Gezondheid alle pijlers

Mezelf niet voor menstruatie

08-05-2019 15:19 527 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Voordat mijn menstruatie doorbreekt, kan ik zo onzeker en humeurig zijn. Ik weet dat het door de hormonen komt, maar ik word er toch verdrietig van als ik mezelf niet ben die periode.
Wie herkent dit en wat doe je eraan om ermee om te gaan?
Ik heb ook wel lichte lichamelijke ongemakken maar dat vind ik een stuk beter te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
@Snorrie, wat fijn dat de DIM goed lijkt te werken! Na deze maand (waarin ik teunisbloemolie wil testen) ga ik die ook weer gebruiken. Tenzij de teunisbloemolie heel goed werkt, maar ben er skeptisch over, haha.

Heb nog even zitten twijfelen over Vitex, maar ik denk dat het voor mij toch niet is wat ik nodig heb. Juist voor mensen met een korte luteale fase zou dit goed werken, terwijl ik het idee heb dat die van mij juist relatief lang is.

Dat cycle syncing klinkt ook als een hele goede om te doen! Is daar een app voor ? Of een online cursus/video's die je daar over volgt?
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Ik vond in elk geval dit filmpje wel interessant; https://youtu.be/UHV5aMTL9jQ

Ik wil zelf eerst even wat meer inzicht krijgen in hoe mijn cyclus er nu uitziet zonder pil. Ik kan nu wel gelijk alles gaan toepassen maar ik denk toch dat een hoop behoeftes individueel zijn en dat niet iedereen exact dezelfde fases op hetzelfde moment in de cyclus heeft.

Ik ben nu zelf bijvoorbeeld nog heel licht ongesteld, en dat zou betekenen dat mijn energie dan weer gaat stijgen, maar daar merkik tot nu toe vrij weinig van.

Ik heb ook Floradix gekocht (ijzer-elixer), hopelijk helpt dat een beetje tegen de vermoeidheid...
Alle reacties Link kopieren
Ziet er interessant uit inderdaad dat cycle syncing, echter vind ik het makkelijker gezegd dan gedaan, en dan met name in die laatste dagen van de cyclus veel rust nemen en tijd voor je zelf. Met een fulltime job ga je niet zomaar even een paar uur per dag rust nemen als je merkt dat dat nodig is ;-)

Ik heb vandaag een jaarabonnement op de natural cycles app gekocht (met thermometer) lijkt me goed om nu eens precies te weten wanneer mijn ovulatie is, en dus hoe lang de follicular en luteale fases precies zijn. Daarnaast willen mijn vriend en ik komend jaar ook graag zwanger worden, dus ook daar is het natuurlijk handig voor :-]
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Kan je het niet merken aan je afscheiding enz Friction?
Met na de ovulatie verlies ik vaak stevig slijm en daarna ben ik droog tot paar dgn voor menstruatie :@@:
Been there, done that, got the T-shirt.
Ja, dat lijkt mij ook moeilijk als je fulltime werkt. Maar je kan natuurlijk proberen om dan in die specifieke periode zo min mogelijk buiten het werk in te plannen, bijvoorbeeld.

Ik denk dat niemand zoiets perfect kan plannen, maar iedereen kan er wel iets uithalen om toe te passen, denk ik.

Daarover gesproken: 2 dagen geleden voelde ik me nog zó moe! Vanmorgen stond ik op en voelde gewoon dat het weg was getrokken en dat ik opeens zin had om te gaan hardlopen. Dus dat heb ik vanmorgen dan ook gedaan. :biggrin: Hier dus duidelijk nu in de lente-fase aangekomen, echt super. :)

Spannend dat jullie willen gaan beginnen met zwanger worden. Ik hoop dat het je snel gegund is volgend jaar :hug:
@Apatura hoe gaat het nu? Voel je je al wat beter?
Alle reacties Link kopieren
Iets, afleiding van mn werk en een dikke knuffel heeft even geholpen.
Borsten zijn zo zwaar dat ik de neihing heb te gaan kolven :facepalm:
Testje gedaan, niet zwanger.
Hoop snel ongesteld te zijn. Warmte enzo heeft me niet geholpen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
10-08-2019 18:10
Kan je het niet merken aan je afscheiding enz Friction?
Met na de ovulatie verlies ik vaak stevig slijm en daarna ben ik droog tot paar dgn voor menstruatie :@@:
Jazeker merk ik dat daaraan, maar ik heb minstens een dag of 6 -7 van die doorzichtige afscheiding, en de ovulatie zelf vind maar op een aantal uur plaats en dat kan je dus pinpointen door je temperatuurverloop te meten. Zit het nou aan het begin of misschien juist aan het einde van die week? Ik heb geen idee ;-).
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Wat ik heb gelezen is dat de follucilaire fase per vrouw vaak veel verschilt, maar dat de luteale fase een stuk minder, dus dat je er redelijk goed vanuit mag gaan dat je 13-15 dagen voor je menstruatie je eisprong hebt gehad. Ik weet niet of het klopt hoor, maar misschien heb je er iets aan :)
Alle reacties Link kopieren
@Snorrie, inderdaad plan ik dan mijn vrije tijd naast werk zo rustig mogelijk in. Ik ben sinds kort gestart met mindful guided meditatie (via de Waking Up app) dat doe ik dan tijdens de PMS dagen aan het einde van de dag, gewoon even terugtrekken en even twee sessies volgen ofzo (minuutje of 20 in totaal) en daarna voel ik me wel altijd weer een stuk beter!

Ik vind het zwanger worden best wel spannend, met name hoe ik me dan ga voelen door die hormoonwisselingen. Maargoed als het goed is in ieder geval 9 maanden geen menstruatie en ook geen maandelijks terugkerende PMS. Alhoewel, de hormoonveranderingen tijdens de zwangerschap zullen ook wel weer klachten met zich meebrengen. Hoe heb jij dat ervaren Snorrie? Was het tijdens de zwangerschap juist draaglijker dan tijdens de PMS weken of had je toen ook (vergelijkbare?) last van hormoonschommelingen?
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Friction-90 schreef:
08-08-2019 19:56
Dat kan ik 100% beamen. Bij mij is het zelfs zodanig erg dat als ik een beetje van mijn redelijk strenge voedingslevensstijl afwijk ik ook weer meteen gigantische megabuikkrampen krijg tijdens de menstruatie. Eet ik wel goed tijdens de weken ervoor (lees: geen gluten, geen suiker, en alles biologisch) dan heb ik tijdens de menstruatie zelf in ieder geval nergens last van :cheer2:
Ja, dat heb ik ook gemerkt. Een tijd WFPB gegeten en er was een enorm verschil.
Nu merk ik ook weer echt die vermoeidheid voor mijn menstruatie, maakt het ook moeilijker weer op de gezonde toer te gaan. Dus ik hoop dat ook weer op te pakken volgende week, nog 5 dagen te gaan.

Humeursgewijs gaat het wel nog goed, als ik zie hoe weinig tijd ik voor mezelf heb gehad. Volgende maand toch wel weer die DIM secuurder pakken en beter op het eten letten.
Spannend Friction, dat je gaat beginnen volgend jaar! Ook van mij duimgedraai dat het maar kort mag duren voordat je zwanger bent.

Ik heb nu met de DIM niet echt aan cycle-sync gedaan, maar daarvoor was ik er wel actief mee bezig. Ik heb het zelfs toegepast in het schrijven van mijn roman. De eerste helft van de cylcus vooral veel schrijven en actief op die momenten de romantische stukken geschreven, dan stond ik er het meest voor open! Tweede helft veel nalezen en bewerken, want dat ging dan weer beter.

@Apatura, I feel you! Heb er ook enorme last van nu. Doet gewoon pijn als ik mijn BH uittrek!
Goede vraag, het is alweer even geleden (bijna 6 jaar geleden dat ie is geboren!) :-P

Wat ik me nog wel herinner is dat ik een keer huilend in de Kruidvat stond omdat ik mijn portemonnee was vergeten en dus niet mijn snoepjes af kon rekenen... Dat was voor mij ook de reden om een zwangerschapstest te doen, want dat gedrag vond ik zelfs voor mijn doen wel erg vreemd :rofl: Ik was toen 6 weken zwanger.

Verder zegt mijn man dat ik erg labiel was. Me veel zorgen maakte over dingen in het nieuws en of ik wel een leuke moeder zou zijn.

Dus het was wel een turbulente tijd wat emoties betreft, maar ik voelde me niet depressief of boos, dus ik vond het toch wel minder pittig dan de PMDD. Ook omdat ik destijds heel veel rust kon nemen en lekker kon nestelen (ik was helaas mijn baan kwijtgeraakt toen ik 10 weken zwanger was).
@Friction: jij nam toch trouwens die DIM alleen in de tweede helft van je cyclus? Vanaf welke dag doe je dat en tot welke dag?
Alle reacties Link kopieren
@laatbloeiertje, bedankt! Ik hoop het ook! Gezien de regelmaat van mijn cyclus en toch wel duideiljke signalen van ovulatie hoop ik dat het niet al te lang duurt. Maar denk dat die temperatuurtracking ook zeker kan helpen!

@Snorrie, oeh ja dat zou voor mij ook een reden zijn om een test te doen! En pff zorgen maken over dingen doe ik nu al te veel, dus het zal mij benieuwen :lol:
Ik zou zelf het liefst ook minder gaan werken tijdens het zwanger zijn en zelfs een hele tijd niet na de geboorte, maar helaas heb ik daar weinig over te zeggen, het is gewoon de standaard 4 maanden helaas. Of ik zou mijn baan op moeten zeggen, maar dat is ook weer zoiets...

Ik nam de DIM altijd van dag 15 tot eerste dag menstruatie. Maar wellicht dat het beter werkt als je het gewoon iedere dag neemt. Dat moet ik nog testen. Ik kijk de PMS even aan deze maand terwijl ik teunisbloemolie neem, werkt dat niet dan ga ik deze DIM bestellen: https://smnutrition.com/collections/all ... -bioperine
Die bioperine (zwarte peper) die er in dit supplement bijzit zorgt voor superieure opname van de DIM. Had zelf het idee dat het vorige supplement wat ik nam niet erg goed werd opgenomen en het had ook een lagere dosis (100 mg ipv 200 per capsule).
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
@Friction: wat mijn zus had gedaan was vakantie-uren opsparen en dan na de bevalling nog een maand extra thuisblijven. Misschien iets om te overwegen?

Als je jezelf nu alzo'n zorgen maakt zou je dan niet ook overwegen om daar met iemand over te praten? Ik dacht altijd dat heel veel dingen hormonaal waren maar ik moet zeggen na mijn therapie heb ik ook al een stuk minder klachten gekregen.
Alle reacties Link kopieren
@Snorrie, ja dat ga ik zeker ook doen, sowieso een maand eraan vast plakken.

Ja, zeker goed om er met iemand over te praten. Heb ik in het verleden ook al gedaan en dat heeft me goed gelopen. Voor nu merk ik vooral dat ik meer ik-tijd nodig heb en rust. De meditatie helpt me daar nu heel goed bij dus dat blijf ik sowieso doen de komende tijd om te bekijken of me dat voldoende kan helpen.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Heel herkenbaar allemaal. Mijn tip: ontdek inderdaad hoe jouw cyclus "werkt" en wat je nodig hebt voor je zwanger wordt. Ik heb het allemaal moeten uitvinden na de bevalling en dat was echt wel heel pittig. Ik ben erg blij dat wij nu weer in rustiger vaarwater terecht zijn gekomen maar achteraf had ik wel gewild dat ik die dingen van tevoren had geweten
Mijn cyclus was voor de zwangerschap veel minder heftig. Wel pms klachten; vreetbuien, af en toe chagrijnig, soms verdrietig. Maar na de zwangerschap werd het iedere maand een stukje heftiger, tot nu -3 jaar later- het full blown pmdd is.
Heb een checklist gevonden in een medisch vakblad en ik tik 10 van de 11 symptomen aan, dus mijn sterke vermoeden is nu wel bevestigd. Na veel research te doen ben ik ook tot de conclusie gekomen dat dit te complex is om zelf mee te experimenteren, dus ik ga morgen de HA bellen en met haar de volgende stappen bespreken.
Er komt zoveel bij kijken en een hormoonhuishouding is zo fragiel en moeilijk in balans te houden dat ik besloten heb niet zelf te gaan zoeken met dim en andere supplementen, maar professionele hulp in ga schakelen.
Heel verstandig, TijdvoorTaart. PMDD is niet iets om zomaar mee te experimenteren inderdaad. Onbehandeld kan het steeds heftiger worden en daar zit je niet op te wachten toch?

Ik heb ongeveer 4 jaar geleden ook aan de bel getrokken bij een psychiater waar ik destijds gesprekken mee had "het lijkt wel of mijn klachten elke maand opspelen rond mijn menstruatie, de rest van de maand heb ik nergens last van!" Hij heeft me toen uiteindelijk gediagnosticeerd met PMDD. Daarna heb ik een jaar lang antidepressiva geslikt tijdens de PMDD-fase, maar helaas werd de werking daarvan steeds minder.

Toen ben ik per toeval bij PsyQ terecht gekomen, die had destijds een speciale poli voor vrouwen met PMDD, helaas is die gestopt (in Rotterdam dan), maar via die poli ben ik weer verder gerold schema therapie in en dat heeft me heel erg geholpen om inzicht te krjgen in bepaalde dingen die mij enorm triggerden tijdens mijn moeilijke weken.

Ondertussen ben ik ook nog doorverwezen naar een gynaecoloog, meerdere vormen van anticonceptie geprobeerd en uiteindelijk via de gyn weer doorverwezen naar een overgangsconsulente / voedingsdeskundige die mij veel adviezen op het gebied van levensstijl aanpassen heeft gegeven. DIM gaan slikken heb ik dus ook eerst met haar overlegd en zij stond hier erg positief tegenover, vandaar dat ik ermee ben begonnen.

Dus ik ben ook zeker ook niet zelf gaan dokteren, maar ben er inmiddels wel achter dat er niet echt een oplossing is als in medicatie, maar dat mijn klachten wel enorm zijn afgenomen door leefstijlveranderingen. :) Helaas zijn dokters toch vooral getraind om medicijnen voor te schrijven ipv leefstijlveranderingen. Al moet ik zeggen dat ik daar zelf 4 jaar geleden ook niet voor openstond, hoor.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jou grootste veranderingem Snorrie?
Been there, done that, got the T-shirt.
Best wel veel dingen.

- Ik ben gestart met mindfulness en meditatie, waardoor ik nu wat sneller de signalen van boosheid / verdriet kan herkennen en dan even een pasje terug kan nemen.

- Ik heb een assertiviteitscursus gedaan, zodat ik nu op rustigere wijze kan verwoorden waar ik last van heb en wat ik anders zou willen

- Ik vermijd zoveel mogelijk stress

- In mijn moeilijke weken neem ik zoveel mogelijk rust, slaap meer etc.

- Ik probeer mijn eten en drinken ook aan te passen,minder chocolade, koffie, geen alcohol. Veel groentes en supplementen voor de zekerheid

- Ik ben dankzij therapie heel anders in het leven komen te staan

- Sinds kort ook weer gaan sporten op aanraden van de overgangsconsulente. Vooral armspieren trainen schijnt erg goed te zijn vanwege dat je dan meer testosteron aanmaakt, wat dan weer beter schijnt te zijn voor de hormoonbalans.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
13-08-2019 20:36
Mijn cyclus was voor de zwangerschap veel minder heftig. Wel pms klachten; vreetbuien, af en toe chagrijnig, soms verdrietig. Maar na de zwangerschap werd het iedere maand een stukje heftiger, tot nu -3 jaar later- het full blown pmdd is.
Heb een checklist gevonden in een medisch vakblad en ik tik 10 van de 11 symptomen aan, dus mijn sterke vermoeden is nu wel bevestigd. Na veel research te doen ben ik ook tot de conclusie gekomen dat dit te complex is om zelf mee te experimenteren, dus ik ga morgen de HA bellen en met haar de volgende stappen bespreken.
Er komt zoveel bij kijken en een hormoonhuishouding is zo fragiel en moeilijk in balans te houden dat ik besloten heb niet zelf te gaan zoeken met dim en andere supplementen, maar professionele hulp in ga schakelen.
Absoluut verstandig hoor!
Wat ik me wel afvraag; gebruikte je voor zwangerschap geen anticonceptie ? En als je dat wel deed, hoe vaak heb je dan na stoppen (maar nog vóór zwangerschap) een natuurlijke cyclus en menstruatie gehad. Vaak denken vrouwen dat de pms/pmdd na de zwangerschap pas ontstaat door hormoonveranderingen die tijdens en daarna plaatsvinden . Maar het kan ook zijn dat je die pms/pmdd ook al lang voor de zwangerschap had gehad als je nooit anticonceptie had gebruikt (m.a.w. de anticonceptie maskeert de pms/pmdd).
Ikzelf heb nooit hormonale anticonceptie gebruikt (ook niet in mijn pubertijd) en zie dus een natuurlijke geleidelijke toename in pms klachten naarmate het ouder worden. tot mijn 20ste nooit pms gehad (wel hevige menstruaties) nu geen hevige menstruaties meer, maar wel steeds erger wordende pms klachte. Maar het gaat wel héél geleidelijk. Ik kan me voorstellen dat als je lange tijd anticonceptie gebruikt en dan ineens stopt, en je lichaam dan in een paar maanden gaat naar de hormonale staat die je op die leeftijd had (met dus de daarbij horende pms klachten) het ineens een flinke verandering lijkt.
friction-90 wijzigde dit bericht op 15-08-2019 16:14
0.78% gewijzigd
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
-dubbel-
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
@Snorrie, allemaal hele goede dingen die je doet zo te lezen! Veel ervan doe ik ook al een tijd. En deze week heb ik er nog eentje aan tegevoegd, ik ga eens yoga proberen! Ben heel benieuwd. Ben normaal niet zo van de groepslessen, maar denk dat zoiets toch wel heel goed kan helpen :-)
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven