Gezondheid alle pijlers

Korsakov

07-05-2019 17:11 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo
Mijn man heeft korsokov.Zijn er lotgenoten waar ik mee kan praten?Ik hoef geen preek over scheiden enz.Altijd een goed huwelijk gehad,goede man vader.Leuke tijden gehad,veel vakanties,uitjes.We zijn 41 jaar getrouwd.De laatste tien jaar is hij flink gaan drinken.Daarvoor gewoon vroeger na zijn werk een wijntje,in het weekend een borreltje.
https://www.korsakovkenniscentrum.nl/

hier al gekeken?
Wat naar voor jullie. Hoe komt het dat hij zoveel ging drinken?
Alle reacties Link kopieren
da's heftig.
:hug:
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Wow.. heftig.. :hug:

Ik weet dat er thema-avonden zijn; bijv voor mensen (en hun naasten) met dementie, NAH etc. Misschien wordt zoiets ook bij jullie in de buurt georganiseerd op het gebied van Korsakov.
Misschien heeft zijn behandelaar tips voor lotgenotencontact?
Alle reacties Link kopieren
Wat rot :hug: lijkt het op dementie? Hoe kun je het verschil weten?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader had Korsakov, dus heb wel wat ervaring. Drinkt je man nog of is hij gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Ja mijn vader had korsakov. Daarna een delier, toen alcoholdementie en toen is hij na een paar jaar wegkwijnen in een verpleeghuis gestorven aan kanker.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oompje is er net aan overleden. Het ging helaas erg snel na de diagnose. Ik hoop dat jullie nog een poos samen mogen hebben als dat goed gaat.

Hoe sta je er zelf in?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Dan heeft hij de laatste jaren wel erg stevig gedronken, want 10 jaar een relatief 'kort' tijdsbestek voor Korsakov, toch?
Wat zal dat lastig zijn, TO, om je man zo te zien.

Mijn schoonvader heeft het ook. Hij is er niet minder om gaan drinken, maar het lijkt zich bij hem ook niet heel snel te ontwikkelen. Sinds de diagnose een paar jaar geleden is hij geestelijk weinig achteruit gegaan. Zijn korte termijn geheugen is als een zeef en hij kan niet meer alleen fietsen, want hij verdwaalt nog in zijn eigen straat (hierdoor is het ook opgemerkt), maar qua karakter is hij weinig veranderd. Hij heeft nooit een slechte dronk gehad en is nog steeds een vrolijk mannetje. Alleen is hij wel zorgbehoevend en als er iets met mijn schoonmoeder gebeurt zal hij niet alleen zelfstandig verder kunnen.
Maar hij is wel één van de 'betere' gevallen die ik ken.
Heb ik een stamkroeg in een volksbuurt gewerkt en daar zaten iedere avond vanaf 18.00 dezelfde mannen, in dezelfde volgorde, hetzelfde verhaal te vertellen tot ze door de taxichauffeur naar hun lege huizen werden gebracht. Ze waren het schoolvoorbeeld van wat alcohol allemaal kapot kan maken.
Misschien dat ze daarom ook wel verder heen waren dan mijn schoonvader; zij hadden niemand die voor ze zorgde en het is natuurlijk een verwaarlozingsziekte
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
07-05-2019 19:52
Dan heeft hij de laatste jaren wel erg stevig gedronken, want 10 jaar een relatief 'kort' tijdsbestek voor Korsakov, toch?
Wat zal dat lastig zijn, TO, om je man zo te zien.

Mijn schoonvader heeft het ook. Hij is er niet minder om gaan drinken, maar het lijkt zich bij hem ook niet heel snel te ontwikkelen. Sinds de diagnose een paar jaar geleden is hij geestelijk weinig achteruit gegaan. Zijn korte termijn geheugen is als een zeef en hij kan niet meer alleen fietsen, want hij verdwaalt nog in zijn eigen straat (hierdoor is het ook opgemerkt), maar qua karakter is hij weinig veranderd. Hij heeft nooit een slechte dronk gehad en is nog steeds een vrolijk mannetje. Alleen is hij wel zorgbehoevend en als er iets met mijn schoonmoeder gebeurt zal hij niet alleen zelfstandig verder kunnen.
Maar hij is wel één van de 'betere' gevallen die ik ken.
Heb ik een stamkroeg in een volksbuurt gewerkt en daar zaten iedere avond vanaf 18.00 dezelfde mannen, in dezelfde volgorde, hetzelfde verhaal te vertellen tot ze door de taxichauffeur naar hun lege huizen werden gebracht. Ze waren het schoolvoorbeeld van wat alcohol allemaal kapot kan maken.
Misschien dat ze daarom ook wel verder heen waren dan mijn schoonvader; zij hadden niemand die voor ze zorgde en het is natuurlijk een verwaarlozingsziekte
Uhm, Korsakov komt vooral doordat je een tekort aan vitamine B1 hebt. Dus als haar man naast overmatig alcoholgebruik ook bijvoorbeeld een darmprobleem had of plastabletten gebruikte ontwikkel je veel sneller Korsakov.

Als je een overmatig alcoholprobleem hebt maar daarnaast wel goed eet en geen absorptieproblemen hebt kan dat heel lang wel goed gaan. Je kan dan wel een delier krijgen maar dat kan ook zonder Korsakov.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Natuurlijk hoef je geen preek over scheiden of wat dan ook. Ik wil juist zeggen dat ik niets meer dan bewondering heb voor het feit dat je in voor-en tegenspoed bij je partner blijft.
Mooi dat je zo'n sterk en goed huwelijk hebt, maar oh wat heftig dat dit jullie allemaal zo moest overkomen.
Heel veel sterkte!
suzyqfive schreef:
07-05-2019 20:09
Uhm, Korsakov komt vooral doordat je een tekort aan vitamine B1 hebt. Dus als haar man naast overmatig alcoholgebruik ook bijvoorbeeld een darmprobleem had of plastabletten gebruikte ontwikkel je veel sneller Korsakov.

Als je een overmatig alcoholprobleem hebt maar daarnaast wel goed eet en geen absorptieproblemen hebt kan dat heel lang wel goed gaan. Je kan dan wel een delier krijgen maar dat kan ook zonder Korsakov.
He,wat interessant. Wist wel dat het kwam door een vitamine tekort waar alcoholisten vaker last van hebben, omdat ze zichzelf makkelijker verwaarlozen én alcohol sowieso al zorgt voor een vitamine tekort, maar dit is een leerzame aanvulling
Zo dat is wel heftig voor jou. Is hij erg verandert? Weet je waarom hij zoveel gaan drinken? Heb er geen ervaring mee maar ik wil je wel veel sterkte wensen.
TijdvoorTaart schreef:
07-05-2019 20:13
He,wat interessant. Wist wel dat het kwam door een vitamine tekort waar alcoholisten vaker last van hebben, omdat ze zichzelf makkelijker verwaarlozen én alcohol sowieso al zorgt voor een vitamine tekort, maar dit is een leerzame aanvulling
Je kunt nog zo goed eten naast je alcoholprobleem maar het lichaam neemt door de alcohol bijna geen vitamine B1 op. Dus dat is geen oplossing als je een stevige dronk hebt.
Daarnaast merk je vaak pas in een laat stadium dat iemand Korsakov heeft doordat ze de gaten in het geheugen camoufleren met confabuleren. (Dingen verzinnen om er een coherent verhaal van proberen te maken).
Alle reacties Link kopieren
blauwe_emmer schreef:
07-05-2019 18:47
Mijn vader had Korsakov, dus heb wel wat ervaring. Drinkt je man nog of is hij gestopt.
Hallo
Nee mijn man drinkt al 9 maanden niet meer,maar het leed is al geschiet.Na lang aandringen is hij 9 maanden geleden bij de n euroloog geweest voor een scan,en de testen gehad waar hij er maar 3 van goed had.Geriater gehad drie keer.Thiamine foliumzuur en nog andere medicijnen heeft hij.Ik heb ook een casmaneger.Hij heeft drie maanden drie dagen dagopvang gehad,maar hij wilde niet meer.Werd er ook gek van want hij dacht dat hij op school zat,werd nog verwarder dan hij al is.Heb bij dementie forum gezeten ik,maar dat is toch anders
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
07-05-2019 20:24
Daarnaast merk je vaak pas in een laat stadium dat iemand Korsakov heeft doordat ze de gaten in het geheugen camoufleren met confabuleren. (Dingen verzinnen om er een coherent verhaal van proberen te maken).
Ja dat weet ik
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
07-05-2019 20:22
Je kunt nog zo goed eten naast je alcoholprobleem maar het lichaam neemt door de alcohol bijna geen vitamine B1 op. Dus dat is geen oplossing als je een stevige dronk hebt.
Hij drinkt niet meer en kreeg thiamine en foliumzuur
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
07-05-2019 20:18
Zo dat is wel heftig voor jou. Is hij erg verandert? Weet je waarom hij zoveel gaan drinken? Heb er geen ervaring mee maar ik wil je wel veel sterkte wensen.
dankje
Heftig. En inderdaad, het is een heel andere vorm van dementie dan bv. bij Alzheimer of welke andere vorm van dementie dan ook.
Vaak denken mensen bij dementie gelijk aan Alzheimer. Terwijl er nog veel andere vormen van dementie zijn met elk hun eigen patroon.
Er zijn ook groepen met lotgenoten waar je je beter op je plek zult voelen dan bij een forum over dementie. Als je daar behoefte aan hebt natuurlijk.

Heel veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
07-05-2019 20:13
He,wat interessant. Wist wel dat het kwam door een vitamine tekort waar alcoholisten vaker last van hebben, omdat ze zichzelf makkelijker verwaarlozen én alcohol sowieso al zorgt voor een vitamine tekort, maar dit is een leerzame aanvulling
deze medicijnen heeft hij en helpen heel goed!Het gaat mij meer om het geheugen.Het is geen kwade man maar het korte geheugen is weg.Het is mijn man niet meer die ik had....
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
07-05-2019 20:34
Heftig. En inderdaad, het is een heel andere vorm van dementie dan bv. bij Alzheimer of welke andere vorm van dementie dan ook.
Vaak denken mensen bij dementie gelijk aan Alzheimer. Terwijl er nog veel andere vormen van dementie zijn met elk hun eigen patroon.
Er zijn ook groepen met lotgenoten waar je je beter op je plek zult voelen dan bij een forum over dementie. Als je daar behoefte aan hebt natuurlijk.

Heel veel sterkte.
ja maar waar vind ik die lotgenoten?
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
07-05-2019 20:09
Uhm, Korsakov komt vooral doordat je een tekort aan vitamine B1 hebt. Dus als haar man naast overmatig alcoholgebruik ook bijvoorbeeld een darmprobleem had of plastabletten gebruikte ontwikkel je veel sneller Korsakov.

Als je een overmatig alcoholprobleem hebt maar daarnaast wel goed eet en geen absorptieproblemen hebt kan dat heel lang wel goed gaan. Je kan dan wel een delier krijgen maar dat kan ook zonder Korsakov.
Ja precies dat korte geheugen...verdwaald,weet de weg niet meer,telefoonnummers,pincode tv afstandbediening,wat voor dag het is.Verder geen slechte dronk of man.Drinken krijgt hij alcoholvrij,en denkt dat het echte is
Goh, ik denk dat je even moet zoeken op het internet.

Deze docu kwam ik tegen maar die schijnt nogal heftig te zijn dus je moet voor jezelf beslissen of je die wilt kijken.
https://tvblik.nl/kruispunt/leven-met-korsakov

Edit. Even aan het zoeken geweest maar ik kon geen lotgenotengroep vinden via Google. Zal het eens navragen voor je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven