Gezondheid alle pijlers

Moedervlek en lymfeklieren

25-04-2019 16:22 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag, gister tijdens het passen van nieuwe lingerie viel mij een moedervlek op. Bij navraag aan bekenden dachten zij dat deze er nog niet eerder zo uitzag of daar ooit zat. Gisteren was het al te laat om de huisarts te bellen voor een afspraak. Vanochtend heb ik gebeld met de huisartsen praktijk, deze is wegens vakantie gesloten en opent pas op 6 mei.

Ik wou sowieso al een afspraak bij de huisarts maken omdat ik sinds een aantal weken onder mijn beide oksels pijnlijke lymfeklieren heb. Waarschijnlijk nog restanten van de griep, maar wel erg vervelend.

Later in de ochtend heb ik toch maar besloten om de dienstdoende huisarts te bellen voor overleg. Daar kom ik nu net vandaan met een verwijskaart voor de dermatoloog, de huisarts vertrouwt het plekje ook niet. Gezien de grote en de plaats wil hij hem niet verwijderen omdat hij bang is op een groot litteken.

Nouja ik weet het, ik moet gewoon afwachten. Maar even schoot het door mijn hoofd dat de oksellymfeklieren de dichtstbijzijnde klieren zijn, en straks is het wel erg. De wachttijd voor de dermatoloog is ongeveer 4 weken, ik moet mij echt tegenhouden om niet te gaan googlen.

Ik heb van dichtbij meegemaakt wat voor impact huidkanker heeft, gelukkig heeft deze persoon al heel wat jaren geen plekjes meer.

Ik wil even van mij afschrijven, er spookt best veel door mijn hoofd heen op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan ook onschuldige vormen van huidkanker zoals basaal celcarcincoom. Bij mij heeft de ha een punctie gedaan destijds ( geen kanker) . Ik snap je angst. Ik was zelf ook 2 weken nerveus.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wachttijd 4 weken? Daar zou ik dus echt niet mee akkoord gaan en meteen een ander zoeken. 4 weken is veel te lang en kan ervoor zorgen dat de boel lekker verspreid wordt. Veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Als de huisarts het plekje niet vertrouwd is 4 weken wel heel lang. Bel met je verzekering, zij kunnen een dermatoloog die eerder kan voor je vinden of bel de dienstdoende huisarts en vraag wat hij vindt van de wachttijd
ik denk altijd maar in dit soort gevallen dat als de huisarts zich echt zorgen maakte, hij wel een spoed-dingetje ervan zou maken. maar dat is totaal niet op enige kennis gebaseerd.

dus.. als je graag sneller geholpen wilt worden: bel je zorgverzekering, die kunnen zien waar de wachtlijsten korter zijn en je helpen dmv wachtlijstbemiddeling. misschien het proberen waard?
Alle reacties Link kopieren
Grote kans dat het iets onschuldigs is en de klieren in je oksel inderdaad een nasleep zijn van je griep. Maar het kan altijd natuurlijk. Doe jezelf een plezier en bel een andere dermatoloog; vier weken is echt lang als je je zorgen maakt of in spanning zit! Succes.
Alle reacties Link kopieren
Misschien toch even naar huisarts terug en vragen om bloedonderzoek ? Zijn je ontstekingswaardes verhoogd, dan is er een noodzaak voor snellere afspraak.
Succes.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet naar zoiets toe? Dat is volgens mij in meerdere ziekenhuizen.
https://www.alrijne.nl/afdelingen-speci ... ken-leiden
Alle reacties Link kopieren
Reken er op dat de dermatoloog het opstuurt ter biopsie en je niet meteen iets weet. Nu, die klieren moet je uit je hoofd zetten. Er is zoiets als een drainagegebied, het is niet omdat het kortbij is dat dit plekje vanzelf naar je oksel gaat. Al helemaal niet naar beide oksels.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, mijn zorgverzekering laat na het weekend weten of ze een plek eerder kunnen vinden. Helaas weet ik dat het zeker een tot twee weken gaat duren als ze het hebben weggehaald tot de uitslag er is. Maar het zal denk ik vooral een opluchting zijn dat het weg is.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al gebeld naar de betreffende dermatoloog? Misschien is er een plekje als je je verhaal duidelijk uit kunt leggen. Zo ben ik bij de academische dermatoloog gekomen, 2 dagen nadat ik ze zelf opgebeld had dat ik graag wilde weten op welke termijn ik terecht zou kunnen na de verwijzing door de perifere dermatoloog. Ik was er eerder dan de verwijzing!
Sterkte! Wachten is verschrikkelijk...
Ik wist na 3 dagen al dat ik een melanoom had, lijkt me sterk dat je tot 2 weken op het resultaat gaat moeten wachten.
Hopelijk kan je sneller bij een dermatoloog terecht.
Door 1 vlekje last onder beide oksels is ook heel onwaarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Even een update, vanmorgen contact gehad met mijn zorgverzekering. Ik kan woensdagochtend terecht bij de dermatoloog. De assistente van de poli gaf aan dat de kans groot is dat we eind volgende week al een uitslag kunnen verwachten.
anoniem_pje_x schreef:
29-04-2019 13:53
Even een update, vanmorgen contact gehad met mijn zorgverzekering. Ik kan woensdagochtend terecht bij de dermatoloog. De assistente van de poli gaf aan dat de kans groot is dat we eind volgende week al een uitslag kunnen verwachten.

Fijn! Wat goed dat ze dat zo voor je hebben kunnen regelen. Ik hoop dat je je inmiddels ook wat minder zorgen maakt?
Gelukkig! Hopelijk hou je ons op de hoogte. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wat zei de dermatoloog?
Alle reacties Link kopieren
De moedervlek is verwijderd, de dermatoloog vond het goed dat ik langs ben gekomen en dat het waarschijnlijk een voorloper is op huidkanker. Volgende week donderdag een afspraak bij de verpleegkundige om de hechtingen eruit te halen en om de rest van mijn lichaam te controleren en vast te leggen op camera. Dit omdat ik een licht huidtype heb en heel veel moedervlekken aldus de dermatoloog.

Met een beetje geluk is de uitslag er dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Op zich wel goed nieuws toch? Ze maakt zich niet heel veel zorgen dat het al echt kanker is, een voorloper wil zeggen dat je op tijd bent.

Maar natuurlijk afwachten!
Alle reacties Link kopieren
De uitslag is binnen, het is een melanoom stadium 1a. De snijtanden waren al schoon maar uit zekerheid is er een tweede snee gemaakt ongeveer 1cm om de oude wond. De prognose is goed, er word niet verwacht dat het uitzaait.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je er snel bij was dan !
Volgt er nog een controle?
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg straks eerst nog een wondcontrole, en extra informatie over het zelf controleren van de huid. Tevens wordt er dan afgesproken hoe vaak ik ziekenhuis controles krijg omdat ik in een risico groep val. Licht huidtype en veel moedervlekken. Waarschijnlijk wordt dat iets van eens in de vier maand tot een half jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven