Gezondheid alle pijlers

Ervaringen stoppen met roken

04-04-2019 09:54 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste niet rokers :)

Ik denk er al een tijdje over na om te stoppen met roken, ik heb dit ook al eindeloos vaak geprobeerd maar elke keer lukte mij het niet.
Ik merk heel erg aan mezelf dat als ik stop met roken dat ik heel onrustig word en nergens anders meer aan kan denken dan een sigaret. Op mijn werk is het ook een soort 'ontspanning' want ik zie het dan als even een rustpauze om naar buiten te gaan en een sigaret op te steken.
Ik weet zelf ook dat het allemaal tussen de oren zit maar het lukt me gewoon niet...

Heeft iemand tips of ervaringen over hoe jij gestopt bent?
Knop om, just do it! Een sigaret voegt niets toe, het doet niets, het houdt alleen je verslaving in stand, je wordt er niet high of dronken van, het doet niets! Dat is je nieuwe mantra, en je zelf beloven noooooooit meer een sigaret op te steken. Er zijn je miljoenen voor gegaan waarbij het ook gelukt is, waarom zou het bij jou niet lukken!? Succes.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 04-04-2019 17:58
1.28% gewijzigd
Ik heb van stoppen met roken de eerste prioriteit gemaakt. Alles moest ervoor wijken. Ik kwam bijvoorbeeld niet meer in de horeca (toen mocht je daar nog roken) en ik mocht ook snoepen van mezelf. Als ik maar niet rookte. Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik een vakantie heb geannuleerd, omdat ik bang was dat ik met zon, zee, drank en strand voor de bijl zou gaan.

En verder alle lichamelijke en geestelijke reacties gewoon maar over je heen laten komen. De drang om te roken, de slapeloosheid, de geprikkeldheid, laat het maar gebeuren. Als je maar niet rookt. Het besef dat roken dit allemaal met je doet maakte me uiteindelijk alleen maar overtuigder om door te zetten.
Gewoon volhouden. Na 2 weken, hooguit een maand, worden de ontwenningsverschijnselen echt wel minder.

Denk maar aan alle voordelen die het je oplevert. Hoeveel beter het is voor je gezondheid. Dat je vrij kunt ademen. Dat je reuk- en smaakvermogen weer terugkomt. Dat je niet meer stinkt. Dat je huid veel mooier blijft. Wat je allemaal kunt doen met het geld dat je bespaart. Zo veel redenen om te stoppen!
anoniem_307731 wijzigde dit bericht op 04-04-2019 10:12
4.86% gewijzigd
O ja, en ik zat op een forum met andere stoppers :proud:
Bij mij ging het heel erg om routine verbreken. Daarom heb ik eerste maand gevaped. Als ik dan sterkte drang had naar een sigaret nam ik 1 of twee halen van de vaper (laagste nicotine gehalte en mierzoet fruitsmaakje zodat ik het niet zo lekker vond). Zo gaf ik mezelf ruimte de routine te doorbreken en waar ik op dag 1 continu aan dat ding hield, keek ik er na week 3 amper meer naar om. Er zijn eigenlijk maar een paar sigaretten die het stoppen moeilijk maken. Bij mij waren dat die na het eten, bij een biertje op het terras, na het sporten. Als je van die vaste patronen af kunt komen volgt de rest vanzelf. Het is ook echt voor iedereen anders. Hierboven schrijft iemand dat ze alle verleiding uit de weg ging. Ik zocht het juist op. Als ik in de kantine stond met een biertje en zin had in een sigaret ging ik buiten staan bij de rokers en snufte aan hun sigarettenrook, dat was voor mij voldoende om het gevoel weer los te kunnen laten.

Wat voor een ander werkt hoeft voor jou dus niet te werken. Je moet echt je eigen vorm vinden. Belangrijkste is dat je er vol voor gaat
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 1,5 jaar geleden cold turkey gestopt met roken. Het (luister)boek 'Nederland stopt! met roken' van Pauline Dekker en Wanda de Kanter heeft mij heel goed geholpen.
Wat ik vooral een eye opener vond was dat je denkt dat roken je ontspanning geeft, maar je eigenlijk meer stress bezorgd. Want al na een paar minuten nadat je je peuk uitmaakt, beginnen je hersenen weer te smachten naar een nieuwe shot nicotine. Waar je juist heel onrustig van wordt.

En dit heb ik ook echt zo ervaren sinds ik ben gestopt. Veel meer rust. Geen stress meer over wanneer kan ik weer roken? Heb ik nog genoeg peuken? Nu pas merk ik hoe erg het mijn leven heeft beheerst en hoe blij ik ben dat ik dat niet meer heb.
En het is echt waar: het scheelt zo veel geld! Voel me stukken fitter, zie er gezonder uit, stink niet meer enz enz.

Zal trouwens niet zeggen dat ik het nooit mis. Er zijn echt nog wel momenten dat ik er heel even naar verlang. Maar die momenten zijn maar heel kort en ebben dan weer snel weg. Ik had nooit verwacht dat het zo makkelijk zou zijn om daar weerstand tegen te bieden.

Heel veel succes en zet hem op!! :cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Vijf jaar geleden cold turkey gestopt. Zonder boeken, pleisters of kauwgom. Ik zat op een avond op de bank sigaretten en uren te tellen. Dacht namelijk dat ik nog een pakje in huis had, niet dus. Winkels al gesloten en zat dus te tellen hoe ik de avond en ochtend kon doorkomen met nog 4 sigaretten. Ineens realiseerde ik me dat ik wel heel triest bezig was en roken een zielige bezigheid is, dus heb die laatste 4 sigaretten opgerookt en nooit weer eentje aangeraakt. Juist omdat ik er zo achter stond, heb ik er ook maar weinig moeite mee gehad. Natuurlijk miste ik die eerste dagen mijn sigaretje, maar dat was gelukkig snel voorbij. Het is de moeite waard om even door te bijten. Je voelt je beter en houdt ontzettend veel geld over.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 25 dagen gestopt, na meerdere pogingen. Die sneuvelde vaak na een paar dagen. Maar was er nu zo klaar mee.

Ik heb een mantra "Het enige wat ik hoef te doen is niet roken".

Niet roken kost minder tijd, minder moeite. Je hoeft niets te kopen, niet elke keer vijf minuten weg, geen paniek als je aansteker leeg is. En ik merkte binnen een week meer zuurstof kreeg, motiveerde heel erg.
Ik vind het echt knap van al die mensen die gestopt zijn met roken. Mij lukt het echt niet. Ik heb 3 keer een serieuze poging gedaan om te stoppen. 1 keer heb ik het zelfs iets langer dan een jaar vol gehouden maar de zin in roken ging nooit over. Ik droomde erover en was jaloers op iedereen die wel een sigaret had. Afkickverschijnselen heb ik nooit gehad. Telkens als ik gestopt was dan had ik grote spijt maar ik wilde dan de mensen om mij heen niet teleurstellen maar ik hield het niet vol. Ik hoop van harte TO dat het jou wel lukt. Veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat boek van alan carr gelezen. Daar ben ik toen niet van gestopt maar het maakte me heel bewust van de verslaving en hoe die werkte en ik kreeg er een steeds grotere hekel aan
ik heb besloten dat ik voor mijn 30e gestopt moest zijn. Een paar weken voor mijn verjaardag heb ik toen wat acupunctuur behandelingen gehad (meteen vanaf de eerste behandeling gestopt). Is ongelooflijk makkelijk gegaan, inmiddels bijna een jaar geleden en ik ben nog steeds dolblij ermee. Voel me echt vrij en ervaar nog steeds dagelijks de voordelen van niet roken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 6 jaar geleden gestopt, gewoon van de ene op de andere dag. Ik werd wakker een ochtend en was er gewoon klaar mee, en ik denk dat daar ook "de truuk" in zit. Je moet er eigenlijk niet teveel en te lang over nadenken, hoe meer je dat doet hoe moeilijker het wordt. Je moet er gewoon echt achter staan en het gewoon doen.

Wat mij hielp is dat is toen gelijk naar een gezondere levenstyle ging, ik ging gezond eten, sporten etc en zocht vooral voor afleiding.
Gezien het weer langzaam steeds beter wordt is het ook een goeie timing om te stoppen, je kan veel naar buiten en afleidng zoeken.

succes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die champix gehad , ik bleef toch doorroken :-|
uiteindelijk heeft een jaloerse buurtgenote mij over de streep geholpen onbedoeld van haar ze zei dat zij al tig keer geprobeerd had te stoppen en steeds terug viel dus dat het mij zeker niet zou lukken.Ik rookte behoorlijk veel ,stak de een na de andere op :-O$ . Die minachtende opmerkng na een reeks andere denigrerende aan mijn adres gaven de doorslag . Ik zou dat mens wel es ff laten zien ! plus het is zonde dat ik die dure pillen vergoed krijg en er dan geen gebruik van maak ..en zowaar I thit it ! Ik heb de eerste twee weken echt heel veel moeite gehad , ik was niet de gezelligste . Vooral de gewoonte van een aansteker pakken ,iets tussen je vingers hebben ,ik pakte een potlood , zo'n wegwerp e sigaret die ze in het begin verkochten ,puur om de inhaleer en vasthoudt gewoonte na te bootsen. Daar heb ik ook snel afstand van genomen en de knop was om.Ik ben echt heel trots op mezelf dat het mij gelukt is .Vooral omdat mijn man en de meeste mensen in mijn vriendenkring wel nog roken. Daar krijg ik regelmatig nog complimenten over en ook van de huisarts ( die zelf maar niet kan stoppen) dat geeft de burger ook moed. Het eerste jaar heb ik het geld opgespaard wat ik normaal kwijt was en iets gekocht voor mezelf als beloning. Ook had ik me ingeschreven op een site waar je kunt zien wat het doet met je lichaam na 1 week stoppen , twee weken en ook daar kreeg je tips en zag je wat je bespaarde aan geld per week.
Uiteindelijk moet je het zelf doen natuurlijk .Als mijn man zijn aansteker vergeet of zijn peuken zijn op of hij wil graag roken terwijl we in het vliegtuig zitten naar Nieuw Zeeland ben ik zo dankbaar en blij dat ik daar geen last meer van heb :mrgreen: Mijn haar en kleding stinken niet meer ,allemaal voordelen naast je gezondheid ik kan zelfs hardlopen nu zonder buiten adem te raken ,mijn huid is verbeterd etc .Het zijn de eerste weken die moeilijk zijn ,als je er wat aan hebt wil ik je best een hart onder de riem steken als je het dreigt op te geven . Daarnaast zie ik steeds meer mensen sterven aan de ziekte K , ik zou graag willen dat mijn man ook stopt maar als je er niet 100% achterstaat lukt het niet . Ik ben nu 7 jaar gestopt en nog verbaas ik mezelf daarover . Mijn zus is gestopt door hypnotherapie , dat koste wat maar roken is duurder en schadelijker moet je denken . Go 4 it !
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
:rofl:

Dank je wel Byrma, ik heb echt gelachen om je "I thit it!"
GirlAroundTheWorld schreef:
04-04-2019 10:46
Ik ben 6 jaar geleden gestopt, gewoon van de ene op de andere dag. Ik werd wakker een ochtend en was er gewoon klaar mee, en ik denk dat daar ook "de truuk" in zit. Je moet er eigenlijk niet teveel en te lang over nadenken, hoe meer je dat doet hoe moeilijker het wordt. Je moet er gewoon echt achter staan en het gewoon doen.

Dit inderdaad; je moet het echt willen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor minder snoepen of snacken: als je dat écht wil dan lukt het wel, maar sta je er niet helemaal achter dan val je zo weer terug in je oude gewoonte.
En ook niet denken van ach, eentje kan wel. Nee, echt helemaal stoppen. Want na die ene volgen er al snel meer en dan ben je zo terug bij af.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
04-04-2019 10:46
Ik heb dat boek van alan carr gelezen. Daar ben ik toen niet van gestopt maar het maakte me heel bewust van de verslaving en hoe die werkte en ik kreeg er een steeds grotere hekel aan
ik heb besloten dat ik voor mijn 30e gestopt moest zijn. Een paar weken voor mijn verjaardag heb ik toen wat acupunctuur behandelingen gehad (meteen vanaf de eerste behandeling gestopt). Is ongelooflijk makkelijk gegaan, inmiddels bijna een jaar geleden en ik ben nog steeds dolblij ermee. Voel me echt vrij en ervaar nog steeds dagelijks de voordelen van niet roken.
Precies dat, ik ook! Ik wilde wel stoppen maar het lukte niet. Heel deprimerend was dat. Carr verhelderde mijn verslaving voor me.
Ik ben vervolgens cold turkey gestopt. Zal nu zo'n jaar of 15 zijn, ik hou het serieus niet meer bij. En, heel fijn, ik ben niet zo'n zure ex-roker bij wie je binnen een straal van 500 meter geen peuk meer mag opsteken. Alleen niet bij mijn kinderen in de buurt, aub. Daar trek ik de grens.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
04-04-2019 12:39
:rofl:

Dank je wel Byrma, ik heb echt gelachen om je "I thit it!"
hahahahaha wtf stom kaboutertje in mijn telefoon altijd
:HA: :HA: :HA:
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Kun je er wat mee, TO?
Ook gestopt een paar jaar geleden na een paar mislukte pogingen.
Mij hielp het enorm dat de longverpleegkundige uitlegde dat het hoesten, vaak bronchitis hebben nog maar het begin was: ik had rokerslongen en daar helpt maar 1 ding tegen nl. stoppen met roken.

De eerste weken waren pittig, heb ook een vaper gehad een poosje voor als ik op het punt stond naar de sigarettenwinkel recht aan de overkant te rennen :)
En net als toen ik zwanger was en direct stopte was ook nu na een paar weken de ergste trek weg. Ik vergat het steeds vaker.

Wel had ik graag eerder geweten dat je wel degelijk afkickt, je darmen gaan wat trager werken (of eigenlijk werken ze harder dan normaal als je rookt) zo kun je obstipatie voorkomen. En ja, ik ging gelegenheden waar ik moeite mee had een poosje uit de weg.
Inmiddels ben ik het bijna vergeten dat roken; mijn conditie/longen zijn enorm opgeknapt inmiddels. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het met champix gedaan, werkte heel goed. Wel na 3 pogingen, maar toch.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik heb nu nog een pakje, wat zal ik daarmee doen? Ik weet dat ik het weg moet gooien maar het geeft me toch een veilig gevoel ofzo.

Ik heb net het luisterboek van Nederland stopt! met roken gedownload dus daar ga ik ook maar naar luisteren als ik onderweg ben, aangezien ik dan de meeste drang heb.

Het zal me denk ik ook goed helpen om jullie verhalen nogmaals te lezen zodra ik weer een sigaret wil pakken.

Helaas rookt mijn vriend ook dus ik hoop dat ik sterk genoeg ben. Maar ben er gewoon klaar mee, kost veelte veel en ik wil gewoon echt niet ziek worden. Lijkt me verschrikkelijk als ik ziek word door iets wat ik mezelf heb aangedaan.
Alle reacties Link kopieren
Succes! "Gewoon" volhouden. Ik krijg nu, na een maand stoppen, te horen dat ik er beter uit zie, meer kleur in mn gezicht en minder grijzige tint. Motivatie om vol te houden. s
Alle reacties Link kopieren
Wat goed zeg!! Doe met het pakje wat voor jou goed voelt. Zelf heb ik mijn aangebroken pakje bewaard. Het voelde voor mij veilig dat ik zelf kon beslissen hier niet naar te grijpen. Maar dit is voor iedereen anders.
Ben benieuwd wat je van het boek vindt.

Rookt je vriend ook in huis? Anders kun je hem misschien iig vragen in het vervolg buiten te gaan roken.

Zet hem op!!! :cheer: :cheer: :cheer: En als je het moeilijk krijgt: schrijf hier lekker van je af.
Alle reacties Link kopieren
Knop omdraaien en doen. Als je echt wil lukt het.niet steeds tegen jezelf zeggen dat het zo moeilijk is. En gaan klagen dat het n ellende is.
Het is gewoon n vieze smerige gewoonte.durf ik te zeggen die de sigaretten nooit lang genoeg vond.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gaan vapen, niet de beste manier, maar doet het voor mij nu nog. En inderdaad het geld wat ik al heb uitgespaard...succes, stoppen is niets anders dan de volgende niet opsteken, het voegt helemaal niets toe.
die ik wilde bestaat al...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven