Gezondheid alle pijlers

Zelfafnameset uitstrijkje

02-05-2019 14:37 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft zo’n test wel eens gedaan? Gaat dat makkelijk en is het pijnlijk? En hoe weet je of je het goed hebt gedaan?

Dat laatste is misschien een stomme vraag maar ik heb zelf een gekantelde baarmoeder door mijn laatste bevalling en moest op advies van de huisarts zo’n test aanvragen. Alleen als de huisarts al niet bij kan hoe kan ik er zelf met zo’n zelftest er wel bij? Want ik wil toch wel graag dat het goed gebeurd. Of werkt zo’n zelfafnameset gewoon anders?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een gekantelde baarmoeder, maar ik ben gewoon bij de assistente geweest voor dat onderzoek.

Ik laat het liever door iemand doen die weet wat ze doet, dan dat ik het zelf doe
Alle reacties Link kopieren
Wat gek. Ik zou het ook prettiger vinden als iemand dat doet die er verstand van heeft. Terug naar de huisarts?
Alle reacties Link kopieren
Ik zat in de onderzoeksgroep om mijn uitstrijkje zelf te doen.
Het is absoluut niet pijnlijk. Je moet een paar rondjes draaien met een soort kwastje.
Echt heel simpel en het beviel mij erg goed.
Heb het ook wel eens gedaan, is inderdaad heel simpel en pijnloos. Voelt wel een beetje stroef als je dat ding een aantal keer hebt rondgedraaid (neemt natuurlijk al het vocht op)

Edit: Het was een soort wattenstaafje maar dan groter en langer, wat je zo diep mogelijk in moet brengen en daarna in een buisje met vloeistof moet doen.
anoniem_6527270f28ee9 wijzigde dit bericht op 02-05-2019 14:50
30.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat het bij de zelftest alleen om het vaststellen of je besmet bent met HPV. Dan kijken ze dus niet hoe de cellen van de baarmoederhals eruitzien.
En ik kan me voorstellen dat HPV niet alleen op de baarmoedermond zit, maar ook daar omheen in de vagina en dat je dat dus makkelijker zelf kunt afnemen.

Overigens zegt een gekantelde baarmoeder niet zo veel, omdat het uitstrijkje alleen gaat over de baarmoederMOND, die als het ware in de vagina hangt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Klopt Solomio!
Piece of cake.
Alle reacties Link kopieren
in principe zit je baarmoedermond wel op dezelfde plek toch, bij een gekantelde baarmoeder?
Dus ik weet niet of dat veel uitmaakt TO

desalniettemin laat ik het altijd liever bij de huisarts(assistente) doen, dan kan ik er meer op vertrouwen dat het goed gebeurt
Alle reacties Link kopieren
Het is bij mij al een aantal keer geprobeerd. Door de assistent huisarts, huisarts en zelfs via het ziekenhuis bij een gynaecoloog. Mijn baarmoeder is heel raar terug gekanteld en mijn baarmoedermond zit schuin en ze moeten teveel duwen en draaien om erbij te kunnen. Dit is te pijnlijk voor mij. Vorig jaar ben ik geopereerd aan iets anders en hebben ze het tijdens de narcose gedaan. Dit is de enige optie om het normaal te kunnen doen. Alleen maken ze iemand niet speciaal onder narcose puur alleen voor een uitstrijkje. Dit kwam toevallig zo uit.

Nu moet ik dus zo’n zelfafnameset gaan doen. Ik ben benieuwd. Volgende week komt ie per post.
Het is een zelfafnametest die HPV test, neem ik aan? Ik heb er zelf ook eentje liggen, heb 'm nog niet gedaan.

Maar daarmee is het niet de bedoeling dat je tot aan de baarmoedermond komt zoals met een gewoon uitstrijkje, maar dat je met een kwastje weefsel uit je vagina haalt. Dus dat kan gewoon zonder problemen lijkt me.

Als daar vervolgens HPV uitkomt moet je alsnog naar de arts voor een echt uitstrijkje van de baarmoedermond.
Sjiraf schreef:
02-05-2019 14:51
Het is bij mij al een aantal keer geprobeerd. Door de assistent huisarts, huisarts en zelfs via het ziekenhuis bij een gynaecoloog. Mijn baarmoeder is heel raar terug gekanteld en ze moeten teveel duwen en draaien om erbij te kunnen. Dit is te pijnlijk voor mij. Vorig jaar ben ik geopereerd aan iets anders en hebben ze het tijdens de narcose gedaan. Dit is de enige optie om het normaal te kunnen doen. Alleen maken ze iemand niet speciaal onder narcose puur alleen voor een uitstrijkje. Dit kwam toevallig zo uit.

Nu moet ik dus zo’n zelfafnameset gaan doen. Ik ben benieuwd. Volgende week komt ie per post.

Vraag me nu wel af of dit hetzelfde is als ik heb gehad. Ik kreeg dat setje namelijk gewoon mee van de huisarts, en het was ook niet omdat ze een uitstrijkje wilden doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gedaan, echt heel simpel en pijn is (bijna) niet mogelijk volgens mij.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Op de site die de oproepen voor het bevolkingsonderzoek regelt, staat volgens mij ook een animatiefilmpje met hoe het werkt.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-05-2019 14:48
Volgens mij gaat het bij de zelftest alleen om het vaststellen of je besmet bent met HPV. Dan kijken ze dus niet hoe de cellen van de baarmoederhals eruitzien.
En ik kan me voorstellen dat HPV niet alleen op de baarmoedermond zit, maar ook daar omheen in de vagina en dat je dat dus makkelijker zelf kunt afnemen.

Overigens zegt een gekantelde baarmoeder niet zo veel, omdat het uitstrijkje alleen gaat over de baarmoederMOND, die als het ware in de vagina hangt.
Dit vermoed ik ook; heel veel meer dan zo'n afnametest voor HPV kan het niet zijn als je het zelf kunt doen.
Mocht daaruit blijken dat je met HPV besmet bent, dan zul je alsnog langs de huisarts moeten voor een uitstrijkje; is het monster goed dan ben je gelijk klaar. Ik zou volgende week ff afwachten en de brief lezen die erbij zit, dan weet je hoe/wat.
Aan die zelfafname kun je trouwens erg weinig verkeerd doen ;-)

Dat je die set van de huisarts zelf aan moest vragen heeft (vermoed ik) waarschijnlijk met de bureaucratie in Nederland te maken..jij krijgt van deze HPV test ook alleen zelf de uitslag, omdat de huisarts niet de aanvrager is. Als de huisarts het moet regelen, kan hij/zij waarschijnlijk alleen een compleet uitstrijkje maken en laten beoordelen. De zelftesten worden naar vrouwen gestuurd die niet naar de huisarts willen voor een uitstrijkje; niet naar huisartsen.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
.
anoniem_370403 wijzigde dit bericht op 02-05-2020 08:18
99.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh dat lijkt mij ook superhandig!
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met ontspannen? Ik kan me namelijk alleen voorstellen dat de huisarts dit adviseert omdat jij je niet goed kunt ontspannen tijdens een uitstrijkje. Wanneer je dit zelf doet, of je partner, zijn die spanningen vaak een stuk minder.

Een gekantelde baarmoeder alleen zou normaal gesproken een probleem moeten zijn.

Kan je wel normaal intercourse (penetratie) hebben?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai ja dat gaat goed. Het inbrengen van een eendenbek ook maar als ze moet draaien en duwen ga ik door de grond.
Supersimpel. Doet absoluut geen pijn en met de beschrijving erbij kan het niet fout gaan.
Alle reacties Link kopieren
(Ik werk als doktersassistente)
Bij een zelfafnametest testen ze alleen op HPV, dit zit ook in de slijmvliezen daar dus vandaar dat een wattenstokje dan voldoende is.

Bij de huisarts nemen ze cellen af bij de baarmoedermond. In eerste instantie wordt dit ook alleen getest op HPV.
Als HPV positief is dan doen ze het uitstrijkje onder microscoop beoordelen of er onrustige / kwaadaardige cellen zijn. Als HPV negatief is dan doen ze er verder niks mee.

Als je HPV positief is na afnameset dan krijg jij hierovereen brief en moet je alsnog naar huisarts bellen voor een uitstrijkje te laten maken.
Lighttaste schreef:
02-05-2019 14:42
Ik zat in de onderzoeksgroep om mijn uitstrijkje zelf te doen.
Het is absoluut niet pijnlijk. Je moet een paar rondjes draaien met een soort kwastje.
Echt heel simpel en het beviel mij erg goed.
Ik zat ook bij de testgroep. Bij mij was het foute boel. Dan moet je huisarts het opnieuw doen, weken stress dus. Niets aan de hand. Maar in theorie vond ik het top. Geen geroer in mijn onderkant door een vreemde en pijnloos.
Ik vond het ideaal, geen gedoe met vrij nemen en wachten bij de huisarts. Was heel simpel en pijnloos.
Alle reacties Link kopieren
Hanne_Solo schreef:
02-05-2019 15:50
Ik vond het ideaal, die zelftest. Hoop het de volgende keer weer aangeboden te krijgen. Pijnloos en in 1 minuut klaar (plus naar de brievenbus brengen). Scheelt weer een ritje naar de assistente en wachtkamertijd.
Je kunt het zelf aanvragen hè, zodra je een brief van het bevolkingsonderzoek hebt..ik heb het ook gewoon zelf via internet aangevraagd, sturen ze netjes thuis 😁
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Sjiraf schreef:
02-05-2019 14:51
Het is bij mij al een aantal keer geprobeerd. Door de assistent huisarts, huisarts en zelfs via het ziekenhuis bij een gynaecoloog. Mijn baarmoeder is heel raar terug gekanteld en mijn baarmoedermond zit schuin en ze moeten teveel duwen en draaien om erbij te kunnen. Dit is te pijnlijk voor mij. Vorig jaar ben ik geopereerd aan iets anders en hebben ze het tijdens de narcose gedaan. Dit is de enige optie om het normaal te kunnen doen. Alleen maken ze iemand niet speciaal onder narcose puur alleen voor een uitstrijkje. Dit kwam toevallig zo uit.

Nu moet ik dus zo’n zelfafnameset gaan doen. Ik ben benieuwd. Volgende week komt ie per post.
Waarom moet je na een jaar alweer? Wat was de uitslag van je vorige uitstrijkje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven