Gezondheid alle pijlers

Teruggetrokken trommelvliezen

07-03-2019 09:15 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim 3 maanden loop ik nu met teruggetrokken trommelvliezen. Word er niet goed van. Ben al drie keer bij de huisarts geweest, 2 neussprays en 2 soorten oordruppels verder en er is nog niks veranderd.
Laatste keer was ik bij een vervangende huisarts die vroeg of ik ‘s nachts met mijn mond open sliep, wel wie niet?
Of ik dan met een plakkertje mijn mond kon dichtplakken. Verder had hij het advies om 40x per dag te klaren. Een advies wat ik zeker niet ga opvolgen. Mijn buizen van eustachias zijn te wijd, hierdoor hoor ik soms ineens keihard alles, inclusief mijn eigen ademhaling.
Het plaatsen van buisjes wordt afgeraden bij te wijde buizen.
Ik ben in het verleden al bij verschillende oorartsen geweest, ik heb namelijk ook nog ziekte van meniére.
Ik ben eigenlijk op zoek naar tips en ervaringen, misschien dat iemand dit ook gehad heeft en weet waar het aan lag. Het advies voor een doorverwijzing naar kno arts zoek ik niet.

Ik heb heel internet al uitgekamd maar verder dan buisjes kom ik niet.

Iemand een gouden tip?
Alle reacties Link kopieren
Ben je voor dit probleem al eens naar een oorarts geweest ?
Alle reacties Link kopieren
Door te klaren maak je de druk aan de binnenkant van je trommelvlies gelijk aan de druk aan de buitenkant van het trommelvlies.

Klaren moet je NOOIT met geweld doen, maar heel lichtjes. Neus dichtknijpen en voorzichtig druk opbouwen. Dit mag geen pijn doen. Met je kaken heen en weer bewegen en slikken wil ook helpen.

In een gezonde situatie doe je dit eigenlijk de hele dag. Bij jou niet, dus moet je het wat helpen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
07-03-2019 09:42
Door te klaren maak je de druk aan de binnenkant van je trommelvlies gelijk aan de druk aan de buitenkant van het trommelvlies.

Klaren moet je NOOIT met geweld doen, maar heel lichtjes. Neus dichtknijpen en voorzichtig druk opbouwen. Dit mag geen pijn doen. Met je kaken heen en weer bewegen en slikken wil ook helpen.

In een gezonde situatie doe je dit eigenlijk de hele dag. Bij jou niet, dus moet je het wat helpen.
Ik heb het net een paar keer geprobeerd, er is geen beweging in te krijgen. Ze zijn dan ook fors teruggetrokken volgens de dokter :-|
Alle reacties Link kopieren
De reden dat ze terug getrokken zijn is omdat de druk binnen in het oor lager is dan aan de lucht aan de buitenkant van het oor.

Door te klaren, Druckausgleich (Duits) of equilising(Engels) krijg je de druk gelijk en zal het trommelvlies weer in de neutrale stand komen. De Duitse en Engelse termen zijn dan ook meer correct dan het Nederlandse woord klaren.

Klaren is ook een techniek. Niet forseren, maar langzaam proberen. Kauwgom kauwen wil ook wel eens helpen, net als geeuwen. Op een bepaald moment kan het steeds makkelijker worden. Een buisje zorgt gewoon voor een open gat in het trommelvlies waardoor de druk gelijk blijft. Een soort ventiel die de onder- of overdruk aan de binnenkant opheft. Maar ja, dat is dan ook een verbinding voor andere stoffen. En een buisje kan er ook weer uitvallen, je kan litteken weefsel krijgen waardoor het trommelvlies stugger wordt. Een een stugger trommelvlies "klaart" moeilijker.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Oh Ja dat heb ik ook wel eens gehad, heel irritant. Ik kon dan alleen maar in een kamer zijn waar niemand was want van een kopje dat op tafel gezet werd, werd ik al gek.

Bij mij hielp neusspray dan wel en veel gapen.
Alle reacties Link kopieren
Hallo.
Ik heb het ook eerst had ik last van me holtes zat een cyste op ik kreeg voor me oor en me holte klachten fluticason neusspray helaas kom ik er niet meer vanaf maar als ik het een paar dagen vergeet krijg ik weer een samen getrokken trommelvlies en als ik dan weer een paar dagen gebruik is het gelukkig weer weg
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
07-03-2019 10:32
De reden dat ze terug getrokken zijn is omdat de druk binnen in het oor lager is dan aan de lucht aan de buitenkant van het oor.

Door te klaren, Druckausgleich (Duits) of equilising(Engels) krijg je de druk gelijk en zal het trommelvlies weer in de neutrale stand komen. De Duitse en Engelse termen zijn dan ook meer correct dan het Nederlandse woord klaren.

Klaren is ook een techniek. Niet forseren, maar langzaam proberen. Kauwgom kauwen wil ook wel eens helpen, net als geeuwen. Op een bepaald moment kan het steeds makkelijker worden. Een buisje zorgt gewoon voor een open gat in het trommelvlies waardoor de druk gelijk blijft. Een soort ventiel die de onder- of overdruk aan de binnenkant opheft. Maar ja, dat is dan ook een verbinding voor andere stoffen. En een buisje kan er ook weer uitvallen, je kan litteken weefsel krijgen waardoor het trommelvlies stugger wordt. Een een stugger trommelvlies "klaart" moeilijker.
Hoe komt het dat jij hier zoveel van weet?
Nee dat hele buisjesverhaal wil ik zeker niet.
Hoe komt het dat de druk lager is in het binnenoor? Er moet toch ergens een reden voor zijn dat dit ineens zo is gekomen? (Nee niet gevlogen, verkouden, zwemmen)
Alle reacties Link kopieren
Girafjes schreef:
07-03-2019 11:03
Oh Ja dat heb ik ook wel eens gehad, heel irritant. Ik kon dan alleen maar in een kamer zijn waar niemand was want van een kopje dat op tafel gezet werd, werd ik al gek.

Bij mij hielp neusspray dan wel en veel gapen.
Alles klinkt inderdaad keihard. Al maanden.
Alle reacties Link kopieren
San1047 schreef:
07-03-2019 11:23
Hallo.
Ik heb het ook eerst had ik last van me holtes zat een cyste op ik kreeg voor me oor en me holte klachten fluticason neusspray helaas kom ik er niet meer vanaf maar als ik het een paar dagen vergeet krijg ik weer een samen getrokken trommelvlies en als ik dan weer een paar dagen gebruik is het gelukkig weer weg
Oeh klinkt niet fijn..
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
07-03-2019 13:25
Hoe komt het dat jij hier zoveel van weet?
Nee dat hele buisjesverhaal wil ik zeker niet.
Hoe komt het dat de druk lager is in het binnenoor? Er moet toch ergens een reden voor zijn dat dit ineens zo is gekomen? (Nee niet gevlogen, verkouden, zwemmen)
Voor de oorzaak en de oplossing, daar moet je toch echt voor naar je eigen arts gaan. Die kan het beste beoordelen in jouw specifieke situatie wat er aan de hand is en wat de oplossing zou kunnen zijn.

Spoelen met zout water kan de slijmvliezen rond het keel-neus-oor-gebied slinken. Dit kan in sommige situaties verlichting geven. Overleg dit anders met je huisarts en of apotheek.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je dat je buis van Eustachius te wijd is, TO?
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
07-03-2019 13:43
Voor de oorzaak en de oplossing, daar moet je toch echt voor naar je eigen arts gaan. Die kan het beste beoordelen in jouw specifieke situatie wat er aan de hand is en wat de oplossing zou kunnen zijn.

Spoelen met zout water kan de slijmvliezen rond het keel-neus-oor-gebied slinken. Dit kan in sommige situaties verlichting geven. Overleg dit anders met je huisarts en of apotheek.
Dokter weet het ook niet. Het lijkt ze verder ook niet echt te boeien. ‘Gaat vanzelf over’ dat soort uitspraken.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
07-03-2019 13:48
Hoe weet je dat je buis van Eustachius te wijd is, TO?
Jaren geleden van de kno arts gehoord. Tuba apperta heet het. Gelukkig niet zo vaak last van.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
07-03-2019 13:56
Jaren geleden van de kno arts gehoord. Tuba apperta heet het. Gelukkig niet zo vaak last van.
Waarom wil je per se niet terug naar de kno arts?
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
07-03-2019 14:02
Waarom wil je per se niet terug naar de kno arts?
Ben ik wel een beetje klaar mee ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven