Gezondheid alle pijlers

Maagklachten/zweer

04-03-2019 19:23 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik enkele ervaringsverhalen/tips willen horen.

Sinds een tijd vage klachten (maag). Maand geleden kwam er "opeens" snachts wat bloed omhoog (nadat ik 2 dagen lichte maagpijn had gehad).

Ik heb toen bloed moeten prikken op de helo-bacterie. Deze heb ik dus niet. Wel meer maaggerelateerde klachten gekregen sindsdien. Soms een bloedsmaak, lucht in m'n maag, steken maag/rug en als mijn maag leeg is of ik ben erg moe, dan begin ik te kokhalzen (paar keer per week).

Huisartsbezoekje staat deze week weer op de planning. Maar ondertussen zou ik alvast graag wat tips willen hebben. Alcohol, koffie en chocolade is niet goed, maar wat nog meer niet en wat juist wel? Google brengt mij niet veel verder:(

Verder, iemand bekend met maagontsteking/zweer, zonder de helo-bacterie?

Heel erg bedankt alvast!
Sorry verkeerd gelezen
Alle reacties Link kopieren
Klinkt heel naar TO, goed dat de afspraak met de huisarts al staat, gek dat je niet gelijk verwezen bent voor een maagonderzoek. Je kan het beste vet eten mijden, voor de verwerking hiervan maakt je maag meer zuur aan en heb je dus meer pijn, hetzelfde geld voor alle zuivel. Ook hard/krokant eten geeft irritatie, dus dingen zoals nootjes, chips (zijn sws ook vet) en crackers. Wat je het beste kan eten is gepureerd en zacht eten, soep van knolgroente, peulvruchten, brood en dergelijke.
Ik heb wat jij hebt. Ik heb een gastroscopie gehad en slik 40 mg omeprazol elke dag.
Alle reacties Link kopieren
Wat bekend staat om zijn goede verteerbaarheid is witte gekookte rijst met kip.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
04-03-2019 19:35
Ik heb wat jij hebt. Ik heb een gastroscopie gehad en slik 40 mg omeprazol elke dag.
Had/heb je ook een maagzweer/ontsteking? Of is dat vastgesteld?
Alle reacties Link kopieren
Geel schreef:
04-03-2019 19:31
Klinkt heel naar TO, goed dat de afspraak met de huisarts al staat, gek dat je niet gelijk verwezen bent voor een maagonderzoek. Je kan het beste vet eten mijden, voor de verwerking hiervan maakt je maag meer zuur aan en heb je dus meer pijn, hetzelfde geld voor alle zuivel. Ook hard/krokant eten geeft irritatie, dus dingen zoals nootjes, chips (zijn sws ook vet) en crackers. Wat je het beste kan eten is gepureerd en zacht eten, soep van knolgroente, peulvruchten, brood en dergelijke.
Bedankt!
Isabellarose- schreef:
04-03-2019 19:35
Ik heb wat jij hebt. Ik heb een gastroscopie gehad en slik 40 mg omeprazol elke dag.
To weet nog niet wat ze heeft, hoe kan jij dat dan al wel weten?
Nee okay. Maar bij mij is het ook na wegstrepen van een aantal andere mogelijke opties vastgesteld en toen een gastroscopie om dat te bevestigen.
Ik had ook geen bacterie. Ik had zweren in maag en twaalfvingerige darm.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt opteren voor een snel maagonderzoek met een camera.

Een maagbloeding forse maagbloeding echt levensgevaarlijk zijn. Wanneer er wat meer dan een beetje bloed om hoog komt dan moet je direct naar de eerste hulp. Je kan in shock komen (en overlijden).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-03-2019 19:49
Ik zou echt opteren voor een snel maagonderzoek met een camera.

Een maagbloeding forse maagbloeding echt levensgevaarlijk zijn. Wanneer er wat meer dan een beetje bloed om hoog komt dan moet je direct naar de eerste hulp. Je kan in shock komen (en overlijden).
Ja ik geloof dat een forse maagbloeding heel erg weinig voorkomt. Maar in 1 of 2 procent van de gevallen en daarbij hebben mensen vaak dan ook "ergere" klachten.

Zit mij inderdaad alleen niet lekker dat we nu weer een maand verder zijn, de klachten erger worden en ik nog steeds niet (in ieder geval) een remmer of iets heb gekregen:(
Ik spuugde idd ook bloed, en had gitzwarte ontlasting
Alle reacties Link kopieren
Even een update;

Inmiddels omeprazol gekregen.
Merk alleen na een paar dagen nog geen verschil:(

Zolang ik "eet" en vlak daarna gaat het goed. Zodra eten zakt begin ik weer met kokhalzen. Kokhalzen lijkt ook vaker voor te komen.

Zit de halve dag aan de lolly's. Dat zorgt ervoor dat ik in ieder geval niet ga kokhalzen, maar goed, lijkt mij weer niet goed voor mijn maag.

Morgen maar weer bellen met de huisarts. Verdere tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Bij deze klachten hoor je een endoscopie te krijgen!
Alle reacties Link kopieren
Ja ik denk dat ik dat straks ook ga opperen. Vanwege mijn leeftijd en het niet hebben van de bacterie is de kans op iets "ernstigs" natuurlijk klein, maar dan is alles maar uitgesloten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven