Gezondheid alle pijlers

Sertraline antidepressiva

13-03-2019 20:42 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allen,

Ik heb dringend hulp nodig.
Ik ben 20 jaar en erge last van stemmingswisselingen. Het ene moment ben ik blij en een soort euforisch gevoel, het andere moment ben ik lichtelijk down en hee snel geirriteerd en opgehaast. Dit kan verschillen tussen de 10 minuten, maar ook een aantal uur. Nu heb ik sertraline (antidepressiva) meegekregen van de huisarts en ik start nu met 25 mg per dag (het minimale). Ik lees alleen de bijwerkingen en die geven aan dat het de eerste twee weken je problemen kan verergeren. Nu ben ik ook nog eens ongesteld. Het is de eerste dag en ik heb het ongeveer 5 uur geleden ingenomen, maar ben erg gevoelig voor het zogenoemde “placebo-effect” dus ik maak mezelf nu helemaal gek. Kan iemand me advies/ervaringen meebrengen? Is het normaal dat ik nu het gevoel heb dat ik extra geirriteerd en gevoelloos ben? Of kan dat echt alleen bij een hogere dosis? Ik heb letterlijk het gevoel alsof ik gek ben en continu met rare gedachtes door mn hoofd!!
Alles kan, maar het klinkt alsof je je druk maakt en daardoor opgefokt raakt.
Mijn ervaring is dat ik de eerste dagen niet zo heel veel merk. Ik vind juist het nadeel van de AD dat zowel de werking als de bijwerkingen er langzaam insluipen. Ik merk vaak pas na het stoppen wat ze me voor ellende hebben gebracht.

Sterkte in ieder geval
Alle reacties Link kopieren
Ben je alleen? Is er iemand die je vertrouwd, waar je nu naartoe kan?

Ik weet niet hoe snel zoiets werkt en of je nu een placebo effect voelt of de werkelijkheid.

Het kan hoe dan ook beangstigend zijn. Misschien voelt het fijner als iemand dan op de hoogte is en je een paar keer op een dag checkt, hoe het met je gaat.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit 1 pil clomipramine genomen (20 mg). En was blij dat mijn moeder bij me was. Want mijn klachten werden 100 keer erger. o_o Ik heb me daarna nog 3 dagen vreemd/zweverig gevoeld en nooit meer antidepressiva aangeraakt. Ik zou dit niet alleen doen als ik jou was. Bel iemand op om tot rust te komen. En bedenk je dat het pilletje wel weer uit werkt, de ergste symptomen duren een dag.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat je je zo voelt.
Hoop dat de berichten je geruststellen.
Je kunt anders de Huisartsenpost om advies / gerustelling vragen. Of hier kun je een luisterend oor vinden;

https://www.deluisterlijn.nl
Alle reacties Link kopieren
Laat eerst eens goed uitzoeken of je niet bipolair bent. Zo klinkt het namelijk een beetje. Als dat zo is, moet je beslist niet enkel antidepressiva slikken want dan heb je een grote kans om (nog) manisch(-er) te worden.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Idioot dat huisartsen dit mogen voorschrijven. Er is maar 1 beroepsgroep die hiervoor doorgeleerd heeft en dat zijn psychiaters. Ik zou dus direct een doorverwijzing vragen naar een psychiater. Onze huisarts weigert zelfs antidepressiva voor te schrijven, “is mijn vak niet en het zijn te heftige middelen”, zegt hij zelf.
Alle reacties Link kopieren
fayanna schreef:
13-03-2019 22:40
Laat eerst eens goed uitzoeken of je niet bipolair bent. Zo klinkt het namelijk een beetje. Als dat zo is, moet je beslist niet enkel antidepressiva slikken want dan heb je een grote kans om (nog) manisch(-er) te worden.


Hallo zeg. Zo klinkt het helemaal niet en weet je wel wat je zegt? Gelukkig is een bipolaire stoornis heel zeldzaam. TO is nu al in de war, ga jij nig even dit in haar hoofd brengen.

TO, bel je huisarts en ga naar een psychiater. Met alleen een huisarts en het internet kom je echt niet verder.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de tips mensen, en nee ik ben geen bipolair (dacht ik eerst zelf ook aan) maar bij een bipolair gaat het om een steeds langere periode van een bepaald gevoel. Ik heb het over de gehele dag door. Maargoed volgende dag, 3 uur geslapen en dingen gehoord die er niet waren, wel heel zachtjes maar was heel angstig. Ik maak mezelf echt gek denk ik. Dit is niet normaal toch?
Hmm, ja de eerste week of twee kunnen wel minder zijn, bij mij viel het met sertraline wel reuze mee. Werd er zelfs wel een beetje relaxed van meteen, soort van stoned. Paar daagjes maar hoor. Probeer afleiding te zoeken, want van navelstaren wordt je para van elk miniem dingetje! Of kruip onder een dekentje met Netflix en wacht tot het morgen is. Als het echt niet gaat kan je er mss een oxazepam ofzo bijkrijgen voor tijdens de opbouw, of met nog lagere dosis beginnen, druppels eventueel. Contact houden met je arts!
Bel je huisarts maar even zou ik zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Iedereen reageert er heel anders op maar bijna iedereen heeft het moeilijk bij de opstartperiode. De ene wordt er hyper en slaaploos door terwijl de ander zich suf voelt en de hele dag kan slapen, verder zijn er mensen die zich emotioneler voelen, meer prikkelbaar of fysiek klachten hebben zoals hoofdpijn, buikpijn, afvallen...
Blijf dat in jouw hoofd houden dat het de medicatie is en dat anderen ook door deze periode moeten. Na 14dagen ben je meestal stabiel en zijn de meeste bijwerkingen voorbij.
Hou contact met jouw huisarts en stel die op de hoogte van de bijwerkingen. Jouw huisarts zal jou dan kunnen zeggen wat je eventueel kan doen of op consultatie laten komen.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
14-03-2019 07:35
Hallo zeg. Zo klinkt het helemaal niet en weet je wel wat je zegt? Gelukkig is een bipolaire stoornis heel zeldzaam. TO is nu al in de war, ga jij nig even dit in haar hoofd brengen.

TO, bel je huisarts en ga naar een psychiater. Met alleen een huisarts en het internet kom je echt niet verder.
Hallo zeg terug! Waarom ga jij er automatisch van uit dat ik niet zou weten wat ik zeg? Zo'n 2% van de bevolking is bipolair dus dat is helemaal niet zo zeldzaam. Ik ben het zelf al 18 jaar, dus weet uitstekend war ik het over heb. Stel dat to bipolair is en dit niet onderkend wordt, dan zal ze van enkel antidepressiva ws alleen maar slechter worden. Lijkt me een heel goede reden om het aan de orde te stellen!
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Yessie1999 schreef:
14-03-2019 08:46
Bedankt allemaal voor de tips mensen, en nee ik ben geen bipolair (dacht ik eerst zelf ook aan) maar bij een bipolair gaat het om een steeds langere periode van een bepaald gevoel. Ik heb het over de gehele dag door. Maargoed volgende dag, 3 uur geslapen en dingen gehoord die er niet waren, wel heel zachtjes maar was heel angstig. Ik maak mezelf echt gek denk ik. Dit is niet normaal toch?
Het zou nog steeds een bipolaire stoornis kunnen zijn. Het klinkt een beetje als een gemengde episode. Ik weet uit ervaring hoe dat is. En ook dat dat iets is waar een huisarts echt geen verstand van heeft. Ik zou je toch aanraden een goede diagnose te laten stellen door een psychiater.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
14-03-2019 07:31
Idioot dat huisartsen dit mogen voorschrijven. Er is maar 1 beroepsgroep die hiervoor doorgeleerd heeft en dat zijn psychiaters. Ik zou dus direct een doorverwijzing vragen naar een psychiater. Onze huisarts weigert zelfs antidepressiva voor te schrijven, “is mijn vak niet en het zijn te heftige middelen”, zegt hij zelf.
Wist je dat artsen, ook psychiaters maar weinig weten van anti-depressiva?
Ze weten niet welk middel bij welke patient gaat werken.
Ze weten niet in hoeverre die last krijgt van bijwerkingen.
En ze weten ook niet precies hoeveel dosering een patient moet krijgen.
Ze proberen grotendeels wat totdat het goede middel en dosering gevonden is.

Verschil is alleen dat een psychiater 3 keer zo duur is. ..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven