Gezondheid alle pijlers

Carpaletunnelsyndroom

17-03-2019 14:14 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik vraag me af of er meer jonge vrouwen zijn die te maken hebben gehad met het carpaletunnelsyndroom?
Ik loop nu bij een handkliniek waar ze vertelden dat voornl. zwangere/net bevallen vrouwen hiermee te maken krijgen
of juist vrouwen in de overgang. Het schijnt met hormonen te maken te hebben. Ik ben niet zwanger of net bevallen maar vermoed dat het
echt overbelasting is door teveel muis gebruik. Ik ben helaas van rechts naar links geswitcht toen ik last kreeg rechts en heb
daarom nu twee handen met CTS. Volgende week wordt ik geopereerd aan de eerste hand. Nu ben ik benieuwd of er meer
dames geholpen zijn aan deze klacht en hoe snel je alles weer kon?
Allebei de handen geopereerd, kon eigenlijk met een paar weken alles weer. Alleen niet heel zwaar tillen, toen droeg ik nog wel even een brace.
Alle reacties Link kopieren
Uhm.... Ik ben geloof ik 1 van de weinigen op de afdeling waar ik werk binnen de huishouding die nog niet geopereerd is aan 1 of 2 handen.
Dat zwangere verhaal vind ik raar want iedereen kan het krijgen.
Komt wel meer voor bij zwangere dames, vaak na zwangerschap is het weer weg. Ze opereren wel maar zijn terughoudend bij deze groep.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook tijdens de zwangerschap gehad. Volgens mij omdat ik veel vocht vasthield. Na de bevalling is het weer verdwenen. Erg vervelend gevoel. Succes met de operatie.
Alle reacties Link kopieren
Kreeg het na de zwangerschap aan beide handen. Een hand is geopereerd. Als ik teveel doe (veel schilderen of aarde kruien bv) krijg ik weer last. Geopereerde hand geeft dan minder klachten dan niet geopereerde hand.

Toen niet geopereerde hand wel heel lang klachten gaf heb ik een injectie gehad. Hielp goed. Wel last dus bij zware overbelasting.

Als ik weet dat ik mijn handen teveel ga belasten draag ik mijn braces gewoon weer. Dat scheelt heel erg veel. Ik draag ze dan sowieso ‘s nachts. Bij schilderen doe ik er een handschoen overheen.

Operatie viel erg mee, ik heb uitgebreid mee zitten kijken. Vond de chirurg wel apart, hij wilde het operatiegebied voor mij afschermen. Ik had toen 2 kleine kinderen, dat was wel wat lastiger met het herstel.
Alle reacties Link kopieren
Door de zwangerschap of overgang kan je meer vocht vasthouden. Waardoor de tunnel waarin de zenuw loopt in de pols kleiner wordt, en je druk op de zenuw krijgt. Deze druk kan klachten krijgen.

Afvallen en vocht verliezen, kan dus de klachten doen verminderen.

Verder zijn er nog meer oorzaken voor CTS. Bijvoorbeeld een aangeboren nauwe tunnel, overbelasting, trauma, etc.

Wanneer de diagnose correct is, kan een operatie heel goed helpen. Maar niet alle hand en pols klachten komen door een CTS.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik ken best wat mensen die er last van hebben gehad en er voor geopereerd zijn, ook mannen.

Maar ik heb nog nooit van dat zwangerschapsverhaal gehoord. :@@:
Alle reacties Link kopieren
Heb het inderdaad iedere keer tijdens de laatste maand van mij zwangerschappen gehad, door vocht vasthouden.
Als ik het zou krijgen door andere oorzaak en de oplossing niet zo makkelijk was (bevallen was bij mij voldoende :P ) dan denk ik dat ik zeker voor een operatie zou gaan. Wat een ellendige pijn geeft dat, vooral s nachts.

Sterkte TO, en hopelijk kunnen ze het goed verhelpen!
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
17-03-2019 14:43

Als ik weet dat ik mijn handen teveel ga belasten draag ik mijn braces gewoon weer. Dat scheelt heel erg veel. Ik draag ze dan sowieso ‘s nachts. Bij schilderen doe ik er een handschoen overheen.
Bedankt voor je reactie! Ik ben benieuwd wat voor braces je dan draagt. Aangemeten braces of zelf aangeschafte op internet? Ik heb alleen het laatste nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik word er nu ook van verdacht.
Na 2 weken diclofenac en totaal geen verbetering, heb ik nu voor woensdag een afspraak bij de huisarts.
Hij zei al dat als het niet beter zou gaan, ik naar de neurochirurg zou moeten.

Het gaat om mijn rechterpols.
Het is erg lastig om deze niet te belasten, met 2 kinderen en een man die door zijn werk weinig thuis is.
Alle reacties Link kopieren
polydox schreef:
17-03-2019 14:22
Allebei de handen geopereerd, kon eigenlijk met een paar weken alles weer. Alleen niet heel zwaar tillen, toen droeg ik nog wel even een brace.
Dat geeft hoop. Hoe oud ben je? En moest er bij jou ook min. 6 weken tussen beide operaties in zitten?
Alle reacties Link kopieren
valisa schreef:
17-03-2019 14:52
Ik word er nu ook van verdacht.
Na 2 weken diclofenac en totaal geen verbetering, heb ik nu voor woensdag een afspraak bij de huisarts.
Hij zei al dat als het niet beter zou gaan, ik naar de neurochirurg zou moeten.

Het gaat om mijn rechterpols.
Het is erg lastig om deze niet te belasten, met 2 kinderen en een man die door zijn werk weinig thuis is.
Bij mij zit het hem vooral in de vingers en dan met name de duim en wijsvinger. Geen ervaring met de pols. Goed dat je er bovenop zit,
blijf dit doen. Ik heb de pijn eerst genegeerd en probeerde het met hulpmiddelen op te lossen en daarna
helaas een lange zoektocht naar de juiste hulp. Hoop dat je snel geholpen wordt!
Ik was 40 toen ik geopereerd werd, bij mij zat er 3 maanden tussen weet ik nog wel. Ik vond het appeltje eitje en doe best zware werkzaamheden in mijn privéleven.
Overigens had ik een brace die ik in zo’n zelfhulpwinkel in het ziekenhuis gekocht had bij mij in de buurt, was wel handig voor de maat.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
17-03-2019 14:45
Door de zwangerschap of overgang kan je meer vocht vasthouden. Waardoor de tunnel waarin de zenuw loopt in de pols kleiner wordt, en je druk op de zenuw krijgt. Deze druk kan klachten krijgen.

Afvallen en vocht verliezen, kan dus de klachten doen verminderen.

Verder zijn er nog meer oorzaken voor CTS. Bijvoorbeeld een aangeboren nauwe tunnel, overbelasting, trauma, etc.

Wanneer de diagnose correct is, kan een operatie heel goed helpen. Maar niet alle hand en pols klachten komen door een CTS.
Ik had het inderdaad tijdens zwangerschap door vocht vasthouden. Voordeel was wel dat het na de zwangerschap gewoon weer over was.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er te lang mee doorgelopen, bij de operatie bleek dat ik derde gradatie cts had.
Nu, 3 jaar later nog steeds een zwakke pols. De pijn was wel meteen weg na de operatie, maar pols was lang zwak.
Ik hoor verschillende herstelperiodes.
Van 2 weken tot 2 jaar.
Theekopje2017 schreef:
17-03-2019 15:15
Ik heb er te lang mee doorgelopen, bij de operatie bleek dat ik derde gradatie cts had.
Nu, 3 jaar later nog steeds een zwakke pols. De pijn was wel meteen weg na de operatie, maar pols was lang zwak.
Ik hoor verschillende herstelperiodes.
Van 2 weken tot 2 jaar.
Wat is een derde gradatie?
Op zich raar want een zwakke pols hoort er niet bij.
Alle reacties Link kopieren
Hier op mijn 22e geopereerd aan cts. Heeft een half jaar geduurd voordat ik echt alles weer kon en alle kracht terug had. Na 2 weken wel weer gaan werken maar was eigenlijk onverantwoord.
Alle reacties Link kopieren
83angel schreef:
17-03-2019 15:50
Hier op mijn 22e geopereerd aan cts. Heeft een half jaar geduurd voordat ik echt alles weer kon en alle kracht terug had. Na 2 weken wel weer gaan werken maar was eigenlijk onverantwoord.
Ai.. dat is best lang! in welke mate had je CTS? Hoelang adviseer jij thuis te blijven?
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er binnenkort voor geopereerd worden, heb last van krachtverlies in mijn hand, het is wel fijn dat ik 's nachts een spalk draag, dit scheelt me een veel pijn.
Herstel na operatie is heel verschillend. Ik ken iemand die na 5 dagen weer prachtig kon pianospelen.

Ik kon na 6 weken met grote moeite en veel pijn een theelepeltje vasthouden en na 6 maanden een deur opendoen of een mes hanteren. Man man man wat heb ik een pijn gehad het eerste jaar na de operatie. 'Ja dat gebeurt wel eens. Je moet na een operatie ook rekenen op een herstelperiode van 12-18 maanden' zei de neuroloog. Uhm, ja, had me dat van tevoren verteld... Ze had notabene zelf de operatie aangeraden want na een dag of twee kon je weer redelijk normaa functioneren en na twee weken zou je alles weer kunnen. Haar eigen woorden en zo stond het ook in de voorlichtingsfolder van het ziekenhuis!!! Ik voelde me behoorlijk bekocht. Natuurlijk kunnen complicaties optreden maar dit waren niet eens complicaties maar viel nog binnen het normale kennelijk. 't Was echt ellendig, en zeer onhandig want ik had net een baby (want inderdaad bij mij begonnen vlak na de zwangerschap) en die kon ik maanden niet optillen.

Na tweede zwangerschap weer last gekregen, beide polsen, heb toen een half jaar handfysio gedaan en 's nachts een brace gedragen. Daarna was het grotendeels over, heb er nu alleen nog last van bij overbelasting. Te stressig typen dagen achter elkaar, of te lang in de tuin werken enzo.

Dus: bezint eer ge begint aan een operatie. Zo lang het nog met injecties, fysio, braces en pijnstillers is vol te houden zou ik dat doen en het een aantal maanden de tijd geven om te zien of het weer herstelt.
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 17-03-2019 17:02
11.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is qua herstel heel verschillend. Ik ben een paar maanden geleden geopereerd, en het herstel schiet niks op. Erge zwelling en pijn. Bij 99% helpt het meteen na de operatie zei de arts nog..

Mijn zus is 3 dagen geleden geopereerd, en kan nu al bijna alles weer. Geen pijl op te trekken dus.

Sterkte in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Carriedaway schreef:
17-03-2019 15:56
Ai.. dat is best lang! in welke mate had je CTS? Hoelang adviseer jij thuis te blijven?
Geen idee in welke mate maar er was best wel een afwijking te zien bij de testen. In ieder geval thuis blijven tot je weer wat kunt met je hand. Ik moest met de auto naar het werk maar kon het stuur nog niet vast houden.
Ik zou het aan de arts vragen. Overigens zou ik naar de expertclinic gaan, dan krijg je na de operatie meteen oefeningen mee van de FT. Die zitten ook meteen op activeren. Een normale herstelperiode zoals de neuroloog die aangaf van 12-18 maanden is bij een normale ingreep voor CTS absurd. Het enige wat er namelijk gebeurd is het klieven van het ligament waardoor de structuren wat ruimte krijgen. Je moet het zien als een inkeping, vergelijkbaar met als je je rits na een volle maaltijd even een stukje openzet. Structureel verandert er weinig als het goed gedaan wordt. Daarboven zit een litteken van de huid, daar kan je wel langer last van hebben. Maar normaliter is het een kleine ingreep. In Nederland wordt er aangehouden dat je na 6 weken zwaarder mag belasten, maar er zijn wel onderzoeken die aangeven dat het eerder kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven