Gezondheid alle pijlers

Ik stop met roken!

06-03-2019 23:50 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké, hier zijn vast al talloze topics over geschreven, máár.... Ik ga stoppen met roken! Het moment dat ik volledig achter mijn beslissing om te stoppen sta, is eindelijk gekomen. Ik ben van plan om hier een soort van 'updates' te geven, ook zodat ik zelf mijn weg naar een rookvrij leven (wat klinkt dat zoetsappig) terug kan lezen.

Zijn er mensen die hun (succes)verhaal willen delen? Misschien zijn er nog mensen die goede tips hebben?

Ik stop overigens met een hulpmiddel, omdat eerdere pogingen op basis van wilskracht mislukt zijn. Zojuist heb ik mijn eerste tabletje genomen.

Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet if je veel hebt aan mijn verhaal, maar je vraagt er om: ik heb jaren vrij stevig gerookt. Mijn lief had er een hekel aan, dus heb ik mijn laatste pakje weggegooid en nooit meer gerookt.

Jaren later, na zuekenhuisonderzoek ivm tamelijk vervelende (long)ziekte complimenten: “het is maar goed dat u nooit gerookt heeft, we zien dat u los van deze ziekte erg gezinde, grote longen hebt”. Dat vond ik dan wel weer leuk. Stoppen heeft zin.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie, alles is welkom. Je laat zien dat stoppen loont. Gaat het nu weer goed met je?
Alle reacties Link kopieren
Hessler schreef:
06-03-2019 23:55
Bedankt voor je reactie, alles is welkom. Je laat zien dat stoppen loont. Gaat het nu weer goed met je?
Ja hoor, het is allemaal al jaren geleden. Die ziekte is nooit “over” verklaard, maar al jaren geen last meer van. En mijn longen zijn nog steeds uitzonderlijk groot, schijnt een goed teken te zijn :)

Succes met stoppen!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
07-03-2019 00:01
Ja hoor, het is allemaal al jaren geleden. Die ziekte is nooit “over” verklaard, maar al jaren geen last meer van. En mijn longen zijn nog steeds uitzonderlijk groot, schijnt een goed teken te zijn :)

Succes met stoppen!
Gelukkig! Dankjewel :)
Alle reacties Link kopieren
Je kan het!
Schrijf dat met lippenstift op de spiegel zodat je houvast hebt op de moeilijke momenten want die gaan komen.
En gewoon geen pakje meer kopen, dat helpt ook.
Alle reacties Link kopieren
Lippenstift heb ik niet :-$ Misschien is het een optie op die van mijn vriendin te lenen ;) Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan, succes!
Alle reacties Link kopieren
:D misschien lippenstift proberen als vervanger? Ook iets in je handen, ook iets tussen je lippen :biggrin:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Hmm, hoe zou dat overkomen denk je? :D Ik ben, even voor de duidelijkheid, niet van het vrouwelijke geslacht ;)
Alle reacties Link kopieren
Hessler schreef:
07-03-2019 00:12
Hmm, hoe zou dat overkomen denk je? :D Ik ben, even voor de duidelijkheid, niet van het vrouwelijke geslacht ;)
Dat was me duidelijk :D
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
07-03-2019 00:15
Dat was me duidelijk :D
:')
Ik lees je topic en denk: o ja, dat hebben we ook achter de rug.
Heb ook tientallen jaren gerookt en ben gestopt, nou ja na een paar valse starts maar toch steeds weer gestopt na een paar uitglijers.
De laatste, geslaagde keer ook met hulpmiddel: een vaper met vloeistof van 6mg nicotine, daarna 3 en 0.

Als ik echt een zwak moment had kon ik dan een paar trekjes van die vaper nemen en was ik weer koest. Wat gebruik je zelf voor stopmiddel? Ik heb ook Zyban gebruikt maar kon er niet goed tegen.

Kan wel zeggen dat ik heel blij ben dat ik er nu echt niet meer aan denk, ook niet als ik me heel rot voel, of juist als je even ergens met een kop koffie zit. De vaper was ik kwijt, ik vergat een nieuwe vaper te kopen kortom: ik ben er wel vanaf!

Pas kwam ik die vaper achterin een kast toch weer tegen mét flesje nog ongeopende vloeistof, ik vond het niet lekker meer. Zo fijn dat ik van die dwang tot roken verlost ben, dat gun ik je ook. Bij mij verdween de ergste trek al vrij snel, ook wel omdat je bijna nergens meer mag roken. Net zoals je je als roker erbij neerlegt dat je in de bus of trein niet kan roken al wil je nog zo graag :)

Nog een tip: installeer een app die bijhoudt hoeveel sigaretten je niet gerookt hebt, hoe lang al, hoeveel geld je hebt bespaard enz. Die van mij was www.ikstop.nu, was wel leuk om de teller op te zien lopen :D
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie, Sad! Ik stop met Tabex, wat volgens mij hetzelfde middel is als wat jij beschreef. Ik heb het ook al eens geprobeerd met een vape, maar dat mislukte totaal. Ik moet echt van de handeling op zich af. Ik rook voorlopig dus nog even door in combinatie met de Tabex. Dat moet er voor zorgen dat ik straks geen zin meer heb in een sigaret, op dat moment stop ik.

De app ga ik vanaf die dag dus gebruiken :)

Bedankt voor je tips!
Hessler schreef:
07-03-2019 00:39
Bedankt voor je reactie, Sad! Ik stop met Tabex, wat volgens mij hetzelfde middel is als wat jij beschreef. Ik heb het ook al eens geprobeerd met een vape, maar dat mislukte totaal. Ik moet echt van de handeling op zich af. Ik rook voorlopig dus nog even door in combinatie met de Tabex. Dat moet er voor zorgen dat ik straks geen zin meer heb in een sigaret, op dat moment stop ik.

De app ga ik vanaf die dag dus gebruiken :)

Bedankt voor je tips!
Van Tabex heb ik ook wel gehoord, dat is dacht ik beter te verdragen, minder bijwerkingen!? Tenminste dat las ik op alle stoppen met roken-sites die ik tegenkwam toen ik net stopte :D
Wel goed de bijsluiter lezen of opzoeken in het Nederlands zodat je weet of je nou last hebt van ontwenningsverschijnselen of de tabex.

Ik vond het snel makkelijk gaan en vapen is voor sommigen DE oplossing; anderen vinden het gewoon niks en weer anderen vapen non-stop. Prima hoor maar ik wil gewoon zo weinig mogelijk troep in mijn longen meer en de eerste berichten dat bepaalde smaakjes ook niet zo best zijn om te dampen maakten dat ik dacht: ik ben nu ook klaar met dat vapen al heeft het wel wat voordelen, geen vuur meer, geen stank.

Pas was ik eventjes naar een verjaardag gegaan eind van de middag, anderen rookten op het balkon en dit keer dacht ik echt niet meer: ik wil ook. Wel: hou die deur eens dicht, het stinkt.
Terwijl ik heel nerveus was, ik kende er niemand en de sfeer was nogal saai. Normaal wilde ik dan juist gaan roken en dat is echt over.
Ik weet nu dat het niet gezelliger wordt als je gaat roken: het doodt de tijd hooguit een beetje.
Af en toe een update doen hier hoor!
anoniem_648f5a0e87365 wijzigde dit bericht op 07-03-2019 01:57
Reden: typo
4.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga zeker kleine updates plaatsen, voornemen is elke dag. Kijk maar of je dat interessant genoeg vindt ;)

Wel knap! Dat zijn inderdaad de momenten die mij het moeilijkst lijken.. Maar, ik heb goede moed.

De Tabex geeft inderdaad minder (lees: geen) bijwerkingen. Verschillende collega's zijn inmiddels gestopt met hulp van Tabex. Zelf ben ik psychiatrisch verpleegkundige, dus ik heb uiteraard de bijsluiter al even gecheckt. Toch bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Mijn man kreeg een half jaar geleden een hartinfarct, en rookt sindsdien niet meer.
De eerste maanden had hij naar eigen zeggen nergens last van, misschien ook wel logisch, want de schrik na zo'n infarct zat er goed in. Maar de laatste tijd krijgt hij op de gekste momenten toch weer zin in een sigaret. Hij negeert dat gevoel en zegt tegen mij dat die opwelling maar een paar seconden duurt. En dan is 't weer voorbij.

Hij is wel wat meer gaan snoepen, maar dat wordt met de tijd ook minder merk ik.
Roken is volgens hem dan ook geen optie meer, en die gedachte motiveert hem enorm om nooit meer een sigaret aan te raken.

Ik wens je heel veel succes, en hoop van harte dat het je lukt om nooit meer te roken.
Fuck die spaarrekening, ik stack in schoenendoos
Alle reacties Link kopieren
Beau-ter-Ham schreef:
07-03-2019 02:16
Mijn man kreeg een half jaar geleden een hartinfarct, en rookt sindsdien niet meer.
De eerste maanden had hij naar eigen zeggen nergens last van, misschien ook wel logisch, want de schrik na zo'n infarct zat er goed in. Maar de laatste tijd krijgt hij op de gekste momenten toch weer zin in een sigaret. Hij negeert dat gevoel en zegt tegen mij dat die opwelling maar een paar seconden duurt. En dan is 't weer voorbij.

Hij is wel wat meer gaan snoepen, maar dat wordt met de tijd ook minder merk ik.
Roken is volgens hem dan ook geen optie meer, en die gedachte motiveert hem enorm om nooit meer een sigaret aan te raken.

Ik wens je heel veel succes, en hoop van harte dat het je lukt om nooit meer te roken.
Heftig zeg! Zonder te zeggen dat het absoluut van het roken komt, ik hoop zo'n 'waarschuwing' voor te zijn.. Gezondheid is de meest belangrijke overweging voor mij om te stoppen. Heel erg bedankt, ik ben er van overtuigd dat het me gaat lukken!
Kreeg je tabex van de dokter?
Alle reacties Link kopieren
Heel goed dat je ermee bezig bent te stoppen; ik ken genoeg patiënten met COPD die door het roken longcapaciteit zijn verloren en nu een piepende ademhaling hebben bij elke inspanning, zelfs wandelen, en sommigen zelfs in rust. Brrr .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gerookt van mijn 16e tot mijn 25e. Cold turkey gestopt, inmiddels bijna 24 jaar rookvrij en ik voel me beter dan ooit. Heb altijd stevig gerookt, pakje per dag. Heb pas uitgerekend dat ik ruim 2000 euro per jaar bespaar met die prijzen van tegenwoordig. Is zeker een stok achter de deur.
Ik heb van mijn 15e tot mijn 30e veel gerookt. Op een gegeven moment dacht ik "ooit ga ik stoppen". Daar schrok ik van! Maar toen heb ik besloten dat niet te forceren, maar te wachten tot het moment kwam dat ik er klaar voor was. Dat was ongeveer 2 jaar later. Toen ben ik in een keer gestopt. Het lastigste vond ik eigenlijk dat ik telkens mijn hand uitstak naar mijn pakje shag, maar dat was er niet meer. Echt moeten wennen aan het gebrek van die activiteit.
Maar......ik voelde me al snel beter, kon weer rennen zonder gelijk buiten adem te zijn. En heerlijk, ik stonk niet meer zo en mijn huis ook niet.

Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Goed zo!!
Ik ben 5 maanden geleden gestopt (dmv vapen) daar nu ook helemaal mee gestopt. Blijft soms lastig maar ben echt nog iedere dag blij dat ik van die vieze stink gewoonte af ben!!!
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft een andere zelf-aanpak nodig denk ik, maar voor mij werkt uitstellen van roken, snoepen e.d. het beste.

"Word ik nou wel gelukkiger als ik nu die sigaret neem, ook op de langere termijn?"

"Is dat genot het waard dat ik morgen weer wanhopig voor de spiegel sta; die vijf minuten roken of eten? "

"Per slot van rekening hoef ik alleen vandaag niet meer te roken/eten. Dat is toch wel vol te houden? Morgen is een andere dag, dan kijk ik wel weer"

Succes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik ben ook gestopt met een tabletje. En ik moet zeggen dat ze echt hielpen. Ik kreeg minder zin in een sigaret en na twee weken die tabletten gepakt te hebben stak ik een sigaret op en werd ik een potje misselijk. Toen niets meer aangeraakt. Het was ook de bedoeling dat ik ze iets van 12 weken zou nemen maar ik heb ze na 4 weken de deur uit gedaan. Ik werd er heel vlak/apatisch van. Succes ermee! Ik ben nu al langer dan een jaar gestopt en ik mis het niet. Hopelijk geld dat voor jou ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven