Gezondheid alle pijlers

Anitdepressiva (Escitalopram) en oorsuizen

02-03-2019 17:44 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Heb even getwijfeld of dit op Psyche thuishoorde of hier maar omdat het om een bijwerking van de meds gaat toch maar hier. Sinds vorig jaar april gebruik ik vanwege mijn depressie Escitalopram, 10 mg per dag. Helaas heb ik nu sinds enkele maanden constant last van oorsuizen, een altijd aanwezige suizende hoge pieptoon die ik vooral in mijn linkeroor hoor.
Ik heb nooit oorontstekingen gehad, er zat geen vocht of ontstekingen in de gehoorgang. Volgens mijn huisarts is de kans zeer gering dat het oorsuizen door de meds komt (0,1 procent), hoewel het wel in de bijsluiter wordt vermeld als bijwerking.
Gisteren heb ik bij de audicien een gehoortest laten doen, waaruit ook nog eens 30 decibel gehoorverlies naar voren kwam (voornamelijk lage tonen en bepaalde klanken die ik echt niet hoorde).

Is het aan te raden om te minderen of stoppen met de meds om te kijken of het suizen dan stopt? Het zou nl. ook veroorzaakt kunnen worden door de gehoorschade... ik weet even niet wat nu wijsheid is.

Heeft iemand hier wellicht ervaringen mee, of tip om beter met het oorsuizen om te gaan?
Hoi ! Je hebt PB
Alle reacties Link kopieren
Overleg met je huisarts of je een tijdje kunt stoppen of minderen met de medicatie, dan merk je of het minder wordt.

Zo niet, dan moet je leren leven met je tinnitus.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou het met je arts bespreken voordat je zomaar stopt met medicatie.
Oorsuizen staat niet bij de bekende bijwerkingen, dus het kan ook een toevallige samenloop zijn dat je hier nu last van hebt:
[url]https://www.apotheek.nl/medicijnen/esci ... kingen[url]
Na het weekend maar even een afspraak maken dus!
anoniem_376240 wijzigde dit bericht op 02-03-2019 18:11
0.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is minderen wel verstandig? Heb geen verstand van anti depressiva maar moet je daar niet voorzichtig mee zijn?

Oorsuizen kan vele oorzaken hebben, helaas blijft het vaak gissen.

Het kan tijdelijk zijn, het kan blijvend zijn.

Het is vooral heel ongrijpbaar.

Ik heb het driekwart jaar nu. Was er vrij snel achter dat (proberen te) accepteren, er aan wennen en negeren het enige is wat kan helpen het dragelijk te maken.

Het lukt redelijk tot nu toe maar gaat met vallen en opstaan. Heb mijn leefwijze moeten aanpassen. Ook vanwege overspannen zijn/ptss waarvoor ik naar een psycholoog ben geweest. En wat bij mij waarschijnlijk ook de oorzaak is.

Ik merk dat voldoende en op tijd rusten, ontspannen, massages en yoga helpen. Verder afleiding maar ook soms het geluid toelaten en er naar luisteren terwijl ik me ontspan (moeilijk!)

Heb veel gehad een de tinnitus zakgids app. De tinnitus begrijpen maakt hem minder eng/gevaarlijk waardoor het beter te hanteren is.

Sterkte, ik vind het bij tijden een lijden maar steeds vaker ook een kwaal waarmee te leven is. Al blijft de angst voor verergering aanwezig.

Probeer vooral rustig te blijven.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
KaleKip schreef:
02-03-2019 18:03
Ik zou het met je huisarts bespreken voordat je zomaar stopt met medicatie.
Oorsuizen staat niet bij de bekende bijwerkingen, dus het kan ook een toevallige samenloop zijn dat je hier nu last van hebt:
[url]https://www.apotheek.nl/medicijnen/esci ... kingen[url]
Na het weekend maar even een afspraak maken dus!
Hier wordt het wel vermeld, onder soms:
https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h111781.pdf
Eidde schreef:
02-03-2019 18:04
Sterkte, ik vind het bij tijden een lijden maar steeds vaker ook een kwaal waarmee te leven is. Al blijft de angst voor verergering aanwezig.
Probeer vooral rustig te blijven.
Ik heb al een aantal jaren tinnitus. Valt prima mee te leven hoor.
anoniem_376240 wijzigde dit bericht op 02-03-2019 18:13
65.26% gewijzigd
Snoopy80 schreef:
02-03-2019 18:08
Hier wordt het wel vermeld, onder soms:
https://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h111781.pdf
Raar dat er verschil in zit, vaak zijn de bijsluiters online bij Apotheek wel op orde.
Maar dan nog zou ik niet zomaar zelf gaan sleutelen aan je medicatie. Zou zeker eerst met je arts overleggen.
Alle reacties Link kopieren
KaleKip schreef:
02-03-2019 18:08
Ik heb al een aantal jaren tinnitus. Valt prima mee te leven hoor.

Dat is ontzettend persoonlijk. Ik ken iemand die er zo gek van wordt dat hij al meerdere zelfmoordpogingen heeft gedaan. Ga er achteraan maandag To, want het kan echt een hel zijn om ermee te moeten leven
Alle reacties Link kopieren
cookiedevil schreef:
02-03-2019 18:13
Dat is ontzettend persoonlijk. Ik ken iemand die er zo gek van wordt dat hij al meerdere zelfmoordpogingen heeft gedaan. Ga er achteraan maandag To, want het kan echt een hel zijn om ermee te moeten leven
Dankje...ja daarom wil ik er ook alles aan doen om te kijken of ik er wellicht nog vanaf zou kunnen komen
cookiedevil schreef:
02-03-2019 18:13
Dat is ontzettend persoonlijk. Ik ken iemand die er zo gek van wordt dat hij al meerdere zelfmoordpogingen heeft gedaan. Ga er achteraan maandag To, want het kan echt een hel zijn om ermee te moeten leven
Je kan je spiegelen aan de uitzondering die een dergelijk drastische keuze maakt, of je kan je spiegelen aan de grote groep mensen die hier dagelijks mee leven en er prima mee om kunnen gaan. Het is maar net hoe dramatisch je wil doen.
Alle reacties Link kopieren
KaleKip schreef:
02-03-2019 18:10
Raar dat er verschil in zit, vaak zijn de bijsluiters online bij Apotheek wel op orde.
Maar dan nog zou ik niet zomaar zelf gaan sleutelen aan je medicatie. Zou zeker eerst met je arts overleggen.
Ja ga ik ook doen, ook neem ik de uitslag van de audicien dan mee..voel me nu niet serieus genomen door hem
Alle reacties Link kopieren
KaleKip schreef:
02-03-2019 18:15
Je kan je spiegelen aan de uitzondering die een dergelijk drastische keuze maakt, of je kan je spiegelen aan de grote groep mensen die hier dagelijks mee leven en er prima mee om kunnen gaan. Het is maar net hoe dramatisch je wil doen.

in jouw omgeving kunnen ze er misschien mee leven maar als je je erin zou verdiepen dan zie je dat er al heel wat mensen daarvoor hebben opgegeven. Het is echt helaas niet zo makkelijk als jij nu schets.

Nogmaals het is persoonlijk, en daarom ook heel goed, to, dat je erachteraan gaat. Als het niets te maken heeft met oorklachten dan is er misschien wel hoop als je er snel bij bent.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=83laYgUtbv8

Mijn oorsuizen is vergelijkbaar met toon 5, maar harder. 2, 4 en 5 komen dicht in de buurt.
snoopy80 wijzigde dit bericht op 02-03-2019 18:30
15.25% gewijzigd
cookiedevil schreef:
02-03-2019 18:19
in jouw omgeving kunnen ze er misschien mee leven maar als je je erin zou verdiepen dan zie je dat er al heel wat mensen daarvoor hebben opgegeven. Het is echt helaas niet zo makkelijk als jij nu schets.

Nogmaals het is persoonlijk, en daarom ook heel goed, to, dat je erachteraan gaat. Als het niets te maken heeft met oorklachten dan is er misschien wel hoop als je er snel bij bent.
Als je het aantal mensen waarvoor dit een reden is om niet verder te willen leven, afzet tegen het aantal patiënten, dan is het echt maar een klein percentage. Maar prima hoor, als je gelijk wil hebben, daar heb je wel vaker een handje van.
En natuurlijk moet TO kijken of ze er vanaf kan komen. Waarom zou je hier mee door willen blijven lopen als het anders kan?
Alle reacties Link kopieren
Ik slikte 25 Mg amytriptaline tegen migraine. Had er ook last van. Nu mee gestopt deed niets meer tegen de migraine....geen last meer van oorsuizingen. En mijn hartslag ook weer normaal. Die sloeg soms ook op hol van die troep.
Alle reacties Link kopieren
KaleKip schreef:
02-03-2019 18:08
Ik heb al een aantal jaren tinnitus. Valt prima mee te leven hoor.
Dat ligt helaas aan het level waarop je het hebt.
Ik ben blij voor jou dat je er mee kunt leven.

De medicatie van TO is hier nooit gebruikt, en hoeft niet de reden te zijn dat ze het heeft.
Ik ken ook mensen die het kregen na een simpele verwaarloosde griep en inmiddels gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn verklaard.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
KaleKip schreef:
02-03-2019 18:15
Je kan je spiegelen aan de uitzondering die een dergelijk drastische keuze maakt, of je kan je spiegelen aan de grote groep mensen die hier dagelijks mee leven en er prima mee om kunnen gaan. Het is maar net hoe dramatisch je wil doen.
Ik heb eczeem, vervelend, dat kriebelplekje van 2 cm2. Mijn nichtje zit er van top tot teen onder, maar moet daar niet over zeuren, want ik heb óók een plekje en kan er prima mee leven.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
cookiedevil schreef:
02-03-2019 18:13
Dat is ontzettend persoonlijk. Ik ken iemand die er zo gek van wordt dat hij al meerdere zelfmoordpogingen heeft gedaan. Ga er achteraan maandag To, want het kan echt een hel zijn om ermee te moeten leven
Dit. Er zijn meerdere niveaus, en dat is niet te vergelijken met twee uurtjes discodoofheid.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
02-03-2019 21:39
Dat ligt helaas aan het level waarop je het hebt.
Ik ben blij voor jou dat je er mee kunt leven.

De medicatie van TO is hier nooit gebruikt, en hoeft niet de reden te zijn dat ze het heeft.
Ik ken ook mensen die het kregen na een simpele verwaarloosde griep en inmiddels gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn verklaard.
Ik ben echt de enige niet hoor, die prima functioneert met tinnitus. Volgens onderzoek van een KNO arts van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), lijdt naar schatting 10-30% van de bevolking aan tinnitus, maar slechts ongeveer 5% ondervindt daarvan ernstige hinder. De overige 95% van de patiënten functioneert prima, ondanks die irritante bijgeluiden. Fijn is het natuurlijk niet, maar een groot drama of een groot lijden is het voor die 95% zeker niet. Ik ben blij dat ik tot die 95% behoor.
Natuurlijk zijn er nog veel meer oorzaken waardoor tinnitus kan ontstaan en soms is er niet eens een aan te wijzen oorzaak.

TO vraagt alleen of het slim is om met haar medicatie te stoppen omdat het in de bijsluiter als bijwerking genoemd wordt. En ja, dat lijkt inderdaad slim, maar niet op eigen houtje.
Alle reacties Link kopieren
UMCG is hier van binnen, buiten, boven en onder bekend.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het lijkt mij ook sterk dat dit door de escitalopram komt die je al vanaf april slikt. Of het kan om af te bouwen moet je met je behandelende arts overleggen, het liefst is dat een psychiater, die is er meer in thuis dan je huisarts en kan je daarin beter begeleiden. Oorsuizen kan ook door stress of je psychische problemen komen of heel wat anders. Ik zou eigenlijk niet als eerste aan medicatie denken die je al een jaar gebruikt.
KaleKip schreef:
02-03-2019 21:58
Ik ben echt de enige niet hoor, die prima functioneert met tinnitus. Volgens onderzoek van een KNO arts van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), lijdt naar schatting 10-30% van de bevolking aan tinnitus, maar slechts ongeveer 5% ondervindt daarvan ernstige hinder. De overige 95% van de patiënten functioneert prima, ondanks die irritante bijgeluiden. Fijn is het natuurlijk niet, maar een groot drama of een groot lijden is het voor die 95% zeker niet. Ik ben blij dat ik tot die 95% behoor.
Natuurlijk zijn er nog veel meer oorzaken waardoor tinnitus kan ontstaan en soms is er niet eens een aan te wijzen oorzaak.

TO vraagt alleen of het slim is om met haar medicatie te stoppen omdat het in de bijsluiter als bijwerking genoemd wordt. En ja, dat lijkt inderdaad slim, maar niet op eigen houtje.
Ik ben heel blij voor jou dat jij tot de 95 % behoort die er goed mee kan leven.
Ik behoor helaas tot de 5 % die ernstige hinder ervan heeft.
Ik gun het niemand.
Het is denk ik voor jou wel lastig om je in te leven in die 5 % die zonder hulp hier niet mee om kan gaan.
Ik praat bijna nooit meer over mijn tinnitus met anderen omdat ik dan reacties krijg van 'dat heb ik ook'
Bij hen is het vaak als het 's-nachts stil is, dat ze iets horen.
Mijn geluid, hoge piep, iets lagere piep aan de andere kant, suizen en glasgerinkel is luid en hoor ik de hele dag zo luid dat ik zelfs anderen niet goed kan verstaan.
Ja, ik heb hulp gezocht en kan er iets beter mee om gaan maar kan het niet wegdrukken zoals sommigen, daar is het te veel aanwezig voor, zeker omdat het glasgerinkel steeds een andere melodie aaneemt.
Ik heb geen keus, heb een man en kinderen, ik moet door maar het idee dat ik hier de rest van mijn leven mee verder moet is erg zwaar.
Snoopy80 schreef:
02-03-2019 18:24
https://www.youtube.com/watch?v=83laYgUtbv8

Mijn oorsuizen is vergelijkbaar met toon 5, maar harder. 2, 4 en 5 komen dicht in de buurt.
Eén van mijn tonen klinkt precies als toon 1.
Mooi duidelijk filmpje, geeft een goed beeld van de verschillende gradaties.
Tinnitus kan wel 500 verschillende oorzaken hebben, de oorzaak is vaak niet te herleiden.
Misschien kun je een vervanger vragen voor de ad die je nu krijgt om te proberen of de tinnitus verminderd.
Misschien kun je je via de kno arts naar een audiologisch centrum door laten verwijzen.
Zij kunnen je gehoorverlies uitgebreider onderzoeken dan een audicien, naar mijn idee dan.
Zij kunnen je ook helpen met het omgaan met de tinnitus, als dat nodig is.
Ik heb bv een mindfulness cursus, tinnitus cursus en persoonlijke gesprekken met een een psychologe gehad.
Je kunt je bv ook aansluiten bij een besloten facebookgroep zoals leven met tinnitus en hyperacusis.
Alle reacties Link kopieren
damesbril schreef:
03-03-2019 05:48
Ik ben heel blij voor jou dat jij tot de 95 % behoort die er goed mee kan leven.
Ik behoor helaas tot de 5 % die ernstige hinder ervan heeft.
Ik gun het niemand.
Het is denk ik voor jou wel lastig om je in te leven in die 5 % die zonder hulp hier niet mee om kan gaan.
Ik praat bijna nooit meer over mijn tinnitus met anderen omdat ik dan reacties krijg van 'dat heb ik ook'
Bij hen is het vaak als het 's-nachts stil is, dat ze iets horen.
Mijn geluid, hoge piep, iets lagere piep aan de andere kant, suizen en glasgerinkel is luid en hoor ik de hele dag zo luid dat ik zelfs anderen niet goed kan verstaan.
Ja, ik heb hulp gezocht en kan er iets beter mee om gaan maar kan het niet wegdrukken zoals sommigen, daar is het te veel aanwezig voor, zeker omdat het glasgerinkel steeds een andere melodie aaneemt.
Ik heb geen keus, heb een man en kinderen, ik moet door maar het idee dat ik hier de rest van mijn leven mee verder moet is erg zwaar.

Ik heb zo ongeveer hetzelfde als jij, 24/7 aanwezig als ik wakker ben, hard geluid in beide oren, mensen slechter kunnen verstaan, hyperaucustisch. Al 40 jaar.

En toch behoor ik tot die 95% die er wel mee om kan gaan. Mee om moét gaan.
Soms word ik er gek van omdat het zo luid is dat ik er niet van kan slapen, en dan neem ik een halve inslaappil. Het is niet anders.

Dus het heeft er m.i. niet mee te maken hoe luid of heftig je tinnitus is, maar het verschilt per persoon hoe je daar mee om kan gaan.
Sterkte!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven