Gezondheid alle pijlers

Bijziendheid corrigeren; neussteuntjes bril problematisch

21-03-2019 10:22 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Samenhangend met een huidprobleem heb ik van de dermatoloog het advies gekregen een andere oplossing voor mijn bijziendheid te zoeken. Ter hoogte van een neussteuntje van mijn bril is m'n huid (zeer lokaal) beschadigd; de uitslag van een biopsie komt binnenkort. Als het niet kwaadaardig is, zou deze (zwakke) plek op den duur kwaadaardig kunnen worden door de irritatie/druk van m'n bril, werd me verteld.

Bestaan er brillen zonder neussteun? Iemand goed ideeen of tips?
In de volgende post volgt meer info.
Alle reacties Link kopieren
Ben brildrager (beide ogen ongeveer -6.0 dpt). Mijn brillen tot nu toe hadden altijd van die kussentjes als neussteunen. Heb nu tijdelijk al een neussteun gevonden die over de neusrug heen ligt, maar deze lost het probleem nog niet op.

Bij mijn werk heb ik regelmatig met stoffige omgevingen te maken. Vroeger heb ik jaren (harde) kontaktlenzen gedragen. De combinatie daarvan met stof was altijd bijzonder onprettig (pijn!, huilende ogen). Zachte lenzen heb ik ooit geprobeerd, maar daarmee bleek mijn afwijking niet goed te corrigeren.

Een laserkorrektie heb ik nooit echt vertrouwd. En die halverwege 40 en "door de situatie gedwongen" te laten doen, voelt heel raar. Ook merk ik, dat lezen de afgelopen 2 jaar lastiger wordt. Als ik dan al door een laserehandeling m'n bijzienheid zou laten korrigeren, heb ik straks waarschijnlijk alsnog een leesbril nodig...
Alle reacties Link kopieren
Zijn lenzen een mogelijkheid? Ik draag wel eens een bril, maar voornamelijk lenzen. Die vind ik veel fijner!
Ik heb tegenwoordig zo'n hipsterbril waarbij de neussteun in het kunststof montuur is geïntegreerd (geen kussentjes dus) en dat bevalt uitstekend. Je voelt nauwelijks druk op je neus, mede omdat het montuur zo licht is. Het oppervlak is ook groter, waardoor het niet op één punt steunt. Heb sindsdien ook geen afdrukken meer.

Foto ter illustratie:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Oh ik had hetzelfde probleem maar dan achter mijn oorschelp (en dan als kind). Dit is nog steeds een pijnlijke plek. Toen ik 16 was mocht ik eindelijk lenzen. Helaas kon ik deze na mijn 30e steeds minder verdragen.

Wat rot dat dit voor jou niet werkt. Dat met harde lenzen en stof ken ik, heb ik ook gehad en ben toen op zachte over gestapt.

Heb nu implantaat lenzen, ook mede hierdoor. Maar dat is heel erg duur. Laseren kon bij mijn iet ik had -9 en te dun hoornvlies daarvoor.

Misschien kun je iets op je bril plakken? Zodat het kunststof niet op je huid komt. Ik plakte mijn brillenpootjes altijd met leukoplast voor de gevoelige huid. Dat hielp wel iets... Maar ja dat zie je bij je neusbrug...
Alle reacties Link kopieren
Gelukspopje schreef:
21-03-2019 10:42
Oh ik had hetzelfde probleem maar dan achter mijn oorschelp (en dan als kind). Dit is nog steeds een pijnlijke plek. Toen ik 16 was mocht ik eindelijk lenzen. Helaas kon ik deze na mijn 30e steeds minder verdragen.

Wat rot dat dit voor jou niet werkt. Dat met harde lenzen en stof ken ik, heb ik ook gehad en ben toen op zachte over gestapt.

Heb nu implantaat lenzen, ook mede hierdoor. Maar dat is heel erg duur. Laseren kon bij mijn iet ik had -9 en te dun hoornvlies daarvoor.

Misschien kun je iets op je bril plakken? Zodat het kunststof niet op je huid komt. Ik plakte mijn brillenpootjes altijd met leukoplast voor de gevoelige huid. Dat hielp wel iets... Maar ja dat zie je bij je neusbrug...
Misschien off topic, maar hoe is dat, implantaatlenzen? Je ziet gewoon altijd helemaal goed net zoals na laseren? En kan het ook als je droge ogen hebt?
Alle reacties Link kopieren
Bespreek dit eens met je opticien. Er zijn veel verschillende soorten en maten brillen.

Verder zijn er veel meer mogelijkheden met lenzen. -6 is echt geen rare of zware afwijking, daar moeten tegenwoordig ook gewoon lenzen voor te krijgen zijn. Mij lukt het wel met -13 en cilinder.

Maak dus eens een afspraak bij een goede opticien met veel keuzes. Stap dus niet alleen bij een keten binnen, maar ook eens bij een vrijgevestigde opticien.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
21-03-2019 11:05
Misschien off topic, maar hoe is dat, implantaatlenzen? Je ziet gewoon altijd helemaal goed net zoals na laseren? En kan het ook als je droge ogen hebt?
Beter vaak, en minder kans op complicaties, ook later niet. De lens wordt in je oog voor je eigen lens gebracht. Bij laseren gaan ze aan je eigen lens wat afschaven (simpel gezegd), waardoor deze lens kwetsbaarder wordt. Ik zou altijd kiezen voor een lensimplantaat, dat is echt de toekomst.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
21-03-2019 11:05
Misschien off topic, maar hoe is dat, implantaatlenzen? Je ziet gewoon altijd helemaal goed net zoals na laseren? En kan het ook als je droge ogen hebt?
Bij implantaatlenzen is er meer kans dat de sterkte niet helemaal 0 is na de ingreep. Mijn ene oog kwam op -0,25, de andere op 0. Maar netto zie ik veel beter dan met mijn bril of lenzen ooit.
Laseren geeft een nauwkeuriger resultaat.
Maar je ogen blijven toch veranderen. Ik heb nu ook een leesbril nodig (ik ben 46).

Ik denk dat de kans ook groter is dat je met droge gen dit ook kunt doen, omdat je hoornvlies niet wordt aangetast. In principe zou ik ook nog lenzen kunnen dragen (maar ik heb ze niet meer nodig).
maar je zou dit beter aan een oogarts kunnen vragen :)
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
21-03-2019 11:20
Beter vaak, en minder kans op complicaties, ook later niet. De lens wordt in je oog voor je eigen lens gebracht. Bij laseren gaan ze aan je eigen lens wat afschaven (simpel gezegd), waardoor deze lens kwetsbaarder wordt. Ik zou altijd kiezen voor een lensimplantaat, dat is echt de toekomst.
Nee joh bij laseren schaven ze je hoornvlies af, niet je lens!
Alle reacties Link kopieren
Thanks, ik ga eens verder informeren!
RikM schreef:
21-03-2019 10:38
Ik heb tegenwoordig zo'n hipsterbril waarbij de neussteun in het kunststof montuur is geïntegreerd (geen kussentjes dus) en dat bevalt uitstekend. Je voelt nauwelijks druk op je neus, mede omdat het montuur zo licht is. Het oppervlak is ook groter, waardoor het niet op één punt steunt. Heb sindsdien ook geen afdrukken meer.

Foto ter illustratie:

Afbeelding
Inmiddels zijn hipsterbrillen meer het type jaren ‘80 Bill Gates bril.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
21-03-2019 10:38
Foto ter illustratie:
Afbeelding
Zo'n type bril heb ik als zonnebril. Vind ik altijd bijzonder zweterig en stug, de keren dat ik hem draag. Misschien dat dat in de niet-zomerhitte minder erg is...
Nitflex schreef:
21-03-2019 11:36
Inmiddels zijn hipsterbrillen meer het type jaren ‘80 Bill Gates bril.

Fuck, loop ik alweer achter. :calimero:
Alle reacties Link kopieren
Gelukspopje schreef:
21-03-2019 10:42
Heb nu implantaat lenzen, ook mede hierdoor. Maar dat is heel erg duur. Laseren kon bij mijn iet ik had -9 en te dun hoornvlies daarvoor.

Misschien kun je iets op je bril plakken? Zodat het kunststof niet op je huid komt. Ik plakte mijn brillenpootjes altijd met leukoplast voor de gevoelige huid. Dat hielp wel iets... Maar ja dat zie je bij je neusbrug...
Implantaatlenzen, daar had ik nog niet aan gedacht! Heb jij een idee wat de levensverwachting van die dingen is? Moeten die, net als borstimplantaten, op een gegeven moment uitgewisseld worden? Of zijn die voor de rest van je leven gedacht? Ik ken ze eigenlijk alleen in verbinding met staar-operaties...
Met neusvleugeltjes afplakken is het denk ik niet op te lossen, dan is er nog steeds druk op die plek. Heb gisteren bij een opticien een heel verzameling van die vleugeltjes gezien. Verschillende maten, oppervlakten (gepolijst of gewoon glad) en materialen (verschillende soorten kunststof, glas, titanium, ...). Maar ze blijven dan alsnog op diezelfde plek drukken, helaas.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
21-03-2019 11:19
Bespreek dit eens met je opticien. Er zijn veel verschillende soorten en maten brillen.

Verder zijn er veel meer mogelijkheden met lenzen. -6 is echt geen rare of zware afwijking, daar moeten tegenwoordig ook gewoon lenzen voor te krijgen zijn. Mij lukt het wel met -13 en cilinder.

Maak dus eens een afspraak bij een goede opticien met veel keuzes. Stap dus niet alleen bij een keten binnen, maar ook eens bij een vrijgevestigde opticien.
Destijds heeft een opticien zachte lenzen bij me aangemeten en uiteindelijk heb ik nog 3 keer aanpassingen gehad en uitgeprobeerd. Met alle 4 sets heb ik nooit het gevoel gehad volledig scherp te hebben gezien. Het gaat om min zes en een cylinder.
Misschien is het materiaal/de techniek van de zachte contactlenzen in de laatste 20 jaar zo veranderd, dat het nu wel zou lukken...

Vanmiddag ga ik langs bij een opticien, die brillen op maat maakt. Ik vermoed dat die vast iets uit kunnen denken, maar ben bang voor het prijskaartje, dat daaraan zou hangen...
Alle reacties Link kopieren
Eerst je topictitel corrigeren!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
21-03-2019 12:11
Eerst je topictitel corrigeren!
Nou, daar mag TO wel een middagje voor uittrekken dan! Drie van de vijf woorden fout gespeld!
Alle reacties Link kopieren
tof schreef:
21-03-2019 12:07
Destijds heeft een opticien zachte lenzen bij me aangemeten en uiteindelijk heb ik nog 3 keer aanpassingen gehad en uitgeprobeerd. Met alle 4 sets heb ik nooit het gevoel gehad volledig scherp te hebben gezien. Het gaat om min zes en een cylinder.
Misschien is het materiaal/de techniek van de zachte contactlenzen in de laatste 20 jaar zo veranderd, dat het nu wel zou lukken...

Vanmiddag ga ik langs bij een opticien, die brillen op maat maakt. Ik vermoed dat die vast iets uit kunnen denken, maar ben bang voor het prijskaartje, dat daaraan zou hangen...
Dat is zeker het geval. ik heb zelf -5 met cilinder en ik heb hele fijne hydrogel lenzen van eye wish. ik vind ze prima dragen en het zicht is erg scherp.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Op modemuze.nl staan brillen zonder neussteuntje. Het zijn ronde Monturen. Moet wel je smaak zijn natuurlijk maar misschien een optie voor jou. Ik kan helaas geen plaatjes plakken.
Alle reacties Link kopieren
tof schreef:
21-03-2019 12:07
Destijds heeft een opticien zachte lenzen bij me aangemeten en uiteindelijk heb ik nog 3 keer aanpassingen gehad en uitgeprobeerd. Met alle 4 sets heb ik nooit het gevoel gehad volledig scherp te hebben gezien. Het gaat om min zes en een cylinder.
Misschien is het materiaal/de techniek van de zachte contactlenzen in de laatste 20 jaar zo veranderd, dat het nu wel zou lukken...
Ik heb -5,5 en een cilinder en kan prima lenzen dragen met scherp zicht, maar iedereen is natuurlijk anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon ook nooit mijn cylinder laten corrigeren met zachte lenzen, tot een jaar of 4 geleden. Toen kon het ineens wel. Mijn cylinder was erger geworden (tja...) maar de lenzentechniek ook beter. Dus ik zou dat toch nog even navragen bij de opticien!
The owls are not what they seem
LadyL0101 schreef:
21-03-2019 15:48
Ik kon ook nooit mijn cylinder laten corrigeren met zachte lenzen, tot een jaar of 4 geleden. Toen kon het ineens wel. Mijn cylinder was erger geworden (tja...) maar de lenzentechniek ook beter. Dus ik zou dat toch nog even navragen bij de opticien!
Ik heb echt al 10+ jaar cilinder in mijn zachte lenzen.
Alle reacties Link kopieren
@TO, vraag even aan de mod of ze je titel wil corrigeren! Doet pijn aan mijn ogen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Mijn oudste dochter heeft nog nooit een bril met van die steuntjes gehad. Op haar type neus (driehoek) past een bril met alleen een boogje tussen de glazen het best. Mijn jongste heeft juist een brede neus aan de bovenkant, dus dan moet je wel van die dingetjes hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven