Gezondheid alle pijlers

Enorm brandend maagzuur

03-03-2019 05:57 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik wil hier mijn verhaal kwijt. Wie weet is er iemand die mijn klachten herkent of tips of een steuntje in de rug, alles is welkom.
Ik ben een vrouw van 35 jaar en verder een goede gezondheid. Ik heb een goed gewicht en ik leef vrij gezond.

Sinds half januari heb ik klachten. Het begon op een vrijdagochtend dat ik wakker werd met een vleeskleurig balletje achter in mijn keel. Dezelfde dag ging ik naar de arts en die dacht aan een onschuldig poliepje.
Anderhalve week later kon ik terecht bij de KNO arts. Maar ondertussen voelde en zag ik het balletje slinken. Wel had ik last van heesheid, maar dat verdween ook na 3/4 dagen. Vlak voor mijn afspraak bij de KNO begon ik een lichte “kropgevoel” achter mijn borstbeen te voelen. De KNO arts heeft met een camera via mijn neus in mijn keel gekeken. Hij had niets gezien en alles zag er goed uit. Het bewuste balletje was idd toen vanzelf weg gegaan. Ik heb gebeld met de dokter voor het kropgevoel, ik herkende deze klacht als maagzuur want een aantal jaar eerder had ik dat ook gehad en met medicatie was dit snel over.
Ik kreeg twee keer daags Ranitidine.
De eerste dagen ging het redelijk maar het werd erger en het gevoel bereidde wat uit. Terwijl ik al het voedsel/drinken vermijdde wat streng afgeraden word voor maagklachten en brandend maagzuur. Ik belde naar de dokter en kon langskomen. Daar kreeg ik te horen dat ik esomeprazol 2x daags 20 Mg mocht slikken. Vanaf toen werden de klachten erger. Ik kon moeilijk voedsel wegkrijgen en het ongemakkelijke brandende gevoel bleef steeds aanhouden. Ik belde met de dokter na een week en ik kreeg 4 x daags sucralfaat, dit maakt een beschermlaagje aan in miijn slokdarm. Eerst leek het iets te helpen maar al gauw deed het niets.
Weer een belletje, dit keer een emotioneel belletje. Ik maakte me erge zorgen omdat ik het een naar idee vind dat niets mij hielp en ik vroeg of ik aub doorgestuurd mocht worden. Dit vond de dokter niet nodig . Hij hoorde nog geen alarmasignalen en ik moest geduld hebben. Hij dacht aan een midsenrifsbreukje en de medicatie moest wat tijd krijgen om te werken. Wel wilde hij mij bloed laten prikken om te kijken of ik een bacterie had. Ondertussen bleven de klachten flink aanhouden. Ik eet erg weinig, heb ook vrij weinig honger en begin af te vallen. Ook mijn stoelgang werd (vrij logisch) een stuk minder goed. Ik heb 2/3 dagen groen/grijze ontlasting gehad. En daarna weer bruin maar heel minimaal. Tijdens het telefoontje over de bloeduitslag (Dat was helemaal goed, geen bacterie) gaf ik nogmaals alles aan, het gaat niet goed, steeds meer klachten en kreeg ik te horen dat ik molicovon 1 x daags moest nemen. Ik moest nog 1 week afwachten of de medicijnen aansloegen, dit is a.s woensdag. Maar sinds afgelopen vrijdagavond is het echt hels..... ik kan bijna niet meer zitten, liggen gaat bijna helemaal niet, zelfs niet als ik helemaal rechtop lig. Alles brand. Vanaf mijn maag tot bovenaan in mijn keel. Het is een angstaanjagend gevoel. Ik krijg er ook een soort van hartkloppingen van en ik begin van top tot teen te rillen. Ook word ik wat misselijk maar hoef niet te spugen. Zaterdagochtend heb ik de huisartsenpost gebeld, ik maak me zorgen, wilde daar mijn verhaal kwijt en ik wilde iets van tips. Hoefde niet langs te komen maar kreeg ik een receptje voor antagel. Ook iets wat een laagje in de slokdarm maakt. Helaas wat ik wel vermoedde doet dit ook vrijwel niets.
Het gekke is, overdag gaat het redelijk, mijn lichaam vind het prettig als ik sta en loop, dan gaat dat brandende gevoel regelmatig zo goed als weg. Ik heb nog wel klachten maar niet zo heftig als in de nacht, overdag kan ik ook nog wel een beetje zitten zonder dat mijn slokdarm in brand staat. Ik snap er niets van want ik eet savonds vaak hetzelfde als smiddags dus het kan bijna niet aan mijn voeding liggen.
Ik maak me heel veel zorgen, ik heb daardoor veel stress wat natuurlijk ook niet meehelpt met maagklachten. Het liefst wil ik zo snel mogelijk een maagonderzoek om te kijken wat er aan de hand is. Heb snachts bijna de neiging om naar de SEH te gaan vanwege de erge klachten en het angstige gevoel wat ik daarbij krijg. Morgen bel ik naar de dokter en eis ik echt zo snel mogelijk een maagonderzoek, wat ik hopelijk snel krijg want nog meer nachten en je kan me opvegen. Ik slaap nu gem. 3 uurtjes heel gebroken per nacht. Ik heb ook nog twee kleine kindjes die ook mijn aandacht willen en ik kan dat ze niet goed geven. Ik ben echt radeloos op het moment...
Alle reacties Link kopieren
Heb je in het verleden angstklachten gehad of hyperventilatie?

Of is dit de 1e maal dat je dit soort symptomen hebt?

Sta je er alleen voor met de kinderen?

Heb je veel stress in je leven?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Na de maaltijd in ieder geval minimal een uur rechtop blijven. Maagzuur verergerd bij liggen. Met het boven lichaam om hoog slapen wil vaak helpen. Dus de voorkant van het bed verhogen of 2-3 kussens gebruiken onder je rug.

Ook kauwen op een rennie (gebluste kalk kan geen kwaad) verminderd acute klachten. NIet te gelijk met de maagbeschermer innemen altijd minimaal 10-15 min tijd er tussen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta er gelukkig niet alleen voor. Heb een hele lieve man en lieve vader voor mijn dochters.
Hyperventilatie heb ik (naar mijn weten) nog nooit gehad en voor mijn gevoel heb ik niet veel stress. Maar ik moet wel zeggen, hoe vervelend ik het ook vind, ben ik wel een beetje een hypochonder, als ik vage klachten heb, wil ik nog wel eens van het ergste uitgaan. Vooral nu bij deze klachten, denk ik gelijk het ergste. En daar heb ik wel stress van. Ik snap ook wel dat dit de klachten erger kan maken, maar hoe kom je daar van af. Dat is echt zo’n lastig cirkeltje...
bedankt voor je tips. Helaas heb ik alles al geprobeerd en toegepast zonder resultaat.
Alle reacties Link kopieren
Het hele gekke is, nu is het ochtend en zonder dat ik iets heb gedaan worden mijn klachten minder en kan ik weer een beetje lekker zitten zonder dat ik “in brand” sta.
Amor83 schreef:
03-03-2019 06:33
Ik sta er gelukkig niet alleen voor. Heb een hele lieve man en lieve vader voor mijn dochters.
Hyperventilatie heb ik (naar mijn weten) nog nooit gehad en voor mijn gevoel heb ik niet veel stress. Maar ik moet wel zeggen, hoe vervelend ik het ook vind, ben ik wel een beetje een hypochonder, als ik vage klachten heb, wil ik nog wel eens van het ergste uitgaan. Vooral nu bij deze klachten, denk ik gelijk het ergste. En daar heb ik wel stress van. Ik snap ook wel dat dit de klachten erger kan maken, maar hoe kom je daar van af. Dat is echt zo’n lastig cirkeltje...
bedankt voor je tips. Helaas heb ik alles al geprobeerd en toegepast zonder resultaat.

Bij dat stukje kan een psycholoog je helpen.
Alle reacties Link kopieren
Amor heb je al geprobeerd om je hoofdeind van je bed iets omhoog te doen? Op die manier stroomt het maagzuur minder makkelijk je slokdarm in.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je ligt stroomt maagzuur je slokdarm in. Het is logisch dat je klachten verminderen wanneer je rechtop bent. Had je ook last van maagzuur tijdens je zwangerschap?

Ik zou vet eten, alcohol, koffie en zelfs thee even laten staan en niet roken dat is ook slecht voor de maag.

Ik heb een paar jaar terug een maagzweer gehad en ik heb ook een middenrifbreuk. De klachten zijn vaak wel onder controle te krijgen maar het duurt idd lang tot je een midden weg hebt gevonden tussen medicijnen, voeding en slaap. Stress en het ergste denken helpt ook niet echt en het zijn klachten waardoor je je echt naar kan voelen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik had idd bij beide zwangerschappen last van maagzuur. Toen hielpen wel veel producten.
Ik heb sowieso wel een gevoelige maag. En ook is 11 jaar geleden een spastische darm geconstateerd. Ik verdraag al jaren slecht gekruid eten en gefrituurd eten. Dit vermijd ik bijna altijd. Af en toe zondig ik en dan moet ik dat snachts bekopen met pijn en zuur maar alles wat ik slik helpt wel en nu helpt helemaal niets. Het verlicht zelfs niet. En in de nacht staat Mn bed al omhoog en nog vloeit het omhoog, zelfs als ik zit hou ik de urenlang de pijn.
Maar mijn hele spijsvertering is van slag, heb ook heel veel aandrang en dan een heel mini beetje flink dunne ontlasting.
Het voelt wel hopeloos maar het doet me wel een beetje inzien dat stress een grote rol speelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat vooral de stress die je ervaart over het geen grip krijgen op je klachten veel invloed heeft nu. Misschien kan een psycholoog je goed helpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan er overheen lezen maar heb je een maagonderzoek gehad?

Ikzelf heb vd klachten voor ik zwanger raakte pantaprazol gehad (en in de wens en zs en nu omeprazol) dit werkt voor mij supergoed ik heb al een hele lange periode geen maagklachten gehad en ook in vermindere mate darmklachten (pds)
Alle reacties Link kopieren
Ook geen sinaasappel of chocolade nemen.
Helpt een dik half uur kauwgom kauwen wel?
En bel morgen je dokter voor doorverwijzing.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu nog geen maagonderzoek gehad, hopelijk deze week. Had het al veel eerder willen krijgen maar mijn dokter vond dit nog niet nodig maar ik ga ervan uit dat dit nu wel gaat gebeuren.
Ik weet dat een hele hoop mensen in mijn omgeving omeprazol krijgen en wat hun goed helpt, ik heb deze juist niet gehad. Kan dat morgen eens aankaarten
Omeprazol kan je los kopen bij kruidvat, apotheek enz. Maar sowieso is het gebruikelijk om dit soort medicatie minimaal 2 weken te gebruiken voor je goed kan inschatten of het goed werkt. Het klinkt alsof je heel veel medicatie kort achter elkaar hebt geprobeerd en niet 1 ding voor langere tijd.
Maar goed, ik zou morgen idd nog eens met de huisarts overleggen voor een maagonderzoek dan.
Vraag je huisarts om omeprazol
Alle reacties Link kopieren
Kan me best voorstellen dat je radeloos wordt als je je ziek wordt en je hebt geen logische verklaring.

Ik kan alleen maar zeggen wat ik doe als ik last van een brandend gevoel in mijn maag krijg en dat is een halve theelepel maagzout nemen van het merk Gimborn, dacht ik. Dat is hetzelfde als natriumbicarbonaat; bakpoeder. Het werkt goed, maar het is wel een gedoe; een kommetje pakken, daar poeder in gooien, water erbij en dan dat zout-sodaachtige goedje opdrinken.

Brandend maagzuur (of tenminste zo'n soort gevoel in mijn maag) krijg ik als ik vettige dingen heb gegeten, dus een blokje kaas of vette vis extra bovenop mijn gewoonlijke eten. Ik krijg het ook soms, zomaar, zonder reden, van banaan.

Omeprazol of ranitidine slik ik alleen maar bij ontstekingremmende pijnstillers, maar dat gebeurt maar hooguit eens per jaar. Omeprazol lijkt extra maagpijn te geven, maar ik heb daar nog eens op gegoogeld en dat kan dus niet dus het zal toeval zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Vind je klachten helemaal niet passen bij zuurbranden. Pijn en misselijkheid horen daarbij. Niet het gevoel dat je brandt en je hebt ook al een maagzuurremmer dus het kan ook eigenlijk niet
Esomeprzol is broertje van omeprazol werking is hetzelfde: remt de aanmaak maagzuur
In hoeverre houdt je je klachten in stand door er zoveel zorgen over te hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven