Gezondheid alle pijlers

CT scan hart/ervaringen

16-04-2019 19:37 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag ervaringen willen horen van mensen die een CT-scan van het hart hebben gehad.

Loop al een tijd met wat vage klachten. Kan wellicht de maag zijn, maar om een en ander uit te sluiten krijg ik na aanleiding van een fietstest/echo nu een CT.

Dacht dat dit "gewoon" een simpele foto zou zijn, echter kreeg ik de folder binnen en nu schrik ik toch best van het onderzoek. Vooraf aan de beta-blokkers (risico's?) en ze gaan dus met een slangetje via de pols naar het hart.

Ik zie een aantal risico's in de folder staan en zou graag postitieve verhalen willen horen van anderen. Het klinkt als een best "eng" onderzoek of valt dit mee? En moet ik nog ergens rekening mee houden? Zou ik de dag erop gewoon kunnen werken?
Alle reacties Link kopieren
Of je kunt werken, kun je het beste met je arts bespreken. In ieder geval niet te zware arbeid/dingen gaat tillen/spanning zetten met de pols waar je aangeprikt bent.

Wat wil je horen? De een vindt het spannend, een ander niet. Waar je rekening mee moet houden, staat als het goed is ook in de folder.
Blauwkleedje31 schreef:
16-04-2019 19:37
Dacht dat dit "gewoon" een simpele foto zou zijn, echter kreeg ik de folder binnen en nu schrik ik toch best van het onderzoek. Vooraf aan de beta-blokkers (risico's?) en ze gaan dus met een slangetje via de pols naar het hart.

Weet je dit zeker? Een ct-scan werkt met röntgen-straling. Je krijgt wel een infuus in je arm, maar dat is voor de contrastvloeistof. De betablokkers zijn waarschijnlijk om je hart een beetje rustig te houden zodat ze een goede scan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Je weet dat een CT-scan wat anders is dan een CAG (coronair angiografie)? Je kunt bij beide contrastvloeistof krijgen maar het werkt ook net weer wat anders. Bij een CT-scan gaat de contrastvloeistof via een infuus, bij een CAG wel via een catheter in de buurt van je hart.
Ik vond het geen prettig onderzoek. Dat kwam vooral doordat mijn hartslag niet laag genoeg was geworden door de beta-blokkers en ik daardoor extra medicijnen ingespoten kreeg. De foto wordt overigens gewoon van buitenaf gemaakt, niet met een slangetje naar je hart. De foto zelf voel je niets van.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad een CAG zie ik...
Alle reacties Link kopieren
Over een CAG (ook wel hartcatheterisatie genoemd) hoor ik de meeste van mijn patienten zeggen dat het erg meevalt. Je voelt het prikje van de verdoving (als een infuusprikje) maar verder is het (behoudens wat gekriebel zoals ze het omschrijven) pijnloos.
Wanneer het door de pols gaat mag je meteen mobiliseren na het onderzoek (itt de lies, waarbij je 4 uur plat moet blijven liggen). Echter moet je de pols wel even een dag ontzien.
De zelfde dag werken is niet slim en haalbaar, de volgende dag werken ligt geheel aan het soort werk wat je doet en hoe je je voelt en of er een behandeling heeft plaatsgevonden. In sommige ziekenhuizen kunnen ze namelijk meteen eventuele vernauwingen verhelpen tijdens een hartkatheterisatie. Bij andere is daar een vervolgonderzoek voor nodig. Meestal adviseren wij toch even 2-4 dagen rust te nemen met de pols.
Wij geven de folder van de harstichting mee voor de patienten; http://webshop.hartstichting.nl/Product ... x?pID=2535

Alleen de betablokkers kan ik niet plaatsen in het CAG verhaal. Heb dit nog niet eerder gehoord specifiek een dag voor het onderzoek. Bij een CT-hart gebeurt dit wel.
Echter kan het zijn dat de cardioloog ervoor heeft gekozen een betablokker voor te schrijven bij bijvoorbeeld hoge bloeddruk of hogere hartfrequentie bij toch al een verdenking op mogelijk vaatlijden.

Risico's moeten ze vermelden. Dat is nu eenmaal de wet WGBO. Dus alle mogelijke risico's dienen vermeld te worden. Dat ze niet allemaal even vaak voorkomen is een ander verhaal. Wat ik nog wel eens zie is een bloeduitstorting op de plek waarop geprikt is. Gaat vanzelf weer weg. Verder zijn alle andere complicaties die ik heb gezien echt uitzonderingen dan de regel.
Alle reacties Link kopieren
kroketje88 schreef:
16-04-2019 21:28
Over een CAG (ook wel hartcatheterisatie genoemd) hoor ik de meeste van mijn patienten zeggen dat het erg meevalt. Je voelt het prikje van de verdoving (als een infuusprikje) maar verder is het (behoudens wat gekriebel zoals ze het omschrijven) pijnloos.
Wanneer het door de pols gaat mag je meteen mobiliseren na het onderzoek (itt de lies, waarbij je 4 uur plat moet blijven liggen). Echter moet je de pols wel even een dag ontzien.
De zelfde dag werken is niet slim en haalbaar, de volgende dag werken ligt geheel aan het soort werk wat je doet en hoe je je voelt en of er een behandeling heeft plaatsgevonden. In sommige ziekenhuizen kunnen ze namelijk meteen eventuele vernauwingen verhelpen tijdens een hartkatheterisatie. Bij andere is daar een vervolgonderzoek voor nodig. Meestal adviseren wij toch even 2-4 dagen rust te nemen met de pols.
Wij geven de folder van de harstichting mee voor de patienten; http://webshop.hartstichting.nl/Product ... x?pID=2535

Alleen de betablokkers kan ik niet plaatsen in het CAG verhaal. Heb dit nog niet eerder gehoord specifiek een dag voor het onderzoek. Bij een CT-hart gebeurt dit wel.
Echter kan het zijn dat de cardioloog ervoor heeft gekozen een betablokker voor te schrijven bij bijvoorbeeld hoge bloeddruk of hogere hartfrequentie bij toch al een verdenking op mogelijk vaatlijden.

Risico's moeten ze vermelden. Dat is nu eenmaal de wet WGBO. Dus alle mogelijke risico's dienen vermeld te worden. Dat ze niet allemaal even vaak voorkomen is een ander verhaal. Wat ik nog wel eens zie is een bloeduitstorting op de plek waarop geprikt is. Gaat vanzelf weer weg. Verder zijn alle andere complicaties die ik heb gezien echt uitzonderingen dan de regel.
Super bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft een aangeboren hartafwijking en al vaak een hartkatheterisatie gehad. Bij kinderen is het wel onder narcose trouwens. Hij moet daarna wel een nachtje blijven en krijgt drukverband voor zijn liezen (ze gaan vaak via zijn liezen naar binnen). Hij heeft daarna behalve dat hij in het begin suffig is van de narcose geen last van de HC.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige week nog een CT-scan gehad maar daarbij zijn ze echt niet met een slangetje mijn lichaam binnen gegaan.

Wat mij betrof stelde het echt helemaal niets voor, je kreeg het alleen even een beetje warm.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
07-05-2019 16:17
Ik heb vorige week nog een CT-scan gehad maar daarbij zijn ze echt niet met een slangetje mijn lichaam binnen gegaan.

Wat mij betrof stelde het echt helemaal niets voor, je kreeg het alleen even een beetje warm.

Bleek bij mij ook om eem CT scan te gaan. Niets van slangetjes:) Gelukkig!
Ik vond het best een naar onderzoek:( Voornamelijk door de bètablokkers die je vooraf moest slikken. Maar de scan zelf viel inderdaad mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven