Gezondheid alle pijlers

Beugel?

02-05-2019 11:09 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben recentelijk bij de orthodontist geweest. Ik heb nooit een beugel gehad omdat ik tijdens mijn middelbare schooltijd nogal gepest werd en bang was dat het dan nog erger zou worden (ik weet, dom, maar met 12 jaar denk je nog niet zo ver. Daarnaast zei de tandarts dat het niet nodig was. Nou ben ik toch naar de ortho gegaan (ik ben 23). De orthodontist zag met name het probleem van een diepe beet (zo'n 7 mm). Ik heb ook een overjet maar doordat mijn bovenlip de voortanden een beetje naar binnen gedrukt heeft, is die maar 2 mm en valt hij totaal niet op. Mijn ortho zei dat we aestetisch niets konden verbeteren aan mijn tanden, ze staan recht en in een mooie boog, de diepe beet is niet traumatisch en het tandvlees is gezond. Waar wel veel valt te verbeteren is de diepe beet. Echter, door het oplossen van de diepe beet en de tanden iets naar buiten te duwen krijg ik een overbeet van zo'n 6 mm. Hij heeft mij hiervoor een aantal opties gegeven. Bij alle behandel mogelijkheden moeten eerst mijn bovenste verstandskiezen verwijdert worden.

1. Slotjes beugel icm forsus aan beide kanten. om het ontstaan van een overbeet te minimaliseren. Hij zei letterlijk; "Hiermee gaan we trachten om de overbeet terug te dringen naar een acceptabele 4 mm". Werd ik niet heel erg hoopvol van. Hij gaf ook toe dat deze optie de meeste kans heeft op relapse na de behandeling.

2. Slotjes beugel en twee kiezen trekken om zo ruimte te creeeren om het bovenfront terug te duwen.

3. Kaakoperatie. Vinden wij beiden niet nodig omdat er niks mankeert aan mijn profiel en het nogal een heftige ingreep is

4. Een distalizer voor ongeveer 6 maanden om het bovenfront naar achter te schuiven en ruimte te creeeren. Hiermee wordt de behandeltijd wel verlengt van 2 jaar naar 2.5- 3 jaar. En dit is de duurste optie van 3800 euro

5. Niks doen en een slaaphoesje laten maken om knarsen en klemmen tegen te gaan.

Wat denken jullie?

Gr
Alle reacties Link kopieren
Wat voor klachten heb je? Waarom ben je naar de ortho gegaan?

Als klachten hebt en die verbetert kunnen worden zou ik het doen. Anders niet.

En dan de minst ingrijpende optie op advies van de ortho.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Met 'overbeet' bedoel je 'overjet'? tot 4mm is nog normaal maar meer dan dat lijkt me niet wenselijk.

Ik zelf heb overbite (verticaal) en overjet (horizontaal) en dit gaat gecorrigeerd worden dmv slotjesbeugel. Heb daarvoor ook 2 kiezen moeten laten trekken. Mijn verstandskiezen waren er al uit.
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je iets doen aan de stand van je tanden en of kaak? Wat voor winst denk je hiermee te halen?

Weg dit af tegen over de kosten, pijn, tijd, mogelijke complicaties.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Is het inderdaad noodzakelijk omdat je klachten hebt? Als het puur cosmetisch is zou ik het lekker laten.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Toevallig een paar weken geleden voor dezelfde keuze gestaan. Besloten een splint boven en onder te nemen, tegen het klemmen. Beugel kost enorm veel en geen garantie dat het helpt.
Dat is wat mij werd verteld iig.
Splint is even wennen. Ik hoef hem alleen 's nachts te dragen.
Maar de kosten vallen mee en het helpt echt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Met een "overbeet" bedoel ik inderdaad een overjet. Mijn hulpvraag bij de ortho was aestetisch inderdaad. Ik heb geen traumatische diepe beet en verder geen klachten van mijn gebit. De ortho heeft wel gezegd dat de tanden op een verkeerde manier kunnen gaan slijten en dat ik hier later misschien last van krijg. Maar ik zou ook honderd kunnen worden met dit gebit dus hier is geen duidelijke prognose over. Ik ben er niet zo'n fan van om in gezond vlees te snijden en het eruit halen van de bovenste verstandskiezen lijkt me al best een gedoe. Als ik voor een optie zou moeten kiezen zou ik voor de distalizer gaan maar dan ben ik wel pas 26 als de beugel eruit gaat en dat hele proces lijkt me niet makkelijk. Mijn enige reden om het wel te doen zou dus het eventuele slijten van de tanden zijn.... Maar ik ben bang dat ik na de behandeling met een overjet zit die ik helemaal niet mooi vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in de 40 en bij mij is er wel sprake van ernstige slijtage dus er moest wat gebeuren. Al met al is het best een heftig traject. Als ik in jouw schoenen stond zou ik het niet doen. Mocht er wel sprake zijn van toekomstige slijtage, dan kun je het alsnog overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Slijtage valt te voorkomen met de splint(bitje). Ik had slijtage, is behandeld en nu ter voorkoming van meer slijtage dus een splint aangemeten gekregen.
Echt veel liever dit dan een beugel.

@Lady_Day: Wat moest er bij jou gebeuren? En kwam de slijtage bij jou ook door klemmen/knarsen?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij kwam de slijtage door knarsen maar ook door mijn beet. Mijn ondertanden kwamen tegen de achterkant van mijn boventanden aan waardoor deze heel dun werden en op een gegeven moment begonnen af te breken. Heel bijzonder dat geen enkele tandarts dit ooit benoemd heeft tot ik bij mijn huidige kwam.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat was bij mij nou ook zo! Mijn eigen tandarts zei altijd, prima gebit, niks aan de hand, ondanks dat ik aangaf last te hebben...kom ik bij de mondhygiëniste met dezelfde klachten (bleek de slijtage)...gelijk doorverwezen naar andere tandarts die daar ook werkt en week later behandeld..

Ben er nog ondersteboven van🙃

Bij jou dus wel een beugel nodig...fijn dat het nu wel gezien werd!
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder verhaal, inderdaad. Ze kunnen de slijtage toch gewoon zien? Ik heb gebitsafdrukken en daar zie ik de vorm van mijn ondertanden heel duidelijk aan de achterkant van mijn bovengebit.

Ik kwam bij mijn nieuwe tandarts met een wederom afgebroken voortand en zij vertelde mij waarom dit dus al meerdere malen gebeurd was. Ze gaf me een aantal opties waaronder de beugel. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik echt de oorzaak aan wil pakken. Elk half jaar met een afgebroken gebit zitten is ook niet okay.

En als we toch bezig zijn met de beugel kan de hele handel ook mooi recht gezet worden. Ik heb nog iets meer dan een jaar te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Dinolivia schreef:
02-05-2019 14:47
Slijtage valt te voorkomen met de splint(bitje). Ik had slijtage, is behandeld en nu ter voorkoming van meer slijtage dus een splint aangemeten gekregen.
Echt veel liever dit dan een beugel.

@Lady_Day: Wat moest er bij jou gebeuren? En kwam de slijtage bij jou ook door klemmen/knarsen?
Hoe is de slijtage bij jou behandelt?
Alle reacties Link kopieren
Maastrichtmeisje, ik weet niet wat er bij Dinolivia is gedaan maar mijn tandarts stelde voor om de tanden aan de achterkant 'op te vullen' zodat deze steviger werden. Het nadeel was wel dat mijn beet dan wat vreemd aan zou voelen want het zou niet meer 100% passen. Uiteindelijk was dat voor mij teveel een 'lapmiddel'. Als ik er eerder bij geweest was zou ik het wellicht gedaan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
02-05-2019 17:11
Maastrichtmeisje, ik weet niet wat er bij Dinolivia is gedaan maar mijn tandarts stelde voor om de tanden aan de achterkant 'op te vullen' zodat deze steviger werden. Het nadeel was wel dat mijn beet dan wat vreemd aan zou voelen want het zou niet meer 100% passen. Uiteindelijk was dat voor mij teveel een 'lapmiddel'. Als ik er eerder bij geweest was zou ik het wellicht gedaan hebben.
Ah oké. Bij mij is het nog niet zo ver dus hopelijk lukt het met de splint om schade te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, opgevuld. Is we mooi geworden!
Alle reacties Link kopieren
Dinolivia schreef:
02-05-2019 20:45
Inderdaad, opgevuld. Is we mooi geworden!
Voelt jouw beet nu ook anders, Dinolivia? Bij mij gaan de tanden ook opgevuld worden aan de achterkant zodra mijn beet het toelaat.
29 jaar en sinds 2,5 week in het bezit van een slotjes beugel. Hoewel het mij echt enorm tegenvalt, probeer ik me vast te houden aan het eind resultaat.

Het eindresultaat is iets wat ik graag wil omdat mijn tanden mij op dit moment beperken om breeduit te lachen.

Als jij het prima vind zoals het nu is, waarom zou je dan dit soort dingen gaan doen?

Als zo'n ding voor in de nacht prima is, dan zou ik dat doen. Ik denk alleen dat je dan moet realiseren dat je zoiets elke nacht in moet. Ik zou daar zelf niet aan moeten denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toen ik ca 35 was het hele traject gedaan: beugel en operatie. Ik heb er geen spijt van gehad en ben zo blij met het resultaat! De operatie is pittig, vooral de eerste week daarna. Maar ach, wat is een week op een mensenleven.

Ik had een diepe beet en een overbeet (viel niet op omdat mijn voortanden naar achter stonden). Nu geen negatieve gevolgen van de operatie, een ontspannen kaak en minder knarsen en klemmen.
Alle reacties Link kopieren
Mai* schreef:
03-05-2019 20:51
29 jaar en sinds 2,5 week in het bezit van een slotjes beugel. Hoewel het mij echt enorm tegenvalt, probeer ik me vast te houden aan het eind resultaat.

Het eindresultaat is iets wat ik graag wil omdat mijn tanden mij op dit moment beperken om breeduit te lachen.

Als jij het prima vind zoals het nu is, waarom zou je dan dit soort dingen gaan doen?

Als zo'n ding voor in de nacht prima is, dan zou ik dat doen. Ik denk alleen dat je dan moet realiseren dat je zoiets elke nacht in moet. Ik zou daar zelf niet aan moeten denken.
Als ik het hele traject in zou gaan zou ik daarna ook elke nacht een retainer moeten dragen ivm relapse :daisy: . Mijn kaken klemmen niet en heb er ook geen last van verder.
Alle reacties Link kopieren
zonnetjeinhuis79 schreef:
03-05-2019 21:22
Ik heb toen ik ca 35 was het hele traject gedaan: beugel en operatie. Ik heb er geen spijt van gehad en ben zo blij met het resultaat! De operatie is pittig, vooral de eerste week daarna. Maar ach, wat is een week op een mensenleven.

Ik had een diepe beet en een overbeet (viel niet op omdat mijn voortanden naar achter stonden). Nu geen negatieve gevolgen van de operatie, een ontspannen kaak en minder knarsen en klemmen.
Stoer dat je het gedaab hebt! Operatie lijkt mij toch echt te heftig :@@: Doe zelf ook aan bodybuilding en fitness wedstrijden dus ben bang dat het hele vloeibare dieet en in bed liggen niet echt bij mijn levenstijl aansluit. Goed om te horen dat het mooi geworden is!
Alle reacties Link kopieren
Mijn boven en onderkaak werden gebroken maar eten viel reuze mee ,kon al snel gepureerde maaltijden eten ,echt niet vloeibaar,
Alle reacties Link kopieren
maar als je tevreden bent met je profiel ,moet je zeker niet opereren ,ik vind mijn uiterlijk er niet beter op geworden...schroeven voel ik naast mijn neus zitten ,en daar is het ook opgezwollen
Alle reacties Link kopieren
ella70 schreef:
04-05-2019 14:50
maar als je tevreden bent met je profiel ,moet je zeker niet opereren ,ik vind mijn uiterlijk er niet beter op geworden...schroeven voel ik naast mijn neus zitten ,en daar is het ook opgezwollen
Oh oke ben blij dat het eten meegevallen is! Dat van die schroeven is wel heftig, hoop dat de zwelling nog afneemt!
Alle reacties Link kopieren
nee ,ze zitten er al 10 jaar!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven