Gezondheid alle pijlers

Fluoxetine/Prozac en nachtzweten; iemand tips?

16-03-2019 13:54 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds December slik ik Fluoxetine voor mijn postpartum depressie. Dat gaat heel goed. Het duurde een week of 4 voor ik "ingeregeld" was en na 6 weken voelde ik echt een soort van "switch" omgaan in mijn hoofd waarna ik veel helderder werd en goed kon werken aan herstel.

Het enige waar ik echt last van heb is nachtzweten. Ik wordt er ook elke nacht regelmatig wakker van en ben dan helemaal klam. Het stinkt gelukkig niet haha. In het begin had ik dit helemaal niet maar ik heb begrepen dat deze vervelende bijwerking ook pas kan beginnen na enkele maanden.

Ik teken ervoor hoor; het is niks vergeleken bij de ellende voor de AD en ik zie het als iets tijdelijks waar ik me bij neerleg.

Maar ik was toch benieuwd of er mensen zijn die misschien tips hebben qua kleding of iets anders wat ik kan doen om het iets minder te maken.

Iemand ervaring en tips?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik had het ook tijdens het gebruik van Venlafaxine en Fluoxetine. Echt verschrikkelijk, had soms een afdruk van mijn lijf in bed in het laken. Zo vies voelde ik me.
Tips heb ik niet, hier hielp niets echt optimaal. Regelmatig douchen en het bed verschonen, raam open laten in de nacht, goed regulerend dekbed. Toen ik overstapte van een ikea naar wollen 4 seizoenen dekbed werd het wel iets minder.
Ik zweette overdag ook als een otter trouwens, als ik mijn sokken aantrok liep het zweet al van mijn gezicht en ik geneerde me er voor.
Ik zit nu aan een TCA Antidepressiva en het zweten is sterk verminderd. Het is helaas een bekende bijwerking van veel soorten SSRI.
Ik slikte Paroxetine toen ik een PPD had.
En had ook last van nachtelijk zweten. Maar er hielp weinig. Weleens geslapen op een handdoek zodat gemakkelijk kon wisselen. Dus natte handdoek eraf, droge erop.
Maar echt fijn slapen vond ik dat niet.
Ik was inderdaad ook soms drijfnat. Zo vies voelt dat.
Ik had een setje kleding in de douche liggen en een washandje, dus ik kon me dan snel even opfrissen.

Voor mij uiteindelijk 1 van de redenen om na 1 jaar langzaam af te bouwen dmv taperingstrips.

Sterkte met je depressie. Het is een zware weg, weet ik uit ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar.. ik slik sinds 2 maanden sertraline en daarvoor flink wat jaren paroxetine en het hoort er helaas bij.. enige tip die ik voor je heb is slapen in een katoenen t-shirt en een extra schone klaarleggen voor als je badend in het zweet wakker word. En ik verschoon mijn bed 2x per week i.p.v. 1x.. is niet anders. Inderdaad liever een beetje zweten dan zonder AD.
Mezelf quoten is niet nodig...
anoniem_349321 wijzigde dit bericht op 16-03-2019 20:41
94.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Sparkle123 Pfff ja echt naar....volgens mij is het bij mij wel iets minder erg dan bij jou. Ben klam maar nog niet zeiknat. Maar het blijft geen fijn gevoel...
Dekbed is al goed. Raam open is wel een goed idee. Dat hadden we vroeger altijd maar sinds de komst van de kleine niet meer. Maar hij ligt tegenwoordig op zijn eigen kamer dus het kan nu wel weer!

@Mandy81 Thanks meis! Het meest heftige heb ik gelukkig gehad en op wat terugvallen na gaat het nu heel goed. Kost gewoon tijd om helemaal de oude te worden. Ik hoop de AD ook niet langer dan max 1 jaar nodig te hebben....
Met een handdoek slapen lukt mij ook niet en helpt ook niet aangezien mijn pyjama als eerste klam is.

@Tattooaddict87 Thanks! Katoenen shirt kan ik wel eens proberen. Heb nu een pyjama van tricot en dat is volgens mij toch deels synthetisch. Goede tip!

Las ook dat bamboe kleding goed helpt maar dat is hartstikke duur. Is dat pure marketing of iemand echt goede ervaring mee?
Mocht je een tip willen wbt het afbouwen, stuur dan een PB.
En hou rekening dat je ook tijdens het afbouwen nog terugvallen kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
We hebben nu weer elke nacht het raam open en dag scheelt een boel! In plaats van elke nacht wordt ik nu misschien twee keer per week nog klam wakker. En dan nog is het veel minder erg.

Zo simpel....en wij sliepen altijd al met raam open maar sinds de komst van de kleine niet meer en dus niet eens aan gedacht.

Alhoewel ik afgelopen week ook ziek ben geweest met koorts en al; wie weet heeft dat ook nog een rol gespeeld in de heftigheid van het nachtzweten daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk moet ik zeggen dat ik persoonlijk nog niet deze klacht heb gehoord bij fluoxetine. Ik weet dat het een bijwerking is (zweten), maar heb hem zelf nog niet van dichtbij meegemaakt.
Heb je dit al voorgelegd aan de huisarts? Of bij wie je deze medicatie hebt voorgeschreven staan? Uiteraard kan je aan jouw behandelaar advies vragen hiervoor.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu Wolky? Al van het nachtelijk zweten af?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven