Gezondheid alle pijlers

Proctitis maar oorzaak onbekend

20-04-2019 15:17 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal, na darmonderzoek een proctitis geconstateerd. Na afnemen biopten en uitgebreid ontlasting onderzoek hebben ze niks kunnen ontdekken waardoor ik deze ontsteking heb gekregen. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben.
Liefs, Fleur
Heb je de info op de site van de MDL Stichting al gelezen, staat veel info over.
Alle reacties Link kopieren
Nee nog niet,dank je wel voor je reactie Gizzmo, ga meteen even kijken.
Krijg je wel medicijnen? En moet je nog terugkomen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vrijdag geweest voor de uitslag bij MDL verpleegkundige, zij moest overleggen met MDL arts of er nog verder onderzoek plaats moet vinden of nu de medicatie. Hoor ik dinsdag. Ik moet zeggen dat alles erg lang duurt. Heb jij ook proctitis gehad?
fleur78 schreef:
20-04-2019 15:44
Ik ben vrijdag geweest voor de uitslag bij MDL verpleegkundige, zij moest overleggen met MDL arts of er nog verder onderzoek plaats moet vinden of nu de medicatie. Hoor ik dinsdag. Ik moet zeggen dat alles erg lang duurt. Heb jij ook proctitis gehad?
Nee, ik heb crohn
fleur78 schreef:
20-04-2019 15:44
Ik ben vrijdag geweest voor de uitslag bij MDL verpleegkundige, zij moest overleggen met MDL arts of er nog verder onderzoek plaats moet vinden of nu de medicatie. Hoor ik dinsdag. Ik moet zeggen dat alles erg lang duurt. Heb jij ook proctitis gehad?
Nee, ik heb crohn

Raar inderdaad dat je zonder medicijn bent weggestuurd. Ik neem aan dat je nog last hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb chronische proctitis. Zonder medicatie gaat de ontsteking niet weg, dus ik neem aan dat de mdl arts deze nog zal voorschrijven.
In mijn geval is het niet bekend waardoor het wordt veroorzaakt. Opvlammingen hebben bij mij wel vaak te maken met stress.
Alle reacties Link kopieren
@ gizzmo wat heftig dat je crohn hebt! Ja nog steeds net weer naar wc geweest, leek beter nu weer erger. :-(

@MMXVIII wat zijn/waren jouw klachten?
Alle reacties Link kopieren
Hallo Fleur. Ik had in eerste instantie ook proctitis en kreeg daar zetpillen (Pentasa) voor. Helaas heeft het zich later uitgebreid naar de dikke darm en ik hen nu al jaren colitus ulcerosa. Niet om je bang te maken, maar colitis begint vaker met een ontsteking in de endeldarm. De oorzaak is inderdaad nog steeds niet helemaal duidelijk als het gaat om chronische darmziektes.
Alle reacties Link kopieren
Klachten begonnen met: continu aandrang en slijm en bloed bij ontlasting.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
20-04-2019 18:27
Klachten begonnen met: continu aandrang en slijm en bloed bij ontlasting.
Dit, in combinatie met winderigheid. Op slechte dagen zit ik tien keer achter elkaar op de wc, maar met weinig resultaat. Vooral veel troep.
Bij een ernstige ontsteking heb ik ook pijn onderin mijn buik, maar sinds ik continue aan de medicijnen zit heb ik dat niet meer meegemaakt.
Een opvlamming kost mij vooral steeds veel energie, zelfs als ik er op tijd bij ben. Maar ik ben (ik heb de diagnose nu bijna tien jaar) blij dat dit het is en er nog geen tekenen van colitis zijn.
Alle reacties Link kopieren
@lila01Oh meis wat heftig dat het uitgebreid is naar dikke darm. Was bij jou in eerste instantie ook onduidelijk waardoor de ontsteking er zat?
Ik vind het ook vervelend dat ik door blijf lopen zonder medicatie. Ik heb de klachten nog steeds en moet nu weer wachten op dinsdag wat arts dan zegt het duurt zolang.
@ MMXVII heb ik ook die winderigheid heel erg kan ik niet tegenhouden. Ik heb ook slijm en bloed bij ontlasting. Wordt jij ook regelmatig nog nagekeken scopie? Of doen ze dit niet? Heb jij de pijn ook linksonder?
Alle reacties Link kopieren
fleur78 schreef:
20-04-2019 20:26
@lila01Oh meis wat heftig dat het uitgebreid is naar dikke darm. Was bij jou in eerste instantie ook onduidelijk waardoor de ontsteking er zat?
Ja, je weet dat proctitis een chronische aandoening is waarvoor nog een oorzaak gevonden is? Ik denk dat je arts en verpleegkundige maar eens duidelijk moeten uitleggen wat de ziekte precies inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een paar keer een scopie gehad, maar alleen van het allerlaatste deel van de darmen. Dat kon ook gewoon zonder roesje en in vijf minuten was het dan weer klaar. Jammer dat het voorbereiden een hoop gedoe is.
De ontstekingswaarden in mijn bloed waren de afgelopen paar jaar niet betrouwbaar vanwege mijn zwangerschappen. Daardoor was het niet duidelijk of de medicijnen voldoende aansloegen en zijn ze gaan kijken.

En de pijn is idd linksonder, daar zit ook de endeldarm, vandaar.

Maar ik zou me niet direct zorgen gaan maken en eerst afwachten wat de mdl arts zegt. Het is natuurlijk niet gezegd dat het bij jou chronisch gaat zijn. Kans is groot dat je er met een kuurtje vanaf bent en nooit meer last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
MMXVIII schreef:
20-04-2019 18:37
Maar ik ben (ik heb de diagnose nu bijna tien jaar) blij dat dit het is en er nog geen tekenen van colitis zijn.
Dankzij de eerste arts die ik had is de proctitis niet gelijk goed aangepakt en nooit echt onder controle gekregen. Bij nieuwe arts en nieuw onderzoek bleek het verergerd te zijn en colitis geworden.
Alle reacties Link kopieren
lila01 schreef:
20-04-2019 21:33
Ja, je weet dat proctitis een chronische aandoening kan zijn waar nog geen oorzaak gevonden is? Ik denk dat je arts en verpleegkundige maar eens duidelijk moeten uitleggen wat de ziekte precies inhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook proctitis gehad en pentasa zetpillen, daarna nooit meer last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
@lila01 Ik heb eigenlijk helemaal geen uitleg gehad. Ik hoop dat ik dinsdag de medicatie krijg en idd meer info over deze aandoening.
@MMXVII goed om te horen dat de medicatie goed werkt bij jou. Dat stelt me wel gerust. Idd dinsdag afwachten.
Nog een beetje rare vraag ms maar hoe ziet het slijm eruit bij jullie? Die verpleegkundige deed raar toen ik het omschreef net of het niet vd ontsteking zou komen maar ms vaginaal zou zijn, gaf mij weer vervelend onzeker gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Nog 1 vraagje mbt de medicatie is dit goed te doen? Of veel bijwerkingen?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor prima te doen, geen last van gehad. Er hoeft niet altijd overal een aanwijsbare oorzaak voor te zijn, soms is een proctitis gewoon een proctitis.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor reactie Blauwe Emmer. Was er bij jou ook geen oorzaak gevonden?
Alle reacties Link kopieren
Nee gewoon proctitis, daar hoeft niet specifiek een oorzaak voor te zijn. Last gehad, scoop gehad, medicatie gehad en klaar. Het kan ook gewoon simpel zijn 😉
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel, stelt me gerust😊
Alle reacties Link kopieren
Ben ik weer :-) iemand ervaring met Salofalk 1 gram zetpil?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven