Gezondheid alle pijlers

Yasmin pil bij PMS

24-04-2019 10:08 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben huiverig om de pil te gaan slikken en ik heb hem nu wel voorgeschreven gekregen van de huisarts. Na 2 zware zwangerschappen, was mijn conclusie dat ik niet tegen hormonen kan. Heb de pil dan ook niet meer geslikt afgelopen 6 jaar, vorig jaar weer begonnen met een andere pil, maar werd er zo misselijk van dat ik weer ben gestopt. Ik wil eigenlijk geen hormonen in mijn lijf stoppen, maar ik heb sinds een jaar zoveel last van pms klachten dat ik de huisarts om hulp heb gevraagd. De Yasmin pil zou ik nu voor 3 maanden moeten proberen. Voelt voor mij als kiezen tussen 2 slechte opties plus dat het niet logisch klinkt om hormonen toe te voegen terwijl ik juist zoveel klachten heb door hormonen?!

Voor de mensen die de Yasmin pil slikken, helpt het nou echt tegen pms? En hoe zit het met de bijwerkingen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn PMS-klachten (ik had vooral last van stemmingswisselingen) zijn volledig verdwenen sinds ik Yasmin slik. Ik slik het overigens als voorbehoedsmiddel, niet omwille van die klachten. Ik heb geen bijwerkingen.
Waarom heb je je bezwaren tegen de pil of hormonen niet meteen met de huisarts besproken dan?
Alle reacties Link kopieren
Het helpt wanneer je hem doorslikt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
24-04-2019 10:40
Waarom heb je je bezwaren tegen de pil of hormonen niet meteen met de huisarts besproken dan?
heb ik besproken, zij heeft vervolgens de alternatieven naast elkaar gelegd. Geen pil, wel pil en ze noemde dat antidepressiva ook nog weleens wordt voorgeschreven bij pms. Dat laatste vond ik te ver gaan. Ik heb zelf aangegeven dat ik graag iets wil proberen, omdat het alleen maar erger lijkt te worden die pms.
newspaper schreef:
24-04-2019 12:01
heb ik besproken, zij heeft vervolgens de alternatieven naast elkaar gelegd. Geen pil, wel pil en ze noemde dat antidepressiva ook nog weleens wordt voorgeschreven bij pms. Dat laatste vond ik te ver gaan. Ik heb zelf aangegeven dat ik graag iets wil proberen, omdat het alleen maar erger lijkt te worden die pms.
Dan gewoon proberen. Het voordeel van de pil is dat je niet menstrueert, maar alleen een onttrekkingsbloeding hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook aan de Yasmin (merkloos) ivm PMS.

Vroeger veel verschillende pillen geprobeerd, kon nergens tegen.Vervolgens jaren niks gebruikt en in die jaren nooit PMS gehad.

Zwanger geweest, en na een aantal maanden ineens wel klachten.Niet naar de huisarts gegaan omdat ik dacht dat de pil geen optie was.

Gesprek met partner gehad omdat er wel iets moest gebeuren.Tot de conclusie gekomen om toch om de Yasmin te vragen, inmiddels jaren verder, zwanger geweest, menstruatie anders dan voor de zwangerschap dus wie weet ging het nu wel.

En......had ik eerder moeten doen.Gaat nu echt stukken beter en geen klachten van de pil.
Alle reacties Link kopieren
Tulpje78 schreef:
25-04-2019 09:27
Hier ook aan de Yasmin (merkloos) ivm PMS.

Vroeger veel verschillende pillen geprobeerd, kon nergens tegen.Vervolgens jaren niks gebruikt en in die jaren nooit PMS gehad.

Zwanger geweest, en na een aantal maanden ineens wel klachten.Niet naar de huisarts gegaan omdat ik dacht dat de pil geen optie was.

Gesprek met partner gehad omdat er wel iets moest gebeuren.Tot de conclusie gekomen om toch om de Yasmin te vragen, inmiddels jaren verder, zwanger geweest, menstruatie anders dan voor de zwangerschap dus wie weet ging het nu wel.

En......had ik eerder moeten doen.Gaat nu echt stukken beter en geen klachten van de pil.
Dat is fijn om te lezen! Die pms heb ik ook echt pas na mn zwangerschap, vooral de laatste. Ik ga vandaag starten met de Yasmin, ik hoop dat het allemaal meevalt.
Alle reacties Link kopieren
Succes Newspaper, ik hoop dat het goed gaat helpen.

Stomme PMS, echt nooit last en na het zwanger zijn poeh poeh.
Alle reacties Link kopieren
Mijn comment komt wat laat, maar de pil slikken voor PMS klachte vind ik, zoals je zelf al in je bericht ook al aangeeft, geen goed idee; Je legt je natuurlijke hormoonhuishouding plat door extra hormonen te gaan slikken, je pakt hiermee niet de onderliggende oorzaak aan, je legt alle (natuurlijke) hormoonfluctuaties plat.
Ikzelf kampte ook enorm met PMS klachten, en heb heel gestructureerd een aantal dingen hiervoor geprobeerd (o.a. dieetaanpassingen en supplementen).
Voormij zijn er uiteindelijk een aantal supplementen uitgekomen (alleen met natuurlijke stoffen/ingredienten) die enorm goed hebben gewerkt, namelijk magnesium, vitamine B6, en DIM (diindolylmethane). Die laatste klinkt chemisch, maar het is niets anders dan een stof die in je maag ook wordt aangemaakt als je broccoli eet (Indole-3-carbinol in broccoli wordt na aanraking met maagzuur omgezet in DIM). DIM is een stof die estrogen dominance aanpakt in het lichaam, wat in de meeste gevallen de oorzaak is van PMS klachten. Echter zou je een hoop broccoli elke dag moeten eten om de positieve effecten te ervaren.
Met name DIM werkt erg goed. Ik heb elk van de supplementen ook alléén geprobeerd, maar dit werkte minder goed dan met DIM erbij.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Friction-90 schreef:
27-04-2019 21:15
Mijn comment komt wat laat, maar de pil slikken voor PMS klachte vind ik, zoals je zelf al in je bericht ook al aangeeft, geen goed idee; Je legt je natuurlijke hormoonhuishouding plat door extra hormonen te gaan slikken, je pakt hiermee niet de onderliggende oorzaak aan, je legt alle (natuurlijke) hormoonfluctuaties plat.
Ikzelf kampte ook enorm met PMS klachten, en heb heel gestructureerd een aantal dingen hiervoor geprobeerd (o.a. dieetaanpassingen en supplementen).
Voormij zijn er uiteindelijk een aantal supplementen uitgekomen (alleen met natuurlijke stoffen/ingredienten) die enorm goed hebben gewerkt, namelijk magnesium, vitamine B6, en DIM (diindolylmethane). Die laatste klinkt chemisch, maar het is niets anders dan een stof die in je maag ook wordt aangemaakt als je broccoli eet (Indole-3-carbinol in broccoli wordt na aanraking met maagzuur omgezet in DIM). DIM is een stof die estrogen dominance aanpakt in het lichaam, wat in de meeste gevallen de oorzaak is van PMS klachten. Echter zou je een hoop broccoli elke dag moeten eten om de positieve effecten te ervaren.
Met name DIM werkt erg goed. Ik heb elk van de supplementen ook alléén geprobeerd, maar dit werkte minder goed dan met DIM erbij.
Oestrogeendominatie bestaat niet, is een verzinsel van natuurartsen. Extra progesteron slikken kan wel helpen tegen PMS. Maar dat zorgt ervoor dat jouw oestrogeen niet zo hard daalt als je ongesteld moet worden. Voeding kan PMS iets verbeteren. Probeer 3 maanden de pil dan weet je of het werkt. Je zou ook kunnen proberen extra progesteron te slikken of een nuvaring/andere pil/prikpil wat ever.
Yasmin was de enige pil waar ik echt weinig van merkte, geen bijwerkingen en veel minder pms. Daarna nooit meer een andere pil geprobeerd, was echt heel tevreden!
Nu niet meer nodig, toen ik ermee stopte merkte ik geen verschil eigenlijk.
Vond ik een goed teken!
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
27-04-2019 21:29
Oestrogeendominatie bestaat niet, is een verzinsel van natuurartsen. Extra progesteron slikken kan wel helpen tegen PMS. Maar dat zorgt ervoor dat jouw oestrogeen niet zo hard daalt als je ongesteld moet worden. Voeding kan PMS iets verbeteren. Probeer 3 maanden de pil dan weet je of het werkt. Je zou ook kunnen proberen extra progesteron te slikken of een nuvaring/andere pil/prikpil wat ever.
Oestrogeendominantie bestaat wel degelijk. PMS en PMDD worden veroorzaakt door een disbalans in het oestrogeen/progesteron ratio in de weken tussen ovulatie en menstruatie, waarbij iemand ofwel teveel oestrogeen kan hebben (oestrogeendominantie) of, je kan het inderdaad ook van de andere kant bekijken: te weinig progesteron (progesteron deficiency). Zoals je zegt kan extra progesteron nemen dan ook helpen om de klachten te verlichten, maar je kan ook het teveel aan (met name slecht) oestrogeen proberen te verminderen. Extra progesteron nemen is vaak een synthetische progesteron vorm (zoals die in de pil). Er bestaan echter ook natuurlijke progesteron cremes inderdaad (cremes op basis van wilde yam).
Aan de andere kant kan je door veranderingen in voeding en leefstijl de hoeveelheid oestrogeen die je via die weg binnenkrijgt ook verminderen (bv door geen zuivel te eten en alle voeding biologisch te eten, aangezien pesticiden oestrogeen mimickers zijn en dus de totale hoeveelheid oestrogeen in het lichaam doen toenemen). DIM helpt hierin goed doordat het voorkomt dat testosteron wordt omgezet in (slechte) oestrogenen. Het houdt daardoor ook je libido hoger in de PMS-weken. Aan de andere kant kan vitamine B6 helpen bij PMS en PMDD klachten doordat het de natuurlijke progesteronproductie stimuleert. Er zijn dus veel meer opties om deze klachten te reduceren dan direct naar de pil of andere hormoonbehandelingen te grijpen...
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Iedereen moet doen wat werkt voor hem/gaard.

Maar nogmaals ik heb gedaan wat jij deed en heel streng, werkte totaal niet. Mijn B6 was zelfs zo hoog dat het gevaarlijk.

En klachten reduceren: ik wil ze gewoon niet. Dan is er maar 1 oplossing: de pil. Ook nog veel beter voor je libido :)
Alle reacties Link kopieren
@Leeuw; heb jij meerdere maanden achter elkaar DIM gebruikt (terwijl je geen andere hormonen/de pil gebruikte)? En je hebt daar totaal niks van gemerkt? Dat lijkt me heel sterk. Enige wat ik me dan nog kan bedenken is dat de absorptie niet goed gaat en/of dat je een slecht opneembaar supplement koopt. "Standaard" supplementen die je bij de drogist koopt zijn qua opneembaarheid meestal enorm slecht. Je moet altijd wat research doen om een goed supplement te vinden en daar ook wat voor neer willen leggen.
Qua DIM is dit een hele goede (zie ook de reviews van mensen met dezelfde klachten): https://www.amazon.com/DIM-Supplement-B ... B006KL4TYG
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Friction was van Rika. Ik merkte dat ik een dag minder migraine had :-D Dus nog 8 dagen per cyclus over. Van fertiliteitsarts moest ik stoppen met alle supplementen vanwege (gevaarlijk) hoge b vitamines in bloed.

Voor veel mensen zal het werken hoor, maar ik ben een extreem geval. Als ik pil 1x vergeet krijg ik al migraine vanwege lager oestrogeen.

En ik ben echt een veel leuker mens met pil, zelfs met ivf hormonen ben ik leuk/energiek. Doe ik liever dan normale cyclus zelfs met punctie. :ugeek:
Alle reacties Link kopieren
Leeuw, ik weet natuurlijk niet precies welke supplementen je allemaal nam, maar die DIM van dat merk heeft wel een HEUL hoge vitamine E dosis in de supplementen zitten, dat is niet perse erg goed voor je.
Verder, als je te hoge b-vitamines hebt dan moet je natuurlijk alleen díe stopzetten en niet persé alle andere die mogelijk op lange termijn wel heel goed werken en verder niets te maken hebben met vitamine B concentraties in het bloed (zoals DIM). Beetje vreemd advies van de arts ;)
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Friction nee hoor geen vreemd advies, gewoon stoppen en volgende stap. Het is klaar als je met uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis komt omdat je zo’n erge last van jouw cyclus hebt dan moet je dan niet willen oplossen met voeding/accunptuur (was nog het ergste: een half jaar geen hormoonsuppletie en geen pijnstillend). Dan is het tijd voor rigoreuze stappen.
Alle reacties Link kopieren
Interessant om jullie berichten te lezen, DIM was mij totaal onbekend!
Ik ben nu 4 dagen bezig met de Yasmin, ik wil het een kans geven en over 2-3 maanden kijken of ik verschil ervaar.
Alle reacties Link kopieren
@Friction, fijn dat het voor jou zo heeft geholpen! Ik ben op het moment onderzoek aan het doen naar goede supplementen, dus ik ben blij met die link van jou! Ik ben een tijd geleden wel begonnen met vitamine B6, magnesium en het vermijden van oestrogeen mimickers, maar dat ging een beetje halfslachtig. De pil zou voor mij echt het allerlaatste zijn wat ik ga nemen voor mijn pms.
The only difference between me and a madman is that I’m not mad
Ik ben benieuwd hoe het je bevalt, newspaper. Ik ben zelf pas geleden begonnen met yaz 24+4, dit is dezelfde hormonen, maar dan in een andere verhouding; meer progesteron en minder oestrogeen + maar 4 stopdagen ipv 7.

Ik merk sowieso verschil, de eerste nachten heb ik heel onrustig geslapen, maar nu lijkt dat toch opeens weg te trekken. En ik merk dat mijn libido ervan stijgt, en niet zo'n beetje ook :biggrin:
By the way wil ik ook nog wel even zeggen: ernstige moodswings, depressie angst etc. rond de menstruatie kan ook PMDD zijn ipv PMS. Veel huisartsen weten er maar weinig vanaf helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk nu alweer wat hormonen doen, ik zit nu op dag 4 en ik voel hetzelfde als ik in beide zwangerschappen in het begin had. Een vervelend gevoel in mn buik, niet echt misselijk maar ook niet lekker. Weeeig noemen ze dat geloof ik. Het liefst stop ik meteen weer maar ik vind dat ik het een kans moet geven.

Wat is pmdd?
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... item119346
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier ook even mee want ook ik heb vreselijke last van pms en door het koperspiraal verandert dat natuurlijk niet. Ik heb op zich weinig last van dat ding behalve dan dat het bloedverlies heel erg is en dat ik soms wel 12 dagen ongesteld ben O_O dus dat is niet ideaal. Ik denk er dan ook over om over te stappen op de pil maar weet uit het verleden dat die hormonen me geen goed deden. En ik had geen zin meer in seks. Ik gebruikte toen Marvelon. Die Yasmin klinkt wel aantrekkelijk! Hoe zit het met libidoverlies? En andere klachten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven