Gezondheid alle pijlers

Bevolkingsonderzoek darmkanker

04-05-2019 19:30 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel een beetje raar. Was vanmiddag bij mijn moeder. Ze kreeg op dat moment een brief dat bij haar bevolkingsonderzoek bloed was gevonden. Er volgt nu verder onderzoek maar het knaagt erg aan me
Geen zorgen maken. Dit kan van alles zijn. Het vervolgonderzoek wijst meestal uit dat er niets aan de hand is, soms dat er een onschuldige aandoening is een enkele keer dat er iets ernstigs is. Als dat het geval mocht zijn zijn ze er in elk geval vroeg bij.
In de ruime meerderheid van de follow ups is er gelukkig niets ernstigs aan de hand.
Kan ook een aambei zijn.

Wachten is nooit leuk maar probeer niet meteen van het ergste uit te gaan.

Sterkte ♡
Alle reacties Link kopieren
In België is er (letterlijk, volgens studies) in 95 procent dan alsnog niks aan de hand. Nog geen zorgen dus maar laten nakijken!
herfstappeltaart schreef:
04-05-2019 19:37
Geen zorgen maken. Dit kan van alles zijn. Het vervolgonderzoek wijst meestal uit dat er niets aan de hand is, soms dat er een onschuldige aandoening is een enkele keer dat er iets ernstigs is. Als dat het geval mocht zijn zijn ze er in elk geval vroeg bij.
Hoe weet je dat laatste zo zeker?
Alle reacties Link kopieren
Deniece1980 schreef:
04-05-2019 19:30
Ik voel een beetje raar. Was vanmiddag bij mijn moeder. Ze kreeg op dat moment een brief dat bij haar bevolkingsonderzoek bloed was gevonden. Er volgt nu verder onderzoek maar het knaagt erg aan me
Ik heb net het hele circus achter de rug: bloed in ontlasting, darmonderzoek, niks gevonden, alleen een bloedvaatje dat een beetje oppervlakkig lag, dus volgende keer val ik volgens de mdl-arts weer in de prijzen.
Bij ongeveer de helft wordt niet eens een oorzaak van het bloed gevonden en maar in ca 8% gaat het daadwerkelijk om kanker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Toch fijn dat dit bevolkingsonderzoek er is. Mocht er echt iets mis zijn, zijn ze er vroeg bij.
ik geef mn bek ook maar een douw
Solomio schreef:
04-05-2019 20:21
Ik heb net het hele circus achter de rug: bloed in ontlasting, darmonderzoek, niks gevonden, alleen een bloedvaatje dat een beetje oppervlakkig lag, dus volgende keer val ik volgens de mdl-arts weer in de prijzen.
Bij ongeveer de helft wordt niet eens een oorzaak van het bloed gevonden en maar in ca 8% gaat het daadwerkelijk om kanker.
of zelfs alleen maar een voorstadium daarvan, wat ze dan preventief kunnen weghalen...
Alle reacties Link kopieren
Marigold1986 schreef:
05-05-2019 00:33
of zelfs alleen maar een voorstadium daarvan, wat ze dan preventief kunnen weghalen...
Nee hoor, in de folder stond dat in 8% van de gevallen darmkanker wordt gevonden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Manta schreef:
04-05-2019 20:07
Hoe weet je dat laatste zo zeker?

Ik weet niks zeker maar als het ontdekt wordt door het bevolkingsonderzoek zijn ze er in elk geval sneller bij dan dat je het zelf ontdekt doordat je klachten krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop het. Ze heeft namelijk langer klachten. Tijd geleden viel ze ook af zonder moeite. Naar dokter gegaan en bloedonderzoek maar niks aan de hand. Ik weet niet waarop ze getest werd. Inmiddels zitten de kilos er wel weer aan..maar ook sinds tijd veel last van verstopping en krijgt steeds weer van huisarts laxeermiddel. Voel me best gespannen met deze combi maar laat het niet aan haar merken
Deniece1980 schreef:
06-05-2019 09:56
Ik hoop het. Ze heeft namelijk langer klachten. Tijd geleden viel ze ook af zonder moeite. Naar dokter gegaan en bloedonderzoek maar niks aan de hand. Ik weet niet waarop ze getest werd. Inmiddels zitten de kilos er wel weer aan..maar ook sinds tijd veel last van verstopping en krijgt steeds weer van huisarts laxeermiddel. Voel me best gespannen met deze combi maar laat het niet aan haar merken
Geeft de huisarts steeds laxeermiddel zonder verder onderzoek? Dat vind ik wel een beetje vreemd.
Ik hoop voor jullie dat het goed komt. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Deniece1980 schreef:
06-05-2019 09:56
Ik hoop het. Ze heeft namelijk langer klachten. Tijd geleden viel ze ook af zonder moeite. Naar dokter gegaan en bloedonderzoek maar niks aan de hand. Ik weet niet waarop ze getest werd. Inmiddels zitten de kilos er wel weer aan..maar ook sinds tijd veel last van verstopping en krijgt steeds weer van huisarts laxeermiddel. Voel me best gespannen met deze combi maar laat het niet aan haar merken
Ow, dan snap ik dat het spannend is.
Hopelijk hebben jullie snel duidelijkheid.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ja helaas is het onderzoek pas in de week van 23 mei. Merk dat het toch wel de hele dag achterin mijn hoofd zit
Solomio schreef:
04-05-2019 20:21
Ik heb net het hele circus achter de rug: bloed in ontlasting, darmonderzoek, niks gevonden, alleen een bloedvaatje dat een beetje oppervlakkig lag, dus volgende keer val ik volgens de mdl-arts weer in de prijzen.
Bij ongeveer de helft wordt niet eens een oorzaak van het bloed gevonden en maar in ca 8% gaat het daadwerkelijk om kanker.
Ik had hetzelfde en bij de uitslag zei de mdl-arts dat ik nooit meer aan het bevolkingsonderzoek hoef mee te doen.
Volgens hem was alles nu goed bekeken en heb ik nauwelijks kans op darmkanker. Inderdaad geen oproep meer gekregen.
Alle reacties Link kopieren
cesium24 schreef:
06-05-2019 19:21
Ik had hetzelfde en bij de uitslag zei de mdl-arts dat ik nooit meer aan het bevolkingsonderzoek hoef mee te doen.
Volgens hem was alles nu goed bekeken en heb ik nauwelijks kans op darmkanker. Inderdaad geen oproep meer gekregen.
Hier krijg je dan na 10 jaar weer een uitnodiging om mee te doen.
Nooit meer meedoen was er niet bij.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven