Gezondheid alle pijlers

Herstel longembolie en ablatie

28-04-2019 13:53 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Begin april heb ik een ablatie ondergaan. Deze is goed verlopen. Of deze is geslaagd hoor ik over enkele maanden.

Een week daarna kreeg ik last van ben benauwdheid en kortademigheid. Op de eerste hulp dachten ze aan een ontstoken hartzakje. Na wat onderzoeken bleek dit niet het geval. Het bleek dat ik meerdere longembolien in beide longen had.
Ik heb twee dagen in het ziekenhuis gelegen en met bloedverdunners en pijnstillers mocht ik naar huis.

Het is natuurlijk nog maar kort geleden, maar ik vraag me toch af hoe snel het herstel gaat. Ik merk dat als ik me inspan, bijv veel praten of een rondje lopen, dat ik de dag erna flink wordt teruggefloten. Pijn op mijn borst en kortademig. Aangezien de longarts aangeeft dat het per persoon verschillend is, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Wil iemand zijn ervaring delen?

Bedankt alvast
Hebben ze je geen speciale "long fysio" aangeraden?
Of is het daar nog te vroeg voor?

Heel veel sterkte en luister goed naar je lichaam.
Het heeft rust nodig om te herstellen.
Alle reacties Link kopieren
Hi Lani,

Wat rot! 2 jaar geleden heb ik ook in beide longen embolieën en infarct gehad. Mijn arts zei toen: ‘je mag in principe alles weer, maar niet iedereen kan alles weer’ en ik denk dat dat de kern ook wel raakt, want het is echt voor iedereen anders en ook afhankelijk van hoe erg je longen beschadigd zijn en hoe je er fysiek al aan toe was denk ik.
Na een week ziekenhuis en 1,5 week thuis ben ik weer rustig aan gaan werken (2u per dag), de pijn en benauwdheid bleven wel 2 maanden, de angst voor een herhaling en de teleurstelling in mn lichaam duurde een stuk langer.
Geef het tijd!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde meegemaakt. Bij mij heeft het herstel lang geduurd, maar de ablatie had de hartritmestoornissen veel erger gemaakt, dat hielp ook niet mee.
Geef het de tijd. Het wordt echt weer een stuk beter, helaas duurt het altijd langer dan je zelf zou willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dubbele longembolie gehad + trombosebenen. Geen abblatie.

Maar het heeft een jaar geduurd voor ik alles weer kon zoals voorheen.
De eerste 6 maanden waren moeilijk. Na 6 maanden was ik maar een beetje hersteld. Tussen de 6 en 12 maanden ging mijn herstel steeds sneller. Na 12 maanden was ik er weer aardig bovenop.

Je kunt vanaf vandaag elke week een klein beetje verbetering zien. Soms zo miniscuul dat je het amper waarneemt. Maar al die beetjes tellen op. Het werkt als een sneeuwbal. Eerst kleine stapjes en dan opeens komt er een moment dat het je opvalt dat bepaalde dingen weer beter gaan. Je kan nog wel eens een terugslag hebben hier en daar, dat hoort erbij. Je kunt oneindig veel stapjes maken, todat je genoeg hersteld bent.

Ik ging oefenen met simpele dingen als lopen of mijn tas optillen en fietsen. Pas later ook fitness.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven