Gezondheid alle pijlers

Mezelf niet voor menstruatie

08-05-2019 15:19 527 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Voordat mijn menstruatie doorbreekt, kan ik zo onzeker en humeurig zijn. Ik weet dat het door de hormonen komt, maar ik word er toch verdrietig van als ik mezelf niet ben die periode.
Wie herkent dit en wat doe je eraan om ermee om te gaan?
Ik heb ook wel lichte lichamelijke ongemakken maar dat vind ik een stuk beter te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
09-05-2019 13:53
Nou, ik heb me even ingelezen in DIM, ik ben onder de indruk! Bedankt voor de tip dames.....


Voor mij is aan de pil gaan geen optie meer, krijg er teveel mentale onbalans van en heb een niet bestaande seksdrive.

Ben vorige maand wel begonnen aan magnesiumtabletten en moet zeggen....
Dat wordt door DIM als het goed is in de week voor de menstruatie ook een stuk beter. Het is wel even uitzoeken wat voor dosis je nodig hebt, zou met 100 mg beginnen, maar ik lees dat vrouwen soms betere resultaten hebben met 2x per dag 100 mg (smorgens en savonds). Ik ben zelf van zo min mogelijk nemen met de beste resultaten, en neem nu 1,5 week per maand dagelijks 100 mg.

Magnesium is ook een goede inderdaad, zeker als je daar eerder een tekort van had kan dat heel goed helpen voor PMS klachten. Ik merk zelf echter dat het niet zo sterk werkt als DIM.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Aardappelpuree schreef:
10-05-2019 17:47
Ik heb echt al verschillende keren geprobeerd om met magnesiumtabletten te starten (ook door een trillend ooglid dat niet overging), maar ik krijg er altijd zo vreselijke krampen en sch**terij van :-$ heeft iemand dat ook? Of is het gewoon een kwestie van “doorbijten”?
(Excuses voor het nasty onderwerp, maar ik vraag het me oprecht af)

Ik zou eens goed kijken op de verpakking welk soort magnesium het is.
Magnesiumoxide is zelfs een bekend laxeermiddel ;-) https://www.apotheek.nl/medicijnen/magn ... esiumoxide
Google eens op organische en anorganische magnesiumverbindingen.
nounou
ik heb net een beetje zitten lezen over DIM. had er nog nooit van gehoord, maar klinkt heel interessant! misschien dat ik dat dan ook eens ga proberen..
Ik heb me door dit topic eens verdiept in PMS en ik denk dat ik PMDD heb. Zelfdiagnose, dus niets is zeker, maar de hele omschrijving past bij me:

Angstaanvallen, stemmingswisselingen, depressieve perioden, boosheid naar anderen, gevoelens van controleverlies

https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... item119346

Volgens dit, en andere artikelen, helpt gezond eten en bewegen.
Dat past ook wel in het DIM verhaal:

"DIM: Di-indolylmethaan. Dit indol vinden we in kruisbloemige groenten zoals broccoli, bloemkool, kool en spruiten. DIM kan niet oplossen in water."

Kool staat natuurlijk al jaren te boek als te eten groenten bij zwangerschap en borstvoeding. Misschien vindt dat advies zijn herkomst uit het feit dat het vrouwen hielp hun hormonen te temperen en klachten te verminderen, maar zijn wij die kennis in de loop der jaren vergeten?

Ga deze maand eens experimenteren op mezelf: Ik ben vrijdag ongesteld geworden en heb een cyclus van 23 dagen. (dus mijn gezin heeft er gemiddeld ook nog eens vaker last van ;-) ) Ik ga vanaf de 22e -ongeveer de helft- bewust DIM groenten eten en ik ga vanaf komende week weer 2x per week een rondje op de ATB maken. Eens kijken of ik volgende keer verandering merk, want als dit nog 25 jaar zo doorgaat vrees ik dat man een scheiding aan gaat vragen en dat zou ik hem niet kwalijk nemen :rofl:
Ik had gister een "episode" van PMDD. Ik moet zeggen dat het dit keer echt als een verrassing kwam, want meestal voel ik het wel aankomen, maar nu ging het prima en toen opeens had ik een enorme huilbui over een onderwerp wat ik normaal gesproken allang heb afgesloten.

Het stomme is dat dit soort momenten er wel voor zorgen dat mensen me dan niet meer serieus nemen als ik zeg dat ik dat onderwerp heb afgesloten, dus ik baal er wel enorm van. :facepalm:

Gelukkig voel ik me vandaag wel weer wat beter. Ik heb inmiddels wel geleerd om niet bij de pakken neer te gaan zitten en gewoon elke dag maar weer te nemen zoals ie komt; 1 dag last van klachten betekent gelukkig niet (meer) dat ik tot mijn menstruatie in een hoopje ellende verander.
Alle reacties Link kopieren
Hier is de ongesteldheid gisteren doorgebroken dus het ergste is weer achter de rug (kabbelt altijd nog een paar dagen door).
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar, vooral het onzekerder zijn. Zo stom dat die ieniemienie stofjes daarvoor zorgen. Ik ben in de overgang, dus weet niet meer precies wanneer ik het kan verwachten en ben er dan soms minder op bedacht. Maar als ik begin te simmen in mezelf over bepaalde dingen, gaat er op een gegeven moment een belletje rinkelen. Nu word ik daar dus lang niet meer altijd in bevestigd met een daadwerkelijke menstruatie, maar dat er nog wel een hormonale cyclus is merk ik ook aan mijn huid en afscheiding. Maar vooral dus aan mijn stemming. Ik hoop met heel mijn hart dat na de overgang de goede variant resteert en niet die toestand van onzekerheid...

Wat mij helpt is relativeren, ik weet dat het na een paar dagen ook weer beter gaat. En heel belangrijk: beweging. Ik heb daarnet gesport en voel me nu ook psychisch een stuk beter.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook weer PMS, snel boos, willen janken( niks voor mij! ) beetje depri. Hoop dat ik snel ongesteld word. Dan kom ik meteen weer bij.
Alle reacties Link kopieren
kom je de overgang een beetje door Yella?

Wees maar lief voor jezelf beetje gek!
Alle reacties Link kopieren
Verder vallen mijn klachten tot nu toe enorm mee, Elmie. Afkloppen!!!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Friction-90 schreef:
10-05-2019 18:21
Dat wordt door DIM als het goed is in de week voor de menstruatie ook een stuk beter. Het is wel even uitzoeken wat voor dosis je nodig hebt, zou met 100 mg beginnen, maar ik lees dat vrouwen soms betere resultaten hebben met 2x per dag 100 mg (smorgens en savonds). Ik ben zelf van zo min mogelijk nemen met de beste resultaten, en neem nu 1,5 week per maand dagelijks 100 mg.

Magnesium is ook een goede inderdaad, zeker als je daar eerder een tekort van had kan dat heel goed helpen voor PMS klachten. Ik merk zelf echter dat het niet zo sterk werkt als DIM.
Ik heb het vandaag in huis gekregen en heb meteen er eentje ingenomen. Ik ben ook begonnen met 125 gram (1 supplement). Op internet las ik over de bijwerking van hoofdpijn en ik ben daar gevoelig voor, dus eerst maar rustig opbouwen. Denk dat ik de rest van deze cyclus (nog 6 dagen ongeveer) en de volgende even deze dosis uitprobeer. Opbouwen kan altijd nog.

Wat ik vooral stuitend vond was de informatie over oestrogeendominantie. Zowel mijn moeder als ik hebben van puber tot zwangerschap pijnlijke menstruaties gehad met griepverschijnselen. Na de zwangerschappen van grotendeels de lichamelijke klachten af, maar wel enorm last van PMS. Mijn moeder uiteindelijk overleden door borstkanker op basis van hormonen. Ik ben geen dokter natuurlijk en kan van zoveel andere factoren afhankelijk zijn geweest, maar toch, het klonk logisch in de oren en het motiveerde me enorm het eens een kans te geven. Alleen al verlichting van PMS en lichamelijke klachten is al een enorme win!
Alle reacties Link kopieren
Wat een verademing alleen om te lezen dat ik niet alleen ben met deze klachten.
Al zolang ik me kan herinneren (vanaf zeker mijn 15e) heb ik met vlagen klachten van hele erge onzekerheid en dan met name het gevoel hebben dat ik geen vrienden heb.
Niemand doet dan moeite voor me, niemand houdt van me en voel me vreselijk onzeker.
Inmiddels ben ik 36 jaar en begon het mij steeds meer op te vallen dat ik dit steeds voor mijn menstruatie had. 1 of 2 dagen ervoor en zodra ik ongesteld word is het gevoel op slag verdwenen.
Jarenlang zeg ik tegen mezelf dat ik me die dagen maar moet vermannen en dat het dus vanzelf weer overgaat.
Maar die 1 of 2 dagen zijn inmiddels een week voor de menstruatie geworden en met een cyclus van 25 dagen betekent dat dus dat ik me om de 2,5 tot 3 weken weer zo voel.

En als ik in die dagen zit valt er niets te vermannen, het gevoel is alles overheersend.
Ik ben op zoek gegaan naar mensen met ook deze gevoelens op internet en ik lees vooral heel veel over boosheid en somberheid, niet specifiek het eenzame gevoel, het gevoel dat je niemand hebt.

Ik ben daarom gisteren naar de huisarts gegaan om te bespreken of er een oplossing is, ik wil dit gevoel niet meer zo hevig.
Ze heeft me de pil aangeraden. Ik ben gesteriliseerd, dus ik hoef geen anticonceptie meer.
Nu lees ik jullie hier over DIM en denk ik...moet ik nu wel weer aan de pil beginnen.
Ik heb al 10 jaar de pil geslikt voor mijn kinderwens opspeelde, maar ik kan me niet goed herinneren of het toen minder hevig was.

Ik ga nu toch maar gewoon beginnen met de pil en ga ervaren hoe ik me daarbij voel. Ik ga het steeds 3 maanden doorslikken, ook wel fijn.
En in de tussentijd klets ik graag met jullie mee.

Fijn om elkaar te kunnen steunen!
Alle reacties Link kopieren
Hier is het begonnen, dus ik voel me weer goed!
Alle reacties Link kopieren
Fijn beetje gek!

Eenhoorn, fijn hé die herkenning. Ik hoop dat de pil slikken voor jou de oplossing gaat zijn!

Laatbloeiertje, hou je ons op de hoogte van hoe het slikken van dim je bevalt. Ik twijfel nog een beetje....

Fijn Yella!

Hier gaat het weer goed 😃
Hier gaat het, op het akkefietje met moederdag na, ook nog steeds goed. Volgens mijn app waarin ik mijn cyclus bijhou moet ik over een paar dagen ognesteld worden, maar nog geen extreme klachten gehad. Wellicht werkt mijn nieuwe pil dan toch :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
14-05-2019 16:07
Hier gaat het, op het akkefietje met moederdag na, ook nog steeds goed. Volgens mijn app waarin ik mijn cyclus bijhou moet ik over een paar dagen ognesteld worden, maar nog geen extreme klachten gehad. Wellicht werkt mijn nieuwe pil dan toch :biggrin:
Slikte jij nou de pil of dim? Ik ben het even kwijt ☺️
Elmie schreef:
14-05-2019 18:47
Slikte jij nou de pil of dim? Ik ben het even kwijt ☺️

De pil ;-)
Alle reacties Link kopieren
Eenhoornn, daar sim ik dan ook over, heel herkenbaar. Gisteren bijvoorbeeld. Ik heb interesse voor een kookgroep in oprichting. Vraagt de vrouw die daarmee bezig is en die ik al ken van een andere kookgroep, via Messenger of ik daar wel tijd voor heb. Daar zoek ik dan van alles achter als ik PMS'erig ben: ze willen me er zeker niet bij, waarom stelt ze anders zo'n aanmatigende vraag? En waarom vraagt niemand mij ooit eens spontaan ergens voor? Waarom ben ik in mijn vriendinnengroep eigenlijk altijd degene die dingen moet initiëren? Ze weten toch dat ik er vaak alleen voor sta thuis (man veel op reis)? Enzovoort, en zo verder. Het is niet zo dat ik dat nooit heb als ik me lekker in mijn vel voel, maar een heeeeel stuk minder.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Yella, dat achterdochtige/onzekere herken ik ook wel bij mezelf. Ik probeer wel altijd te relativeren. Hoe groot is de kans dat ze echt zo denken? Zeker gezien mijn staat ☺️
Nou, hier is het zojuist begonnen hoor. Eerste wat ik merkte is dat ik heel erg moe word en echt niets meer kan hebben van mijn zoon, echt van het ene op het andere moment.

En ik loop ruzie te maken met iemand op het forum, waarbij ik me dusdanig pissig maak dat ik echt agressie begin te voelen, terwijl ik zelf helemaal geen agressief type ben normaal gesproken. Dus hier wordt het tijd om even offline te gaan en te chillaxen
Altijd als ik denk dat ik snap hoe het werkt gaat het ineens weer anders. Nu begon ik pas 1 dag voor de menstruatie met de depri en lusteloze gevoelens. Toen op de eerste dag verdwenen ze weer, maar de volgende dag waren ze weer terug. En zo door tot vandaag, de vierde dag. Ik word er doodmoe van.
Ja er is ook geen peil op te trekken, ik voel me vandaag ook weer een stuk beter gelukkig.
Ik dus niet helaas. De hele middag alleen maar tevergeefs energie proberen te vinden om alleen maar te bedenken wat we vandaag gaan eten. En het dan ook nog te gaan halen.
Eind van de middag en er is nog niks in huis. Net een flinke huilbui gehad. Ik wil naar bed en slapen en dat het morgen dan weer allemaal goed is.
ñuca schreef:
16-05-2019 17:05
Ik dus niet helaas. De hele middag alleen maar tevergeefs energie proberen te vinden om alleen maar te bedenken wat we vandaag gaan eten. En het dan ook nog te gaan halen.
Eind van de middag en er is nog niks in huis. Net een flinke huilbui gehad. Ik wil naar bed en slapen en dat het morgen dan weer allemaal goed is.
:hug:

Heel erg herkenbaar, ik heb dat helaas ook heel vaak gehad. Is er misschien niet iemand anders in huis die even boodschappen kan doen?

Wat ik vaak doe is voor dit soort noodgevallen toch iets van een blik soep en een stokbroodje in huis hebben. Het is een gezonde topmaaltijd, maar het helpt me wel om dit soort dagen toch wat semi-gezonds op tafel te zetten.
ñuca schreef:
16-05-2019 17:05
Ik dus niet helaas. De hele middag alleen maar tevergeefs energie proberen te vinden om alleen maar te bedenken wat we vandaag gaan eten. En het dan ook nog te gaan halen.
Eind van de middag en er is nog niks in huis. Net een flinke huilbui gehad. Ik wil naar bed en slapen en dat het morgen dan weer allemaal goed is.
Herkenbaar. Ik ben eigenlijk niet meer ongesteld, gisteren voor het laatst een tampon nodig gehad, maar toch heb ik vandaag nog zo'n dag. Was moe en lusteloos en een flutmoeder.
Ik had gewoon echt geen zin in ze vandaag. Vanmiddag was ik vrij en zij naar de opvang dus ik had ook alle tijd om iets nuttigs te doen. Uiteindelijk kwam vriend thuis in een zwijnenstal en trof mij slapend op bed aan en is hij na een lange werkdag dus maar de kinderen gaan halen en nu boodschappen aan het doen voor het avondeten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven