Gezondheid alle pijlers

Zorgen om overgewicht moeder

18-04-2019 20:14 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft al bijna haar hele leven overgewicht. De laatste jaren wordt het steeds erger en inmiddels is ze morbide obees. Ook krijgt ze steeds meer lichamelijke klachten. Ze heeft een te hoge bloeddruk, hartklachten en last van haar gewrichten.

Gisteren liep ik even met haar mee naar de bakker om de hoek. Normaal gesproken een wandeling van minder dan 5 minuten, maar wij hebben er ruim een kwartier over gedaan, omdat ze twee keer tussendoor moest gaan zitten vanwege de pijn in haar benen en omdat ze buiten adem was.

Ik maak me erge zorgen om mijn moeders gezondheid. De afgelopen jaren heb ik haar dit al meerdere keren verteld en geprobeerd haar te helpen gezonder te leven. Maar elke keer wordt ze flink boos als ik erover begin. Ze weigert in te zien dat haar gewicht een probleem is, heeft een hekel aan sporten en beweegt vanwege de pijn nu nog amper, maar blijft doorgaan met te veel eten.

Wat kan ik hier aan doen? Ik vind het zo moeilijk om toe te kijken hoe ze steeds verder aftakelt en ben bang haar te verliezen. Maar tot nu toe leidt elke poging tot een gesprek hierover tot ruzie. Wie heeft er tips?
Alle reacties Link kopieren
Ze weet het zelf ook wel....
hoe oud is ze en hoe groot is ze? Doet ze zelf haar huishouden nog?
En waarom denk je dat ze zelf niet in de spiegel kan zien en haar huisarts nooit ziet?
Wat naar om te moeten zien, je zal je wel machteloos voelen. :hug: Ik denk alleen dat je niet veel kan doen. Je kan zeggen hoeveel zorgen je je maakt en aandringen dat ze naar de huisarts gaat. Verder moet ze het zelf doen.
Alle reacties Link kopieren
Niet mee bemoeien haar lichaam en leven.
Alle reacties Link kopieren
derooiekater schreef:
18-04-2019 20:22
Niet mee bemoeien haar lichaam en leven.
Ehhhh..zou je dat ook zeggen als je moeder doodgaat aan de anorexia??
Alle reacties Link kopieren
De wal keert het schip vanzelf wel. Het is háár schip.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
18-04-2019 20:17
hoe oud is ze en hoe groot is ze? Doet ze zelf haar huishouden nog?
Ze is 61. Mijn vader doet grotendeels het huishouden, omdat m’n moeder dat niet goed meer kan. Hij maakt zich ook enorme zorgen, maar kan ook niet tot haar doordringen.
Alle reacties Link kopieren
Wat kan ze niet meer wat ze vroeger wel kon? En wat mist ze het meest? Ga het hebben over leuke dingen die ze zou kunnen doen als ze minder zwaar zou zijn, zonder expliciet het gewicht te benoemen. Dus niet, 'als je minder zwaar zou zijn dan zouden we samen naar de stad kunnen', maar 'weet je nog, toen we in stad x waren, daar hebben we zo'n lol gehad'. Misschien maakt dat meer los dan het wijzen op haar gewicht, dan heeft ze een doel.
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
18-04-2019 20:24
Ehhhh..zou je dat ook zeggen als je moeder doodgaat aan de anorexia??
Ja als ze niet geholpen wil worden wel.ja
Alle reacties Link kopieren
De strijd tussen jullie leidt haar af van haar probleem. Als jij niet meer vecht (bezoek haar desnoods minder) heeft ze niemand meer om kwaad op te worden behalve op haar eigen kilo's.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
18-04-2019 20:19
En waarom denk je dat ze zelf niet in de spiegel kan zien en haar huisarts nooit ziet?
M’n moeder weet inderdaad wel dat ze te zwaar is, maar lijkt niet in te willen zien dat haar gezondheidsklachten door haar gewicht komen. Ze bedenkt allerlei excuses: gewrichtspijn komt ‘door het weer’, hartklachten ‘zitten in de familie’ (ik heb één oudtante met hartklachten, de rest is kerngezond), etc.
Als ik suggereer dat ze misschien eens naar de fysio moet gaan vanwege haar pijnklachten reageert ze heel fel, bijna als een alcoholist van wie je bier afpakt.
Alle reacties Link kopieren
Pff lastig hoor. Ik snap dat je je zo machteloos voelt. Begrijpt je moeder dat jij je zorgen maakt of wordt ze alleen maar boos? Je wilt toch als moeder ook niet dat je kind zich zorgen om je moet maken... Misschien zit er wel een dieper liggende oorzaak achter het vele eten die ze niet onder ogen wil komen of die ze niet met jou durft te bespreken omdat ze zich niet kwetsbaar wil opstellen tegenover haar eigen dochter. Als ze zich om die reden zo afschermt wordt het denk ik moeilijk om tot haar door te dringen.
Alle reacties Link kopieren
Eerst en vooral een erg dikke knuffel want dit is geen leuke situatie. Ik snap hoe je je voelt want ik heb ook een moeder die morbide obees is en die ik ook al jaren probeer te overtuigen om iets te doen aan haar gewicht. Zij werd ook altijd boos als ik er over begon, of ze begon over iets anders en negeerde dan compleet wat ik had gezegd.

Ik probeerde haar wat te motiveren door haar een dieetboek cadeau te doen en haar te beloven dat als ze de tips zou opvolgen en zou afvallen ik haar dan zou trakteren op een etentje in mijn lievelingsrestaurant (een restaurant met voornamelijk gezonde en erg lekkere gerechten ) maar toen was ze zelf achter mijn rug daar al gaan eten dus hopla.. dat was weer niet gelukt

Nu heb ik haar eindelijk kunnen overtuigen om naar een diëtist te gaan. Ik ben met haar meegegaan en ik heb haar achteraf uitgebreid gecomplimenteerd dat ze dit toch al had gedaan. Nu is het alleen hopen dat ze werkelijk de tips opvolgt...

Nu als je morbide obees bent is het ook niet simpel meer om te beginnen diëten want je moeder zal ook wel weten dat ze een erg lange weg te gaan heeft vooraleer ze terug een gezond gewicht heeft. Ik zou dit zeker ook vermelden bij haar dat je dit ook weet dat het moeilijk is maar dat je haar wil steunen en etc (indien je het op die manier nog niet hebt gezegd ) misschien helpt het als jij en je vader samen met haar eens aan tafel zitten en jullie dan echt jullie zorgen uiten naar haar toe ?

En ja ... Als dat echt allemaal niet lukt , ga je het jammer genoeg op een bepaald moment moeten loslaten. Uiteindelijk is het iets dat ze zelf moet doen.
Hoe meer je erover praat, hoe meer zei zich van je afkeert. Bemoei je er niet mee, ieder mens mag zijn eigen leven leiden.
Procne schreef:
18-04-2019 20:34
Als ik suggereer dat ze misschien eens naar de fysio moet gaan vanwege haar pijnklachten reageert ze heel fel, bijna als een alcoholist van wie je bier afpakt.

Dat klinkt meer als een eetverslaving dan alleen koppigheid.
viavia2013 schreef:
18-04-2019 20:51
Hoe meer je erover praat, hoe meer zei zich van je afkeert. Bemoei je er niet mee, ieder mens mag zijn eigen leven leiden.

Ja, maar wie gaat er voor haar zorgen als zij het zelf niet meer kan door alle gezondheidsproblemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat het voor jou heel frustrerend is om dit vanaf de zijlijn zo te bekijken.

Zo lang zij er geen probleem mee heeft, is er voor haar ook geen actie nodig om ergens aan te werken. Ze moet het eerst zelf willen. Als je met haar naar de bakker gaat, neemt ze dan een normaal brood mee of bij wijze van spreken een halve vlaai? Uiteindelijk is eten net zo goed een rotte verslaving als verslaving aan drank of drugs.

Weet ze wat dit met jou doet? Dat jij je zoveel zorgen om haar maakt?
Procne schreef:
18-04-2019 20:34
M’n moeder weet inderdaad wel dat ze te zwaar is, maar lijkt niet in te willen zien dat haar gezondheidsklachten door haar gewicht komen. Ze bedenkt allerlei excuses: gewrichtspijn komt ‘door het weer’, hartklachten ‘zitten in de familie’ (ik heb één oudtante met hartklachten, de rest is kerngezond), etc.
Als ik suggereer dat ze misschien eens naar de fysio moet gaan vanwege haar pijnklachten reageert ze heel fel, bijna als een alcoholist van wie je bier afpakt.

Tja, en misschien zit daar niet zoveel verschil in. Wat nu, als het haar niet lukt en al die keren dat jij haar aanspreekt, aandringt, jouw zorgen op haar schouders legt alleen maar ervoor zorgen dat ze zich ellendiger voelt over haar falen en onvermogen om er iets aan te doen? Grote kans dat je haar op die manier niet helpt.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
18-04-2019 20:52
Dat klinkt meer als een eetverslaving dan alleen koppigheid.
Inderdaad, net als een alcoholverslaafde ook altijd smoezen heeft. Nooit een kater, maar wel vaak last van-van-darmen, slecht-geslapen etc.
Ligt ook nooit aan de drank
Hé die klachten komen me bekend voor. Die had mijn slanke moeder ook. Bij haar was een triple bypass nodig.
Mijn vader had het ook, hij is wat voller. Hij had lekkende hartkleppen.

Sommige dingen komen niet door overgewicht, maar door aanleg en slijtage.

Mijn broer maakt zich ook altijd zorgen over mijn overgewicht (dat ik als peuter al had), maar intussen is hij degene die om de haverklap in het ziekenhuis ligt en chronische aandoeningen heeft.
Ik heb een hoge bloeddruk en daar een pilletje tegen.

Niets zo irritant als wanneer alles zomaar aan je overgewicht wordt gekoppeld. Ik had ooit een huisarts waar ik met keelpijnklachten kwam en die vervolgens zei: tja, ja, maar ja, je hebt ook wel stevig overgewicht, dus geen wonder.

Als je je moeder wilt bereiken, zeg dan dat je je zorgen maakt over haar kortademigheid en haar slechte conditie, relateer het nergens aan maar laat haar naar de huisarts gaan voor een doorverwijzing naar de cardioloog.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend heftig... Zou de huisarts hier niet iets in kunnen betekenen?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
18-04-2019 20:58
Hé die klachten komen me bekend voor. Die had mijn slanke moeder ook. Bij haar was een triple bypass nodig.
Mijn vader had het ook, hij is wat voller. Hij had lekkende hartkleppen.

Sommige dingen komen niet door overgewicht, maar door aanleg en slijtage.

Mijn broer maakt zich ook altijd zorgen over mijn overgewicht (dat ik als peuter al had), maar intussen is hij degene die om de haverklap in het ziekenhuis ligt en chronische aandoeningen heeft.
Ik heb een hoge bloeddruk en daar een pilletje tegen.

Niets zo irritant als wanneer alles zomaar aan je overgewicht wordt gekoppeld. Ik had ooit een huisarts waar ik met keelpijnklachten kwam en die vervolgens zei: tja, ja, maar ja, je hebt ook wel stevig overgewicht, dus geen wonder.

Als je je moeder wilt bereiken, zeg dan dat je je zorgen maakt over haar kortademigheid en haar slechte conditie, relateer het nergens aan maar laat haar naar de huisarts gaan voor een doorverwijzing naar de cardioloog.
Misschien maakt de huisarts zich wel flink zorgen om je
Alle reacties Link kopieren
Ze reageert als een alcoholist die je de drank afneemt... is ze misschien eetverslaafd?

Je kunt een paar dingen doen:
1. Aangeven dat het toch erg vervelend is voor haar om zoveel pijn te hebben. Misschien kunnen zij en je vader eens naar de dokter? Want ook al komt het door het weer, dan is het nog steeds erg vervelend voor haar. Focus op de klacht, niet op de oorzaak ;-)
2. Gezonde gerechten koken: veel groenten, minder koolhydraten, magere proteïne. Zeg er niet bij dat het een gezond/mager gerecht is, maar bijvoorbeeld dat het een recept van Jamie Oliver/Nigella Lawson/Yotam Ottolengi is. ‘Moet je proeven mam, het is heerlijk!’
3. Show, don’t tell. Geef haar, samen met je vader, het goede voorbeeld: lopen/fietsen naar werk/studie/activiteit, minder suikers/vette sauzen, meer groente en fruit, kleinere porties vlees en koolhydraten. Bij snacks gezondere opties kiezen: popcorn ipv chips, ovenkroketten ipv frituur, aardappels uit de oven ipv gebakken... Geen verleidingen in huis halen. Misschien haalt ze het dan achter jullie rug om, maar als je het lang genoeg volhoud, valt er vanzelf een klein kwartje.
4. Vraag haar of ze gelukkig is. Wat maakt haar gelukkig?

Je moeder klinkt als heel ongelukkig. Nu kan voeding en overgewicht zeker van invloed zijn op je gemoed, maar het klinkt alsof je moeder ongelukkig is en ze haar verdriet weg-eet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven