Gezondheid alle pijlers

Ergste klachten blaasontsteking verzachten

12-05-2019 10:42 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat doen jullie om de eerste ergste klachten bij blaasontsteking een beetje te verzachten? Voor je naar de huisarts kunt en antibiotica in huis hebt, ben je zeker een dag verder. Als het begint heb ik zo veel brandende pijn dat ik niet weet wat ik met mezelf aan moet. Ik blijf maar op de wc zitten want meteen kunnen plassen helpt een klein beetje. En ik drink ondertussen heel veel, en neem paracetamol. Na een uur of twee voel ik me dan iets beter. Nog meer strategieën of tips om die eerste uren door te komen?
Alle reacties Link kopieren
De hap bellen en direct medicijnen regelen ipv een dag wachten?
.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt beweerd dat cranberry juice drinken kan helpen, maar dat weet ik niet uit ervaring.

Maar ‘voor je naar de HA kunt en AB in huis hebt ben je zo maar een dag verder’: is er geen assistente waar je het tussendoor even kunt laten testen? En in het weekend: is dat niet iets waar je de HAP voor kunt bellen?
En dan meteen door naar de dienstdoende apotheek?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Of als je er vaker last van hebt, de laatste pil van een kuur niet slikken, maar op voorraad houden.
.
Ik kom bij de HAP altijd mensen met blaasontsteking tegen en ze mogen altijd voor (zelfs als je met een grote wond zit die gehecht moet worden). Kennelijk is dat toch wel iets waar je beter snel iets aan kunt doen.
Ik heb het zelf nooit gehad trouwens. Plas je wel na de seks?
impala schreef:
12-05-2019 10:55
Of als je er vaker last van hebt, de laatste pil van een kuur niet slikken, maar op voorraad houden.
Altijd je kuur afmaken, als je dat niet doet loop je risico dat je ontsteking dus niet over is en de bacterie resistent wordt tegen die betreffende AB.

To: wat bij mij hielp toen ik nog vaak blaasontstekingen had was veel water drinken, cranberry pillen slikken (een ander benoemde ze ook al) van de drogist en tijdens het plassen met een fles koud water over je doos laten spoelen, dat haalt het branderige gevoel eraf.
Dit zorgde er bij mij iig voor dat ik geen AB hoefde te halen en ik binnen een dag of 2 er van af was.
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
12-05-2019 11:02
Altijd je kuur afmaken, als je dat niet doet loop je risico dat je ontsteking dus niet over is en de bacterie resistent wordt tegen die betreffende AB.

To: wat bij mij hielp toen ik nog vaak blaasontstekingen had was veel water drinken, cranberry pillen slikken (een ander benoemde ze ook al) van de drogist en tijdens het plassen met een fles koud water over je doos laten spoelen, dat haalt het branderige gevoel eraf.
Dit zorgde er bij mij iig voor dat ik geen AB hoefde te halen en ik binnen een dag of 2 er van af was.
Dat je alle ab-kuren perse helemaal af moet maken, ook als de klachten allang weg zijn, is een 'wijsheid' die momenteel erg ter discussie staat. Die ene pil minder maakt volgens mij niks uit.

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... rstand.htm
impala wijzigde dit bericht op 12-05-2019 11:10
6.66% gewijzigd
.
Ik zette vaak een pan met heet water (niet kokend!) op het plateau van het toilet en ging ik daar gewoon boven zitten. Een fles van anderhalve liter water/cranberrysap erbij en maar drinken. Door de warmte voel je het branderige van het plassen niet en mijn gevoel was dat het makkelijker op gang kwam. Paracetamol sowieso gebruiken en daarnaast ook een kruik op je buik en veel afleiding. Sterkte, erg vervelend!

ALs je (hoge) koorts krijgt, wel even naar de HAP bellen!
Heel veel water drinken zodat je een grote plas hebt en die goeduitplassen en dat een aantal keer achter elkaar. Dan zsm naar de huisarts, gewoon potje aan de assistente afgeven. Kan ze direct testen.
impala schreef:
12-05-2019 11:05
Dat je alle ab-kuren perse helemaal af moet maken, ook als de klachten allang weg zijn, is een 'wijsheid' die momenteel erg ter discussie staat. Die ene pil minder maakt volgens mij niks uit.
Bron graag?
Alle reacties Link kopieren
Vandaag nog naar de HAP gaan. Die huisartsen zijn er niet voor niets en je wilt niet dat je blaasontsteking eindigt met een nierbekkenontsteking of sepsis.
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
12-05-2019 11:10
Bron graag?
Heb ik er inmiddels bij gezet.
Dit is breed ter discussie gekomen na wetenschappelijk artikel in British Medical Journal.
Hier nog een linkje
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/218534 ... nodig.html
impala wijzigde dit bericht op 12-05-2019 11:16
30.38% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
12-05-2019 11:05
Ik zette vaak een pan met heet water (niet kokend!) op het plateau van het toilet en ging ik daar gewoon boven zitten. Een fles van anderhalve liter water/cranberrysap erbij en maar drinken. Door de warmte voel je het branderige van het plassen niet en mijn gevoel was dat het makkelijker op gang kwam.
Dit! Ik ging in een zo warm mogelijk bad zitten om de pijn te verzachten
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
12-05-2019 10:55
Of als je er vaker last van hebt, de laatste pil van een kuur niet slikken, maar op voorraad houden.
Dit moet je dus absoluut niet doen, domste advies ooit! Altijd een kuur afmaken om te voorkomen dat er bacteriën overblijven die resistent kunnen worden. Ik neem altijd een hoge dosis vitamine C, die je vervolgens weer uitplast. Vitamine C heeft een hoge zuurgraad. Daarnaast helpt cranberry echt! (Mede door de mannose waar het rijk aan is!)
impala schreef:
12-05-2019 11:12
Heb ik er inmiddels bij gezet.
Dit is breed ter discussie gekomen na wetenschappelijk artikel in British Medical Journal.
Hier nog een linkje
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/218534 ... nodig.html
Bedankt voor de link, ben ook gaan googelen.
Heeft me alleen niet overtuigd dat je zomaar kan stoppen met je kuur. Maar wel een interessante discussie om verder over te gaan lezen.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-05-2019 12:42
Reden: medisch advies
97.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewoon naar de HAP gaan..niet moeilijk doen.


Een onbehandelde blaasontsteking kan snel opstijgen en dan ben je verder van huis.

Wat ik mij afvraag..voor dat het zo'n pijn doet..daar gaat wel een tijd vooraf..voel je dan al niets tinkelen...

veel beginnende blaasontstekingen kun je nog weg drinken
Hou de paracetamolspiegel op peil. Neem het maximale aantal paracetamol die je mag (kijk op de bijsluiter). Denk niet "het gaat wel weer, ik sla even over", gewoon nemen.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
12-05-2019 11:12
Heb ik er inmiddels bij gezet.
Dit is breed ter discussie gekomen na wetenschappelijk artikel in British Medical Journal.
Hier nog een linkje
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/218534 ... nodig.html
Het is natuurlijk onzin om er zelf mee te experimenteren. Dit is info dat vervolgens terug gekoppeld wordt aan de gezondheidszorg. Daarom schrijven artsen al vaak kortere kuren voor dan 20 jaar geleden. Voor een blaasontsteking krijg ik maar voor 4 dagen een kuur.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou meteen naar de HAP gaan. Mijn ervaring is dat cranberrypillen/-sap vooral preventief werken. Niet als je al naalden aan het plassen bent. Veel water drinken kan de pijn bij het plassen verzachten, omdat er dan iets uitkomt. Maar alleen antibiotica helpt echt. Als je belt naar de HAP en een potje pies meeneemt sta je zo weer buiten. Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
En heb je al eens laten onderzoeken waarom je blijkbaar regelmatig een blaasontsteking hebt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties allemaal! Ben vanochtend inderdaad naar de huisartsenpost gegaan want het was niet te harden. Heb andere antibiotica gekregen dan de vorige keer. Kan ik vanavond pas innemen, vlak voor het slapen. Als ik over een paar dagen nog steeds klachten heb, moet ik een urinemonster op kweek laten zetten.

Bedankt voor de tips over stoom, warm bad en paracetamolspiegel. Die ga ik zeker toepassen. Meteen heel veel drinken helpt mij idd ook, heel veel plassen is minder vervelend dan weinig plassen.

Goed uitplassen na seks doe ik idd. Weinig romantisch, maar wel nodig helaas. Had nu na een kuur twee weken lang het idee dat het niet helemaal weg was. Woensdag urine gebracht, maar was schoon. Vanochtend werd ik wakker en was het meteen mega erg, alleen maar beetjes met bloed plassen. vanavond die antibiotica maar nemen en hopen dat het werkt
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouderwetse huisarts zei altijd dat veel Spa rood of iets anders bruizends te drinken. En extra vitamine c.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
12-05-2019 10:53
De hap bellen en direct medicijnen regelen ipv een dag wachten?
Dat heb ik ook een keer gedaan. Het was (uiteraard...zou ook es niet zo zijn) in het weekend en ik heb de huisartsenpost gebeld en ik kon de antibiotica gaan halen. Al na de eerste pil worden de klachten minder. Ik zou er niet mee kunnen rondlopen...

Heb je enig idee wanneer je het krijgt?

Heb je het met je huisarts besproken, dat je vaak blaasontsteking hebt? Ik kreeg antibiotica tabletjes voor na het vrijen. Elke keer na het vrijen 1 tabletje en ik had er geen last meer van.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je bent gegaan! Beterschap, wat een ellende is het!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven