Gezondheid alle pijlers

Mezelf niet voor menstruatie

08-05-2019 15:19 527 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Voordat mijn menstruatie doorbreekt, kan ik zo onzeker en humeurig zijn. Ik weet dat het door de hormonen komt, maar ik word er toch verdrietig van als ik mezelf niet ben die periode.
Wie herkent dit en wat doe je eraan om ermee om te gaan?
Ik heb ook wel lichte lichamelijke ongemakken maar dat vind ik een stuk beter te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog eentje.
Wat helpt is meer ontspanmomenten inbouwen (yoga, sauna)
Pure chocola mag.!
Wat ook schijnt te helpen is DIM, google eens.Heb ikzelf geen ervaring mee.

en accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Ben je aan de pil? Gebruik je (andere) hormonale anticonceptie?
PMS is een veel voorkomend iets, ik merk aan mezelf ook dat ik 'anders' ben in de aanloop naar mijn menstruatie (zowel met als zonder pil). En hoewel ik me er ook op die momenten bewust van ben, kan ik het maar moeilijk veranderen.

Ik heb voornamelijk de eerste twee dagen van mijn menstruatie mentaal veel last. Dan kan ik de wereld heel erg zwart zien en is alles stom/klote/nutteloos/irritant. Zodra mijn vriend dit merkt bij mij (na een (telefoon)gesprek of aan de toon van mijn berichtjes) dan belt hij me op, kalmeert me en stelt me gerust dat het heus allemaal zo erg niet is. En dan komt bij mij ook weer de relativering.
Om te kijken of de dip in hormonen tijdens de stopweek van het slikken van de pil misschien de oorzaak was, heb ik onlangs twee keer achtereen de pil doorgeslikt en heb mijn menstruatie overgeslagen. Dit maakt mentaal zeker een groot verschil, nadeel is alleen dat ik al twee weken een 'doorbraakbloeding' heb, de apotheek adviseert de pilstrip af te maken en daarna de menstruatie te laten komen. Drie weken bloed dus deze maand, grrr.
Alle reacties Link kopieren
En een warme douche/uitgebreid bad, een flinke pot thee, met een dekentje op de bank lekker series kijken en chocola/chips/koekjes eten en jezelf gewoon eens zielig vinden/verwennen is altijd een goed plan als je niet lekker in je vel zit.
Ja, hier ook. Sinds de zwangerschap ben ik echt een heks de dag voor het begint. Als ik op mijn man begin te giften kun je er donder op zeggen dat ik die nacht/ochtend menstrueer.
9 van de 10 keer herken ik het ook bij mezelf, maar dat maakt niet dat ik het onder controle krijg ofzo.
Als je aan mijn man zou vragen of hij liever een vuurspuwende draak moet bevechten, of mij een dag voor mijn menstruatie gaat hij naar alle waarschijnlijkheid voor optie 1.
Vandaag is het ook weer prijs. Merkte het gisterenavond al een beetje doordat ik ineens lag te zeiken over de vaatwasser (iets wat ik anders totaal onbelangrijk vind). Ik maak het mezelf, en iedereen om me heen, makkelijker door mezelf die dag niets te ontzeggen. Duw gewoon die reep chocolade mijn trul in, dan wordt het iig niet erger....
Alle reacties Link kopieren
Miedo, ja dat laatste zou het beste zijn maar ook het lastigste 😉
Van die tabletten heb ik nog nooit gehoord. Misschien meldt zich nog iemand die dat wel heeft.

Explorer, wat fijn hoe vriend die dagen op je reageert! Dat is dan echt wat je even nodig hebt. Ik hoor dan juist vaak alleen maar hoe pinnig/scherp ik over kom terwijl ik het dan zelf nog vind meevallen 😁
Kon dat maar even, met een dekentje op de bank. Dat zit er nu helaas nog niet in. Chocola is wel gelukt 😋
Alle reacties Link kopieren
Tijd voor taart, ja erg kan je dan zijn hé?! Iets is al snel irritant en het lijkt of iedereen een negatieve mening over je hebt. Vermoeiend!

Ik ben trouwens niet aan de pil. Dat maakt het gek genoeg erger voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Mss ben je de rest van de maand jezelf niet en juist wel vlak voor je menstruatie?

Oftewel: ik snap dat je liever elke dag vrolijk en evenwichtig door het leven zou gaan, maar die humeurige vrouw ben jij ook.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het trouwens vaak al snel na de eisprong. Ik reageer sterk op progesteron denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik snap wat je zegt solomio. Altijd evenwichtig, daar ga ik voor 😜 alleen niet echt realistisch inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook.
Ik slik nu antidepressieva tussen ovulatie en menstruatie.
En dan is t net te doen. :-|
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura, dat is dan wel heftig dat je dat moet slikken. Ik wist ook niet dat je dat voor een paar weken kan slikken en tussendoor kan stoppen. Het nadeel van af vind ik dat het alles afstompt (ervaring mee; gelukkig nu niet meer).
ik verander in een feeks, een week of wat voor menstratie. Gelukkig is dat niet al re vaak
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je dat je niet elke maand menstrueren depster?
Maar herkenbaar dus.

Maar jullie herkennen ook de onzekerheid en het emotionele? Want dat vind ik het lastigste.
Ik wil dan altijd mijn huis poetsen (ik ben een slons). Ik háát poetsen, dus ik ben vervolgens onuitstaanbaar.
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
08-05-2019 16:51
Ik wil dan altijd mijn huis poetsen (ik ben een slons). Ik háát poetsen, dus ik ben vervolgens onuitstaanbaar.
😂 het zal niet grappig voelen maar het klinkt wel zo 😉
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook altijd erg veel last van gehad, ik was een soort wandelende onweersbui, die na de eisprong steeds dreigender werd. Nu ben ik voorbij de menopauze en gebruik ik het voor overgangsklachten waaronder opvliegers en emotionele, hormonale instabiliteit. Sommige artsen zien een aantal overgangsverschijnselen als een jarenlange PMS, al zal jou dat nu niet interesseren :D
Had ik destijds hier maar van geweten:
Vandaag de dag wordt monnikspeper(bes) nog steeds gebruikt bij ‘vrouwenkwaaltjes’. De gezaghebbende Duitse Kommission E adviseert Vitex agnus castus bij ontregeling van de menstruatiecyclus, bij premenstruele klachten en cyclische mastodynie [1-3]. Secundaire indicaties zijn verminderde vruchtbaarheid en miskramen door corpus luteum insufficiëntie, hormonale acne en (peri)menopauzale klachten [2,4]. Monnikspeper is in Duitsland één van de meest gebruikte fytotherapeutica. https://naturafoundation.nl/kenniscentr ... afieid=109

Het is een taai en wat technisch verhaal maar zeer lezenswaardig als je last hebt van PMS of PMDD.

Mocht je belangstelling hebben, pb me maar als je een merknaam en/of internetadres wilt voor niet al te dure maar goede monnikspeper-tinctuur.
Het kruid (monnikspeper/vitex agnus castus) wordt verwerkt in veel pms-supplementen. Soms bevat het niet veel werkende ingrediënten, of wanneer dat wel zo is worden er hoge prijzen voor een maandhoeveelheid capsules gevraagd.
nounou
ExploreTheWorld schreef:
08-05-2019 15:30
, de apotheek adviseert de pilstrip af te maken en daarna de menstruatie te laten komen. Drie weken bloed dus deze maand, grrr.
Dat is écht lariekoek. Als jij al 3 weken de pil achtereen geslikt hebt mag je op elk moment een stopweek inlassen (max 7d). Vraag het anders je huisarts even als je het niet zomaar aan wilt nemen van iemand hier. Het enige waar je op moet letten is dat je niet straks deze strip weer pakt en na 1.5wk zegt "strip is op, ik moet een stopweek".

Als doorslikken wel hielp kun je ervoor kiezen om net zo lang door te slikken tot je doorbreekt en dan 7d te stoppen en weer te beginnen met doorslikken. En dit mag járen ;-D .
anoniem_381375 wijzigde dit bericht op 08-05-2019 17:14
13.91% gewijzigd
Elmie schreef:
08-05-2019 15:54
Apatura, dat is dan wel heftig dat je dat moet slikken. Ik wist ook niet dat je dat voor een paar weken kan slikken en tussendoor kan stoppen. Het nadeel van af vind ik dat het alles afstompt (ervaring mee; gelukkig nu niet meer).
Ik heb n achtergrond in gyn dus kan wel wat extra vertellen. Fluoxetine is geloof ik de voorkeur en dan in een zeer lage dosis. Beginnend met 2.5mg en eventueel opbouwend. Er is vaak veel minder nodig dan bij depressie. Ook hoef je het alleen te slikken op de dagen dat je last hebt. In tegenstelling tot bij een depressie hoeft er geen spiegel opgebouwd te worden.
Ik heb er zelf ook vreselijk last van. Een dag of 4 van tevoren begint het. Laatst begon het eerder en was ik bang voor een week ellende ipv 4 dagen. Maar vervolgens werd ik ook eerder ongesteld. Geen AC of medicatie hier. Ik heb een koperspiraal.

Met de Yasminpil voel ik me veel stabieler maar heb ik 0 libido. Daarnaast wil ik zicht op mn cyclus vanwege een groter risico op POI.

Ik voel me vlak voor mn menstruatie echt vreselijk. Heb door dat ik onuitstaanbaar ben maar kan het echt niet souperen. Daarnaast idd onzekerder en ik vind mezelf ook echt lelijker. De puistjes die opkomen na de eisprong helpen daar niet bij..

Nee, ik vind het niks. Alleen mijn seksdrive is beter.
Diocca schreef:
08-05-2019 17:06
Dat is écht lariekoek. Als jij al 3 weken de pil achtereen geslikt hebt mag je op elk moment een stopweek inlassen (max 7d). Vraag het anders je huisarts even als je het niet zomaar aan wilt nemen van iemand hier. Het enige waar je op moet letten is dat je niet straks deze strip weer pakt en na 1.5wk zegt "strip is op, ik moet een stopweek".

Ik krijg ook doorbraakbloedingen in een tweede strip. Hier heeft de gynaecoloog aangeraden om zelfs maar 4 dagen te stoppen, dat schijnt genoeg te zijn om je lichaam te "resetten" zodat de doorbraakbloeding stopt en zorgt voor minder hormoonschommelingen.
Alle reacties Link kopieren
@Diocca
Ja, het advies van de apotheek wijkt inderdaad af van wat ik op dit forum en elders op internet veelal lees. Doorbraakbloeding na minimaal 3 weken pilgebruik doorslikken is voor de meesten zsm stoppen met de strip, de menstruatie laten komen en dan (op de gebruikelijke startdag) in de week die volgt beginnen met een nieuwe strip. Ik zal inderdaad de huisarts er ook nog over bellen, want gezien de behoorlijk ernstige mentale klachten bij het inlassen van een stopweek, wil ik liever langere tijd de pil doorslikken. Een andere vorm van anticonceptie is op dit moment geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Ik was niet mijzelf meer. Kon heel overtrokken reageren op dingen die mij normaal niks zouden doen. Kon om niks huilen. Of zoals mijn vriend het zegt, ik ben dan helemaal koekoek.

Maar sinds ik de pil slik, heb ik nergens last van. Hormonaal veel stabieler. Maar ik durf ook geen stopweek te houden, want dan ben ik weer helemaal koekoek.
Elmie schreef:
08-05-2019 16:49
Bedoel je dat je niet elke maand menstrueren depster?
Maar herkenbaar dus.

Maar jullie herkennen ook de onzekerheid en het emotionele? Want dat vind ik het lastigste.
Dat inderdaad, pcos.
Ja dat onzekere en emotionele is heel herkenbaar. Inmiddels kom ik die periode prima door door te blijven zeggen dat t door de hormonen komt
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook één brok onzekerheid, een paar dagen voor mijn menstruatie. Normaal ben ik al een beetje onzeker; in die dagen gaan alle remmen los en huil ik al bij een vleugje emotie. Ik probeer het maar te accepteren en ik hou mijn cyclus heel goed bij, zodat ik een soort emotionele buienradar heb.
zephora wijzigde dit bericht op 08-05-2019 18:39
18.30% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven