Gezondheid alle pijlers

Novasure/bloedarmoed

19-03-2019 09:07 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Graag zou ik ervaringen willen weten over deze ingreep. Deed het zeer? Had je napijn? Hoe snel kun je weer seks hebben en het allerbelangrijkste (ook seks :) ) Werden de bloedingen minder of stopte het zelfs?

Ik ben vorig jaar 24 mei met spoed opgenomen geweest met een HB van 2.7 en een zeer laag ijzer tekort. Oorzaak hevige menstruatie. Ik heb geen kinderwens! Ik kreeg 2 bloedzakken en een ijzertransfusie en ik moest blijven. Ik kreeg te horen dat ik geen dag later had moeten komen want dan had ik mijn 39e verjaardag niet gehaald. Nu had ik weer na veel ijzer etc... een HB van 8.6 en ijzer 22. Nu ben ik weer geprikt ik word om de 3 maanden in de gaten gehouden een HB van 7 en ijzer 7 Nu dus weer aan het ijzer, maar er moet wat ondernomen worden. Spiraaltje of de pil zijn uitgesloten omdat ik heel slecht op hormonen reageer en dat het ook niet zo is dat daar het hevige bloeden mee word gestopt. Baarmoeder wil ik niet eruit, dit vind ik te ingrijpend, dus ik kom op novasure uit. Vandaar ik heel graag ervaringen zou willen horen of het meegevallen is etc.... En natuurlijk of het bloeden echt stopt of echt verminderd.

Alvast bedankt voor het willen lezen en/of reageren.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Bloedarmoede moet er in het hoofd topic staan.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Ik word nu over 6 weken weer geprikt omdat ze willen kijken of het ijzer is aangeslagen en mijn HB en ijzer weer zijn opgekrikt. Maar ik kan echt niet zolanger doorgaan.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Vraag het eens aan je arts, zou ik zeggen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met Novasure, wel met ballontherapie, daarmee wordt het baarmoederslijmvlies weggebrand.
Zo blij dat ik dat heb laten doen! Ik menstrueer nauwelijks meer en de ingreep stelt niks voor.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
19-03-2019 09:16
Geen ervaring met Novasure, wel met ballontherapie, daarmee wordt het baarmoederslijmvlies weggebrand.
Zo blij dat ik dat heb laten doen! Ik menstrueer nauwelijks meer en de ingreep stelt niks voor.
Dank je wel, dit neem ik mee! Heel fijn om te horen.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
19-03-2019 09:10
Vraag het eens aan je arts, zou ik zeggen.
Dat ga ik ook doen, maar ik wil graag persoonlijke ervaringen horen, die het al hebben ondergaan.
''Geen woorden maar daden''
Deed het zeer? Nee, ik was onder narcose. Ook geen napijn echt. Voelde als een lichte menstruatie. Ik heb geen bloedverlies gehad. Heeft het geholpen? Nee, ten eerste bleek ik na drie weken ineens exterme pijn te krijgen en koorts en bleek ik een dikke inwendige brandwond in de baarmoeder te hebben die zich had gevuld met pus en die moest dus elke dag gespoeld moest worden van binnen (heel erg niet leuk, Alsof je dagelijks een abortus krijgt) en na 3 maanden was mijn baarmoeder slijmvlies nog dikker dan VOOR de ingreep en menstrueerde ik weer elke dag. Kortom, de enige optie hier was een hysterectomie. Had ik veel eerder moeten doen.
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 19-03-2019 09:44
37.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij novasure wordt ook het baarmoederslijmvlies weggebrand . Ik heb dit 7 jaar geleden laten doen, maar ze hebben niet alles kunnen wegbranden omdat mijn baarmoeder groter is dan gemiddeld en de laser doe dat deed was ingesteld op een gemiddelde baarmoeder. Dat slijmvlies is net onkruid en gaat weer aangroeien en nu zoveel jaar later word ik weer een beetje ongesteld, maar veeeeeel minder dan eerst.

Hier in Maastricht gebeurd het onder narcose. Napijn de eerste dag vond ik vreselijk. De dag erna ging het al beter en de dagen daarna nergens last van. Nabloeding 1 week. Seks geen idee dat was ik niet mee bezig na zo'n ingreep.

Hier word het gedaan als je echt geen kinderwens meer hebt, want je kunt wel zwanger raken, maar zal altijd een miskraam worden omdat het eitje niet kan innestelen. Je wilt geen kinderen, maar je bent nog vreselijk jong en rammelende eierstokken krijgen de meeste toch ooit wel dus denk er niet te licht over.
Alle reacties Link kopieren
Je ik ben dus 4 jaar niet meer ongesteld geworden, maar had wel alle klachten natuurlijk zoals pijn aan rug, borsten. Dat blijft helaas.
En inderdaad. NA de novasure mag je echt nooit meer zwanger worden.
Alle reacties Link kopieren
Oh god ik slaap nog. Dacht dat je 24 was ,sorry 🤣
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel Bitterbal en Orangetree.

Orangetree, wat een nare ervaring! Ik schrijf hysterectomie op.

Bitterbal, fijn dat het minder is geworden. Ja idd ik denk er beslist niet te licht over, maar ik kan zo gewoon niet verder. Ik roep al vanaf mijn 7e dat ik geen kinderen wil en nog steeds niet, maar ja wat je zegt ik ben 39 en wie weet. Ik heb wel een man.

Ik heb volgende week donderdag dus het gesprek bij de gynaecoloog, dus ik schrijf alles op. Dat van de balontherapie klinkt aantrekkelijk, de hysterectomie ga ik ook navragen.

Dank jullie wel alavst voor de ervaringen.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
bitterbal schreef:
19-03-2019 09:30
Oh god ik slaap nog. Dacht dat je 24 was ,sorry 🤣
Hahahahaaa, geeft niet! :high5: Ik zou het ook niet meer willen zijn. Maar ja ik zou nog steeds een kind kunnen krijgen, maar ik wil het niet. Ik wil gewoon niet weer in het ziekenhuis belanden en telkens doodmoe en buiten adem en duizelig zijn door de bloedarmoede. Dus tsja.... Ik laat uiteraard hier even weten wat de optie gaat worden volgende week als ik bij de arts ben geweest.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, mijn ingreep staat voor 5 april.
Dus kan je nog niet vertellen hoe het erna is
Ze gaan niet snel meteen voor een hysterectomie omdat het toch een zware operatie is officieel. Dat doen ze alleen in uiterste noodzaak. Vandaar dat ik ondanks mijn wens tot die baarmoederverwijdering toch EERST een Novasure moest ondergaan. Dat is een relatief lichte ingreep
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ruim 2 jaar geleden laten doen en ik ben daar heel blij mee! Ik had extreem heftige menstruaties met afschuwelijke doorleksituaties en met een zeer laag HB gehalte tot gevolg. Ik kreeg ook ijzertabletten voorgeschreven door mijn gynaecologe. De ingreep zelf stelt niks voor, ik ging heerlijk onder zeil en toen ik wakker werd en was bijgekomen lekker naar huis en dagje rustig aan gedaan. Kreeg wel pijnstillers mee, maar was niet echt nodig. Ze zei dat er bij mij veel baarmoederslijmvlies weggebrand moest worden, vandaar de heftige menstruaties. Voorwaarde voor de Novasure is wel dat je geen kinderen wilt! De eicel kan zich niet meer innestelen, dus houd daar rekening mee! Ook kan het baarmoederslijmvlies weer aangroeien als je dit op relatief jonge leeftijd doet, ik was rond de 50 jaar, dus bij mij gelukkig weinig kans op. De menstruaties hierna zijn een lachertje, amper bloedverlies, kan met inlegkruisje opgevangen worden. Ook duurt het maar een paar dagen. Ik ben nu 52 jaar, maar nog steeds iedere maand ongesteld, dus ik ben hier echt mee geholpen!
.
Alle reacties Link kopieren
Begrijpelijk honingbloesem , op een gegeven moment is het klaar.

De gynaecoloog heeft me voordat er beslist werd voor een novasure wel nog 2 menstruaties diclofenac laten slikken. Dat mindert het bloeden, maar dan nog sliep ik met een super plus tampon en kraamverband.

Ikzelf zou het zo weer doen, maar heb dan ook een goede ervaring.
Overigens gaat het maar in 5% van de gevallen fout hoor, bij de rest gaat het wel goed en werkt het ook. Ik had gewoon een gevalletje van 'pech'
Alle reacties Link kopieren
romig50 schreef:
19-03-2019 10:06
Ik lees mee, mijn ingreep staat voor 5 april.
Dus kan je nog niet vertellen hoe het erna is
Ik wil je alvast ontzettend veel succes wensen!
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Waterdame, bedankt voor je reactie en nog een super ook! Heel fijn dat nog amper menstratie hebt en ik neem aan dat je HB gewoon nu op pijl blijft? Dus je bent verlost van die ijzertabletten? Ik word er zelf niet lekker door en ik heb al een paar keer een ijzertransfusie gekregen en daar werd ik ook niet lekker door.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Is er ook gekeken of niet een vleesboom.de oorzaak is
Alle reacties Link kopieren
Bitterbal, vervelend he! Ja hier ook de grootste tampon die er is en ook maandverband. Is gewoon een smerige boel iedere maand en ik ben het een week lang! Ik heb wel een hele regelmatige cyclus van 28 dagen. Dus nou 21 dagen zonder ellende en dan weer een week bloeden, zo erg dat mijn HB en ijzer het niet kunnen bijbenen.

Orangetree, 5% is idd weinig, maar ja je zult er maar net bij zitten, in jou geval dus. Erg naar dat je dat hebt gehad.

Ik ben vorig jaar wel bij de gynaecoloog geweest omdat ze wilden kijken of ik vleesbomen had en of alles wel goed daar was. Nou alles was dus keurig in orde geen poliepen, geen rare eierstokken :$ alles was keurig, ze zei wel van er moet iets gebeuren. Ik heb het toen nog even afgehouden en gedacht het gemakkelijk met ijzertabletten te kunnen oplossen, maar niet dus. Zodra ik stop met de tabletten en er komt weer zo'n bloederige horror waterval, schiet m'n HB en ijzer omlaag. Dus nu ga ik er echt wat aan doen.

Nogmaals super bedankt voor de reacties! :rose:
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Superhuisvrouw schreef:
19-03-2019 11:37
Is er ook gekeken of niet een vleesboom.de oorzaak is
Je was mij net voor :) Ja alles is van binnen bekeken, ik mocht zelfs meekijken ze liet alles zien en zei kijk daar en daar ik zo van... uh ja, ik zei maar ja maar snapte er geen hout van :bonk: Geen vleesbomen of narigheid.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een novasure behandeling gehad. Amper last gehad van de ingreep zelf. Menstruatie is 2,5 jaar weg gebleven, toen kwam het weer langzaam terug. Na 2 we er heftige menstruaties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven