meer en meer dingen een allergie of intolerantie op te bouwen. Ik heb hooikoorts, ben allergisch voor honden, katten en konijnen. Ik kan geen avocado eten, reageer op banaan en paprika en sinds kort lijk ik ook intolerant voor histamine.

Echt hoe kan dit allemaal? Hoe kunnen die allergieën of intoleranties ineens opbouwen en/of ontstaan? Ik snap er werkelijk niks van maar het wordt er steeds lastiger op.

Wie herkent dit? Ervaring mee? Kan ik dit nog omkeren?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
heel herkenbaar biol!

Ik had vroeger al wel een katten-allergie maar daar kwam ik pas achter toen ik bij vrienden kwam met een kat. Ik herkende op mijn 19e pas een paprika allergie omdat mijn ouders dat nooit aten en mijn schoonouders wel. hooikoorts is pas na mijn 20e ontstaan en wordt ook elk jaar erger.

Mijn jongste heeft vanwege veel buikpijn een bloed-allergietest gedaan en zij blijkt een flinke huisstofmijt allergie en heel erge hooikoorts te hebben. daar heeft ze nu (14 jaar) nog geen last van, het is redelijk gebruikelijk dat het pas later naar voren komt volgens de arts.

ik vind het wel erg vervelend, vooral dat het elk jaar meer en erger lijkt te worden. Aangezien ik voor mijn werk ook veel reis is die paprika allergie verrekte onhandig, hoe leg je in een Chinees of Russisch restaurant uit dat je geen paprika mag?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Ik heb het paraberksyndroom. Heel vervelend maar niks aan te doen. Ik zit inmiddels wel bij een allergoloog om immuniteitstherapie te krijgen voor hooikoorts.

Ik ben allergisch voor alle dieren met haren, heb hooikoorts voor alle bomen en grassen. Op dit moment van fruit kan ik alleen nog mango eten. De rest ben ik allergisch voor of houd ik niet van. Kan niet tegen rauwe tomaat, aardappels schillen is echt vervelend. Sommige komkommers kan ik niet tegen. Soja, avocado en vast nog veel meer maar zoals je begrijpt ben ik inmiddels de tel kwijt

Oh ja sommige noten mag ik ook niet
Alle reacties Link kopieren
Bij mij zijn ze een heel stuk minder geworden; ik krijg er geen astma meer van.

Ik heb wel last van een scherp gevoel in mijn keel (zoiets als het gevoel dat je in de rook hebt gezeten) maar dat is praktisch zeker geen allergie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Chiiaraaaaa schreef:
02-03-2019 17:36
Ik heb het paraberksyndroom. Heel vervelend maar niks aan te doen. Ik zit inmiddels wel bij een allergoloog om immuniteitstherapie te krijgen voor hooikoorts.

Ik ben allergisch voor alle dieren met haren, heb hooikoorts voor alle bomen en grassen. Op dit moment van fruit kan ik alleen nog mango eten. De rest ben ik allergisch voor of houd ik niet van. Kan niet tegen rauwe tomaat, aardappels schillen is echt vervelend. Sommige komkommers kan ik niet tegen. Soja, avocado en vast nog veel meer maar zoals je begrijpt ben ik inmiddels de tel kwijt

Oh ja sommige noten mag ik ook niet
Paraberksyndroom? Nog nooit van gehoord. Ik ga eens inlezen.
Hoe ga je daar mee om? Met eten bij andere mensen of uit eten? Komen er ook nog steeds dingen bij?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij steeds meer dingen dat ik ook echt ziek wordt. 3 dgn diarree is meer standaard dan uitzondering. Bij veel dingen kom ik er ook pas achter als ik snachts ziek wordt. Dit is in vele gevallen de histamine weet ik inmiddels maar jeetje he.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
gruffalo schreef:
02-03-2019 17:35

Mijn jongste heeft vanwege veel buikpijn een bloed-allergietest gedaan en zij blijkt een flinke huisstofmijt allergie en heel erge hooikoorts te hebben. daar heeft ze nu (14 jaar) nog geen last van, het is redelijk gebruikelijk dat het pas later naar voren komt volgens de arts.
Ze heeft er geen last van, dus heeft ze geen huisstofmijtallergie en ook geen hooikoorts. Ze is gesensibiliseerd. Het kan prima zijn dat blootstelling bij haar nooit tot een allergie zal leiden maar juist tot tolerantie.

Dit is de reden dat bloedtesten een risico inhouden. Namelijk dat men denkt allergisch te zijn en de betreffende allergenen gaat vermijden. En zo inderdaad allergisch wordt in plaats van tolerant.
gruffalo schreef:
02-03-2019 17:35
heel herkenbaar biol!

Ik had vroeger al wel een katten-allergie maar daar kwam ik pas achter toen ik bij vrienden kwam met een kat. Ik herkende op mijn 19e pas een paprika allergie omdat mijn ouders dat nooit aten en mijn schoonouders wel. hooikoorts is pas na mijn 20e ontstaan en wordt ook elk jaar erger.

Mijn jongste heeft vanwege veel buikpijn een bloed-allergietest gedaan en zij blijkt een flinke huisstofmijt allergie en heel erge hooikoorts te hebben. daar heeft ze nu (14 jaar) nog geen last van, het is redelijk gebruikelijk dat het pas later naar voren komt volgens de arts.

ik vind het wel erg vervelend, vooral dat het elk jaar meer en erger lijkt te worden. Aangezien ik voor mijn werk ook veel reis is die paprika allergie verrekte onhandig, hoe leg je in een Chinees of Russisch restaurant uit dat je geen paprika mag?
Ik zie dat paprika er net niet tussen staat, maar wellicht dat je paprika op zich zelf kunt vertalen. Ik maak namelijk altijd gebruik van deze site: http://www.food-info.net/allergy.htm en neem het altijd in de taal mee waar ik naar op vakantie ga. Ik wijs de zin aan en heb mijn allergenen altijd onderstreept (en eventueel nog ontbrekende in de lijsten erbij geschreven). Werkt als een tierelier in het buitenland moet ik zeggen.

Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik weet wel dat het normaal is dat er allergieën bij komen en verdwijnen. Als je van kleins af aan al allergieën hebt dan is de puberteit zo'n typisch moment dat er of veel allergieën verdwijnen of allergieën bij komen. Bij mijn broertje verdwenen er een boel en bij mij kwamen er bij. Ik moet zeggen dat ze nu verder over het algemeen wel redelijk stabiel zijn. Al moet ik nog soms overgeven en dat ik niet kan herleiden van welk ingrediënt dat gekomen moet zijn. Maar mijn allergenen zijn toch al een paar jaar in principe stabiel. Ik ben wel voor bijna niks meer allergisch waar ik als klein kind allergisch voor was en dingen waar ik als klein kind niet allergisch voor was ben ik nu wel allergisch voor. Op noten en pinda's na. Die zijn altijd gebleven. Het immuunsysteem is een vreemd iets soms.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral zorgelijk dat er tegenwoordig zo veel kinderen lijken te zijn met allergieën. Je kan geen klas binnen lopen of er zitten er wel een paar met glutenallergie, koemelkallergie, katoenallergie (ja, dat bestaat), en tal van andere allergieën en sensitiviteiten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
biol schreef:
02-03-2019 17:40
Paraberksyndroom? Nog nooit van gehoord. Ik ga eens inlezen.
Hoe ga je daar mee om? Met eten bij andere mensen of uit eten? Komen er ook nog steeds dingen bij?
Ja het is lastig, ik eet ook niet graag bij andere. Maar iedereen is er van op de hoogte al moet ik wel steeds iedereen er op attenderen (zelfs mijn moeder). De enige die volledig op de hoogte is en blijft is een goede vriendin, daar kan ik zonder zorgen eten en hoef haar niet van te voren een lijst te sturen of bespreken wat we gaan eten. Bij uit eten als ik zelf reserveer dan zeg ik er bij dat er een eter met allergieën is, maar dat die persoon (ik) de kaart van te voren bekijkt en tijdens het bestellen aangeeft wat er weg moet blijven van een bepaald gerecht. Negen van de tien keer gaat het goed maar ik ben inmiddels niet meer bang om gerechten terug te sturen. Als andere reserveren ben ik wel altijd gespannen en dan hoop ik maar dat ze doorgeven dat er iemand bij is met erge allergieën.

Maar om deze reden als ik met vrienden eet ben ik de gene die reserveert, en vaak een restaurant kies waarvan ik weet dat ik er kan eten, maar vegetarische vrienden en familie ook.

Ja er komen nog steeds dingen bij. De soja is de meest recente, die is tevoorschijn gekomen in 2017. Ben benieuwd wat het de volgende keer gaat zijn, aangezien ik inmiddels een patroon ontdekt heb dat er elke 3/4 jaar iets bij komt.

Maar een van de meest lastige dingen vind ik toch wel mijn familie, hoe er mee om gegaan wordt. Ik kan 10000x zeggen dat ik geen vega gehakt mag, maar die vega schnitzels wel, en dan word er vega gehakt gehaald. Ik ben zelf niet vegetarisch, ben eerder flexetarier maar mijn familie is dus of vegetarisch of flexetarier. Maar als tegenargument krijg ik dat mijn allergieën wel erg veel zijn en dat ze het niet allemaal kunnen onthouden. En dat vind ik soms jammer, ook omdat toen ik nog thuis woonde ik al met de allergieën zat en toen kon mijn moeder wel zonder na te vragen maaltijden koken die ik ook mocht eten.
Met kerst had ik wel een breekpunt. Nadat er voor de zoveelste keer iets fout was gegaan, had ik gezegd dat er geen rekening gehouden hoefde te worden met mij. Wij maken altijd allerlei gerechtjes en ik heb alleen maar dingen gemaakt die ik wel mag en lekker vond. Was er zo klaar mee met dat constante gezeik dat het teveel was om te onthouden. Uit eindelijk konden ze het toen wel :facepalm: :’)
Dus met kerst heb ik heerlijk gegeten zonder zorgen.
MrsLady schreef:
02-03-2019 18:07


Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik weet wel dat het normaal is dat er allergieën bij komen en verdwijnen. Als je van kleins af aan al allergieën hebt dan is de puberteit zo'n typisch moment dat er of veel allergieën verdwijnen of allergieën bij komen. Bij mijn broertje verdwenen er een boel en bij mij kwamen er bij. Ik moet zeggen dat ze nu verder over het algemeen wel redelijk stabiel zijn. Al moet ik nog soms overgeven en dat ik niet kan herleiden van welk ingrediënt dat gekomen moet zijn. Maar mijn allergenen zijn toch al een paar jaar in principe stabiel. Ik ben wel voor bijna niks meer allergisch waar ik als klein kind allergisch voor was en dingen waar ik als klein kind niet allergisch voor was ben ik nu wel allergisch voor. Op noten en pinda's na. Die zijn altijd gebleven. Het immuunsysteem is een vreemd iets soms.
Ja heel gek werkt het, maar ik was vroeger intens allergisch voor katten en honden en nu lijkt het wel zo mild te zijn geworden dat ik eventueel zelf een kat in huis zou nemen. Ik weet niet hoe medisch onderbouwd deze theorie is, maar raskatten zijn ook meer hypoallergeen dan gewone huis, tuin en keuken katten. En merk het wel (of het is placebo, maar goed als het werkt dat werkt het) mijn zus en een vriendin hebben raskatten, een andere vriendin een ‘normale’ en merk wel degelijk verschil.

Alleen ga ik geen kat in huis nemen want ik woon in een studio dus geen ruimte, en ben bang als ik een kat neem (in een kleine ruimte) dat de allergie weer opblaast
Alle reacties Link kopieren
Ben je al onder behandeling bij een allergoloog?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
02-03-2019 18:20
Ben je al onder behandeling bij een allergoloog?
Nee nog niet. Mijn huisarts wilde tot nu toe dat ik probeerde met anti-histamine alles in bedwang te houden. Vanaf deze maand heb ik echter een andere huisarts, dus die doorverwijzing ga ik nu afdwingen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
02-03-2019 18:31
Nee nog niet. Mijn huisarts wilde tot nu toe dat ik probeerde met anti-histamine alles in bedwang te houden. Vanaf deze maand heb ik echter een andere huisarts, dus die doorverwijzing ga ik nu afdwingen.
Goed zo! Ik heb het in 2017 na die ene reactie ook afgedwongen. Was er zo klaar mee! Heb nu ook andere medicatie gekregen en die helpen goed. Mocht je in de gelegenheid zijn om naar Rotterdam te rijden, dan kan ik je de allergiepoli van het Maasstad ziekenhuis aanraden!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-03-2019 18:08
Ik vind het vooral zorgelijk dat er tegenwoordig zo veel kinderen lijken te zijn met allergieën. Je kan geen klas binnen lopen of er zitten er wel een paar met glutenallergie, koemelkallergie, katoenallergie (ja, dat bestaat), en tal van andere allergieën en sensitiviteiten.
Het schijnt te komen doordat de mensenheid nu te schoon is.
Toch is het raar want ik heb 2 kinderen. De ene is allergisch voor heel veel, voor hem hebben we ook een epi-pen in huis. Hij was allergisch voor pinda’s maar is daar gelukkig overheen gegroeid. Is nog wel allergisch voor alle andere noten, schaal en schelpdieren en zo goed als alle dieren. De andere heeft nergens last van en kan alles eten en doen. Raar..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
biol schreef:
02-03-2019 18:34
Het schijnt te komen doordat de mensenheid nu te schoon is.
Toch is het raar want ik heb 2 kinderen. De ene is allergisch voor heel veel, voor hem hebben we ook een epi-pen in huis. Hij was allergisch voor pinda’s maar is daar gelukkig overheen gegroeid. Is nog wel allergisch voor alle andere noten, schaal en schelpdieren en zo goed als alle dieren. De andere heeft nergens last van en kan alles eten en doen. Raar..
Zou eraan bij kunnen dragen. Tegenwoordig moet alles zo steriel mogelijk zijn, lijkt het. Wij zaten als kleuters gewoon met een emmertje water in het zand te graven en met onze nagels de naadjes tussen de stoeptegels schoon te peuteren, zodat de knikkers goed zouden rollen, en dan veegde je je hand langs je broek af en stak daarna met dezelfde hand een zuurtje in je mond... Of we zaten boomtakjes af te pellen, want als je de schors ervan af haalde, kreeg je zo'n mooie groene sappige tak en ook dat kreeg je mee. In de tuin van mijn oudoom liep ik gewoon de frambozen en bramen en aardbeien van de struik te eten, en de kruisbessen, of ik plukte een sperzieboon en at die op, gewoon, zonder te wassen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Chiiaraaaaa schreef:
02-03-2019 18:34
Goed zo! Ik heb het in 2017 na die ene reactie ook afgedwongen. Was er zo klaar mee! Heb nu ook andere medicatie gekregen en die helpen goed. Mocht je in de gelegenheid zijn om naar Rotterdam te rijden, dan kan ik je de allergiepoli van het Maasstad ziekenhuis aanraden!
Jazeker! Rotterdam is bijna mijn thuis :bye:
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik ben een tweeling, en mijn zus is alleen allergisch voor peren :bonk:
Lichamen werken raar
biol schreef:
02-03-2019 18:47
Jazeker! Rotterdam is bijna mijn thuis :bye:
Ik moet een uur met de trein, inclusief overstappen en wat minuten lopen maar ging met plezier naar dat ziekenhuis. Hebben mij ook goed geholpen en gesteund toen de therapie mislukt is. Door fout van de apotheek moet ik aanstaande augustus opnieuw beginnen met de immuuniteitstherapie helaas
pejeka schreef:
02-03-2019 18:44
Zou eraan bij kunnen dragen. Tegenwoordig moet alles zo steriel mogelijk zijn, lijkt het. Wij zaten als kleuters gewoon met een emmertje water in het zand te graven en met onze nagels de naadjes tussen de stoeptegels schoon te peuteren, zodat de knikkers goed zouden rollen, en dan veegde je je hand langs je broek af en stak daarna met dezelfde hand een zuurtje in je mond... Of we zaten boomtakjes af te pellen, want als je de schors ervan af haalde, kreeg je zo'n mooie groene sappige tak en ook dat kreeg je mee. In de tuin van mijn oudoom liep ik gewoon de frambozen en bramen en aardbeien van de struik te eten, en de kruisbessen, of ik plukte een sperzieboon en at die op, gewoon, zonder te wassen...
Ik deed al die dingen ook hoor, maar toevallig van moeders en vaders kant veel allergieën. Dus wellicht gewoon een genetisch aspect en veel pech? Bedoel vroeger gingen mensen met pinda en noten allergie gewoon dood.

Mijn oma die 71 wordt is trouwens ook allergisch en heeft ongetwijfeld ook dat soort dingen gedaan vroeger
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar! Word er echt gek van.
Alle soorten fruit behalve banaan, hooikoorts, honden, katten, nikkel.
Sinds vorig jaar kan ik ineens niet meer tegen veel soorten antibiotica kan. Vooral de capsules. Bij de allergoloog komt er niks uit (heeft ook alleen getest op shock), maar tijdens operatie hele heftige reactie op narcose.
Alle reacties Link kopieren
Chiiaraaaaa schreef:
02-03-2019 18:53
Ik deed al die dingen ook hoor, maar toevallig van moeders en vaders kant veel allergieën. Dus wellicht gewoon een genetisch aspect en veel pech? Bedoel vroeger gingen mensen met pinda en noten allergie gewoon dood.

Mijn oma die 71 wordt is trouwens ook allergisch en heeft ongetwijfeld ook dat soort dingen gedaan vroeger
Tuurlijk speelt dat mee, maar hoe zou het dan komen dat er tegenwoordig zo véél kinderen of jong-volwassenen zijn die allerlei allergieën hebben?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
hier ook herkenbaar. steeds meer allergieën, en ook eczeem dat er bij kwam kijken.
bij mij is het een heel stuk minder geworden sinds ik zoals goed als geen zuivel meer eet. misschien dat dat het proberen waard is?
pejeka schreef:
02-03-2019 18:58
Tuurlijk speelt dat mee, maar hoe zou het dan komen dat er tegenwoordig zo véél kinderen of jong-volwassenen zijn die allerlei allergieën hebben?
Sja, nooit in verdiept eigenlijk. Lijkt me dat het wel onderzocht is waarom, en of het door het schone gedoe komt. Ben nu wel nieuwsgierig. Dus ga een avondje googlen hierover.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
02-03-2019 18:58
Tuurlijk speelt dat mee, maar hoe zou het dan komen dat er tegenwoordig zo véél kinderen of jong-volwassenen zijn die allerlei allergieën hebben?
Ik denk dat er geen eenduidige oorzaak voor te vinden is. Mijn zoon was een inieminie baby en ik kwam de allereerste keer bij t CB en toen zei de arts daar al: ohh hij gaat eczeem krijgen, hij had een dubbele oogplooi en dat was blijkbaar een signaal voor die arts. Ze had gelijk, binnen no time had hij overal eczeem en is hij dus enorm allergisch. Als baby dus al. Geen enkele baby speelt buiten dus daar kan het niet aan liggen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Hier hadden beide kinderen al last van allergieën voor ze een maand oud waren. En ik ben niet zo schoon makerig, helemaal niet toen ik net bevallen was.

Hier zit het ook wel echt in de familie. Maar niet zoals bij mijn kinderen. Mijn zoontje heeft een hele rits aan allergieën. En heeft ook een epipen. Dat is wel echt een nieuw verschijnsel in beide families.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven